Alkoholisteilla vahva terveys

hauraampi

Laskeskelin äsken, että kaikilla tuntemillani alkoholisteilla on lähtökohtaisesti rautainen kunto ja vankka fyysinen terveys. En usko, että se johtuisi alkoholin liikakäytöstä, vaan uskon syysuhteen menevän päinvastoin: vahva fyysinen terveys mahdollistaa alkoholinkäytön.

Itselläni on synnynnäisesti hauras terveys enkä ole koskaan pystynyt käyttämään alkoholia kuin harvoin ja silloinkin vähänlaisesti. Krapula on minulle monen vuorokauden helvetti. Joskus nuorempana, kun olin juhannuksena juonut 10 annosta, pohdin seuraavana päivänä, pitäisikö lähteä päivystykseen, kun olo oli niin hutera.

Minulla on lapsesta lähtien ollut yksi fyysinen sairaus sekä monenlaisia kolotuksia. Helposti tulee myös matkapahoinvointia automatkoilla, pyörrytystä ja pahoinvointia huvipuistolaitteissa, auringon porottaessa tulee heikko olo, kylmästäkin kärsin herkästi, kofeiinista tulee rytmihäiriöitä, jopa kylpyammeessa saattaa tulla vaivoja! Jne.

Tuntemani alkoholin liikakäyttäjät saattavat käyttää alkoholia esim. kolmena peräkkäisenä päivänä ja mennä neljäntenä päivänä normaalisti töihin tms.

On jotenkin traagista ajatella, että juuri he, jotka ovat saaneet synnyinlahjaksi rautaisen ruumiillisen terveyden, niin usein tärvelevät sen viinalla. Kai se johtuu siitä, että kun se ryyppääminen on fyysisesti mahdollista, niin moni ajattelee aina, että miksi ei..

14

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 201

Olet ihan asian ytimessä. Itselläni hyvä terveys, verikokeissa ei näy mitään. Vaikka juon reippaasti yli suositusten. Nuoruudesta takana urheilutausta. Suvussa ei alkoholisteja.
      Krapulaa ei ole ollut koskaan, Tosin juon kohtuullisesti. Aamuisin aina ajokunnossa. Mutta juon päivästä toiseen, mietoja. Viiniä, kaljaa, siideriä. Varmaan 6-8 annosta joka päivä.
      Siltikin tapa häiritsee. Pitkässä juoksussa ei tästä hyvää seuranne. Haluaisin lopettaa, mutta en taida halutakaan. Usein mietin: Pitäisikö, jos kuitenkin joskus elimistö pettää. En tiedä.
      Mutta krapula.. mikä se on?

• kkjjnbvc

Väliaikaista.
      Kaikkien alkoholistien terveys romahtaa ennemmin tai myöhemmin.

• Kalmonkupeesta

Se tapahtuu aina" yllättäen " joko haimatulehdus tai maksa, iho muuttuu keltaiseksi.
        Aina yllättäen potilaalle ja läheiset pelänneet kauan...
        Keltaiseksi muuttuneet ovat lähes aina sokkitilassa.
        heitä ei juuri kaduilla näe vaikka heitä on paljon.
        Elinaika tällöin yleensä lyhyt....useilla vain päiviä ja viikkoja.
        yleensä 35-45 vuotiaana sairastutaan ellei viinakramppi/oksennukseen tukehtuminen tms. tapaturma vie ennen sitä....
        On uskomatonta miten paljon nuoria aikuisia jo alle 30 v on juonut elimistönsä. Päivystyksessä huomaa, että todellakin yleisin työikäisten kuolinsyy. Kuten moni teurastamolla työskentelevä on kasvissyöjä niin sisätautiosaston henkilökunta on poikkeuksetta absolutisteja.

• kohtikuolemaa

Mulle sanoi lääkäri jo 20 vuotta sitten, että on tainnut alko maistua, kun olet noin keltainen. Verikokeessa kuitenkin maksa-arvot ok. Paremmat, mitä monella juomattomalla.
        Vaihtelevasti juonut siitä edelleen, mutta ilmeisesti uusi kynnys ylitetty. En enää välitä. Ajelen kännissä lähikauppaan, vaikka 500m voisi kävelläkin.
        Keväällä masentuneena harkitsin itsemurhaa, en uskaltanut. Nyt ilmeisesti teen sitä juomalla?
        Syitä löytyy. Vaimo jätti, koira kuoli, ei ole rahaa. Jostain syystä sitä riittää viinaan. kai sitten alan varastaman, kun rahat loppuvat.
        Tiedän vielä tekeväni väärin, mutta en näköjään osaa lopettaa.
        Toleranssi sellainen, että en tunne olevani edes mäyriksen jälkeen humalassa, eikä sitä tututkaan huomaa.
        Soitin jo syksyllä A-klinikalla ja kävin, mutta sieltä minut melkein ajettiin ulos. Olin liian terveen näköinen kai.
        Asiat muuten kunnossa, rahaa on. Asunto on. Naisystävä (selväpäinen) on. Olen onnistunut salaamaan ongelmani häneltä.
        Mikä auttaisi?. Enkä halua lukea, että työnnä löylykauha perseeseen.

• mites_olis_jos
        kohtikuolemaa kirjoitti:

Mulle sanoi lääkäri jo 20 vuotta sitten, että on tainnut alko maistua, kun olet noin keltainen. Verikokeessa kuitenkin maksa-arvot ok. Paremmat, mitä monella juomattomalla.
        Vaihtelevasti juonut siitä edelleen, mutta ilmeisesti uusi kynnys ylitetty. En enää välitä. Ajelen kännissä lähikauppaan, vaikka 500m voisi kävelläkin.
        Keväällä masentuneena harkitsin itsemurhaa, en uskaltanut. Nyt ilmeisesti teen sitä juomalla?
        Syitä löytyy. Vaimo jätti, koira kuoli, ei ole rahaa. Jostain syystä sitä riittää viinaan. kai sitten alan varastaman, kun rahat loppuvat.
        Tiedän vielä tekeväni väärin, mutta en näköjään osaa lopettaa.
        Toleranssi sellainen, että en tunne olevani edes mäyriksen jälkeen humalassa, eikä sitä tututkaan huomaa.
        Soitin jo syksyllä A-klinikalla ja kävin, mutta sieltä minut melkein ajettiin ulos. Olin liian terveen näköinen kai.
        Asiat muuten kunnossa, rahaa on. Asunto on. Naisystävä (selväpäinen) on. Olen onnistunut salaamaan ongelmani häneltä.
        Mikä auttaisi?. Enkä halua lukea, että työnnä löylykauha perseeseen.

Lopeta juominen, mene töihin, etsi uusi muija ja hanki uusi koira?

• Mitä_kohti_minä

Voi miten tuttua. Maksa-arvot kunnossa ja fysiikka. Olen saanut perinnöksi loistavan terveyden, jota toki vaalin liikunnalla ja terveellisellä ruoalla. Aamulla kiitän kun olen ollut selvänä eilisen. Tuo "kohtikuolemaan" tarina on ihan kuin mieheni. Olin hänelle vuosia tuo selväpäinen, hän kompuroi, sekoili ja joi rahansa, mutta pani korkin kiinni pari kuukautta sitten. Minä olen siinä sivussa hänen kännäämistään seuranneena repsahtanut, ottanut vähän seuraksi, nyt vasta huomaan kun hän ei ota ja minä haen uutta pulloa kaupasta. Minä en pysty enää olemaan juomatta. Olen turhautunut elämään. On harrastuksia, on sopivasti rahaa, on hyvä työ, mutta on vain niin mielettömän hyvä olla nousuhumalassa. Aamulla herään uskomattomaan ahdistukseen, mutta eikun töihin, joka ei ole edes helpoimpia. Olen uskovainen, mutta sekään ei auta. On ystäviä, harrastuksia, ei nekään auta. Kova on aine. Kyllä tässä ihmettelen, milloin se lopullinen romahdus tulee.

• avunton

kysy mieheltäsi apua ja neuvoa

• hsthtahjtasrj

jos totta puhutaan olen viimeset 25 vuotta kiskonut kaiken minkä pystyy itsensä päihdyttämään. nykyisin 40 v. istun täällä kopissani kerrostalolähiössä tyytyväisenä työttömänä keppanaa siemailemassa ja sanompa näin että enään en luota ihmisiin. kun on rahaa juoda niin hyväveli selkääntaputtajaa, perskärpästä, ruinaajaa, hyötymistä yrittäjää kyllä riittänyt vuosien varrelle sukupuolesta riippumatta. viimeksi kävin te- tarkastuksessa ja kuulemma olen loistokunnossa kaikin puolin lukuunottamatta verenpainetta. ja mitä tulee työelämään niin sanon vain sen että sinne varsinaiset selkäänpuukottajat, juoru ukot/akat, kaikesta vikisevät lusmut ja muut sekopäät tosiaan on pesiytynyt. en siis ihmettele että siinä oravanpyörässä ratkee kovinkin karju välillä ryyppäämään. ihmiset on kaikki paskaa ja runkkareita. myös minä kanssa. sen sentään pystyn myöntää toisin kuin muut.

• aehtrhatrhha

niinpä minä kirmaan kerran kuussa sossuun ja välttelen työtä viimeseen saakka. olen tässä viime vuosina oppinut siinä aika hakaksi. kun pitää kulut pienenä ja kulutuksen kurissa voi olla tuiskeessa vaikka joka päivä. eikä tartte mennä kuuntelemaan paskanjauhantaa ja selän takaa vittuilua työmaalle. tai kuuntelemaan häiriintyneiden pomojen vihjailuja vaikka kuinka hyvin hommat hoitaisi. mieluummin täällä elämän marginaalissa katson kun tämä "hyvinvointi" pahoinvointi yhteiskunta vetäsee viimesen kylmän pierunsa kohden banaani periferia tasavaltaa. sääli että ei tippuisi kunnon meteoriiti suomeen ja poistais kartalta tätä paskakansaa. !!!!!!!!!!

• Säälittävää

Olet ryypännyt aivosi koska et tajua , että sellaista elämä on.
        Hyviä ihmisiä ja pahoja ihmisiä löytyy ja useimmat jotain siltä väliltä.
        Ryyppääminen ei muuta maailmaa , vain juopon fysiikan ja aivotoiminnan.
        Voisi ajatella , että olet liian herkkä ja tyhmä maailmaan , joten valintasi juoda on ymmärrettävä.
        Ikävä vain , että vielä yhteiskunta kustantaa sen.
        Tulevaisuudessa , myös länsimaissa , oravanpyörästä pudonneet asuvat kaduilla ilman terveydenhoitoa ja vankilat täynnä.
        Sitä et näe, koska elimistösi ei kauaa kestä. Fysiikka pettää aina yllättäen.
        Mitä muuten saat ryyppäämisestä, että kestät itseäsi hetken ajan.?Ymmärrettävää, koska muut eivät kestä kaltaistasi herkkää lusmua työpaikoilla tai parisuhteessa.
        Olet lähiön yksinäinen nero,
        joka ainoana keksi että kännissä velat muuttuvat saataviksi ja muut ihmiset ovat idiootteja.Mukavaa matkaa mullan alle, toivottavasti muistat tämän kun morfiini ei auta.

• Olet asenteellasi maailman paras. Varmaan haluaisit tappaa kaikki viinaan langenneet. Onnittelen vanhurskauttasi!

• wasdu

Pitänee paikkansa että juuri ne jotka kestävät viinaa ja kestävät tupakkaa käyttävät niitä eniten. Itse olen myös saanut sen siunauksen etten kestä liikaa viinaa ja tupakkaa. Kestän taasen huumeita hyvin, en kannabista, mutta kovia huumeita. Kun ikää on alkanut tulemaan olen alkanut hämmästellä miten huonossa kunnossa kaikki ikäiseni ovat. Itse olen nykyään todella hyvässä kunnossa, kiitos sen että en ole käyttänyt liikaa alkoholia ja tupakoinninkin lopetin. Kovat huumeet eivät ole taas heikentäneet terveyttäni. Käyn säännöllisesti verikokeissakin ja veriarvoni ja maksa-arvoni ovat loistavat ja olen kaikin puolin priimakunnossa. Edes amfetamiini ei ole vaikuttanut negatiivisesti veriarvoihini, eikä yleiskuntooni.

• enkaipaaenää

Olipa hyvä kun luin tuon aiemman ja tunnistin, että sukulainen on alkoholisti, koska ulkonäkö ja jutut sen mukaiset. Kaikki ongelmat on muun suvun syytä, ja kaikki ihmiset on idiootteja.

• holitonna

Alkoholi on terveyttä tuhoava aine. Oman kokemukseni pohjalta voin sanoa, että monet työtoverini, jotka ottivat alkoholia sammumispisteeseen saakka, ovat olleet jo muistamattomina parikymmentä vuotta ja osa tuoliin sidottuna. Olen nyt yli kahdeksankymppinen ja ko vammoja ei vielä ole, josta mm. kiitän raittiuttani.
      Ihan vielä vain muuten: Jos haluat nähdä paljon tupakantumppeja, meni joidenkin terveyskeskusten ulko-oville.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunpa minä tietäisin

Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      25
      2416
    2. paras asia kaivatussasi?

❤️‍🔥
      Ikävä
      113
      2041
    3. Vihaan sua todella paljon.

Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      113
      1667
    4. Syitä välttelyyn

En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      42
      1523
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1457
    6. Miksi kaivattunne

ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1065
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      120
      1006
    8. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      965
    9. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      949
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      947
    Aihe