kissa tahtoo syödä kuin ihminen - välillä

pikku myy

Onko jokin ruoka-aine vaarallinen kissalle? Tämä meidän neljä kuinen kissa syö mitä sattuu, onneksi pääruokavalio on eläinkaupan raksut, mutta välillä tulee syömään meidän ihmisten ruokia. Eli herkkuja ovat kevytlevi, pitsa (kunhan täytteessä on edes katkarapuja, niin kaikki menee), riisimurot (mieluiten maidon kanssa) on sipsejäkin syönyt.... pitsasta ja riisimuroista tuota ei saa irti millään :) ellei sitten halua syödä ulkona tai lukkojen takana vessassa.....

21

3841

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noin 10 kissaa ollut

      turhahan sitä on pelätä jos kissa syö samoja ruokia ,eihän raksut ole kuin nyky teollisuuden bisnes.tietysti jos sipsit on pääruokana ja pizat ei tee hyvää sanoit et raksut on .kyllähän se voi samaa ns. kunnon ruokaa syödä kuin ihmisetkin.mikäs katkaravuissa huonoa olis. eläimet myös hyvin helposti oksentaa tai ilmoittaa muuten oireillaan, jos ruoka ei olis kelvollista . hiirethän niille parasta ois niitä ei saa kuin kesällä, jos pääsee semmoiseen paikkaan. eipä meillä kissoja raksuilla syötetty jos ollu muutakin ruokaa. turhaa huolta jos kissa on kondiksessa. meillä ollu yhteensä noin 10 kissaa. maallahan ne oli paljon on navetoissa maitoa ym. tähteitä syö.

      • Kiskis

        Se, ettei kissa oksenna tai ripuloi, ei tarkoita että jokin ruoka sopisi sille.

        Ruoasta riippuen kissa saatta saada vitamiininpuutetta ja vakavampiakin tauteja, virtsa- ja munuaisongelmia, paperbone disease, tai allergisuutta tietyille aineille, kuten vehnälle, väri- ja säilytysaineille. Lisäksi eräät ainekset voivat olla kissalle tappavia, kuten sipuli ja suklaa.

        Herkkuja saa silloin tällöin antaa, mutta pääruokana laadukkaat raksut ja raaka liha ovat parhaita.

        Huomautuksestasi raksujen nykybisneksestä: totta, niillä tehdään rahaa, mutta ehkäpä nykyään tutkitaan jopa lemmikkien hyvinvointia ja etsitään heille parasta hoitoa. Aikanaan ihmistenkin ruuasta saamat ongelmat (samat aineallergiat, kolesterolitason nousu jne) olivat myytti vain.


      • noin 10 kissaa
        Kiskis kirjoitti:

        Se, ettei kissa oksenna tai ripuloi, ei tarkoita että jokin ruoka sopisi sille.

        Ruoasta riippuen kissa saatta saada vitamiininpuutetta ja vakavampiakin tauteja, virtsa- ja munuaisongelmia, paperbone disease, tai allergisuutta tietyille aineille, kuten vehnälle, väri- ja säilytysaineille. Lisäksi eräät ainekset voivat olla kissalle tappavia, kuten sipuli ja suklaa.

        Herkkuja saa silloin tällöin antaa, mutta pääruokana laadukkaat raksut ja raaka liha ovat parhaita.

        Huomautuksestasi raksujen nykybisneksestä: totta, niillä tehdään rahaa, mutta ehkäpä nykyään tutkitaan jopa lemmikkien hyvinvointia ja etsitään heille parasta hoitoa. Aikanaan ihmistenkin ruuasta saamat ongelmat (samat aineallergiat, kolesterolitason nousu jne) olivat myytti vain.

        varmasti näkee eläimistä voiko hyvin vai ei , ei ne kauan pysy hyvä kuntoisina jos joku ruoka ei sopisi sille. olen kyllä sitä mieltä että kissoilla on ja oli paljon paremmat olosuhteet maalla .kuin nykyään kaiken hössötyksen ja monesti kaupunkiasumisen keskellä. vieläkin maaseudulla on kyllä onnellisia kissoja , ja perinteisiä navetta kissojakin, vielä jossain on esim. sukulaisellani, ja kissat ovat hyväkuntoisia siellä .muutenkin maaseudulla on vielä tervettä suhtautumista eläimiin . jos kissat sit on iän takia tai jostain muusta syystä käyneet kovin huonovointiseksi ,sithän ne on ammuttu ja haudattu,isäni taisi kuin olin lapsi ,kirveellä joskus tappaa liikoja kissan pentuja.


      • Tabby
        noin 10 kissaa kirjoitti:

        varmasti näkee eläimistä voiko hyvin vai ei , ei ne kauan pysy hyvä kuntoisina jos joku ruoka ei sopisi sille. olen kyllä sitä mieltä että kissoilla on ja oli paljon paremmat olosuhteet maalla .kuin nykyään kaiken hössötyksen ja monesti kaupunkiasumisen keskellä. vieläkin maaseudulla on kyllä onnellisia kissoja , ja perinteisiä navetta kissojakin, vielä jossain on esim. sukulaisellani, ja kissat ovat hyväkuntoisia siellä .muutenkin maaseudulla on vielä tervettä suhtautumista eläimiin . jos kissat sit on iän takia tai jostain muusta syystä käyneet kovin huonovointiseksi ,sithän ne on ammuttu ja haudattu,isäni taisi kuin olin lapsi ,kirveellä joskus tappaa liikoja kissan pentuja.

        EU:han kieltää navettakissojen pitämisen. Nautojen kanssa samoissa tiloissa ei siis saa pitää kissoja. Kauan sitten kissat olivat onnellisia maalla. Silloin ei ollut autoja, ihminenkin oli suvaitsevaisempi.

        Kissaa ei saa lopettaa itse, vaan kissa viedään AINA eläinlääkärille lopetettavaksi. Pitäisikö liiat lapset tappaa kirveellä myös? Vähän turhan paljon ovat ihmiset lisääntyneet viime vuosina nimittäin. Ehkäpä tuo isäsi toimintamalli olisi hyvä ihmistenkin kohdalla? Tai liiat koiranpennut. Nekin kirveellä tapettaviksi? Ehkä kissat kannattaisi leikkauttaa, ettei tulisi näitä "liikoja kissan pentuja"...


      • noin 10 kissaa
        Tabby kirjoitti:

        EU:han kieltää navettakissojen pitämisen. Nautojen kanssa samoissa tiloissa ei siis saa pitää kissoja. Kauan sitten kissat olivat onnellisia maalla. Silloin ei ollut autoja, ihminenkin oli suvaitsevaisempi.

        Kissaa ei saa lopettaa itse, vaan kissa viedään AINA eläinlääkärille lopetettavaksi. Pitäisikö liiat lapset tappaa kirveellä myös? Vähän turhan paljon ovat ihmiset lisääntyneet viime vuosina nimittäin. Ehkäpä tuo isäsi toimintamalli olisi hyvä ihmistenkin kohdalla? Tai liiat koiranpennut. Nekin kirveellä tapettaviksi? Ehkä kissat kannattaisi leikkauttaa, ettei tulisi näitä "liikoja kissan pentuja"...

        ei niitä autoja ole sivuteillä häiriöksi asti vieläkään, nykyään on ammuttu kissat tarvittaessa. muistelin aikaa noin 40v sit ,johonkin ne liiat kissat vaan isä hävitti ,koska hänellä ei ollut aseita. eihän nykyään ole enään kyllä pereinteisiä navetoitakaan sukulaisellanikin on lehmät ,lihakarja ,ulkona kesät talvet . lypsyn ajaksi pääsee karja sisätilohin .kissat tulevat sisälle jos tulevat syömään, on niilä jossain nurkassa ruokaa, ulkotiloissakin oisko ihan lypsykatoksen allakin jossa lehmät kyllä käväisee huollossa. mitä eläinten ,ihmisten tappamiseen tulee, tuolla on muutama kohta siellä myös lisää 1 mos 9:3 1 mos 26.39.


      • Mausteet

        Suola ja mausteet on pahasta, perunasta ei ole mitään hyötyä, samoin kasvikset, niistä saa vähän kuitua, mutta muuta ravintoarvoa niillä ei kissalle ole. Ihmisten ruuassa ei myöskään ole tasapainossa tai puuttuu kissoille tärkeitä ravintoaineita (tauriini häviää kypsennetyssä lihassa), ihmisten tonnikala sairastuttaa kissan, jne...


      • mikäkö?
        noin 10 kissaa kirjoitti:

        ei niitä autoja ole sivuteillä häiriöksi asti vieläkään, nykyään on ammuttu kissat tarvittaessa. muistelin aikaa noin 40v sit ,johonkin ne liiat kissat vaan isä hävitti ,koska hänellä ei ollut aseita. eihän nykyään ole enään kyllä pereinteisiä navetoitakaan sukulaisellanikin on lehmät ,lihakarja ,ulkona kesät talvet . lypsyn ajaksi pääsee karja sisätilohin .kissat tulevat sisälle jos tulevat syömään, on niilä jossain nurkassa ruokaa, ulkotiloissakin oisko ihan lypsykatoksen allakin jossa lehmät kyllä käväisee huollossa. mitä eläinten ,ihmisten tappamiseen tulee, tuolla on muutama kohta siellä myös lisää 1 mos 9:3 1 mos 26.39.

        1 mos 9:3 1 mos 26.39? Hä? Voisitko dekryptata, kun ei oikein lonkalta aukea?

        Kissan muuten saa ampua sellainen henkilö, joka sen osaa. Kuka sitä sitten valvoo, on toinen seikka...


    • Tabby

      Kissalle vaarallisia ruoka-aineita ovat sipuli, tomaatti ja suklaa. Xylitol on myös tappavaa myrkkyä. Epäterveellisiä ovat pavut, herneet, porkkana jne. Suola ja mausteet ovat haitallisia.

      Katkarapuja voi antaa silloin tällöin, mutta ne täytyy huuhtoa huolellisesti juoksevan veden alla. Pakastekatkaravut säilötään pakastamista varten suolalla, joten ne ovat todella suolaisia. Suolaiset kinkut, makkarat yms. eivät ole kissanruokaa, vaikkakin harvinaisina herkkuina kyllä käyvät =)

      • noin 10 kissaa

        ottaa sit uuden kissan jos haluaa
        et niin huono tuuri ois, et kissa ruokaansa sattus, kuolemaan. empä muista et nyt ruokaansa ois kissat meillä kuollu.


      • Kiskis
        noin 10 kissaa kirjoitti:

        ottaa sit uuden kissan jos haluaa
        et niin huono tuuri ois, et kissa ruokaansa sattus, kuolemaan. empä muista et nyt ruokaansa ois kissat meillä kuollu.

        Kissa on minulle tunteva, persoonallinen YKSILÖ. Jos minun kissani kuolisi, en voisi sitä noin vain korvata toisella kissalla. Surisin sitä pitkään, koska se on minulle tällaisena rakas, eikä kukaan toinen kissa olisi samanlainen.

        Noinko arvoton kissa on sinulle?

        Jos kissanne ovat olleet navetoissa tai ulkona, mistä voit tietää mihin ne ovat kuolleet?


      • Tabby
        noin 10 kissaa kirjoitti:

        ottaa sit uuden kissan jos haluaa
        et niin huono tuuri ois, et kissa ruokaansa sattus, kuolemaan. empä muista et nyt ruokaansa ois kissat meillä kuollu.

        Kissat ovat meille perheenjäseniä.

        Jos lapsi sattuu kuolemaan, niin siitä vain tekaisee uuden jos haluaa. Niinkö?

        Veä siä jottain piähäs ja ole hilijaa =P


    • laurelina83

      Mulla on kans sellanen kissa joka pistää suuhunsa melkein mitä vaan. Sipsit(niitä mä en kyl sille anna) perunankuoret(ne ainaskin on terveellistä ravintoa)ja kaikki menis mitä se vaan näkee mitä mä syön, kädestä pitäen.Suola ei ainaskaan oo hyväx kissalle eikä myöskään mausteet,niitä kannattaa varoo. Mun kissalla on ihme tapa nuoleskella valokuvii ja erilaisia muovisii juttui, esim muovikasseja ym.. Ja sit vähä sen jälkeen se oksentaa. Oon ihmetelly mistä tollanen johtuu ja päätyny tulokseen et siltä puuttuu jotain tärkeetä vitamiinia tai sit se haluu nakertaa ruohoa.Ei oo vaan kauheen kiva katella joka päivä kun se oksentelee pitkin lattioita, matoja sillä ei ole olen antanut matokuurin.

      • Kertomus

        Perunankuoret terveellistä ravintoa kissalle? Mitähän kissa niistä hyötyy? Enemmän voisi kuvitella kanin tai marsun hyötyvän perunankuorista, eikä niitä saa niillekään syöttää. Ainakaan raakoja. Enkä kyllä kypsänkään perunan kuoria ole kaneilleni koskaan antanut. Silloin kun meillä kaksi kania vielä oli.

        Ja tiedätkö, kissalle ei saa antaa perunaa, niin miksi sitten saisi kuoria antaa??


      • laurelina83
        Kertomus kirjoitti:

        Perunankuoret terveellistä ravintoa kissalle? Mitähän kissa niistä hyötyy? Enemmän voisi kuvitella kanin tai marsun hyötyvän perunankuorista, eikä niitä saa niillekään syöttää. Ainakaan raakoja. Enkä kyllä kypsänkään perunan kuoria ole kaneilleni koskaan antanut. Silloin kun meillä kaksi kania vielä oli.

        Ja tiedätkö, kissalle ei saa antaa perunaa, niin miksi sitten saisi kuoria antaa??

        eipä se oo ainaskaan vielä niihin kuollu.. sen entiset omistajat ku se oli pentu anto sille perunankuorii ja ne oli kissa-asiantuntijoita, sä tiiät vaan kaneista mut et kissoista mitään. turha tulla viisastelee ota asioista eka selvää.


      • Kiskis
        laurelina83 kirjoitti:

        eipä se oo ainaskaan vielä niihin kuollu.. sen entiset omistajat ku se oli pentu anto sille perunankuorii ja ne oli kissa-asiantuntijoita, sä tiiät vaan kaneista mut et kissoista mitään. turha tulla viisastelee ota asioista eka selvää.

        Jos he olisivat olleet todellisia asiantuntijoita, olisivat he tienneet, ettei kissan (=lihan syöjä) ruokavalioon kuulu peruna (tai muutkaan vihannekset ja hedelmät) saati sitten niiden kuoret..


      • laurelina83
        Kiskis kirjoitti:

        Jos he olisivat olleet todellisia asiantuntijoita, olisivat he tienneet, ettei kissan (=lihan syöjä) ruokavalioon kuulu peruna (tai muutkaan vihannekset ja hedelmät) saati sitten niiden kuoret..

        perunankuoret ei kuulukkaan sen jokapäiväiseen ruokavalioon.. Se syö joka päivä eläinkaupan raksuja, purkkiruokaa, kanaa. Turkki on ainakin mahtavas kunnos ei hilsettä ei karvan lähtöö. Kannattaa väärinkäsittää asiat. Mut whatever...


      • Tabby
        laurelina83 kirjoitti:

        perunankuoret ei kuulukkaan sen jokapäiväiseen ruokavalioon.. Se syö joka päivä eläinkaupan raksuja, purkkiruokaa, kanaa. Turkki on ainakin mahtavas kunnos ei hilsettä ei karvan lähtöö. Kannattaa väärinkäsittää asiat. Mut whatever...

        Yksi anopin kissoista on ihan hulluna perunaan, perunamuusiin ja perunankuoriin. Peruna missään muodossa ei tietenkään ole jokapäiväistä ravintoa, mutta en näe siinä mitään pahaa, että kissa silloin tällöin herkuttelee pienellä määrällä perunaa. Peruna on kuitenkin aina vaarattomampi kuin esim. vehnä ;) Meillä molemmat kissat rakastavat perunalastuja, ja saavat silloin tällöin (korkeintaan kerran kuussa) muutaman murun perunalastusta. Perunaa se on sekin.


      • Kertomus
        laurelina83 kirjoitti:

        eipä se oo ainaskaan vielä niihin kuollu.. sen entiset omistajat ku se oli pentu anto sille perunankuorii ja ne oli kissa-asiantuntijoita, sä tiiät vaan kaneista mut et kissoista mitään. turha tulla viisastelee ota asioista eka selvää.

        Kyllä tässä elämäni kahdenkymmenen vuoden aikana on tullut ihan riittävästi kissoja hoidettua, koko ajan sellainen kun on elämässäni ollut. Äitini luona on kolmas kissani, ikää sillä 12v 7kk ja nyt uudessa kodissani minulla ja avollani on kaksi nuorta kissasisarusta lemmikkeinä, ikää niillä joulupäivään mennessä 8kk. Ensimmäinen kissani oli meillä jo silloin kun synnyin, sitä emme eron jälkeen voinut ottaa kaupunkiin mukaan joten hankimme äidin kanssa uuden pennun, joka ikävä kyllä nukkui pois ja pian sen jälkeen otimme tuon kissan joka äitini luona on vieläkin.

        Voin sanoa että kissoista tiedän huomattavasti enemmän kuin kaneista, niitä minulla ei ollut kuin muutaman hassun vuoden isäni luona. Ja tiedän myös sen etten omille kissoilleni ainakaan perunankuoria antaisi. Keitettyä perunaa ovat joskus saaneet muun ruoan joukossa mutta ei koskaan tähteitä... Voi vaan kysyä että minkälainen kissa-asiantuntija antaa pennulle perunankuoria. Mitä muuta p*skaa on mahtanut pentu saada ensiravinnokseen, jotain yhtä elimistölle hyödyllistä ja pennun kasvulle ehdottoman tärkeää kuin perunankuoret?? Varmaan makaronia niinkuin yksi henkilö kertoi kissansa saaneen "kasvattajan" luona.


      • Kertomus

        Kirjoitit tuossa että kissas oksentelee joka päivä. Ei oo tullu mieleen kysellä eläinlääkäriltä aikaa että vois katsoa mikä kissalla on? Herkkä vatsa vaikka, tarvitsisi erityisruokavalion tms..? Ja kun olet tullut siihen tulokseen että kissalta puuttuu vitamiinia, niin eikö kannattais sitten antaa sille vaikka Pirskatti-kuuri? Ei tuollaisia voi vaan olla ja mietiskellä että "mikä kissalla on..?" "No sillä varmaan on..." Ja jättää asia siihen.


    • Miska

      Meillä on 2 kissaa... Nuorempi syö "ihan mitä vaan". Joulutorttua, sipsiä, hernekeittoa, sinappia, nakkia, pizzaa, makaronia... Emme toki pääasiassa ruoki häntä näillä tuotteilla, vaan kissojen raksuilla ja purkkiruoalla. Puolivuotias Miska -tyttönen vain tykkää kaikesta. Hän on iloinen, ihmisläheinen ja kiiltäväturkkinen kissa. Eli mikään(?) elintarvike ei ole haitaksi maisteltuna.

      • On20-vuotiaskisumeillä

        Mun kissa (20- vuotta vanha) ainakin syö sipsejä, pizaaa, voita ja lihapulliakin eikä ole sairastunut!


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 169
      4809
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      125
      4383
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2851
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1921
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1699
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1690
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      104
      1665
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1593
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1541
    Aihe