Heipä hei kaikki mammelit!
Täällä on joskus aikaisemmin keskusteltu ja kyselty siitä, että miten on tuon selällään nukkumisen kanssa odotusaikana, ja jos ei joku katsonut neloselta dokumenttia sunnuntaina niin ajattelin ihan kirjoittaa tänne siinä kerrottua asiaa:
Dokumentissa sanottiin, ettei raskaana saisi nukkua selällään siksi, että kohtu ja vauva painavat selän isoja hermoja ja verisuonia joskus jopa niin pahasti että äiti voi mennä tajuttomaksi!
Ihmettelen kyllä suuresti miksi (ainakaan minulle)
ei ole yhdenkään raskauden aikana informoitu tällaisesta neuvolassa eikä missään muuallakaan, ja kysymyshän on kuitenkin melko vakavasta asiasta jos tarkkoja ollaan. Kuinka on teillä muilla, onko
mainittu koskaan?
Selällään nukkumisesta
13
2375
Vastaukset
- Rv35
Joo, katsoin samaisen dokumentin, enkä tädin väitteestä yllättynyt, sillä täällä palstalla noita juttuja on jonkin verran lukenut... Mutta Myöskään mulle ei ole koskaan missään asiasta informoitu! Mutta siis ilmeisesti asia on niin, että äidille tulee huono olo ennen kuin vauva ehtii tuntea mitään... Joten ei sitä kai niin kauheesti kannata pelätä..? Nimittäin mulla on jopa aika-ajoin helpompi nukkua selällään! Teen sitä usein... Mulla on näet notkoselkä ja kyljellään makuu korostaa sitä notkoa, ellei sitten yritä pitää ns. "pakettia kasassa", mutta aika työlääksi käy silloin nukkuminen.. Joten paras on välillä nukkua selällään. Ja aion nukkua jatkossakin. Mutta outoa tosiaan, että siitä ei ole missään ollut mitään mainintaa, jos kyse kuitenkin on noin isostakin asiasta... Onkohan se tosiaan sitten ihan niin? Mietein vaan... Kun itelle ei oo mitään oireita eikä ongelmia koskaan tullut ja raskaus on tosiaan ihan loppusuoralla... Vai oisko noi noita jenkkien höpötyksiä? En tiedä... Mutta oma kokemus on tää... Toisilla voi olla toisin...
- maiju74
Itelläni kaksoset ja ihan viimemetreille nukuin selälläni ja kyljilläni.
Sairaalassa ihmettelivät sitä ja kyselivät kovin onko pahaolla tai pisteleekö.
Ei mulla ollut mitään oireita puutumisista ja pyörtyminen ei tästä seuraa,eihän pään verenkierto esty vaan alaraajojen.
Eli puutumista voi ilmetä jos kohtu ja lapsi painaa suuria verisuonia.Ei ole hengenvaarallista,ja dokkari oli jenkkien tekemä,siellähän ylilyöntejä tehdään asiassa jos toisessa.
Olen kolmannella kuulla ja nukun kuinka paras.Itse sitä on paras asiantuntija,mikä itsestä tuntuu hyvältä.
Maalaisjärki käyttöön!!! - pikku-y
Katselin tuota samaa dokumentti ja tosiaan hämmästelin itsekin, että ei minulle ainakaan mitään ole puhuttu. Toisaalta, neuvolasta en ole kyllä saanut mitään muutakaan kun juuri sen punnituksen. Totesti täti itsekin että nykyajan äidit lukee ja ottaa itse niin paljon selvää...
Noh, tuohon selällään nukkumiseen, huono olo tulee kyllä itsellä ainakin selällään. Tosin välillä tekee hyvää "venyttää" selkää lattialla maaten, kärsin aika paljon sellaisesta pistävästä kivusta selässä nimittäin.
Toinen mitä ihmettelin, että jos kerran selällään makaaminen painaa verisuonia ja hermoja, niin miksi sitten synnytyksessä makuutettiin tuossakin dokumentissa kokoajan selällään sängyssä? Eikö se paina? Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin, kun en salissa ole vielä itse koskaan käynyt? :)- Pointti
Saattaahan jotkut olla niin nopeita nukahtamaan (menemään tajuttomaksi), että ei ehdi tulla ensin itselle huono olo. Silti uskoisin, että ihminen on sen verran hyvin suunniteltu, ettei unissaan ainakaan onnistuisi saamaan kauheasti vahinkoa aikaan. Vai kuinka moni HERÄÄ joka kerta kylkeä kääntäessään, jotta muistaisi välttää kielletyn selällään nukkumisen?
Ja tuo synnyttäminen selällään ihmetyttää minuakin. Nuo aktiivisen synnytyksen puolestapuhujatkin vastustavat usein selinmakuuta, sillä se ei itsessään edistä synnytystä (toisin kuin pystyasennot), ja nimenomaan painaa tärkeitä verisuonia sekä välilihaa lisäten näin kipua ja repeämisvaaraa. Kyse on ilmeisesti lähinnä henkilökunnan ergonomiasta, ei äidin ja lapsen. - pikku-y
Pointti kirjoitti:
Saattaahan jotkut olla niin nopeita nukahtamaan (menemään tajuttomaksi), että ei ehdi tulla ensin itselle huono olo. Silti uskoisin, että ihminen on sen verran hyvin suunniteltu, ettei unissaan ainakaan onnistuisi saamaan kauheasti vahinkoa aikaan. Vai kuinka moni HERÄÄ joka kerta kylkeä kääntäessään, jotta muistaisi välttää kielletyn selällään nukkumisen?
Ja tuo synnyttäminen selällään ihmetyttää minuakin. Nuo aktiivisen synnytyksen puolestapuhujatkin vastustavat usein selinmakuuta, sillä se ei itsessään edistä synnytystä (toisin kuin pystyasennot), ja nimenomaan painaa tärkeitä verisuonia sekä välilihaa lisäten näin kipua ja repeämisvaaraa. Kyse on ilmeisesti lähinnä henkilökunnan ergonomiasta, ei äidin ja lapsen.Kyllä kuule valitettavasti jotkut herää kääntymään. Ei ole yhtään hauskaa herätä monta kertaa yössä. Noh, tämä on edelleen ja taas määrä-aikaista...
Tuon olen kanssa jostain lukenut että pystyasento auttaisi, mikä on aivan järkeenkäypääkin. Samoin olen kuullut tuosta repeämisestäkin. Tästä aiheesta olisi kiva tietää onko enemmänkin tietoa saatavilla. - juup
pikku-y kirjoitti:
Kyllä kuule valitettavasti jotkut herää kääntymään. Ei ole yhtään hauskaa herätä monta kertaa yössä. Noh, tämä on edelleen ja taas määrä-aikaista...
Tuon olen kanssa jostain lukenut että pystyasento auttaisi, mikä on aivan järkeenkäypääkin. Samoin olen kuullut tuosta repeämisestäkin. Tästä aiheesta olisi kiva tietää onko enemmänkin tietoa saatavilla.myös minä herään jokaiseen kyljen kääntöön. Rasittavaa,mutta kaikkeen tottuu...
Selällään en voi olla. Se on kyllä mukavaa vaihtelua, mutta sitten kun yrittää nousta tai vaihtaa asentoa, niin yritykseksi jää. Selkä ja jalat tuntuvat "halvaantuneilta": painavat, eikä niitä saa liikkumaan. Jos jalkoja saa liikkumaan, niin tuntuu puukon iskuilta selässä. Tämä tunne menee kyllä sitten ohi kun kampeaa kyljelleen ja on siinä jonkun aikaa.
Eli sitä vain, että kyllä se joillain ihmisillä tuntuu siltä, että jotkut hermot jää puristuksiin...
T: Juup rv 39
- lalaa
mulle neuvolatäti sanoi,kun kysäisin asiasta,et aiti kyllä alitajuisesti kääntyy,jopa unissaan,jos hermoja alkaa pakottaa...tajuttomuus vaara on vaa sillo,jos äiti ei hereillä ollessaan pysty itte kääntyilemän ja vaihtamaan asentoo...että siis ei huolta,mää ainaki nukun oikee hyvin ja autuaasti selällänikin ja viikkoja on 33 =)
- ÄRSYTTÄÄ
Niin, olet ilmeisesti nukkunut selälläsi, se selittäisi, miksi aivoissasi ei kulje veri. Sen verran tylyjä vastauksia lähetät muille palstalaisille!
- Aurora
Ensin pyyntö kaikille: jättäkää tuo edellinen asiaton vastaus omaan arvoonsa.
Sitten asiaan:
Minusta tuntuu kanssa vaan hyvältä venytellä selkää kovalla lattialla selälläni maaten, mutta pitemmän päälle siitä tulee huono olo. Rupeaa ihan oksettamaan! Luulen sen johtuvan enemmänkin siitä että vauva painaa sisäelimiä ja vatsalaukkua, ei suonia. Puutumista en ole huomannut.
Muistan lukeneeni tästä jossain netissä, neuvolassa ei muistaakseni ole sanottu mitään... Tosin muisti voi pettää. Muuten neuvolatätini on kyllä hyvin perusteellinen ja informoiva. - Hannah-pa
Tälle(kin) legendalle on tullut joskus naureskeltua. Naureskelu loppui siinä vaiheessa kun hysteriaan taipuvainen ystäväni ihan tosissaan aikoi ehdottaa miehelleen että he nukkuisivat vuorotellen jotta äijä vois valvoa ettei mamma vahingossa nuku selällään. Huh-huh!
Onhan se hienoa kun kaikista maailman vaaroista saa nykyään infoa ennen kuin tajuaa itse kysyä mutta...asiat pitäis paremmin pyrkiä pitämään oikeissa mittasuhteissa, eiköstä juu? - mää
Mulle sanoi tänään kolmen lapsen äiti, että istukan toiminta voi heikentyä jos nukkuu selällään, ei siis suositellut pitkiä aikoja... Eihän sitä suositella loppuajasta seksiäkään siinä tavalliseessa "nainen alla asennossa".. se lukee neuvolan oppaissa..
- pikku-y
Mitä tuohon nainen alla asentoon tulee, ei sitä kamalasti tarvitse olla huomaamatta. Joutuu nyt jo (puolessa välissä) välillä isäntää hienovaraisesti huomauttamaan että nyt on liikaa ystäviä mamman päällä, otetaas taas varovaisemmin. Täytyy alkaa ottamaan mielikuvitus käyttöön tässä asiassa ihan erilailla kun ennen näköjään. Katsotaan sitten ensi kesänä taas tätä perinteistä, sitten se voi tuntua mukavalta vaihtelulta pitkästä aikaa ;)
- piipaa
Jos istukka on masun päällä, kuten mulla, ei uskoisi, että istukka kärsii selinmakuusta.
Ja mitä "lähetyssaarnaamiseen" tulee, niin meillä sen käyttöä ainakin rajoittaa maha, ei se, että selinmakuulla olisi hankala olla.
Mutta nämä nyt onkin pelkkiä fiiliksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1742593Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2061204Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131111Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi299933- 101912
- 66878
- 62865
- 53851
- 46849