BETTARISTIC!

Ja toki muutkin

Kerroit taannoisessa viestissäsi, että olet käyttänyt sekä 0,1-0,6 että 0,5-1,2 millistä hiekkapuhallushiekkaa.
Minulla on aikomuksena vaihtaa sora hiekkaan kolmessa akvaariossa ja samalla perustaa vielä uusi, neljäs. Haluaisin siksi kysellä, kumman olet paremmaksi arvellut? Mitä etuja/haittoja eri raekoolla? Montako kierteissarvikotiloa olisi hyvä olla per neliömetri(tai per litra tai jokin muu mitta)?(Niitä ei ole vielä hankittuna yhtäkään) Millä tavalla helpoimmin saa hiekan pestyä, minulla sitä tulee pesuus noita altaita varten niin iso määrä kerralla, että kaikki aidanalituskonstit olisivat tervetulleita... Olin ajatellut ihan Bilteman hiekkapuhallushiekkaa hakea, onko merkillä väliä? Aion kyllä myös pieninä erinä keittää sen, vai ajaisiko uuni 300 astetta saman asian? Miten tuosta urakasta hienoimmin selviäisi, ja saisi parhaan lopputuloksen? Olisin tosi iloinen vastauksesta.
Kiitos!

6

566

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • satuj

      Minä itse pidän siitä pienirakeisemmasta eniten. Näyttää kauneimmalta omaan silmääni. Eipä siinä mitään mainittava eroa ole kuin että pienirakeisempi tuntuu kivemmalta käsiin ja varmasti myös kaloille. Sama hoito kuitenkin, kierteissarvikotiloita ja aina välillä (parin viikon-kuukauden välein) sekoitella varovasti tikulla itsekin sitä hiekkaa.

      Kierteisarvia voi aluksi laittaa sen verran kuin nyt löytyy, ne kyllä lisääntyvät ja lopulta niitä on kourallisia siellä altaassa :D

      Optirocin hiekat ovat ne likaisimmat ja niitä pitää kyllä huuhtaista jos haluaa että vesi ei aluksi samennu. Bilteman hiekan voi tökätä myös pesemättä altaaseen. Biltema on reippaasti vaaleampaa kuin Optiroc. Itse suosin Kokemäen Laatuhiekan puhdasta luonnonhiekkaa, raekooltaan noin 0,1-0,6mm. Se on ainakin yhtä tummaa kuin Optiroc, mutta sitä ei tarvitse pestä, on ihan riittävän puhdasta tökättäväksi sellaisenaan.

      Ja miksi haluat ne hiekat keittää? Ei sieltä kalatauteja oikein voi tulla.

      Ja helpoiten pesemisestä pääsee olemalla pesemäti sitä hiekkaa ja olemalla käyttämättä sitä sottuista Optirocia.

      Hiekan voi myös käsitellä ennen altaaseen laittoa pihalla niin, että sitä kaataa korkealta (ainakin metrin korkeudelta) johonkin saaviin tai sankoon. Painavin aines tippuu sankoon, hötö taas leijuu pois.

      Ja jos se vesi on sameaa hiekan lisäämisen jälkeen niin ei siinä muuta kuin vaihtamaan vettä kerran tai kaksi niin jo kirkastuu.

      • Alkup.

        En tiedä mistä minulla tuo keittämisvimma, Ehkä siksi, kun olen monen monta koristekiveä poiminut ulkoa sieltä täältä. Tarkoitus vain poistaa bakteerit... Mutta jos Bilteman hiekka on puhdasta, ja toiminut muilla sellaisenaan, niin mikäs siinä, pääsen hieman helpommalla... Kiitos vinkistä, lisääkin saisi tulla mielipiteitä!


      • Vaari-o

        Kun tuo santa tuppaa liikkumaan vedenpaineen ja virtauksen mukana akvan toiseen päähän, mikä avuksi?

        Virtaustehoa säätämällä tietenkin mutta ei sitä ihan pienimiilläänkään voi pitää.

        Kasvisto ja kivikotkaan ei pidä eroosiota aisoissa.


      • ---------------------
        Vaari-o kirjoitti:

        Kun tuo santa tuppaa liikkumaan vedenpaineen ja virtauksen mukana akvan toiseen päähän, mikä avuksi?

        Virtaustehoa säätämällä tietenkin mutta ei sitä ihan pienimiilläänkään voi pitää.

        Kasvisto ja kivikotkaan ei pidä eroosiota aisoissa.

        Liian aavikkoa? Istuta puu. Eikuin kasvi. Monta.


      • Vaari-o
        --------------------- kirjoitti:

        Liian aavikkoa? Istuta puu. Eikuin kasvi. Monta.

        kiitti vinkistä --------------, mutta mulla mielestäni on ihan tarpeeksi niitä puita jo siellä.


    • bettaristic

      En huomannut koko keskustelua, vaikka mun nimimerkki siinä kellitelee ihan isoilla kirjaimilla.

      Juu, muulla onnoita mainitsemiaisi hiekkoja, sitten yhdessä akvaaiossa on vieläkin hienompaa. Se on kyllä jo vähän turhan hienoa. Kumpitahansa noista säkissä tulevista on hyvä. Mä en ainakaan osaa päättää kumpi olisi parempi...ehkä hienompi...vai olisiko karkeampi...ei, ehkä se on kuitenkin hienompi.

      Kierteissarvikotiloita kun laittaa muutaman, niin niitä on hetken päästä juuri sen verran kuin jätettä on niille ruoaksi. Eli ei ole mitään merkitystä kuinka monta niitä saat, ne lisääntyvät kyllä.

      Optirockin hiekkaan olen käyttänyt ja sitä saa huuhtoa aika kauan. Mä olen tehnyt niin, että olen laittanut ämpäriin 2/5 hiekkaa ja sitten ottanut suihkusta se suuttimen irti että vesi pääse tulee kovemmin ja yhdessä pisteessä on paremmin painetta. Suihkun letkulla sitten ole sohinut ja hämmentänyt samalla hiekkaa. Suihkutellut niin kauan, että ämpärin reunan yli valuva vesi on kohtuullisen puhdasta. Ei tarvitse olla ihan kirkasta. Sellainen 2-4 minuuttia per ämpäri on ok. Sitten hälytetään mies paikalle kantamaan ämpäri tyhjäksi akvaarioon ja täyttämään sen uudestaan. Itse istun vaan suihkujakkaralla ja sohin hiekkaa suihkun letkulla. Aika helppoa.

      Mä en kyllä tajua miksi hiekka pitäisi paistaa? Miksi teet sen? Voisin ymmärtää että jos otetaan järvestä hiekkaa niin siitä paistettaisiin mahdolliset kalataudin kantajat, mutta kun hiekkapuhallushiekassa ei niitä kalatauteja ole, ja kerrankin olen jostain varma. Ei myöskään ulkoa otetuissa kivissä ja kannoissa ole kalatauteja elleivät ne ole siis järvestä. Kalataudit eivät kauaa selviä kuivalla maalla.

      Sitten kun täytät akvaarion, niin laita suihkun alle jokin astia jossa on pystysuorat reunat niin hiekka ei lentele pitkin akvaariota.

      Vaarille: suuntaa suodattimen ulostulot joko vaakasuoraan tai vähän yläviistoon niin ei se hiekka enää pitäis siirtyä mihinkään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyy tunnustaa

      että olet kauneinta mitä olen nähnyt. Käteni tärisevät vieläkin. Olen tosiaan ihastunut. Tästäkin vaikenen.
      Ikävä
      127
      1694
    2. jos saat yhden

      Toiveen esittää niin mikä olisi
      Ikävä
      101
      1219
    3. Huomenta päivää

      Somen ihmeelliseen maailmaan. 🤗☕🌞💞
      Ikävä
      201
      1078
    4. Jorma Uotinen jakoi hämmentävän kuvan tiukoissa trikoissa - Jopa Vappu Pimiä häkeltyy: "No wau"

      Jorma! Ei huono! Aikamoisen häkellyttävä kuva totta tosiaan! Lue lisää ja katso kuva: https://www.suomi24.fi/viihde/jo
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1015
    5. Vanhempi mies

      Minä rakastan sua. Ja tiedän, että sullakin on tunteita mua kohtaan. Tätä elämää ei pitäisi tuhlata enää päivääkään. J
      Ikävä
      54
      911
    6. Anna anteeksi

      Olen rikkonut sinua vastaan tavalla, josta minäkin kärsin. Syitä tutkiskellessani löydän vain itseni. Minä kuulin jokais
      Ikävä
      78
      843
    7. Aika haavat parantaa

      Hyvää huomenta ja mukavaa päivää. ☕🌾😊❤️🪷
      Ikävä
      171
      804
    8. Tänään kun näin sinut

      olit kuin taideteos. Arat ja väsyneet silmäni kaipaavat lepoa sinussa, mutta en voinut katsoa sinua niin paljon kuin hal
      Ikävä
      52
      802
    9. HUS näyttää, kuinka paljon turhaa tai vähemmän tarpeellista tehdään verorahoilla

      HUS on laskeskellut, että sieltä voidaan vähentää melkein tuhat ihmistä ilman, että se toiminta häiriintyy, johon verora
      Hallitus
      50
      793
    10. Nyt jos haluat vielä jotain nainen

      Niin laita tähän nimikirjain. Muuten klousaan keissin. Liikaa aikaa kulunut.
      Ikävä
      96
      793
    Aihe