seksi nuortenkirjoissa?

niu

mä olen tekemässä seminaarityötä ja aiheenani on seksi ja seksuaalisuus nuorten kirjoissa. tuleeko kellään mieleen kirjoja, joissa käsitellään seksiä joko suoraan tai kierrellen? tarvitsen materiaalia tutkimukseeni.

11

3178

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lotta

Marita Hauhian Se eka ja muukin hänen tuotantonsa. Teija Niemen Steissi ja Bileet. Kyselen vielä teinikirjallisuuteen perehtyneeltä siskoltani vinkkejä..

• nurten kirjoissa

Tuija Lehtisen kirjat ikkunaprinsessa ja siivet varpaiden välissä ainakin sisältävät, myös muussa tuotannossa voi löytyä.

• Mä.

Joo kuule, eikö sua silti ite kiinosta henk.kohta vaan? No lue Raiskaaja, Emma ja Daniel (se ensimmäinen jakso), Minä ja Morrison.. Ja kirja 16w. En oo varma oliko se tuon niminen. Jokin 16w ja risat tai sinnepäin. Siinä on seksii ainakin alussa niin että huh huh..

• niu
        Mä. kirjoitti:

Joo kuule, eikö sua silti ite kiinosta henk.kohta vaan? No lue Raiskaaja, Emma ja Daniel (se ensimmäinen jakso), Minä ja Morrison.. Ja kirja 16w. En oo varma oliko se tuon niminen. Jokin 16w ja risat tai sinnepäin. Siinä on seksii ainakin alussa niin että huh huh..

juu, kyllähän aihe kiinnostaa mua. ei varmasti kukaan tee seminaarityötään aiheesta joka ei kiinnosta, luulen niin. kiitoksia vinkeistä! kävinkin kirjastossa ja löysin useita kirjoja, jotka sopivat työhöni. mielenkiintoista tutkia, mitkä aiheet ovat vaikeita käsiteltäviä kirjailijoille ja kuinka tabut ovat murtuneet vuosikymmenien kuluessa. :)

• Täti Sinipunainen

Hiljakkoin on ilmestynyt Marika Uskalin Hopeanorsu. Oli Finlandia Junior -ehdokkaanakin. Kirja käsittelee seksuaalista hyväksikäyttöä (opettaja-oppilas). Ei varsinaisia graafisia kuvauksia, jos niitä etsit, mutta aihe liippaa kuitenkin läheltä.

• peeping tom

Niin, Signal-sarjan "rajut" nuortenkirjat varmaan useammatkin käsittelevät aihetta. Erään ruotsalaiskirjailijattaren sarjassa ilmestynyt "LIIAN LYHYT HAME" kuvaa mielestäni aika hyvinkin seksuaalisuutta ja haavoittuvuutta. Pääpiirteenä raiskaus. Aika rankka tavallaan.

• matthau

Leena Leskinen: Huhtikuun puutarha. Nuoren tytön seksuaalinen herääminen jne. Viinaa vedetään ja runkkaillaan, sitähän se on.

• Minttu

Hieman vanhempaa tuotantoa on Sirpa Saranpään Kuninkaan sussu. Muistan nuoruudestani, ettei missään aiemmin lukemassani kirjassa ollut käsitelty seksuaalisuutta näin suoraan.

• Regenald

Vapaana syntynyt. En muista kirjailijaa mutta tässä ei oikein muuta ole kuin seksiä! Ihanne kirjasun työhön.

• ---

Ehkä kannattaisi rajata hieman tarkemmin mitä tarkoitat nuortenkirjoilla. Blytonia? Hänen kirjoissaan seksi on sivuutettu tarkoin.

Eddingsin teoksissa seksiä sen sijaan käsiteltiin lähinnä avio-ongelmien näkökulmasta, mutta ei varsinaisena tapahtumana. Fantasia tosin on genrenä oman seminaarin arvoinen.

• eli Sweet Valley high sarjassa sitä ainakin on käsitelty ja sitten tietty Kaari utrion kirjat!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      127
      2085
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      22
      1480
    3. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      66
      1175
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      11
      1089
    5. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      10
      1077
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      88
      962
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      80
      819
    8. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      817
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      16
      741
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      107
      681
    Aihe