Olen jo useampana päivänä seurannut, kuinka kaksi naista antaa kahden (ja tänään kolmas musta pentu) juoksennella ja leikkiä Pohjoisahon kerrostalon nurmialueella irrallaan. Meitä koirapelkoisia on, vaikka koirat näyttäisikin tottelevan käskyjä olla menemättä ihmisten luo. Miksi omistajat vain istuvat kiikussa ja koirat saavat suht' vapaasti melskata menemään? Millä poikkeusluvalla kaupunkialueella saa näin toimia? Nuo kaksi vastuuntunnotonta koiranomistajaa käytöksellään aiheuttaa harmia myös tunnollisille koiranomistajille. Tuo vapaana koiran pitäminen kun ei lisää koiran ystävien joukkoa. Alueella asuu myös paljon lapsiperheitä. Toivottavasti asiaan saadaan muutosta.
Holtitonta koiranpitoa Pohjoisaholla
75
314
Vastaukset
- samma-här
Samaa itsekin olen seuraillut, ja en vastusta koiran irtipitoa, koska itsekin koiriani irti pidän, mutten sentään asutuskeskuksen nurmialueella. Metsätkin ja rauhallisemmat paikat on keksitty.
- SannaKontkanen
Koiranomistaja vastaa. Siis haittaa kenen lapsiperhettä, kun tässä ei niitä taida olla. Irtipitosäännön olen tarkistanut metsästyksenjohtaja Jukka Aspelundilta ; koira tulee olla hallinnassa ja väittömästi kytkettävissä ja näiden kolmen kohdalla säännöt täyttyy. Niin että lupa on. Jos olet "tunnollinen koiranomistaja" itse niin tule vaan reilusti juttelemaan pihalle, otan paperia mukaan , saadan se pentukoiran kakka pois korkkareistasi. Isommat ei tee tarpeitaan pihalle vaan metsiin ja niitä kyllä sielä juoksutetaan. Pentu on vähän pentu vielä, jolloin se viedään ulos kun on hätä. Kiikussa ollaan istuttu tasan yhden kerran ja sekös se sitten häiritsi ? Jos on koirakammo niin sisällä /siedätyksellä siitä pääsee, meillä on viheralueet käyttöä varten.
Tuo isompi on ollut työkoirana kehitysvammaisten kanssa yhteensä neljä vuotta, koulutettu sekä täällä että Joensuussa.
Pienempi on 9 vko, ja taival alussa.
Minulla on mm sokeiain opaskoirakoulutus, ja työkseni tehnyt sitäkin hommmaa.
Tule nyt ihmeessä reilusti avautumaan, pelätä ei tarvitse, lupaan sen ja keitellään vaikka kahvit.- SannaKontkanen
Lisään tähän vielä että Suomen paras /ainoa (sokeiain)koirakouluttaja Juha Herttuainen (löytyy googlesta) on opettanut minut, silloin oli rescue 105 kg pyreneidenmaastiffi, vanha englannin lammaskoira ja tämä toinen noutaja. Juhalle soittelin viime viikolla, asuu nykysin Liettuassa. Muut koulutukset: Outkummun kennelseura, Joensuun kennelseura. Isompi noutaja pelää noita nhcdsasdkjfba ällöttäviä viritettyjä mopoja , ja tänään olin yhteydessä 112 kun pentu meinasi jäädä viritetyn mopon alle. Rikotut kaljapullot/ kortsut/ tupakka askit siivotaan päivittäin yläasteen pihalta, ettei tule Väisäsen Kirsille töitä. Käykääs vilkaisemassa, veikkaan että pari koulutettua noutajaa pihalla on se pienin riesa. ... lämmitystolppien hajottaminen, sisälle murtautuminen, haistattelu, rikotut kaljapullot, nuotion teko, kortsuilla pihan sisustutus, karkkipaperit.. joo siis tervetuloa iltalenkille vaan. Orenius ja Lemmetyinen kyllä on infottu ja tää ei mitenkään rauhota.. EIKÖ TEILLÄ PRK ole muuta tekemistä kun katsoa mihin koira pissii ??? Oisko jälkeläisistä huolehtiminen prioriteetti numero 1 ? Saa soittaa jos on tarvetta, vaikka ovikelloa. Veroja sitä maksan minäkin ja se että Air Vertical tutkii helikopterilla särjetyt sähkölinjat, ite raivaan noita pihoja ja turhautdun siihen.. jooo mielellään, lapsiperheet, käymään vaan. Jutellan. Vaikka siinä kiikussa.
- yks-p-ahon-lapsiperhe
Ja kyllä pitää tulla naaman eteen asiansa sanomaan, ei internetin välityksellä! Olipahan asia mikä hyvänsä!
- SannaKontkanen
Kävin jututtelemassa naapurit läpi, ei tunnu olevan kellekkään haittaa kun sulle, tule ulos kaapista. Odotamme kaikki mielenkiinnolla.
- SannaKontkanen
siis ei SULLE :o))))
- oiskotuota
Millainen ihminen tulistuu, jos joku USKALTAA valittaa hänen koiristaan ja vieläpä ihan julkisesti? Onko kaikki kotona? Sitäpaitsi, jos et tiedä, koirapelkoon ei tosiaan auta siedättäminen. Se voi olla tosi vaikea. Sisälläkään ei kukaan voi ketään määrätä olemaan, koska juuri sinä haluat ulkoiluttaa piskejäsi yleisellä alueella.
- SannaKontkanen
Hmmm.. tootakait otan aina palautteen vastaan ja kielteisellä kehittyy. Toinperrään.. ei taida tuttavapiirissä olla koirapelkoisia , tasan päinvastoin. Niin missäs sinä nyt sitten asut niin tiedetään välttää paikkaa ? Kyllä nämä koirat käytän - sorry- piskit- ihan yleisillä alueilla ulkona niinkun melko moni muukin. Tai oikestaan kaikki. Mutta kerro missä olet ja pelkäät, emme tule sinne.
- Sumilo
SannaKontkanen kirjoitti:
Hmmm.. tootakait otan aina palautteen vastaan ja kielteisellä kehittyy. Toinperrään.. ei taida tuttavapiirissä olla koirapelkoisia , tasan päinvastoin. Niin missäs sinä nyt sitten asut niin tiedetään välttää paikkaa ? Kyllä nämä koirat käytän - sorry- piskit- ihan yleisillä alueilla ulkona niinkun melko moni muukin. Tai oikestaan kaikki. Mutta kerro missä olet ja pelkäät, emme tule sinne.
Kyllä ei mikään laki suomessa anna oikeutta pitää piskiä vapaana. Piski on aina piski. Kerran kun päässä napsahtaa niin se kerta riittää. Pitää piskin hihnassa niin kaikki on hyvin. Tai jos se on niin hankalaa niin ei pitäs olla koko piskiä. "Minut on kouluttanut suomen paras koirakouluttaja".. Jotain rajaa Kontkanen :) uskotko itsekkään?
- AnKon
Huoh..outokumpu ja internetin ihmeellinen maailma. Nää kyseiset "piskit" on kyllä hallinnassa ja luulisi ulkohapituksesta näkevän että ovat maailman ystävällisimpiä otuksia. Tuskimpa vievät teidän elintilaanne niin paljon että ei uskalla pihalla liikkua. Ainiin mutta laki sanoo niin..tästäpä vois keksiä jutun juurta vaikka kuinka. Ihan ystävällisellä linjalla vois mennä yleensäkki ( esim.keskustelu kasvokkain) vaan liekkö siellä tuppukylässä onnistuu ;) P.s kaupunki vois järjestää sen koirapuiston sinne.
- VipeVaan
Sumilo kirjoitti:
Kyllä ei mikään laki suomessa anna oikeutta pitää piskiä vapaana. Piski on aina piski. Kerran kun päässä napsahtaa niin se kerta riittää. Pitää piskin hihnassa niin kaikki on hyvin. Tai jos se on niin hankalaa niin ei pitäs olla koko piskiä. "Minut on kouluttanut suomen paras koirakouluttaja".. Jotain rajaa Kontkanen :) uskotko itsekkään?
Loistavaa
- rakki1
Rakit on pidettävä kiinni,kaikkihan ne on huippuhyvin koulutettu,nekin mitkä ovat raadelleet esim lapsia
POHJOISAHOLLA JA VIELÄ KOIRAT VOI HIRVEETÄ SINNE EI MEIKELLÄ OLE SITTEN ASIAA.
- SannaKontkanen
Rakki ja piski käytetty justiin pihalla, ei ollut paljon lenkkiseuraa , eikä muuten hihnojakaan. Voi kamala , mahtoikohan tästä olla naapureille haittaa. Nöyrin anteeksipyyntö jos näin kävi. Nyt ne nukkuu, niin että ollaanpa hiljaa että mopoilijat saa rauhassa rällätä ja rikkoa paikkoja.
- rihvan
Niin, mitähän sä Sanna haet, kun kirjoittelet koiriesi koulutuksesta. Mitä ne kenellekään kuuluu missä oot rakkisi ja millä tavoin kouluttanut. Mietipä mitähän siitäkin tulisi, jos kaikki muutkin pitäisivät koiriaan irti keskustan alueella? Ei Suomessa sallittua. Mitäpä jos muuttaisit sellaiseen maahan, jossa vielä irti olevia hyväksytään? Saisivat kaikki olla rauhassa koiriltasi ja sinun kaltaisiltasi pätemistä hakevilta ihmisiltä. Itsekehu haisee ja pahasti. Kyllä ne muutkin koirat koulutettu on ja - usko tai älä - jopa paremmin kuin sinun. Mutta me muut ei netissä pätemistä haeta.
- SannaKontkanen
Niinpä, ei ole pitkä aika siitä kun kaksikin koiraa juoksi irrallaan Pohjoisahonkadulla. Tietenkään ei kuulu kellekkään ? Omani oli kyllä kiinni, siinä liikennettä piti vähän ohjailla etteivät jää autojen alle. Toisen omistaja kyllä kiitteli jälkeenpäin. Minä en ole tätä keskustelua aloittanut ja vissiin pitää vaan ottaa napalmit niskaan kun julkisesti herjataan netissä.
Osaan kylläkin päättää keskustelun: voikaa hyvin.
- sanonpaminäkin
En usko että opetettu koira käy ihmisten kimppuun jos omistaja on paikalla. Yksin juoksentelevat koirat on eri asia.
- soppalusikkaan
Siitäkin huolimatta, käykö koira kimppuun ja onko se opetettu, /yksin/omistajan kanssa, koirapelkoinen ihminen sitä ei tiedä. Joten, jospa pidettäisiin myös nämä opetetut/opettamattomat hauvelit kiinni ihan yleisen turvallisuuden vuoksi. Tällä lailla turvattaisiin kaikkien elo ja toivottavasti myös estettäisiin koiravihaajien lisääntyminen joukossamme, ettei ihan menisi niin mahdottomaksi kuin esim. Joensuussa ja monilla, monilla muilla paikkakunnilla, että koiranvihaajat alkaisivat kylvämään myrkkysyöttejä. Sitä itse kovasti pelkään koiranomistajana, joten pidän opetetutkin koirani yleisillä paikoilla hihnassa. Metsässä rauhallisilla paikoilla annan niiden valvotusti irti olla, mutta heti jonkun nähdessä kutsun hihnaan. Ja kyllä, myöskin opetettu koira voi käydä ihmisten/koirien ihan minkä tahansa kimppuun huolimatta omistajansa mukana olemisesta.
- SannaKontkanen
Vielä viimeinen: ja tämä lähtee ylläpidon kautta koko ketju pois kohta.
Metsästyksentoimenjohtaja: alle 5 kk ikäinen saa olla irti valvotusti.
Tekninen virasto: jotain siltä väliltä, siinä lukivat laikirjoja nämä kaikki kun ei ole yhtä oikeaa ratkaisua. Voittehan itekkin sinne soitella jos huvittaa, minä sen tein jo. Ei ole olemassa lakia tai sääntöä siitä mihin koira saa tai ei saa ulostaa. Jos ei ole kieltomerkkejä (alkaa vaan hankkia, voi mennä vähän aikaa) niin se nyt on vaan minne vaan.
Minun kultsikan kimppuun kävi kuonopannassa oleva lajitoveri ja tyyppi vielä pukkaili lastenrattaita, ihan keskustassa.
Eikä sen vertaa pysähtynyt että ees katottaisi tuliko vammoja.
Mun menee automaattisesti maahan paikallaoloon kun tulee toinen koira vastaan, olipa irti tai kiinni.
No - siinäpähän jauhatte asiasta- tämä nyt menee ylläpidon kautta poistoon ja ite keskityn olennaiseen, tuo pentu nyt vie lattiaelämäaikaa, nukkuu.. syö.. ulkoilua paljon ja tästä se taas lähtee. Ei todellakaan ensimmäinen ja toivon mukaan ei viimeinen. Rakkaudesta koiriin. - Olisiko.opiksi
SannaKontkanen kirjoitti:
Vielä viimeinen: ja tämä lähtee ylläpidon kautta koko ketju pois kohta.
Metsästyksentoimenjohtaja: alle 5 kk ikäinen saa olla irti valvotusti.
Tekninen virasto: jotain siltä väliltä, siinä lukivat laikirjoja nämä kaikki kun ei ole yhtä oikeaa ratkaisua. Voittehan itekkin sinne soitella jos huvittaa, minä sen tein jo. Ei ole olemassa lakia tai sääntöä siitä mihin koira saa tai ei saa ulostaa. Jos ei ole kieltomerkkejä (alkaa vaan hankkia, voi mennä vähän aikaa) niin se nyt on vaan minne vaan.
Minun kultsikan kimppuun kävi kuonopannassa oleva lajitoveri ja tyyppi vielä pukkaili lastenrattaita, ihan keskustassa.
Eikä sen vertaa pysähtynyt että ees katottaisi tuliko vammoja.
Mun menee automaattisesti maahan paikallaoloon kun tulee toinen koira vastaan, olipa irti tai kiinni.
No - siinäpähän jauhatte asiasta- tämä nyt menee ylläpidon kautta poistoon ja ite keskityn olennaiseen, tuo pentu nyt vie lattiaelämäaikaa, nukkuu.. syö.. ulkoilua paljon ja tästä se taas lähtee. Ei todellakaan ensimmäinen ja toivon mukaan ei viimeinen. Rakkaudesta koiriin.Kännissä ei kannata kirjoittaa.
- aattelepajos
Sanna, tuo sinun tapasi jättääkoira maahan makaamaan valitettavasti provosoi vastaan tulevia koiria. Koita opettaa koirasi jollain muulla tavalla ohituksissa(mikä tuskin lie vaikeaa niinkin mainiolle koiran kouluttajalle kuin sinä?) laki myös velvoittaa omistajan korjaamaan jätökset hoidetulta nurmi alueelta! Siellä sitä paskaa taas oli. Ota pussiin kun nurmella ulkoilutat,ettei tarvii sisälle kengänpohjissa kuljetellla. Uuden lain mukaan edes alle 5kkikäinen pentu ei saa olla irti. Itse en kuuna päivänä,mikäli mulla pentu olisi,irti näin lähellä autotietä pentua pitäisi. Edes vastuutonta ja vaarallista! Kohta itketään,kun pentu juoksee auton eteen, mopon eteenhän se jo on juossutkin?
- SannaKontkanen
Taitaapa tulla Suvisrannan suunnasta tämä.. eikö se mpopajelu ole jo käsitelty ? Done and over. Mulla ol kylläkin pentu koulutushihnassa kuten on muutenkin päiväsaikaan aina. Sen pitää oppia hihnakävely, kyllä se oli viritetty mopo joka rälläsi ympäri koulun ajellen katoksien alta ja leikkikentällä. Turha yrittää että ois pennun vika. Vili on opetettu paikallaoloon kun tulee muita vastaan, ja sekö on väärin ??No mites sitten suosittelisit kun tiiät kerta asiastaa, tule ihmeessä neuvomaan. Pennun kakat ottanut kertakäyttöhanskalla pois ja vienyt roskiin, (J&M kiintestöhuollon neuvo)siitä en ota vastuuta mihin muut tekee, Vili metsään, ja tässä kulkee aika pljon koiria päivittäin.
On se muuten kiva olla silmätikku, oikeinko nautit kun saat vahtia tekemisiä ?
Mitä tässä nyt naapureita jututtanut, ovat aika äimistyneitä koko typerästä viestiketjusta.
Ja siitä , mikä takia asiasta ei voi sanoa päin pläsiä, jostain kytätään ja netissä herjataan.
Kun et kerran itse uskalla tulla niin laita vaikka bulvaani, olen aika hyvin kartalla siitä ketkä EI ole.. joten vaihtoehdot vähenee kuka ON.
Tuossa kun mentiin napuriin kyläilemmään, ennen tätä pentua, isompaa uhattiin lyödä krikettimailalla aikuisen miehen toimesta.. joo ja sehän on oikein, eikö ?
Jos on jotain henkilökohtaista - ois ihan syytäkin tulla juttelemaan asiasta. Selvitetään se.
- aattelepajos
Kuka on Suvisrannasta? Opeta hyvä ihminen vaikka sivuittain asettumaan maahan,ei kohtisuoraan,joka on erittäin provisoivaa. Mutta luulisi hän ihmisen,jonka on sokean koiran kouluttaja opettanut tuon jo tietävän? (Kuka sen koiran sitten on kouluttanu.,jos ihminen on em. Kouluttajan opin saanut?)! :D
- SannaKontkanen
Juha Herttuainen, kuten jo mainitsin. Googleta. Soitin viime viikolla kun isomalla on kovien äänten kammo tullut. On tällä hetkellä Liettuassa jos koitat soitella. Ollaanko siis nyt sun koiraa häiritty ? Juha siis ei ole Suvista varmaan nähnytkään mutta siellä on näitä muita tyyppejä, jotka ei näemmä koirista pidä.
- aattelepajos
Ei mun koiraa mikään häiritse. Muuten vaan annan ystävällisesti vinkin
- SannaKontkanen
Jos nyt vaivauduit Juhan sivuja katsomaan, näet sieltä ihan kuvia kuinka oikeaoppinen paikallaanolo menee. Ei nyt missään tapauksessa sivuttain, mitä ehdotit.. haloooo....sanoohan sen järkikin :o))) Jos sinulla on omasi kanssa ongelmia kohtaamisessa niin laitappa vaikka viestiä, treenataan yhdessä. Sinä aikana mitä tässä P-aholla on oltu on tullut tapausta jos jonkinlaista vastaan, mielellään tietäsin jos on jollain ongelma asian kanssa. Penikan vien hyvät tavat ryhmään kun saadaan rokotukset kuntoon ja koulutus alkaa. Hyvää brush uppia itsellekkin. Ja samanhenkistä seuraa ennenkaikkea !
- Hämmästynyt
Kertokaas nyt ihan suoraan MINKÄ TAKIA ETTE OLE MENNYT sanomaan koiranomistajalle asiasta SUORAAN jos olette kerta hänet nähnyt pihalla vaan jauhatte täällä netissä??!! Vois uskoa että 5 vuotiaat täällä kirjottelee. Järki hoi älä jätä
- Lisää_koirankakkaa
Vihdoinkin on löytynyt aihe, joka jaksaa kiinnostaa kaikkia osapuolia, kaikkialla Suomessa - koirat!
- lenkkeilijäkoiralla
Monesti olet Sanna tullut koirasi kanssa vastaan, ei ole ollut koirasi hihnassa vaan vapaana juoksentelemassa. Ja nyt on se mustakin pentu samalla tavalla vapaana, meidän koira on kiinni. Ei kaikki halua jäädä juttelemaan kanssasi, siksi mekin olemme nyt muuttaneet lenkkkeily aikoja sekä reittejä. Ja olen nähnytkin tilanteen kun koirasi ryntää toisen koiran perään, ei totellut sinun käskyjäsi. Pidä koirasi kiinni kaupunki alueella.
- rihvan
Ha-haa! Tämä on hyvä :D! Sanna väittää olevansa huippu koirankouluttaja ja hänen koiransa ei tottele omistajaansa! En ole maailman paras koirankouluttaja ja koirani ei osaa täydellistä paikkalla oloa, mutta se ei irti metsässä ollessaan ryntää toisen koiran luo ilman lupaani.
- SannaKontkanen
Jaa ai Vili vai. Se menee paikallaolon jälkeen nuuskimaan jälet, pentu on mulla nyt koulutuspannassa. Ite asiass Vili felxissä joita vastustan. On se taas kiva huudella puskista. Niin no kertokaapas ekspertit mitä tehdään.. tänään lenkit 02,05 07. Sitten Mustikkakorpi ja Kehkola. Kummassakaan paikassa, kuten ei pihallakaan ollut ainottakaaa koiraa mutta näitä naapureita jotlia asiaa kyselin... kellään ei mitään ongelmaa.. Ala joRIHVANI tulla sieltä puskista pois huutelemasta, menentät maineesi . Tai siis oot jo menettänyt. Vili ei satavarmaan ryntää minkään koiran kimppuun. no- omapa on häpeesi, ei mun. Miten tylsä elämä sulla on ? Tuu nyt vaikka ees käymään, jospa se siitä.
- rihvan
Jos nimim. Lenkkeily ja koiralla on nähnyt koirasi ryntäävän toisen luo,niin eihän se sitten sua tottele. Et taida ollakaan niin huippu kuin luulet. Ja kuka se omalla nimellä kirjoittelee tälle palstalle se siitä maineesta :)
- rihvan
Lenkkeilijäkoiralla oli siis tuo nimimerkki joka sut on vilisi kanssa tunnistanut
- lenkkeilijäkoiralla
Eikä ollut ainoa kerta tämä toisen koiran luo karkaaminen. Ja kuka Sanna sinulle nimellään vastaa, olet tällä palstalla niin monta hampaisiisi ottanut, syyttäkin.
- SannaKontkanen
Joopas. No nyt kun Vili on kohta 7 v ja työkoira, meitä on nähty monissa eri paikoissa. Se EI karkaa toisen koiran luo, ellei ole tuttu ja annettu siihen lupaa, näistä tuskin kukaan täällä valitttaa jotka tunnetaan toisemme.
Pentu on koulutushihnassa.
Aamu eka lenkit n 2-3 , sitten on käyty Mustikkakorvessa, Riihikankaalla ja Kehkolassa.
Mitäs vielä... voisitko nyt ystävällisesti valittaja tulla lopulta pois kaapista ?
Ainoa mikä mule tulee mieleen on nainen jonkun pienen räksyttäjän kanssa, vetää sen gerbiilin niskaperseotteella muualle kun tulee toinen koira vastaan. Räkyttää niin paljon kun ääntä lähtee.
Onkos nämä valittajat koskaan kuulleet Vilin haukkuvan ?
Kyllä siitäkin irtoaa tarpeen tullen- se on sitten semmonen VUFFF että hetkeksi kuulo pois.. no nyt kun pentua koulutetaan, saattaa sanoa sille.
Ja khyllä- ihan omalla nimellä että ei tarvia kyräillä sitten pusikoissa, kuten eräät. Olisko vielä muuta ollut? vääränväriset kengät, tai jotain ? Antaa tulla vaan.... huooohhh... eipä jaksa enää kiinnostaa , pikkusielujen touhut... noh, ongelmat kullakin. - Kissi
lenkkeilijäkoiralla kirjoitti:
Eikä ollut ainoa kerta tämä toisen koiran luo karkaaminen. Ja kuka Sanna sinulle nimellään vastaa, olet tällä palstalla niin monta hampaisiisi ottanut, syyttäkin.
Facessakin Outokumpu ryhmästä pihalle heitetty kun kännissä auko päätään :D :D
IDIOODDDDIIIII! - 199999999
Menehän nyt mopopoika välillä nukkumaan. jaksat taas rällätä ja olla häiriöksi kaikille. syö vaikka roiskeläppä ja laita kalsareissa ruskea taakse, keltainen eteen.
- tuttusi
se sannan isompi noutaja on kyl niin HYVIN kouluttu et ei ryntäile toisten perään..pienenmpi varmaan voi sen tehdä,VIELÄ,mut saa se santeri senkin oppimaan ;) älkää kansalaiset huolehtiko :D on tää ihan lapsellista käden vääntöö täällä.mennään jo henkilö kohtaisuuksiin ihmistä piilo herjaten...en ole kaikkea lukenut enkä aio ees moista paskaa edes lukea!!!!!tsemppii te kaikki niin viisaat kouluttajat...ei täällä sivulla voi edes olla kun tuntuu et minä tuskin oikein olen opettanut edes koiraani istumaan...on juttuja...poistatuta sanna vaan nää viestit ei pahotu oma mieli,minkälaiset koira rakkaat ihmiset täällä kirjoittelee kun rakitellaan ja piskitellään koiria???haukutaan siis eläimiä.anna kateellisten jauhaa.elä pahota omaa mieltäsi näillä lukemisilla...mut sen verran myönnyn et ihmisen koira pelko on pahasta...oli kuin hyvin opetettu koira ja omistaja tietää et ei menen toisen luo mut tämä pelkääjä ei tiedä :/ iloisia koulutus hetkiä.. terveisin.LETS ZUMBAA ;)
- tuttusi
Kissi kirjoitti:
Facessakin Outokumpu ryhmästä pihalle heitetty kun kännissä auko päätään :D :D
IDIOODDDDIIIII!tästäkö täällä idiootti oli kyse???? avaa sille vaikka oma otsikko... koirat haukkuu...karavaani kulkee.
- villkoira
Meillä on taloyhtiön järjestys säännöissä, että koirien ulkoiluttaminen puistoaluella kielletty talot 22-26 eli tuossa leikkipuisto alueella. hyvin meidän taloyhtiöiden asukkaat noudattavat, vaaleaa labbista kävelytetään huoletta, mutta jospas täältä kautta menisi tieto perille.Voi kai sen järjestys säännön toimittaa k.o henkilölle!
- SannaKontkanen
Huomenta.. joo no ensinnäkin se on kultsikka, ei labbis. Pentu on labbis. Ja laitoin tuon säännön tarkistukseen Klaavolle että onko noin. Hän ilmoittelee kun ennätää tarkistaa säännön. Tietenkin jos se jollain on, voi toimittaa tänne 28:n. Muussa tapauksessa noudatamme kyllä, ja kiitos tiedosta.
Eilen ilta-koira kokoontumisajossa tässä olikin oma noutajat, papillon, mittelspitz ja basejni (ainoa joka oli irti) . Keskusteltiin aiheesta että tässä on nyt periaatteellinen / henkilöhohtainen asia , koskapa kukaan ei uskalla sitä sanoa ääneen.
Tule nyt vaan ulos, on täällä jätskiäkin jos ei kahvi kelpaa.
Nämä on ihmisten tekemiä asioita, rantapallot pois sieraimista , kiitos. Ilon kautta. - Allermedia
Kiitämme kaikkia keskusteluun osallistuneita.
Yrityksemme voi hyvin teidän avulla ne. Toivomme lisää kärjekkäitä puheenvuoroja. Mitä kovempia sen parempi.
Pauli - sceefer
Kyllä meiän koira täytti 4v ennekuin 7. Ja oli pentuna iso. Joku taluttaa holtittomasti koiria keskustassa Mustolassa, alahan ottaa ne kyttäyslaitteet ja mene kiireelä perään.
- SannaKontkanen
Kultsikka on syntynyt 29.4.2008 ja labbis 30.4.2015. Siitä voi laskea iät jos se noin paljon kiinnostaa, paperit on. Tosin toiset Vuosaaressa tytöllä, mutta pitää pyytää sitten vaikka sieltä . Toiset jääkaapin ovessa kun mennään ottamaan rokotukset heti kun se täyttää 12vko ja 1 pv. Harmi kun Kirsi on lomalla mutta saatiin aika kaupungin eläinlääkärille, osaa varmaan hänkin.
Kyllä varmaan vastaa muutaman romillen känniä kun alkuun heräilee kolmesti yössä viemään pisulle. Nyt onneksi oppinut että kerta yössä, jotain 2-3 välillä. JEEE! Hyvä me ! Meillä opitaan !
Isompi ei jaksa vaivautua ulos siihen aikaan kääntää kylkeä, aamulla vasta.
Jätti ? no siitä voi tulla, nyt menee ihan käyrillä.
Niin siis puurot ja vellit sulla sekaisin- vanhempi oli tähän väliin 4 vuotta työkoirana, josta eläköityyy nyt. Niiden työikä on max 7 vuotiaaksi asti jolloinka aistit alkaa heiketä.
No vieläkö mitä ?
Metsään me kyllä mennään , kuten on tähänkin asti tehty. Niin paljon kun mahdollista.
Kiva kun joku jaksaa meistä näin paljon huolta kantaa...ei voi kun ihailla.
- Naapur
Koirat on lain mukaan pidettävä kiinni taajama-alueella olkoot mikä vammaskoira tahansa. Sitäpaitsi vastapäätä taloa on koulu missä on lapsia ja todella moni lapsi pelkää koiria.
- voppa
Taajaman ulkopuolella ”Maaliskuun 1. päivästä elokuun 19. päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.” (Metsästyslaki 51 §) ja
”Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella.” (Metsästyslaki 53 §)
Kuinkahan moni koiran ulkoiluttaja on kysynyt maanomistajalta lupaa? Monilla tuntuu olevan harhaluulo että metsässä koira voi olla irti. - järkihoisiivooja
Käykö ne lapset koulua kesälläkin ? Kyllä käy laittomilla mopoilla ja sotkemassa paikkoja, rikkomassa kaljapulloja , töhrimässä ja roskaamassa. Murtautumassa sisälle ikkunoista ja pitämässä laitonta nuotiota.
Sehän ei tietysti ole ongelma vaan koirat.
- mitenseolikaan
Lähinnä tarkoitin noita sekoja kirjoituksia sinun kirjoittamilla jutuilla, missä kuinka ja miten paljon olet koiraasi kouluttanut. Sokeankoirankoulutukset ja Juha Herttuainen. Mitä hänellä on tekemistä tämän koiran irtipidon kanssa? Kuinka se liittyy aiheeseen? Samoin helikopterin lennot linjaa tarkistaessa, mitä yhteistä? Sun vierailut naapurissa jossa joku uhannut koiraasi mailalla. MItä sekään kenellekään kuuluu saati ketä kiinnostaa,. Herää jo pahvi noista napalmeistasi ja pysy aiheessa tai ole hiljaa.
- SannaKontkanen
Nii nno eipä ne jotka ei koiran koulutuksesta mitään tiedä ei siitä ymmärräkkään.
Ihan turha perustella siis... saatikka näille koiranvihaajille.
Mulla on täysi luotto koulutettuun kultsikkaan, pentu on vielä alkuvaihessa.
Oli muuten upea aamu järven rannalla, pojat pääsi juoksemaan ja mustikkaakin tulee. Menisit sinäkin.
Tämän toisen "vastuuttoman koiranomistajan" kanssa kun nyt 99% tiedetään kuka olet niin suositellaan lämpimästi. Jospa se pipo ei yhtenä päivänä kiristäisi.
Hyvää päivänjatkoa - mitenseolikaan
Mukavaa,että tiedät kuka olen :)! NO,sittenhän voineet sen hyvin julkaistakin? Tosin epäilen pahasti, että metsään menee sun arvailu taas kerran :)!
- Naapurin.setä
mitenseolikaan kirjoitti:
Mukavaa,että tiedät kuka olen :)! NO,sittenhän voineet sen hyvin julkaistakin? Tosin epäilen pahasti, että metsään menee sun arvailu taas kerran :)!
Kirjoittelua seuranneena sano, kärpäsestä on iso peto kasvanut.
Viisain lopettaa, sillä vain vahinkoa taitaa osapuolille tulla. Näyttää jo pihalla olevan vastakkainasettelua aivan osattomien kesken.
Älkää enää, pyydän.
- laupiasoku
Antaa koirien juosta,sillä ne on luotu liikkumaan.Vinkkinä sinulle juokse itsekkin se tekee hyvää.
- SannaKontkanen
Tervehdystä. Sanasta sanaan viesti joka tuli äsken:
Savo-Karjalan isännöintioimistosta Hei ! Mitään koira kieltoa ei ole Pohjoisahonkatu 22-26 alueella, taloissa asuu lemmikkejä! Eli ihan rauhassa voitte ulkoilla koirienne kanssa pihapiirissä. Hyvää viikon jatkoa.- tsottsot
Ei aiheessa ole mainittu mitään koirakiellosta, vaan on puututtu irrallaan oleviin koiriin. Tuo sun viestissä mainittu ihan rauhassa voitte ulkoilla koirienne kanssa pihapiirissä ei varmasti oikeuta ketään rikkomaan kaupungin yleistä käytäntöä: Koirat pidettävä kytkettyinä taajama-alueella.
- SannaKontkanen
No jopa ennätit nähdä kun pikkukoiran kanssa vein roskat ja käytin sen talon ympäri. Kahvia laitan tippumaan, tuutko ? Toinenkin holtiton on tulossa.Yöllä siivottiin pihaa kun kuitenkin joudutaan käymään. Jutellaas sitten ihan rauhassa.
- tsottsot
Minkä takia Sanna sinun on noin vaikea ymmärtää asia, ettei koiria saa pitää kytkemättömänä kaupunkialueella? Mitähän siitäkin tulisi jos kaikki muutkin ihmiset olisivat samanlaisia kuin sinä?
- talonaapuri
kyllä nyt on joku niin rakastunut sannaan ettei päästä yölläkään silimistään. mene nyt jo kun on useesti pyyetty. mukava on ja koirat osaa käyttäytyä. ei tarvia huuvella netissä sitten.
- läskimakkara
mene jo heikki hoitoon, vaikka siihe lihavuushoitoon, koita saada rasavaimu ja vähän tukia surkeille pisneksillellsi, sitten voisit laittaa kuntoo omat koirasi ja vaikka siivota kämppäsi jos maha ei haittaa . ei ihme että vaimosi ei halua asua kanssasi
- lisäämäiskintää
Tästä me Allermediassa tykkäämme. Henkilökohtaisuuksiin menemistä.
Pauli Aalto - hyss
Hei Sanna.
Etsin hyvän koirankouluttajan ohjeita ja apuakin....tarttisin koulutus apua rotikka poikani kanssa. Asun Porin suunnassa......- SannaKontkanen
Minkäs ikäinen sulla on ? Ihan en taida Poriin asti tulla , kiitos pyynnöstä muuten :o) mutta onko sen kanssa jotain ongelmaa ? Meillä täällä alkaa olla nyt pennun kanssa mittelöiden aika varmaan kohta, mutta isompi sitä kouluttaa vähän munkin puolesta :o) Siinä vaan pitää olla johdonmukainen, järjestelmällinen ja sinnikäs. Rotikka tarviaa paljon aktiivista liikuntaa, vähintään se pari tuntia päivässä ja mielellään vapaana. (no nii.. tulee arvostelut.. ) omia noutajia vien paljon metsään ja siellä on hyvä kun saa huutaa jos sen tarve tulee. Ja välillähän se tulee mutta ääntä mahtuu metsään. Luoksetulo on oikeestaan se kaikista tärkein ja eka, teen sen ite makupaloilla ja harvennan niitä, kun alkaa oppia. palkaksi riittää vaikka leikki / keppi /pallo /kehu.
Siinä on niin monta asiaa mitä pitää oppia ja onnistuneesti toisto on noin 300 kertaa kunnes koira oppii asian.
Tosin- tulee huteja mutta niistä ei sitten palkata vaan otetaan uusiksi,
Keskittymiskyky keskimäärin 7 minuuttia, joten liikaa ei pidä pitkitää treeniä.
Ilon kautta AINA. Mutta muista se auktoriteetti on siellä hihnan toisessa päässä.
(vaikka päässä kiehuis)
Jos siellä on toko-ryhmiä niin sinne vaan. Sosiaalistuminen on koiralle tärkeää.
Kun tietäsi mikä siinä on niin voisi koittaa auttaa taikka neuvoa jollain tapaa :o)))
Laita sähköpostia [email protected] niin katsellaan mitä tehdään
- Koiranpaskaa_kengässä2
Miksi Sanna haluat haukkua nimimerkillä ihmisiä? Tuo tosiaan menee henkilökohtaisuuksiin, että nimität jotain läskimakkaraksi ja kehotat menemään rasvaimuun? Miksi teet noin? Ja vieläpä syyttömiä ihmisiä. Jos minua kirjoittajaa tarkoitat, en ole lihava - päinvastoin. Ja koiria minulla ei todellakaan ole, ei koskaan ole ollut, eikä koskaan tule olemaan. Minä olen siis aiheen aloittaja, olen vain hissuksiin seurannut tätä keskustelua ja kummastellut sinun outoja perusteluja siitä, miksi sinulla on oikeus pitää koiria irti, kun ei muutkaan alueella asuvat niin tee.
- kyttäkakkonen
Lopeta jo, on sinut huomattu. Soittelet vaikka mihin virastoihin ja laittet vailitus lappuja ihmisten laatikoihin.
- Tätä.lisää
kyttäkakkonen kirjoitti:
Lopeta jo, on sinut huomattu. Soittelet vaikka mihin virastoihin ja laittet vailitus lappuja ihmisten laatikoihin.
Allermedia kiittää. Suomi24:n tulos perustuu teidän aktiiviseen tukeenne.
Mitä enemmän toisianne solvaatte, sitä enemmän meille tulee mainostuloja.
Lisää ilkeyksiä kehiin!
Pauli Setä - piryr
Lihavuus on vakava terveysongelma. Hyvä että joku vielä jaksaa kantaa lähimmäisestä huolta. Eläimistä pitää pitää hyvää huolta ja hyvähän se on siivotakin. Vaimosta sen verran että en ainakaaan expuolison kanssa muuttas yhteen.
- ikkunastanäin
Nyt sielllä sitten oikeesti juoksee keskikokoinen musta koira irti. Ilmeisesti sekarotuinen. Kyttääjät asemiin ja valituksia kehiin.
- karjalaan_takaisin
Saisiko saman veli venäjän kielellä tai hoono soomi, löytyi se irtokoiran omistaja joka sanoi iha sama, mina koira ei kuulu sina.
- Okunelämää
Järjestyssäännöissä taitaa kuitenkin lukea, et eläimen jätökset on ulkoiluttajan toimesta kerättävä pois viheralueelta... Seinille kuseksiminenkin on kielletty jo yleisissä valtion määräämissä järkkäreissä? Koskenee myös elukoita... Etenkin jos kyseessä on lasten ja perheiden käyttämä viheralue!!
- nähty_on
Kyllä ne on yläasteen jepet ja pulit jotka kusee seinille tai lasten viheralueella. Koirat tekee puskaan. Kannattaa tehdä kierros torilla , siellä pulit kusee patsaisiin ja pskantaa ala-asteen pihalle. Yleisin pskapaikka heille on kotiintulo- patsas ja sen ympäristö. Mutta niillehhän ei sitten ole järjestys-sääntöjä , koirille pitää olla.
- keskustanleikkipuisto
hah.. kerääkö puli kakkansa .. sillehään oisi markkinanrako tokmannille: pulinkakkapussi kun kerta koirille on koirankakkapussi
torille pulinkakkaroskis oisi saatava ja nämähän ei tietenkään haittaa.. koirat vaan
- novitar
Viittaan nimimerkkiin läskimakkara,etkö teidä että kyseinen henkilö ja vaimo ovat eronneet aikoja sitten ,vaimo otti somalimiehen?
- niinja
se somalimies kääntyi kristityksi ja on nyt lähetetyssaarnaajana Keniassa.
Totuus ei pala vesisateessa! - jajaja
niinja kirjoitti:
se somalimies kääntyi kristityksi ja on nyt lähetetyssaarnaajana Keniassa.
Totuus ei pala vesisateessa!Tämän olen kuullut varmalta taholta.
- tottaontämä
jajaja kirjoitti:
Tämän olen kuullut varmalta taholta.
Seurakunnasta on vahvistettu.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305792Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144364Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522951Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391549Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 621276
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161