Opintotuen nostaminen AMK

opiskelijatyttö

Hei!

Viestini koskee sitä, miten paljon AMK:ssa saa nostaa tukia ja milloin tulee perintäkirje Kelalta. Minulla on neljän vuoden tutkinto, josta olen tehnyt 3 vuotta. Vuodelta 2013 tulikin jo yksi opintotukiperintä... Se on jo maksussa.

Kuinka monta kuukautta vuodessa voi nostaa opintotukea JOS ei ole tuloja? Viimevuonna, 2014 nostin tukea 11kk ja tein kesäkursseja sekä töitä tulorajat huomioon ottaen.

Mietin tulevaisuuden opintojani. Minun koulutusohjelma sisältää 240cr. Miten opinnot menevät loppuvaiheessa? Jotta opintotukiraja täyttyy, pitää tehdä 30cr/ lukukausi (esim. syksy)
Joudun nostamaan tänä vuonna opintotukea 12kk vuodessa, koska ei ole tarpeeksi töitä. Tulorajat eivät missään nimessä ylity ja teen kesäopintoja sekä satunnaisesti töitä. Tuleeko tästä minulle mahdollisesti perintäkirje, jos nostan jokavuosi?
Toisinsanoen, jos teen 15cr harjoittelun, joudun tekemään syksyllä vielä toiset 15cr jotta saan opintotuet ilman perintää?

Entä sitten kevät 2016, jos kirjoitan opinnäytetyön (15cr) Joudunko silloinkin tekemään ''ekstraa''
Haittaako ylimääräiset opintopisteet vai miten se menee? En haluaisi perintään, pitänee varmaan valmistua jo alkuvuodesta.

Pelottaa vaan töiden saanti, olen jo Helsinkiin muuttamassa...

1

191

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Twainffs

Jotta saat 12kk opintukea kelalta sinun pitää osoittaa että teet 5 op vähintään jokaisena kuukautena. Normaalisti opiskelua ei näin nimittäin ole... Jos rahat ei riitä oletko turvautunut jo opintolainaan? Työttömänäkin sen maksaminen on helppoa ja siitä saa tuhansia euroja rahaa ilmaiseksi jos suoriutuu opinnoista vuoden sisällä tavoiteajasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2341
    2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      105
      2251
    3. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2207
    4. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1512
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1426
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1392
    8. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1161
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1126
    10. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      1116
    Aihe