Läheisriippuvaisuutta vai..?

kyökkilogi

Kumppanini käytös liippaa aika läheltä kuvausta läheisriippuvaisesta.
Ainakin itseäni häiritsee se jatkuva huomion tarve ja marttyyrimaisuus ristiriitatilanteissa.
Hän on myös mustasukkainen ja arvaamaton. Ei sentään fyysistä väkivaltaa, mutta pitää olla henkisesti varpaillaan jatkuvasti.
Tunnen olevani itsekin nykyisin henkisesti loppu ja masennuksen partaalla. (olen joskus sairastanut)
Asian ydin on siis voiko läheisriippuvuudesta parantua, jos se sitä on? Hän on jo käynyt hoitajan juttusilla pari kertaa, kun sain ns. tarpeekseni.

5

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyökin_ylin_psyke

Jos hän on nuori henkilö niin käytös voi mennä henkisen kehittämättömyyden piikkiin.Jos taas vanhempi henkilö jonka periaatteessa pitäisi olla jo aikuinen käytökseltään niin hankalampi tapaus.Onko hänellä ollut aiempia suhteita jotka eivät ole toimineet jostain syystä tai onko hän tullut petetyksi?
      Keskustele hänen kanssaan hänen käytöksestään ja menneisyydestään.Parisuhdeterapia yksi vaihtoehto?

• dsfhsdfh

Et kertonut, onko teillä yhteinen talous, lapsia jne? Nimittäin itse suosittelen eroamaan, jos se vain on vielä käytännössä kohtuullisen helppoa. Ihminen ei parannu ilman omaa motivaatiotaan. Jos kumppanisi käy mieliksesi terapiassa, se on hukkaan heitettyjä voimavaroja. Usko vanhaa ja kokenutta naista. Olen tahtomattani toiminut erään ihmisen tee-se-itse-terapeuttina 40 vuotta - ei muuta tulosta, kuin että itse olen hajoamispisteessä.

Sellainen suhde (parisuhde, sukulaisuussuhde, ystävyyssuhde) jossa pitää olla koko ajan varpaillaan ja joutuu tukahduttamaan itseään, ei ole hyväksi itselleen. On parempi ottaa etäisyyttä. Älä pelkää tyhjiötä, jota elämääsi siitä jää. Ero on kriisi, mutta sen jälkeen sinulla on vapaata tilaa täytettävissä toimivammalla suhteella, jossa voit olla oma itsesi, ilman jatkuvaa varuillaan oloa.

Jos päädyt eroon niin valmistaudu siihen, että kumppanisi käyttää kaikki keinonsa kiusatakseen sinua. Eli suojaudu sen jälkeen esim. identiteettivarkauden varalta. Varaudun nettikiusaamiseen ja panetteleluun jne. Ota salainen puhelinnumero ja -osoite. Ja varaudu siihen, että joudut tekemään rikosilmoituksen. Eli säilytä kaikki todisteet siitä, mitä kumppanisi tekee sinua vahingoittaakseen mahdollisen eron jälkeen.

• khllll

Läheisriippuvuudesta voi parantua, mutta se vaatii sitä, että henkilö itse haluaa parantua.

Yleensä se lähtee siitä, että läheisriippuvaisen elämä kohtaa niin suuren kriisin, että hänen on pakko luopua vanhasta.

Läheisriippuvuutta kutsutaan myös ohutnahkaiseksi narsismiksi ja välillä läheisriippuvinen voi tehdä toisen psyykkeelle yhtä pahaa jälkeä kuin oikea narsistikin.

Helsingissä kokoontuu läheisriippuvaisten vertaistukiryhmä (CODA) joka perjantai 18:00, josta on ollut monelle apua.
      Siinä parantuminen perustuu kahdelletoista askeleelle, niin kuin AA:llakin (Kaikkia riippuvuuksia voidaan hoitaa suunnilleen samalla tavalla ja läheisriippuvuus on nimen omaan riippuvuutta)

Itse olen yksi esimerkki siitä, että tästä vaikeasta sairaudesta voi selvitä.

• Riippuvainen_

"Jos päädyt eroon niin valmistaudu siihen, että kumppanisi käyttää kaikki keinonsa kiusatakseen sinua. Eli suojaudu sen jälkeen esim. identiteettivarkauden varalta. Varaudun nettikiusaamiseen ja panetteleluun jne. Ota salainen puhelinnumero ja -osoite. Ja varaudu siihen, että joudut tekemään rikosilmoituksen. Eli säilytä kaikki todisteet siitä, mitä kumppanisi tekee sinua vahingoittaakseen mahdollisen eron jälkeen."

Tuollainen käytös kuulostaa pikemminkin paksunahkaisen narsistin touhuilta. Itse en jätetyksi tullessani osannut tai uskaltanut edes olla vihainen kuten terve ihminen olisi, ajattelin vain että toivottavasti toinen löytää onnen elämäänsä. Tietysti anelin ja rukoilin ensin toista jäämään ja lopulta itkin katkerasti vuosikausia myös omaa yksinjäämistäni, kuten kunnon läheisriippuvainen. Mutta mitään pahaa en olisi toiselle kyennyt tekemään, päinvastoin syydin suurimman osan yhteisestä omaisuudestanikin erossa hänelle.

Toki olen omassa itsessäni huomannut, että taipumukset tuppaavat aaltoilemaan ohut- ja paksunahkaisen narsistin piirteistöjen välillä. Eli ehkä joku pääasiassa ohutnahkainenkin voi heittäytyä noin hankalaksi vaikka se omalla kohdalla tuntuukin vieraalta. Itse en usko että kykenen tästä koskaan muuttumaan, inhottavinta on se ainainen kaikesta loukkaantumiseni ja taipumus katkeroitumiseen, joka tuhoaa kaikki parisuhteet.

• khhkhjkgjg

Läheisriippuva yrittää (yleensä) pitkään saada jonkinlaisen suhteen takaisin, ehdoilla millä hyvänsä. "teen mitä vaan jos saan edes olla kaverisi...jne."

Läheisriippuva on hyvin harvoin oikeasti vaarallinen, vaikka saattaa eroahdistuksessaan uhatakin jotain (yleensä tekevänsä itsellensä jotain). Se jonka kanssa läheisriippuvainen on ollut, ei ole hänelle puoliso vaan lapsuuden isä/äiti ja siksi läheisriippuvaisen on käytännössä melkein mahdotonta tehdä mitään fyysistä vahinkoa äiti/isä -persoonalle.

Poikkeus tästä on ne oikean narsistin kanssa eläneet läheisriippuvaiset, jotka eron myötä ovat heränneet ja alkaneet hahmottaa sitä kaikkea tuhoa ja hyväksikäyttöä, mitä toinen on tehnyt.

Jos sinä et ole vuosia käyttänyt toista ja toisen sairautta hyväksi, niin sinulla ei pitäisi olla mitään oikeaa vaara läheisriippuvaisesta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      295
      5505
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      71
      5069
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4176
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3850
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      43
      3504
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      89
      3133
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      73
      3016
    8. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      42
      2197
    9. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      49
      2138
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      27
      2088
    Aihe