mikähän rotu mulle sopisi? aiempaa koirakokemusta löytyy oman ja hoitokoirien osalta, sekarotuista, rotikkaa, sakemannia, noutajia ollut lähipiirissä. asun kerrostalossa, joten ei hirveän herkkähaukkuinen ja kokoa saa olla noin 60-70cm. turkki sais olla säänkestävä ja helpphoitoinen, voisin harjailla pari kertaa viikossa, joku puolipitkä turkki olis hyvä että kestää kylmää ja kuumaa ilman ylimääräistä pukemista ym. liikunnantarpeesta sen verran että saisi liikuntaa paljon, rakastan metsässä retkeilyä ja siellä koira pääsisi juoksemaan vapaana (kunhan eka koulutettu) ja etsimään lelua tai nameja esim. joten riistaviettiä ei saisi olla. joskus tulevaisuudessa haluisin myös alkaa vaeltamaan kunnolla ja harrastamaan vetoa (pyörän tai potkukelkan vetoa siis), joten kestävä ja terverakenteinen ja muutenkin yleisesti terve ja pitkäikäinen rotu pitäisi olla. pääsisi muutenkin vähintään kerran päivässä pitkälle lenkille, esim 7km, pissalenkkien lisäksi. mutta koiran pitäisi pystyä sitten rauhoittumaan kotona, ja olla hyppimättä seinille jos jonain päivänä ei pääsekään pitkälle lenkille tai saa aivojumppaa (esim. olen kipeänä) harjoteltaisiin myös perus tottelevaisuutta kotona, joten miellyttämishalua saisi olla jossain määrin että oppii hyville tavoille ja on luotettava. saisi olla ystävällinen tai välinpitämätön vieraita koiria ja ihmisiä kohtaan.
paimenkoirat ei hirveästi kiinnosta kun ovat liian aktiivisia ja tarttevat sitä aivoumppaa, japanin akitaa olen miettinyt mutta rodulla on turhan huono terveys tilanne valitettavasti :/ muut pystykorvat onkin sitte aika ääneikkäitä ja metsästysviettisiä. onko antaa ehdotuksia? :)
mikä metsästysvietitön, iso koira minulle?
13
332
Vastaukset
- Sevanha
Japanin akita ei varmaan oo hyvin ystävällinen muille samaa sukupuolta oleville koirille, joten ei se ainakaan käy.
- turhaayleistystä
Miksi aloittaja vetää yhtäläisyysmerkit metsästysvietin ja tottelemattomuuden välille? Suurin osa metsästysroduista (erit. seisojat ja noutajat) pysyy siellä metsälenkeillä ulkoiluttajan lähellä/ vieressä siinä missä seurakoiratkin. Toki kouluttamattomina molemmilla ryhmillä että niillä seurakoirilla on taipumusta lähteä milloin minkäkin perään. Metsästysroduista ainoastaan ajavat rodut ( pystykorvat tms.) ovat melko kuuroja siinä vaiheessa, kun päästään hajuille tai nähdään jotain mukavaa ajettavaa.
- esfzsef
Juuri näin. Lapukka tai kultsi eivät turhaan ole Suomen suosituimpien koirarotujen joukossa - venyy moneen ja luonne on oivallinen. Hyviä kasvattajia löytyy kohtuudella.
- 3plus17
Akitoilla on myös metsästysviettiä, eivätkä takuulla pysy vapaana lähelläsi.
Hovawart? Vaikka ovatkin melkoisen aktiivisia ja monipuolisia harrastuskoiria, uskoisin tämän rodun kuitenkin sopivan sinulle. Ei vaatimalla vaadi aivotyötä ja virikkeellistämistä. Nopea oppimaan ja miellyttämisenhaluinen, pysyy irtiollessakin luonasi. - Riiseni
Suosittelen lämpimästi suursnautseria!
- isojavahva
dogo argentiinos on hyvä. ei tarvitse edes aivojumppaa.
- luomuhurtta
miten olisi sakemanni, tai kultainen noutaja, samojedi, tai vaikka husky, tai joku näiden sekoitus. sakemanni/labbis on aivan ihana luonteeltaan, helposti koulutettava eikä jahtaa kuin ruokaa pöydästä.
- haaveileva97
kiitos vastauksista :) hovawart näistä alkanut eniten kiinnostaa. sakemanni on unelma mutta unelmaksi myös jää koska nykyään ne on jalostettu niin sairaiksi ja heikkohermoisiksi, yleisesti ottaen (älkää sake ihmiset suuttuko, pidän rodusta mutta faktat on faktaa ja "riskejä" en tykkää ottaa). husky taas ei mielestäni sovi kerrostaloon ja ainoaksi koiraksi, onhan ne myös tosi äänekkäitä. sammojedilla jo liikaa karvaa ja noutajat ei sinänsä nappaa, vaikka mukavia koiria ovatkin :)
- haaveileva97
ja sekarotuisista, nykyinen koirani joka asuu äidilläni omakoti talossa on sekoitus tolleria,labbista,kultsua,sakea ja rotikkaa ja on täydellinen pakkaus ! oli ensimmäinen koira, ja silloin ei ehkä niin tarkasti ajatellut ja tiennyt asioista kuin nykyään, ja onhan se periaatteessa helpompaa ottaa rotukoira kun etsii kunnollisen kasvattajan, kun varmaksi tietää että vanhemmat on ell tarkastamia, terveitä ja minkä luonteisia ym. seropit on lähellä sydäntä mutta ei niistä voi tietää kuinka viettisiä, tempperamenttisia ym koirista tulee varsinkin jos ei kaikki rodut ole tiedossa. seropikin mulle käy jos on järkevä mix, hyväluonteisista ja terveistä vanhemmista :)
- Anonyymi
Collie olisi loistava.
- Anonyymi
Joku noutaja, spanieli pysyy omistajan lähellä .
- Anonyymi
Vanhojen ketjujen nostelija 🤡
- Anonyymi
suosittelen hankkimaan tällaisen:
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2016052521622928
Ne ovat isoja ja kilttejä, harjailusta varmasti pitävät ja ovat todella uskollisa. kannattaa kysellä voi löytyä kuinka läheltä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941719
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2321453- 881331
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651005Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9864- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35809