Ostin asunnon jossa taloon on vedettu valokuitu ja asunnossa on valmiina ethernet pistokkeet. Yritin ostaa valokuitu liittymän, mutta ilmoitettiin, ettei asuntoon saakaan kuin vain kaapeliyhteyden.
Asiakaspalvelusta ilmoitettiin, että mahdollisesti syksyllä voi olla mahdollista ostaa valokuitu liittymä. En ymmärrä miten tämä on mahdollista, jos kerran taloon tulee valokuitu ja piuhat on vedetty asuntoihin, että miksi sitä ei saa?
Valokuitu tulee taloon, mutta ei asuntoihin.
3
3194
Vastaukset
- qwertghb
Yhteyksien rakentaminen ja itse palvelun tarjoaminen ovat vähän eri asioita. Talon rakentaja on tehnyt taloon ethernet-verkon valmiiksi tulevaisuuden varalle, ei laajakaistaoperaattoreilla ole asian kanssa mitään tekemistä. On tavallista, että valokaapelikin voidaan laittaa maahan muiden kaivuutöiden ohessa tulevaisuuden varalle, kun sen vetäminen on moninkerroin halvempaa kuin myöhemmin. Eihän sitä ole oikein järkeä silti vielä kytkeä talon verkkoon, jos asukkaat eivät valokuituyhteyttä kaipaa. Ei kytkentä kuitenkaan ilmaista ole. Itselleni ainakin riittää kaapelimodeemiyhteys mainiosti, enkä maksaisi VDSL:n kautta tulevasta valokuidusta senttiäkään ekstraa.
- 454354654
Kiitos kommentista, näinhän se tuntuu olevan. Itse pelaan paljon ja nopein netti olisi hakusessa, mutta mennään nyt kaapelilla toistaiseksi.
- kokoukseen
"Ostin asunnon jossa taloon on vedettu valokuitu ja asunnossa on valmiina ethernet pistokkeet. Yritin ostaa valokuitu liittymän, mutta ilmoitettiin, ettei asuntoon saakaan kuin vain kaapeliyhteyden."
Tästä itse ymmärrän, että esim. kerrostalo on kyseessä ja kerrostalon kellariin tulee valokuitu. Ja itse asunnossa (yksiö, kaksio...) on ethernet pistokkeet ja pistokkeista kaapelointi luultavasti menee taloyhtiön tiloihin kellariin.
Ethernet ja valokuitu ovat eri asia, Ethernet on kuparia maksimi noin gigan nopeus ja kuitu on lasia ja sille ei taida maksiminopeutta vielä olla olemassa (ilmeisesti kuitua ei tule asuntoon asti vain kuparia).
Eli valokuituliittymän on tainut jo taloyhtiö ostaa muttei ottanut itse nettiliittymää.
Ota asia taloyhtiön kokouksessa esille ja kyselkää tarjoukset eri operaattoreilta ja pohtikaa myös yhteisen yritysliittymän ottoa (se olisi luultavimmin paras ja edullisin ratkaisu). Jos yhteiseen yritysliittymään päätyy silloin vain kytkin/reititin taloyhtiön tiloihin ja siihen huoneistojen johdot ja ylläpito asukkaiden kesken tai paikallisen atk-firman kautta. Ainut miinuspuoli on, että kaista on jaettu kaikkien kesken tai sitten sovitte jonkin rajoituksen jokaiselle. plussapuolia onkin paljon enemmän verrattuna perus kuluttaja liittymiin (kiinteä ip, vähemmän katkoja, priorisointi...).
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole432478Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742457Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732362Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512112Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321857Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma821681Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211123Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71014Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi41985Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön55874