akvaariossa levää... :(

snate

Moi!

Mulla on 40l akvaario jonka siivoan kerran viikossa. Ongelmana kuitenkin on levä jota on mm. kasvien lehdissä runsaasti! Miten siitä pääsisi paremmin eroon? onko vinkkejä kellään? kasvi on sen verran paksulehtinen että olen voinut sitä vähän karhunkielellä putsata mutta levä kasvaa aina takaisin. akvaario on varjoisassa paikassa. levää tulee myös muihin sisustustavaroihin ja lasiin. paksuin levä tulee takalasiin. olisko esim joku kala hyvä?jos niin mikä? mulla oli partamonni mut se kuoli vanhuuteen... se ei syönyt kyseistä levää! mikä neuvoksi? kiitos! :D

8

1020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ainomieli1981

      Noin pieneen altaaseen et voi ottaa mitään levänsyöjäkalaa, et edes partamonnia. Miten olisi muutama leväkatkarapu? Ne ovat kivannäköisiä pikkuotuksia ja syövät levää.

      Onkohan altaassa muuten kaikki kunnossa kun levää on niin paljon? Kerrotko jotain lisää akvaariostasi? Runsasta levänkasvua voi saada vähenemään oikealla hoidolla.

      • snate

        Kiitos kun vastasit! :D

        Mitähän sä haluaisit tietää akvaariostani...? se on ollut minulla jo monta vuotta.. vajaan 10 vuotta suurin piirtein. Olen aina hoitanut sitä samallalailla ja nyt vasta levästä on tullut oikea ongelma. onhan sinne aina tullut levää mutta näyttäis siltä että sitä tulee nykyään useammin ja se on erilaista kuin ennen. sellaista paksua tummanvihreää "heinää".. kasvit ei varmasti saa kunnolla valoa kun ovat niin leväisiä vaikka yritän niitä puhdistaa. kovasti ne kuitenki tekee uusia lehtiä. :) eivät vissiin liiemmin kärsi. niitäkään vaan ei viitsisi ottaa aina irti pohjasta - juuret katkeilee.

        hassua että vaikka akvaarioni on pieni niin se partamonni eli kuitenkin niinkin kauan.. ei näyttänyt kärsivän. se oli minulla melkein akvaarion perustamnisesta asti vaikka sanoit ettei noin pieneen akvaarioon saa laittaa edes partamonnia...


      • snate

        sitä katkarapua voisin kyllä harkita vakavasti.. :) kiitos vinkistä! :D


      • kala
        snate kirjoitti:

        sitä katkarapua voisin kyllä harkita vakavasti.. :) kiitos vinkistä! :D

        no ehkä sinne akvaarioon voi esim: partaimumonnin ottaa ja ehkä se siellä elääkin mutta toinen asia onkin että onko se siellä pienessä purkissa onnellinen, olisitko itse onnellinen jos joutuisit komerossa elämäsi asumaan!
        Ja levästä sitten, että esim: väärät vesiarvot ym voi aiheittaa levää, tai sitten sulla on väärä valo joka kiihdyttää mm. levän kasvua!


      • lisää
        kala kirjoitti:

        no ehkä sinne akvaarioon voi esim: partaimumonnin ottaa ja ehkä se siellä elääkin mutta toinen asia onkin että onko se siellä pienessä purkissa onnellinen, olisitko itse onnellinen jos joutuisit komerossa elämäsi asumaan!
        Ja levästä sitten, että esim: väärät vesiarvot ym voi aiheittaa levää, tai sitten sulla on väärä valo joka kiihdyttää mm. levän kasvua!

        Omistan myös akvaarion ja mulla on sellasta tupsulevää ihan riesaksi asti. Sain akvaariokaupasta mm. tällasia ohjeita. Ruoki kaloja vain kerran päivässä ja niin vähän kerrallaan että ruoka ei ehdi laskeutua pohjaan saakka. Vaihda vesi riittävän usein ja huolehdi siitä että akvaarion valot eivät pala yhtäjaksoisesti yli 12 tuntia. Kasvit eivät jaksa yhteyttää tuota aikaa kauempaa. Toivottavasti näistä ohjeista oli edes jotain hyötyä. Tsemppiä taisteluun levää vastaan.


      • snate
        lisää kirjoitti:

        Omistan myös akvaarion ja mulla on sellasta tupsulevää ihan riesaksi asti. Sain akvaariokaupasta mm. tällasia ohjeita. Ruoki kaloja vain kerran päivässä ja niin vähän kerrallaan että ruoka ei ehdi laskeutua pohjaan saakka. Vaihda vesi riittävän usein ja huolehdi siitä että akvaarion valot eivät pala yhtäjaksoisesti yli 12 tuntia. Kasvit eivät jaksa yhteyttää tuota aikaa kauempaa. Toivottavasti näistä ohjeista oli edes jotain hyötyä. Tsemppiä taisteluun levää vastaan.

        Kiitos näistä vinkeistä! :D Pitää heti kokeilla niitä! Valot ei onneksi oon yli 12 tuntia päällä joten se on hoidettu! Pitääki hetimmiten taas siivota se oikeen kunnolla vaikka lauantaina sen tein mut se on taas sen näkönen.. :(

        Taistelemisiin! :D


      • Neuvova
        snate kirjoitti:

        Kiitos näistä vinkeistä! :D Pitää heti kokeilla niitä! Valot ei onneksi oon yli 12 tuntia päällä joten se on hoidettu! Pitääki hetimmiten taas siivota se oikeen kunnolla vaikka lauantaina sen tein mut se on taas sen näkönen.. :(

        Taistelemisiin! :D

        Jotta saataisiin ihan varmasti leväongelma katoamaan eikä vaan väliaikaista hoitoa niin kerro seuraavat asiat:

        Veden lämpötila
        nitriitti
        nitraatti
        ph
        Kalasto (mitä kaloja, määrät)
        Kasvit (mitä kasveja, kuinka paljon)
        Valaistus (millainen valaisin, mikä valotyyppi jne...)
        Hoitorutiinit (eli kuinka usein siivoat altaan, miten siivoat, kuinka paljon vaihdat vettä jne...).

        Nämä kun kerrot niin ehkä syy löytyy jostakin näistä seikoista ;)


      • anja

        minkälaisia nuo ovat???meillä on aika iso akvaario(180l) ja siellä yks partaimumonni,jonkin vois ottaa kaveriksi tekeen töitä..oisko nuo lienee sellaisia sopivia....ja paljonko maksaa???kiitos jo etukäteen......


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1846
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe