Pikku lapset ilman kypäriä??!!

kypäräpäässäaina

Olen tämän kesän aikana nähnyt paljon pikkulapsia vanhempiensa kanssa pyöräilemässä, joilla ei ole kypäriä päässä. Muutaman kerran olen jopa nähnyt että kypärä on päässä mutta ei kiinni??!! Viimeksi eilen näin pariskunnan pyörillä (ei kypärää) heillä oli kaksi lasta mukanaan. Toinen noin 6 vuotias omalla pyörällään ilman kypärää ja noin 2 vuotias äidin takana istuimessa ja taas ilman kypärää!
Ymmärrän jos aikuinen ei halua pitää kypärää päässään pyöräilessään, mutta miksi pienille lapsille ei voi laittaa kypärää päähän? Jäin haavi auki tuijottamaan ja miettimään miten pahasti siinä voi käydä jos äiti kaatuu...
Nykyään on paljon erilaisia kypäriä ja hauskoja kypäriä varsinkin lapsille. Mietin mitä vanhemmat ajattelvat ajaessaan lapsien kanssa ilman kypäriä.. Ei tarvitse kuin kunnon kaatuminen ja lapselta voi henki lähteä..

17

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • munaskui

      ei se henki voi lähteä
      se vaan lähtee,jos kaatuu
      eli ei selviä hengissä.
      pää on kuin kananmunan kuori

      • 6-vuotias ajoi omalla pyörällään. Ihanks oikeesti kaikki kaatuvat lapset kuolee?


    • kylän_suurin_kypärä

      Saksassa Berliinissä en nähnyt kenelläkään pyöräilijällä kypärää päässä. Aikuiset väänsivät keskustan kaduilla autoilijoiden seassa ajoradalla.

      Kypärän suojaavaa vaikutusta ehkä vähän ylikorostetaan. Jos pienillä nopeuksilla kaadut, niin ei se pääkoppa siinä halkea. Auton alle jäämistä voi taas välttää olemalla varovainen.

    • suojatkaa

      Aika kamalaa se onnettomuus sattuu niin nopeasti ettei ehdi tehdä mitään. Pyöräilijät ajavat todella kovaa ja välillä siinä vauhdissa tulee yhteen törmäyksiä, kypärä pelastaa pahimmalta onnettomuudelta, en ottaisi riskiä, että ajaisin ilman kypärää

      • "Pyöräilijät ajavat todella kovaa" - kaikkiko? Nämäkin, joilla lapsia kyydissä?


      • holhous

        ei sitä ennen vanhaakaa mitään kypärää käytetty ja hyvin on pää kestänyt vielä 56-v iässä. holhoisyhteiskunta puuttuu tollasiin asioihin ja tupakkaan jokapaikassa. Mutta kun on todellisia asioita niin ei vähät välitetä. Onko se sulta pois jos ei ole kypärää? ja mitä se sulle ylipäätään kuuluu? jokainen vastaa vain itsestään...


      • ärsyyntynyt
        holhous kirjoitti:

        ei sitä ennen vanhaakaa mitään kypärää käytetty ja hyvin on pää kestänyt vielä 56-v iässä. holhoisyhteiskunta puuttuu tollasiin asioihin ja tupakkaan jokapaikassa. Mutta kun on todellisia asioita niin ei vähät välitetä. Onko se sulta pois jos ei ole kypärää? ja mitä se sulle ylipäätään kuuluu? jokainen vastaa vain itsestään...

        Ja vanhemman pitäisi vastata lapsistaan. Mutta monet vanhemmat viisveisaavat jälkikasvustaan. Kypärättä pyörällä tai turvavöittä autolla ajelu on vielä pientä, ikävä kyllä.


    • kypärät.tyhmiä

      Vittu ennenkään ollu mitään kypäriä ja sitä mentiin että ryteiköt rytisi.

    • kypärä1

      Joo,olen pistänyt saman asian merkille aina,kun olen itse pyörällä liikkunut ja ihmetellyt asiaa. Eikö vanhemmat ajattele asiaa lasten kannalta? Lapset tunnesti ottavat mallia siitä,mitä aikuiset tekevät. Minulla on aina kypärä päässä,kun lähden pyöräilemään,vaikka lyhyelläkin matkalla. Samoin on pojallani kypärä päässä.

      • lapsellista

        Miks tyhjää kaaliasi suojelet.


    • kyttääjäkö

      Kai teit kunnon kansalaisena lastensuojeluilmoituksen?

    • Pykä

      Kypärän käyttö on myös lain mukaan pakollista, vaikkei kypärän unohtamisesta mitään rangaistusta seuraakaan. Kypärän käyttäminen tai käyttämättä jättäminen ei periaatteessa ole lasten vanhempien harkintavallan alainen asia.

      • niilola

        ei ole sellaista lakia olemassa


    • Vassam

      Olen kiinnitänyt samaan huomiota.
      Toinen ryhmä on rullaluistelijat (niin lapset kuin aikuisetkin). Ei sitten minkäänlaisia suojia, ei edes kypäriä.

      Omilla muksuillani (5v. ja 9v.) ei ole asiaa edes skeittilaudalle ilman suojia (kyynär, polvi, ranne, ja kypärä).

    • Kumin.kanssa

      Ei vahinkolapsille kannata kypärää laittaa.

    • kypäräpäässäaina

      Halusin keskustelulla vain herättää asiallista keskustelua kypärien käytöstä. Itse teininä jätin kypärän kellariin kun lähdin pyöräilemään ja kaaduin aika pahasti vaikka nopeutta ei paljoa ollut. Pienempänä äitini kanssa pyöräillessä kaaduin myös aika pahasti, vaikka kypärä oli päässä. Ambulanssilla vietiin tarkastettavaksi, koska valitin selkääni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1193
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      966
    3. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      839
    5. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      839
    6. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      824
    7. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      760
    8. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    9. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      77
      748
    10. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      47
      728
    Aihe