Hankin keväällä ostamaani purkkariin kaksi Bilteman AGM-akkua hupiakuiksi (a' 70 Ah). Mainostivat että tavallinen laturi käy. Nyt olenkin oppinut että asia ei taidakaan olla ihan näin, vaan AGM:t vaativat korkeamman latausjännitteen jotta ne saa ladattua täyteen. Veneessä on pieni maasähkölaturi (6A) ja veneliikkeessä suosittelevat vaihtamaan uuden 25 A:n laturin, jossa erilliset moodit AGM akuille. Tämä on minusta järkevä hankinta että suuremman tehon myötä lataus nopeutuu, eikä siinä mitään. Laturin saa kytkettyä kaikkiin kolmeen akkuun erikseen.
Mutta kysymykseni liittyy 1 vuoden vanhaan tavalliseen lyijyakkuun, joka on nyt edelleen starttiakkuna. Veneliikkeen mukaan sekin pitänee vaihtaa AGM:ään, jotta kaikki akut saa ladattua oikealla jännitteellä täyteen. Eli jos moottorin laturin jännitteenhaistelija on starttiakussa jäävät hupiakut lataamatta täyteen, ja jos haistelija on hupiakuissa, liian korkealla jännitteellä lataaminen tuhoaa perinteisen akun. Onko mitään konstia jolla tästä yhtälöstä tulee toimiva vaihtamatta nykyistä hyväkuntoista starttiakkua?
Moottorin laturista ei mulla ole tietoa, kone on Volvo Penta MD 2020 vm. 2001. Kaikki vinkit tervetulleita.
vinkkejä akkujen lataukseen
12
179
Vastaukset
- Varasulake
Mun mielestä AGM ja lyijy ladataan samalla jännitteellä, ainoastaan geeliakku vaati hieman toisenlaisen jännitteen. Näin olin katsovani maasähkölaturin manuskasta, jossa valinta näille, jompi kumpi.
- Maa-Krapu
kiitos kommentista. Näin minäkin käsitin kun akut ostin mutta kahdessa veneliikkeessä ovat väittäneet muuta. En ole vielä tsekannut onko lataus saanut akut täyteen, kun tuo aurinkopaneeli on koko ajan lataamassa niin ei mittaus onnistu ilman paneelin peittoa.
"Varasulake" poksahti jo heti!
Itse asiassa jokaisella akulla on erilaset ominaisuudet, tarkoittaen että AGM-akuilla saatta olla hyvinkin toisistaan poikkeavat lataus- ja ylläpitojännitteet.
Bilteman AGM-akut ovat niin sanottuja "Dual Purpose" akkuja, eli ne antavat suurehkon virran tarvittaessa sekä kestävät syväpurkausta kohtuullisesti.
Nyt oletan että Sinä "Maa-Krapu" olet purjehtia koska kirjoitat tähän foorumiin!?
Purjehtia haluaa yleenssä että hän on mahdillisimman riipumaton maasähköstä ja että akut latautuu mahdollisimman nopeasti kun moottoria käytetään...
Kun puhutaan maasähkölaturista yhdistettynä AGM-akkuihin , on tärkeää että se on riittävän "nerokas" niin että se ei missään vaiheessa ylilataa. Ylilataus on AGM-akun surma!
Äkkiä päätellen olisi Sinun järjestelmässä oikea ratkaisu järjestelmä joka lataa moottorikäynnin aikana ensisijaisesti Sinun AGM-akut ja rinnan starttiakku. Ehdotan että tutustut Sterlingin alternator to battery charger:
http://sterling-power.com/products/alternator-to-battery-chargers-up-to-130a?variant=878066559
Ei halpaa mutta parasta...
AGM-akun ominaisuuksiin kuuluu että sen sisäinen vastus on hyvinkin pieni eli se on valmis vastaanottamaan suurtakin latausvirtaa. Sterlingin tuote hoitaa hommat ja jakaa samalla Sinun hupiakut starttiakusta. Tämä tarkoittaen että moottorin laturin jännitesäätö määrää starttiakkusi latauksen, -ihan niin kuin ennenkin...
Sinun (mahdollisesti uusi) maasähkölaturi voit kytkeä suoraan Sterlingin sisäänmenooon edellyttäen että se on dioodeilla eristetty (yleenssä on)...
Näin ollen Sinun Biltema AGM-akut on rinnan kytketty hupiakkuyhdistelmä ja starttiakku on eristetty Sterlingin ansiosta. Luulisin Sinun pärjäävän Sterlingin AB12380-malilla koska luulisin että Sinun laturi on Valeon 70 A laturi jolloin kustannus olisi ~300 GBP...
Lisätietoa Bilteman AGM-akuista:
www.drive.google.com/file/d/0B-LoA56-eMG-ZVNfYllXSklPV1U/view
ja
www.drive.google.com/file/d/0B-LoA56-eMG-eVVaelppSHhia28/view- Maa-Krapu
kiitos paljon asiapitoisesta kommentista! Jotain tuollaista "alternaattoria" mietinkin...ainoastaan toi hinta pistää miettimään. Mutta oikeassa olet että moottorilataus on vielä olennaisempi kuin maasähkölataus. Varsinkin seuraavina kesinä, kun purjehdusalue laajenee kokemuksen karttuessa.
Googlettelin Bilteman AGM:stä lisätietoa ja ruotsalaisella keskustelupalstalla oli joku saanut Bilteman asiakaspalvelusta tiedon että latausjännite on 14,4 V. Eikös se ole ihan tavanomaisenkin lyijyakun latausjännite, tai siis tyypillinen sellainen?
Mietinpä vaan että toimisko sittenkin se nykyinen moottorin laturi ihan hyvin ja lataisi kaikki akut täyteen. No se varmaan selviää vain testaamalla. Maasähkölaturi nyt tulee vaihdettavaksi "älyversioksi" AGM:lle ja nykyinen laturi jätetään startille. - harakanpesa
Katso myös ctek:in D250S DUAL, lataa käyttöakkuja 20A virralla (jos ne sen ottaa) kun moottori käy. Ollut omassa veneessä tän kesän ja tuntuu pelittävän mukavasti. Mahdollisen aurinkokennon voi samalla liittää tuohon ctekkiin. Rinnalle voi vielä laittaa smartpass:n niin saa akkuvahdin ja max 100A latauksen. Smartpassista ei ole kokemuksia.
harakanpesa kirjoitti:
Katso myös ctek:in D250S DUAL, lataa käyttöakkuja 20A virralla (jos ne sen ottaa) kun moottori käy. Ollut omassa veneessä tän kesän ja tuntuu pelittävän mukavasti. Mahdollisen aurinkokennon voi samalla liittää tuohon ctekkiin. Rinnalle voi vielä laittaa smartpass:n niin saa akkuvahdin ja max 100A latauksen. Smartpassista ei ole kokemuksia.
Nimenomaan tuo ctek:in 20 A rajoitus on meille purjehtiville kiusallinen.
Alternator to Battery Chargerin idea hän on että ladataan akut sillä virralla mitä laturista on saatavilla. Sterlingin ratkaisu on että sen DC/DC-converteri lataa akkua akkutyypin sallimalla jänitteellä kunnes akut on täynnä. Tämä edellyttäen että laturin ja akkujen lämpötila ei nouse liikaa.
ctek tekee samoin mutta vasta kun akkuihin menevä virta pysyy alle 20 A.
Bilteman AGM-akut ottavat mielellään vastaan virtaa kunhan jännite on riittävä. Sterlingin avulla olen pässyt tilanteeseen missä satamamanöverit riittävät minun sähkötarpeeseen (kylmäboxi, jääkaappi, plotteri, VHF, AIS-transponder, autopilootti, Webasto ja joskus tutka, TV, radio).
Täällä vielä Bilteman AGM-akkujen tiedot:
https://www.dropbox.com/s/atr4end5782092q/AGM_BiltemaTech.pdf?dl=0
ja
https://www.dropbox.com/s/ev04mznowmk011b/Biltema_AGM.pdf?dl=0- Sps
LonelyBird kirjoitti:
Nimenomaan tuo ctek:in 20 A rajoitus on meille purjehtiville kiusallinen.
Alternator to Battery Chargerin idea hän on että ladataan akut sillä virralla mitä laturista on saatavilla. Sterlingin ratkaisu on että sen DC/DC-converteri lataa akkua akkutyypin sallimalla jänitteellä kunnes akut on täynnä. Tämä edellyttäen että laturin ja akkujen lämpötila ei nouse liikaa.
ctek tekee samoin mutta vasta kun akkuihin menevä virta pysyy alle 20 A.
Bilteman AGM-akut ottavat mielellään vastaan virtaa kunhan jännite on riittävä. Sterlingin avulla olen pässyt tilanteeseen missä satamamanöverit riittävät minun sähkötarpeeseen (kylmäboxi, jääkaappi, plotteri, VHF, AIS-transponder, autopilootti, Webasto ja joskus tutka, TV, radio).
Täällä vielä Bilteman AGM-akkujen tiedot:
https://www.dropbox.com/s/atr4end5782092q/AGM_BiltemaTech.pdf?dl=0
ja
https://www.dropbox.com/s/ev04mznowmk011b/Biltema_AGM.pdf?dl=0"Sterlingin avulla olen pässyt tilanteeseen missä satamamanöverit riittävät minun sähkötarpeeseen (kylmäboxi, jääkaappi, plotteri, VHF, AIS-transponder, autopilootti, Webasto ja joskus tutka, TV, radio)"
Tämä virran tuotto-/ kulutusarvio ei yleensä pidä paikkaansa vaan tarvitaan suurellakin laturilla usean tunnin ajo/ vrk - että_näin
Maa-Krapu kirjoitti:
kiitos paljon asiapitoisesta kommentista! Jotain tuollaista "alternaattoria" mietinkin...ainoastaan toi hinta pistää miettimään. Mutta oikeassa olet että moottorilataus on vielä olennaisempi kuin maasähkölataus. Varsinkin seuraavina kesinä, kun purjehdusalue laajenee kokemuksen karttuessa.
Googlettelin Bilteman AGM:stä lisätietoa ja ruotsalaisella keskustelupalstalla oli joku saanut Bilteman asiakaspalvelusta tiedon että latausjännite on 14,4 V. Eikös se ole ihan tavanomaisenkin lyijyakun latausjännite, tai siis tyypillinen sellainen?
Mietinpä vaan että toimisko sittenkin se nykyinen moottorin laturi ihan hyvin ja lataisi kaikki akut täyteen. No se varmaan selviää vain testaamalla. Maasähkölaturi nyt tulee vaihdettavaksi "älyversioksi" AGM:lle ja nykyinen laturi jätetään startille.Moottorin tyhmälaturi alkaa rajoittaa latauskertaa n. 75% kohdalla jyrkästi, eikä koskaan lataa täyteen. Minulla jo 85% kohdalla latausvirta laskee alla 1A.
Älykäslaturi mittaa mm. akun lämpötilaa, jonka perusteella uskalletaan ladata korkeammalla virralla.
Itsekin olen Sterlingiä katsellut sillä silmällä - asennus vain on hieman työläs.
- alternators
"Mutta kysymykseni liittyy 1 vuoden vanhaan tavalliseen lyijyakkuun, joka on nyt edelleen starttiakkuna. Veneliikkeen mukaan sekin pitänee vaihtaa AGM:ään, jotta kaikki akut saa ladattua oikealla jännitteellä täyteen. Eli jos moottorin laturin jännitteenhaistelija on starttiakussa jäävät hupiakut lataamatta täyteen, ja jos haistelija on hupiakuissa, liian korkealla jännitteellä lataaminen tuhoaa perinteisen akun. Onko mitään konstia jolla tästä yhtälöstä tulee toimiva vaihtamatta nykyistä hyväkuntoista starttiakkua?"
Ei ole mitään syytä vaihtaa starttiakkua, eikä moottorin laturin latausjännite muutu akkujen tyyppiä muuttamalla. Se lataa täysin samalla jännitteellä vaikka laittaisi millaisen akun.
Minkälainen latauksen jako tuossa on moottori/hupiakuille? Jakodiodit, rele vai 1/1 2/2 kytkin? Jos on jakodiodit, jännitteentunnistusjohto kannattaa laittaa hupiakuille. Pääkytkimen samalle puolelle, mihin diodeilta tuleva latausjohto menee.
Jos löytyy rele, täytyy jännitteentunnistusjohto kytkeä siihen akustoon, mihin laturikin on kiinteästi kytketty (starttiakku useimmiten).
Kytkimen kanssa jännitteentunnistusjohto kytketään kytkimen Common napaan. Jännittentunnistusjohto täytyy siis kytkeä niin, ettei ole mahdollista että se ei olisi yhteydessä laturiin.
Eli esim. sellainen kytkentä, että laturi on yhteydessä vain starttiakkuun vaikkapa vetämättömän releen tai väärässä asennossa olevan akunvalintakytkimen takia, ja jännittentunnistusjohto on hupiakussa, on todella riskialtis.
Nimittäin laturi lataa silloin niin paljon kuin siitä lähtee, ja nostaa jännitteen nopeasti korkealle. Silloin on vaarana esim. herkkien elektroniikkalaitteiden hajoaminen, laturi itse on myös vaarassa ja lamput kärähtelee.
Akunvalintakytkin kannattaa korvata releellä (https://www.bluesea.com/products/7610/SI-ACR_Automatic_Charging_Relay_-_12_24V_DC_120A), ja kytkeä laturi starttiakkuun, samalla erottaa hupi- ja starttiakustot toisistaan.
Jos latausjännite on liian alhainen, sitä voi nostaa lisäämällä diodin jännitteentunnistusjohtoon. Jännite nousee silloin n. 0,5-0,7v. Löytyy myös tällaisia säätäjiä moottorin omaa laturia ohjaamaan: http://sterling-power.com/products/universal-advanced-digital-alternator-regulator-pro-reg-d-pdar
Kannattaa nyt samalla tarkastaa laturin kaapeloinnit ja jos ne on huonossa kunnossa / riittämättömillä kaapeleilla tehty niin uusii samalla riittävän paksuihin kaapeleihin ettei synny jännitehäviöitä ja täysi latausjännite saadaan akuille asti.
Maasähkölaturiin en jaksa ottaa kantaa.- maa-krapu
Kiitos kommenteista. Latauksen jakajana on nyt rele, ja startti ja hupiakut on erotettu toisistaan. täytyy pyytää maasähkölaturin asentajaa tsekkaamaan noi kytkennät. En rupea uusimaan kolmatta akkua, taas meinasivat maakrapua vedättää...
- Eiolejättänyttielle
Minulla on starttiakun lataus järjestetty niin, että se ladataan ainoastaan maasähköllä. Muutaman kerran kesässä täytyy muistaa laittaa maasähkö päälle. Käynnistyskaapelit ovat varmuuden vuoksi mukana, kuten vararengas autossa:)
Hupiakut saavat siten kaiken lataustehon, mitä koneen laturista ja aurinkopaneeleista tulee. Maasähköstä toki latautuvat hupiakut myös. - 10-14
Useimmiten tilanne on se, ettei starttiakkua ole mitenkään välttämätöntä kytkeä maasähkölaturiin lainkaan. Se yleensä pysyy iskussa ihan moottorilaturin avulla. Mutta jos koneajoa on todella hyvin vähän, ei tämä nyrkkisääntö välttämättä päde. Toinen tilanne, jossa se voi horjua, on sellainen akuston käyttö, jossa hupiakut pääsevät usein melko tyhjiksi ja koneella ajetaan vähän, jolloin sen käyntiaikana suurin osa latausvirrasta karkaakin hupiakkuihin.
Minulla on maasähkölaturi kytkettynä vain hupiakkuihin, samoin aurinkopaneli. Yhden ainoan kerran kymmenessä vuodessa on ollut ongelma starttiakun kanssa, silloin olin omaa hölmöyttäni unohtanut mittaripaneeliin virrat päälle. Hämmästyttävän tehokkaasti se tyhjensi viikossa akun. Mutta muuten on starttiakku ollut aina täynnä. Reunaehtona lisättäköön, että yleensä tulee sellainen puolisen tuntia koneajoa satamasta lähdettäessä (ellei satu kokonaan koneajopäivä).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .984781Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631403203Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503145Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4132264Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2361392Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111233- 761207
- 711151
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311118Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1181028