Näyttö mustana ja kone jumiutuu?

bääpässinpää

Tietokoneen näyttö menee välillä mustaksi, kokonaan tai osittain. Windows 7, useimmiten Firefox käytössä. Ajoin Malwarebytes-ilmaisohjelman uhka-scanin ja jokunen kohde meni karanteeniin. Siitä huolimatta välillä näyttö mustana. Äsken myös kone jumiutui kun yritin tätä keskustelunavausta kirjoittaa.

Missähän vika?

10

298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teenäilläasetuksilla
      • bääpässinpää

Kiitos.

• joensuumelli

Trollaus ei nyt oikein taida onnistua.
      Jos haluaa hyvän trollin kannattaa kertoa enemmän tietoja koneesta.
      .

• bääpässinpää

Edelleenkin tuo näyttö menee välillä mustaksi, osittain tai kokonaan ja kone jumittaa. Olen Malwarebytesin asetukset säätänyt "teenäilläasetuksilla" edellä antamien ohjeiden mukaan. Minulla on tuon Malwarebytesin kuvakkeen alalaidassa punainen huutomerkki, kyseessä on kokeiluversio. Joudunko ostamaan ko. ohjelman vai voiko sitä käyttää edelleen ilmaisversiona?

Minulla on koneella Elisan turvapaketti, jossa näyttää myös löytyvän puhdistustyökalu. Vaikuttaa siltä että Malwarebytesin kautta löytyy noita epäilyttäviä poistettavia mutta Elisan kautta taitavat jäädä huomaamatta?

Jos kone jumittaa sen takia, että taustalla käynnistyy ohjelmia, jotka eivät ehkä ole välttämättömiä, niin miten tiedän mitkä ovat välttämättömiä ja mitkä taas sellaisia että ei ole tärkeää niiden käynnistyä juuri sillä sekunnilla?

• bääpässinpää

Olisikohan järjestelmän palauttamisesta hyötyä, jos palauttaisin sen sinne missä muistan vielä koneen toimineen ongelmitta?

• kannuboy

Kun jätit sen kokeiluversio kruxin asennuksessa poistamatta sait 30pv kokeiluversion, sen saa muutettua ilmaisversioksi.
        Perusasetuksillakin se toimii ihan hyvin, mitään oleellisia eroja en ole huomannut (tähän ei "entisenvapusen" kannata puuttua ).

Malwarebytesin ajon jälkeen kone täytyy käynnistää uudelleen että homma on ok. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen kannattaa poistaa sen varastoimat Pupit sun muut.

• bääpässinpää
        kannuboy kirjoitti:

Kun jätit sen kokeiluversio kruxin asennuksessa poistamatta sait 30pv kokeiluversion, sen saa muutettua ilmaisversioksi.
        Perusasetuksillakin se toimii ihan hyvin, mitään oleellisia eroja en ole huomannut (tähän ei "entisenvapusen" kannata puuttua ).

Malwarebytesin ajon jälkeen kone täytyy käynnistää uudelleen että homma on ok. Uudelleenkäynnistyksen jälkeen kannattaa poistaa sen varastoimat Pupit sun muut.

Miten tuon saa muutettua ilmaisversioksi?

• a-----

Ihan virustorjunnan perusalkeista huomautan, että virustorjunnan pitäisi olla päällä koko ajan. Ei vain niin, että ajat tarkistuksen kun epäilet ongelmaa.
      Kun torjuntaohjelma valvoo koko ajan, se tarkistaa mm. ladattavat tiedostot (oelttaen että toimiva ohjelma...) ja toivottavasti estää haittaohjelmien asennuksen jo ennen kuin sen teet.
      Mikäli koneelle haittaohjelma pääsee asentumaan, sen poistaminen on vaikeampaa.

Googlaamalla saat aika hyvin tietoa, mikä ohjelma on ja onko se tarpeellinen.

Palautus on toki ihan hyvä idea.

Itse tosin epäilisin jo rautavikaa, jos näyttö sammuu kokonaan.

• siinä_vika

Firefoxissa. Kannattaa ladata chrome.

• bääpässinpää

On mulla Chromekin, mutta käytän sitä harvemmin. Jotenkin sen kanssa on ollut jotakin ongelmaa, en osaa sanoa tarkemmin mitä, kun tosiaan olen sitä vähemmän käyttänyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      271
      4130
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      135
      2365
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2016
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1501
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      39
      988
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      133
      972
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      959
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      336
      895
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      877
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      810
    Aihe