kissalta lähti henki

mokki

Kenen mirri on tekstaripalstan viestien mukaan ammuttu raukkamaisesti sukevalla???

22

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaivurimiesx

      Jos kissa pysyy omalla pihallaan niin sillon sillä pysyy henkikiin..jos on jatkuvasti muitten pihalla ja metsissä syömässä linnun poikasija niin joutaakin kuolla..

      • tietävä

        Etpä tiedä asian oikeaa laitaa


    • ihmettelen

      Miksiköhän se kissan omistaja lehteen kirjoitti kun kuvat ja kaikki siitä ampujasta?ois menny sen ampujan luo kun lainvalvoja konsanaan.

      • kissanvikset

        Taitaa olla se kissan omistaja lainvalvoja?


    • En muista koskaan käyneeni Sonkajärvellä edes eukonkantoa katsomassa. Kuitenkin yllä oleva teko on jotain ihan käsittämätöntä. Naapurillani on kissa, joka hiirestää ja kiitollinen minä siitä olen, sillä en todellakaan haluaisi törmätä hiireen tosin lemmikkihiiret ovat asia erikseen. Luonnonkiertokulkuun kuuluu se, etteivät kaikki linnunpoikaset selviydy ja sitä paitsi ovathan linnutkin itse pieniä petoja. Haukka muun muassa käyttää pikkulintuja ravinnokseen. Sen sijaan ihmettelen sitä, onko ampuminen yleensäkään ollut laillista. Saako kotikissaa metsästää? En ole nimittäin asiasta kuullut aiemmin. Ainoa osuma hakusanalla kissa Finlex:tä antaa eläinsuojeluasetuksen 1996/396 ja siinä ei puhuta kissan metsästyksestä.

      • kissanomistajaitsekkin

        Kissa on lainsuojaton jos se tavataan toisen pihalta, rakennuksien läheltä jne, ja pyydystää sieltä ruokaa (hiiriä, lintuja) jolloin sen saa ampua. Kissa on rauhoittamaton eläin ja siihen siis sovelletaan metsästyslaissa annettua pykälää https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615


      • kysyvä

        mutta oliko tuossa tapauksessa ammuttu kotipihalle? eikö se ole rikos?


      • kiskurnaus
        kissanomistajaitsekkin kirjoitti:

        Kissa on lainsuojaton jos se tavataan toisen pihalta, rakennuksien läheltä jne, ja pyydystää sieltä ruokaa (hiiriä, lintuja) jolloin sen saa ampua. Kissa on rauhoittamaton eläin ja siihen siis sovelletaan metsästyslaissa annettua pykälää https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615

        Villiintyneeseen kissaan sovelletaan, mitä rauhoittamattomista eläimistä säädetään
        ...Huomatkaa! villiintyneeseen..


      • lakionlaki

        Aiemmin laki tulkittiin niin että jos kissa pyytää ruokansa pihalta eli linnut, hiiret jne. niin se on villiintynyt. Ja jos omistaja ei ole lähettyvillä, voidaan katsoa myöskin villiintyneeksi.


    • kolahtikoloukkupyytäjään

      On otettava huomioon, että metsästäjät ovat itse olleet laatimassa metsästystä sääteleviä lakeja. Ja sekin on nähty, etteivät he itse niitä noudata. Kissa on kotieläin, kuten lehmä, hevonen, koira... On pötypuhetta, että jos kissa on ulkona se on villiintynyt. Itse olen tänä keväänä löytänyt useita suo-ojiin hukkuneita kananlinnun poikasia mutta en ainuttakaan kissan tai koiran tapaamaa. Sitäpaitsi yksikään metsästäjä ei omista ainuttakaan teertä, koppeloa, hirveä, ilvestä jne riistaeläintä. Ne nääs sattuvat olemaan valtion omaisuutta.

    • ammutunkissanemäntä

      Enpä arvannut 11 vuotta sitten kun kun "Sulo" tuo ammuttu kissa syntyi, että sen elämä päättyi niskaan ammuttuun laukaukseen kotipihalle postilaatikon luokse. Enpä myöskään arvannut, että sen kuolema aiheuttaa keskustelua tällä palsalla ja että Sulon vuoksi metsämiehet soittelevat ja viestittelevät hädissään siitä jos maiden vuokrasopimus metsästykseen irtisanotaan. Ampujalle on annettu mahdollisuus tulla selvittämään asia, mutta kun ei rohkeus riitä.
      Sulo oli kotikissa ja koko perheen lemmikki, ei villikissa tai villiintynyt se poistui tuvasta tarpeilleen ja silloin tällöin hiirijahtiin, mutta ei silloinkaan kauas. Tuo kissa oli siis meidän omaisuutta jonka joku raukkamaisesti ampui. Sanokoon laki mitä tahansa minun mielestäni toisen omaisuuteen ei saa kajota.
      Kissan vihaajille tiedoksi, että uusi kissa on jo otettu ja valvontakamerat rimmattu. Toivottavasti tulee hyvä hiirikissa sillä hiiret ovat tuholaisia ja niitähän maalla riittää.

      • sr44

        Oikein oikein kiitos paljon. Kuolema pedoille.


      • miestosi

        mies ei ole yhteiskunta kelpoinen jos häärää kissojen kanssa
        tosimies on tosimies


      • lisääkaljaa

        Kaksi viimeisintä kommenttia kertovat millaisia kaljanhuuruiset yhteiskuntakelpoiset "tosimiehet" ovat. Varsinaisia yksisilmäisiä luonnonoikkuja.


      • entinenmetsästäjä

        Herääpä mieleeni muutama asiaan liittyvä kysymys, Täytyykö/pitääkö metsästysseuran kyetä valvomaan jokaisen jäsenen aseenkäyttöä. Tai sitä mihin asetta käytetään. Kun tuosta yllä olevasta kommentista voi päätellä, että metsästysseura olisi syyllinen kissan kuolemaan, tai ainakin mahdolliset seuraukset näyttäisivät kirjoituksen mukaan lankeavan metsästysseuralle.
        Kun kai tuo ampuja on kuitenkin vastuussa teostaan ihan itse. olipa hän nyt sitten metsämies tai ei.. Silti on valitettavaa, että tuollaista ylipäätään tapahtuu.


      • ammutunkissanemäntä

        Asialliseen kysymykseen asiallinen vastaus. Voisiko asiaa ajtella toisesta näkökulmasta; metsästyksen rajoittaminen on yksi keino varmistaa/lisätä lemmikkiensä turvallisuutta (silloin alueella todennäköisesti pyssymiehiä liikkuu vähemmän).


    • vahingontekijälle

      Tosimiehiä nuo metsästysseurojen "puuhamiehet"! Kun on saatu ase, sillä on pakko ampua jotain elävää. Vaikka naapurin kissa tai koira.
      Suomen rikoslain 35 luku
      1 § (24.8.1990/769) Vahingonteko. Joka oikeudettomasti hävittää tai vahingoittaa toisen omaisuutta, on tuomittava vahingonteosta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.

    • kaivurikuskiko

      Entinen metsästäjä on oikeassa siinä, että jokainen vastaa teoistaan.
      Kuka muu kuin metsästyksen harjoittaja liikkuu tuohon aikaan heinäkuussa maastossa ja pihapiirissä aseen kanssa. Silloinhan oli luvallista metsästää mm villisikaa, minkkiä ja supikoiraa.
      Tuosta talosta on vuosien varrella hävitetty luvattomasti jo kolme kissaa ja koira. Minusta metsästyksen rajoittaminen/vuokrasopimuksen irtisanominen on vähintäänkin kohtuullista ja oikein.
      Nyt tapettu kissa löytyi pihatieltä paikasta, jossa lähimpään taloon on alle 30 metriä ja toiseenkin alle sata metriä. Kun joku antaa maitaan metsästysseuran käyttöön hänellä on lupa odottaa, että sovittuja sääntöjä ja lakeja myös noudatetaan. Jos ei noudateta, niin häiriökäyttäytyjän lukutaidossa tai ymmärryksessä on jotain vikaa. Ja sellainen henkilö ei asetta tarvitse.

    • läpätin

      Kissa on kiva elukka, paitsi silloin, kun se käy naapurin pihalla kusella ja paskalla. Se on omistajansa mielestä myös viisas, kun eihän se tee niitä tarpeitaan omaan pihaan.

    • iisalmi1234

      muistellaan vieremän metsämiehiä ampuivat tässä, muutama vuosi sitten mummon villisian,oli nääs liipasinsormi herkällä ja söivät samaan syssyyn sian.entäs nämä iisalmen tapaukset 2 kertaa tehty villisiasta haavikko kun ei raukat saa sattumaan kun kuulemma paristot loppu hienosta kiikarista näi saneli metsämiesten guru iisakissa.entäs tämä sonkajärven susi ym ym ym.....no jos jokunen kunnollinenkin joukossa.mutta melkonen osa näistä metsien miehistä raukkamaisia lemmikkien tappajia,jospa kissan ei tarvinnu kitua jos ees osui kerralla tämä kissan tappaja raukka.

    • poppisouti

      Kissat pitää tappaa heti ja välittömästi jos ovat ulkona,syövät vaan pikkulintuja

    • kattiakans

      Ihmisen ei pitäisi puuttua luonnon kiertokulkuun, koska siitä ei hyvää seuraa.
      Alkaa olla vaarallista liikkua ulkona jos kaikkia vastaantulijoita saa ampua.

      Lintuja ruokkivat ihmiset eivät ymmärrä, että he elättävät lintulaudoilta tippuvilla "Jeesuksen murusilla" myös hiiriä ja rottia, jotka sitten levittävät tartuntatauteja jne.
      Ja varsinkin viikonloppuisin poikalapset osoittavat suurta viisautta kuseksimalla postilaatikoihin ja jopa postiluukuista sisään. Poppis... ampuisi kai heidätkin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      123
      9766
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      50
      2857
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      172
      2647
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2059
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1816
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      15
      1647
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1547
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      15
      1505
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      12
      1468
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1336
    Aihe