Aggregaatin käynnistys

Menovesi

Otin esille 5-6 vuotta lämpimässä seisseen 3 KW aggregaatin, jossa starttimootori korjauskelvoton. Haluaisin sen nyt käyntiin todetakseni että onko virtapuoli kunnossa. Onnistuuko käynnistys niin että kytkee sen kolmivaihepistokkeen kautta verkkoon, eli generaattori toimisi moottorina käynnistäen polttomoottorin? En ole uskaltanut kokeilla, sillä en tiedä miten jännitesäädin reagoisi moiseen.

24

4861

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nirunaruhuihai

      Saattaa tulla lisää korjattavaa. Riippuu generaattorin rakenteesta. Tai jos lähtisi pyörimään, niin väärään suuntaan. En suosittele. Eikö siinä ole varalle narukäynnistystä.

    • drill_start
    • korjaa_se_startti

      Miten starttimoottori menee "5-6 vuotta lämpimässä" seistyään korjauskelvottomaksi vai oliko jo jätettäessä...

    • startstophopotihop

      Kiinalaisissa Kama = Kipor-merkkisissä aggregaateissa startti ei kestä, jos starttailee pidempään. Varoitus on jo ohjekirjassakin. Eli ilmeisesti käämityksen eristykset sulaa?

      Minun lukutaidolla aloittaja kertoi, että on maannut varastossa, kun aikoinaan startti rikkoontunut.
      Saattais joku moottoripyörän startti siihen sopia, varsinkin jos vaihtais siihen alkuperäisen hammasrattaan? Ja kai niitä varaosiakin saa..

      • eikuuluasiaan

        Aloittaja maannut varastossa?


      • Menovesi
        eikuuluasiaan kirjoitti:

        Aloittaja maannut varastossa?

        Näin se toden sanoakseni meni! Eukko suuttui, kun rikoin startin. Siitä lähtien olen saanut nukkua varastossa sen uitun aggregaatin vieressä.


      • lepytteletpikkasen
        Menovesi kirjoitti:

        Näin se toden sanoakseni meni! Eukko suuttui, kun rikoin startin. Siitä lähtien olen saanut nukkua varastossa sen uitun aggregaatin vieressä.

        Eukkosi siitä sopuisakski muuttuu, kun täräytät ruohonleikkurin pulttikoneella käyntiin siitä kampiakselin päästä. Muista irrottaa ote ajoissa pulttikoneesta.


      • adfad92834

        jotain vikaa han siinä on oltava että joutuu starttaamaan niin että startti sulaa ja että ohjekirjaan asti pitää laittaa. kannattaisiko valmistajan miettiä esim parempia hehkuja jos käynnistäminen on niin hankalaa.


      • nohehkunot

        Ei noissa dieselaggregaateissa ole hehkuja, vaan sama periaate, kuin useimmissa traktoreissa, eli puristuksen voimalla polttoaineen lämpötila saadaan syttymispisteeseen. Ja noissa on puolipuristusvipu, jotta saadaan ensin vauhtia moottoriin, sitten jysäytetään käyntiin vapauttamalla tuo vipu. Talvella varmasti auttaa se, että imukanavaan työnnetään lämmintä ilmaa, jos ei muuten lähde.


      • hghkgi

        Eikä 3 kW aggregaatit ole dieseleitä.


      • nohehkunot
        hghkgi kirjoitti:

        Eikä 3 kW aggregaatit ole dieseleitä.

        On niitä 2 kW lähtien (2.2KVA) http://www.repairdynamics.com/Kipor-Diesel-Gen-ServiceManual.pdf
        Ja kunnossa oleva dieselgeneraattori lähtee seuraavalla puristahdilla käyntiin, lukien siitä, kun puolipuristus vapautuu (automaattisesti), kokemusta on nimellisesti 6,5kW dieselaggregaatista. Eli ei sitä tarvitse minuuttikaupalla startata, vaikka ei ole hehkuja.
        Joten jos pitää startilla jauhattaa, niin sylinterin puristuksissa tai syöttöpumpussa on vikaa. On noissa narukäynnistyskin varalta, mutta vaatii ronskia miestä ja kahdella kädellä vetoa.


      • useimmissakoeiole
        nohehkunot kirjoitti:

        Ei noissa dieselaggregaateissa ole hehkuja, vaan sama periaate, kuin useimmissa traktoreissa, eli puristuksen voimalla polttoaineen lämpötila saadaan syttymispisteeseen. Ja noissa on puolipuristusvipu, jotta saadaan ensin vauhtia moottoriin, sitten jysäytetään käyntiin vapauttamalla tuo vipu. Talvella varmasti auttaa se, että imukanavaan työnnetään lämmintä ilmaa, jos ei muuten lähde.

        Onko sellaisia dieseltraktoreita, joissa ei ole "hehkutusta"?


      • Rattori
        useimmissakoeiole kirjoitti:

        Onko sellaisia dieseltraktoreita, joissa ei ole "hehkutusta"?

        Hehkut taitaa traktoreissa olla vähemmistönä. Fhar kuuluu siihen vähemmistöön perustuen mersun tekniikkaan (esikammiodiesel). Muissa (kuusi eri merkkistä) hehtu tai hehkut ollut täysin tuntematon käsite.


      • rinnankytketyt
        Rattori kirjoitti:

        Hehkut taitaa traktoreissa olla vähemmistönä. Fhar kuuluu siihen vähemmistöön perustuen mersun tekniikkaan (esikammiodiesel). Muissa (kuusi eri merkkistä) hehtu tai hehkut ollut täysin tuntematon käsite.

        Esikammiodieselissä on hehkutulpat muissakin merkeissä kuin Fahrissa.
        Ja traktorimerkkejä on maailmassa ties kuinka paljon.
        http://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=78/4445


      • liekkihehku
        rinnankytketyt kirjoitti:

        Esikammiodieselissä on hehkutulpat muissakin merkeissä kuin Fahrissa.
        Ja traktorimerkkejä on maailmassa ties kuinka paljon.
        http://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=78/4445

        usein vanhemmissa traktorissa on liekkihehku imusarjassa jossa sähkövastuksella sytytetään polttoaine tuleen ja tulen palaessa imusarjassa sitten startataan.


      • Rattori
        rinnankytketyt kirjoitti:

        Esikammiodieselissä on hehkutulpat muissakin merkeissä kuin Fahrissa.
        Ja traktorimerkkejä on maailmassa ties kuinka paljon.
        http://www.farmilaite.fi/tuotteet.html?id=78/4445

        Nyt tämä keskustelu menee pahasti sivuraiteille.
        Tietysti se David Brown traktori on mallia 850 jossa ei tuota liekinheitintäkään ole.


      • Selvennä
        Rattori kirjoitti:

        Hehkut taitaa traktoreissa olla vähemmistönä. Fhar kuuluu siihen vähemmistöön perustuen mersun tekniikkaan (esikammiodiesel). Muissa (kuusi eri merkkistä) hehtu tai hehkut ollut täysin tuntematon käsite.

        Luettelepa ne seitsemän traktorimerkkiä, josta kirjoitat. En oikein pääse tarkoituksestasi jyvälle. 60-luvun Fiateissakin läytyy esikammiomoottoreita neljällä hehkutulpalla.


      • nuffield
        Selvennä kirjoitti:

        Luettelepa ne seitsemän traktorimerkkiä, josta kirjoitat. En oikein pääse tarkoituksestasi jyvälle. 60-luvun Fiateissakin läytyy esikammiomoottoreita neljällä hehkutulpalla.

        Eiköhän tämä kiista ratkea kun otetaan kolme 'oikeista' traktoria: Valmet, Fergu, Major ja selvitetään oliko niissä hehkut vai ei.


      • manuel
        nuffield kirjoitti:

        Eiköhän tämä kiista ratkea kun otetaan kolme 'oikeista' traktoria: Valmet, Fergu, Major ja selvitetään oliko niissä hehkut vai ei.

        Major-merkkistä traktoria en ole nähnytkään.


      • nuffield
        manuel kirjoitti:

        Major-merkkistä traktoria en ole nähnytkään.

        Voipahan niitä olla muitakin...


      • hehkutäytyyolla
        Rattori kirjoitti:

        Hehkut taitaa traktoreissa olla vähemmistönä. Fhar kuuluu siihen vähemmistöön perustuen mersun tekniikkaan (esikammiodiesel). Muissa (kuusi eri merkkistä) hehtu tai hehkut ollut täysin tuntematon käsite.

        Hehku kuin hehku dieseleissä. Tavalla tai toisella.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuulamoottori

        Minun kohtaamissani traktoreissa on kaikissa ollut hehkutus. Ford, Fiat, Massey Ferguson, John Deere, Valmet/Valtra, Case, International. Jopa Lamborghinissa oli.


      • sievästikäy

      • Aasiaan
        hehkutäytyyolla kirjoitti:

        Hehku kuin hehku dieseleissä. Tavalla tai toisella.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Kuulamoottori

        Minun kohtaamissani traktoreissa on kaikissa ollut hehkutus. Ford, Fiat, Massey Ferguson, John Deere, Valmet/Valtra, Case, International. Jopa Lamborghinissa oli.

        Ihanko hehkutulpilla toteutettuna?


    • bensaselostusmies

      Ihan vaan yleisellä tasolla tiedoksi kaikkiin bensalla toimiviin moottoreihin liittyen, että bensiini vanhenee 3-6:ssa kuukaudessa.

      Monta vuotta tankissa seissyt bensa on menettänyt keveimmät jakeensa, eikä kone välttämättä käynnisty tästä syystä. Vuosia seisoneeseen koneeseen ainakin minä vaihtaisin polttoaineen ihan ekaksi.

      Jotkin pienkonebensiinit ilmeisesti kestävät aikaa vähän paremmin kuin autobensa, mutta pakkauksen ohjeessa varmaankin lukee ohjeistusta aiheesta. Kerran erään pienkonebensapullon kyljessä oli maininta "Säilytysbensiini".

      Vanhan, tankista poistetun bensan voi kylläkin käyttää, kun sekoittaa sitä pienissä erissä vaikka suoraan tankkiin, kunhan valtaosa tankin polttonesteestä on tuoretta.

      Moottoreissa voi olla vaikka minkälaisia vikoja ja ongelmia, mutta tässä nyt tuli mainittua yksi, jonka tiedetään aiheuttavan ongelmia.

      Jos joku tuntee aihetta paremmin, saa toki lisäselventää sekä opastaa allekirjoittanutta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      176
      11185
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      54
      5318
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      46
      2555
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      37
      2246
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1771
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1674
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1310
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1256
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      1076
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      103
      995
    Aihe