Jos on ostanut kaupasta alkoholia, niin saako sitä myydä eteenpäin täysi-ikäisille henkilöille jotka eivät ole kännissä tai muuten sellasessa tilassa etteivät voisi juoda? Siis ihan yksityisesti, eikä missään anniskelutarkotuksessa. Entä saako antaa ilmaiseksi, jos ei saa ottaa maksua vastaan?
Kysymys alkoholista
18
6139
Vastaukset
- 167-176
Lisäisin tuohon vielä sen että saako alkosta ostettua viinaa lainata naapurille kuten esim. sokeria tai perunajauhoja ja täydestä pullosta saa samanlaisen takaisin muutaman päivän sisällä, vajaasta saman verran vajaan pullon.
- Laki.on.selkeä
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941143#a1143-1994
Siellähän se on 31 pykälässä, lukekaapa tarkasti. - 167-176
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941143#L4P31
"31 §
Alkoholijuoman välittäminen
Alkoholijuoman välittäminen palkkiota vastaan on kielletty, jollei tästä laista tai sen nojalla annetuista säännöksistä muuta johdu. Alkoholijuoman välittäminen on kielletty myös ilman palkkiota henkilöille, joille 16 §:n mukaan ei saa myydä alkoholijuomia."
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941143#L4P16
"16 §
Vähittäismyyntikiellot
Alkoholijuomaa ei saa alkoholijuomamyymälässä tai 14 §:n 4 momentissa tarkoitetussa myyntipaikassa myydä:
1) henkilölle, joka on kahtakymmentä vuotta nuorempi, kuitenkin niin että mietoa alkoholijuomaa voidaan myydä kahdeksantoista vuotta täyttäneelle;
2) häiritsevästi käyttäytyvälle tai selvästi päihtyneelle; tai
3) jos on aihetta olettaa alkoholijuoman väärinkäyttöä tai sen luvatonta luovuttamista tai välittämistä.
Vähintään 1,2 ja enintään 2,8 tilavuusprosenttia etyylialkoholia sisältävää juomaa ei saa myydä henkilölle, joka on kahdeksaatoista vuotta nuorempi. (30.5.1997/486)"
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941143#L4P13
"13 §
Alkoholiyhtiön vähittäismyynti
Alkoholiyhtiöllä on 14 §:ssä tarkoitettua myyntiä lukuun ottamatta yksinoikeus harjoittaa alkoholijuomien vähittäismyyntiä.
Alkoholiyhtiö saa harjoittaa 1 momentissa tarkoitettujen alkoholijuomien vähittäismyyntiä vain lupaviranomaisen hyväksymässä alkoholijuomamyymälässä, joka on sijainniltaan asianmukainen ja jossa valvonta voidaan tehokkaasti järjestää. (30.8.2002/764)
Sen estämättä mitä 2 momentissa säädetään, alkoholiyhtiö voi harjoittaa alkoholijuomien vähittäismyyntiä lähettämällä niitä tilaajalle tai ostajalle sen mukaan kuin asetuksella säädetään."
Myynti näyttäisi olevan kielletty, ilmaiseksi antamista tai lainaamista ei ole älytty kieltää jos 4:16§:n kieltoehdot eivät täyty. - 7-9
Antaa saa. Myydä saa kunhan ei ota voittoa. Lainata saa kunhan ei ota voittoa.
- Hm1
Tuossa ei myöskään näyttäisi olevan rangaistuksia säädetty tuosta kysymästäsi asiasta. Vai löytääkö joku muu? Eli kiellettyä, mutta ei rangaistavaa?
- nytrdrf
Hm1 kirjoitti:
Tuossa ei myöskään näyttäisi olevan rangaistuksia säädetty tuosta kysymästäsi asiasta. Vai löytääkö joku muu? Eli kiellettyä, mutta ei rangaistavaa?
Alkoholilaki 1143/1994
50 a § Rangaistussäännökset
Rangaistus alkoholirikoksesta säädetään rikoslain (39/1889) 50 a luvun 1–3 §:ssä.
Rikoslaki 39/1889
50 a luku
1 § Alkoholirikos
Joka alkoholilain tai sen nojalla annetun säännöksen vastaisesti
...
3) myy, välittää tai muutoin toiselle luovuttaa alkoholijuomaa tai väkiviinaa,
...
on tuomittava alkoholirikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Edellä 1 momentin 1–3 kohdassa tarkoitetun rikoksen yritys on rangaistava - 167-176
nytrdrf kirjoitti:
Alkoholilaki 1143/1994
50 a § Rangaistussäännökset
Rangaistus alkoholirikoksesta säädetään rikoslain (39/1889) 50 a luvun 1–3 §:ssä.
Rikoslaki 39/1889
50 a luku
1 § Alkoholirikos
Joka alkoholilain tai sen nojalla annetun säännöksen vastaisesti
...
3) myy, välittää tai muutoin toiselle luovuttaa alkoholijuomaa tai väkiviinaa,
...
on tuomittava alkoholirikoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.
Edellä 1 momentin 1–3 kohdassa tarkoitetun rikoksen yritys on rangaistavahttp://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1889/18890039001#L50a
Jäi oleellinen asia pois tuosta 50a:1§:stä
"Joka alkoholilain tai sen nojalla annetun säännöksen vastaisesti"
Ellei tuota olisi niin ryypyn tarjoaminenkin kaverille saati ventovieraalle olisi laitonta ja vankeutta/sakkoa tulisi jos siitä jäisi kiinni, noin ei kuitenkaan ole jos ei riko alkoholilakia tai muuta säännöstä.
Huom. myös lievä alkoholirikos
"3 § (14.8.2009/641)
Lievä alkoholirikos
Jos alkoholirikos, huomioon ottaen alkoholijuoman tai väkiviinan vähäinen määrä taikka muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava lievästä alkoholirikoksesta sakkoon."
Mummovainaakin jo aikoinaan sanoi että se siitä tulee kun alkaa humalapäissään juopottelemaan. - 167-176
No olihan tuokin siellä, ei ollut ammulla vielä silmät han auenneet kun en huomannut. - 167-176
167-176 kirjoitti:
No olihan tuokin siellä, ei ollut ammulla vielä silmät han auenneet kun en huomannut.ammulla = aamulla
Ei täällä lehmiä ole xD
Oikoluku lukijan vastuulla aivan samlla tavoin kun savolaisten puheet on kuuntelijan vastuulla. - nytrdrf
167-176 kirjoitti:
ammulla = aamulla
Ei täällä lehmiä ole xD
Oikoluku lukijan vastuulla aivan samlla tavoin kun savolaisten puheet on kuuntelijan vastuulla.Juu. Ja tarkoitukseni ei niinkään ollut ottaa kantaa ketjussa aiemmin esitettyjen tekojen laillisuuteen ts. siihen tapahtuuko se "alkoholilain tai sen nojalla annetun säännöksen vastaisesti" vaan osoittaa asiaa kysyneelle Hm1:lle, että asiaan yleisesti ottaen kyllä liittyy myös rangaistussäännökset, eikä pelkästään alkoholilaista löytyvät kieltopykälät. Kyse ei siis ole samanlaisista "kuolleista määräyksistä" kuten vaikkapa kuuluisa pyöräilykypärän käyttöpakko.
On erikoislaeille aika tavanomaista, että rangaistuspykälät on kirjattu vasta lain loppuun, ja usein löytyy viittaus muualle esimerkiksi rikoslakiin.
- 09856
Mikähän tuo yksi kommentti oli että voitolla ei saa myydä. Laissa ei lue mitään tuollaista, siellä lukee, että ei saa palkkiota vastaan välittää. Se on ihan sama asia otatko viinapullosta 500 euroa vai 5 senttiä, yhtä rikollista.
- wersd
Huokaus. Ilmeisesti sana "palkkio" oli 09856 :lle liian vaikea sana...
Jos minä annan sinulle rahaa viinapullon hinnan, ja sinä haet minulle viinapullon, niin en minä ole antanut sinulle palkkiota. Jos minä annan sinulle rahaa kymmenen euroa yli viinapullon hinnan, sinä haet viinapullon, ja pidät ylimenevän 10 euroa, olen minä antanut sinulle palkkion. Ymmärrätkö? - Luuloamutta
wersd kirjoitti:
Jos minä annan sinulle rahaa viinapullon hinnan, ja sinä haet minulle viinapullon, niin en minä ole antanut sinulle palkkiota. Jos minä annan sinulle rahaa kymmenen euroa yli viinapullon hinnan, sinä haet viinapullon, ja pidät ylimenevän 10 euroa, olen minä antanut sinulle palkkion. Ymmärrätkö?Juuri niin. Jos annan kaverille tasarahan jolla hän ostaa minulle viinapullon niin eihän kaveri ole saanut yhtään mitään. Miten sitä "ei yhtään mitään" voisi kutsua palkkioksi..
- AlmujaAivoille
Kyllä se sana on tainnut olla Luuloamuttalle liian vaikea. Palkkiolla tarkoitetaan tässä tapauksessa mitä tahansa palkkiota pullon saamiseksi. Antajan ei tarvitse saada siitä mitään voittoa. Jos kaverisi hakee sinulle viinapullon ja annat siitä vastineeksi jotain kaverillesi, niin se vastine on palkkio.
Käytännössähän tuota ei mitenkään valvota jollei tuollainen välitystoiminta ole niin laajaa, että se jostain syystä kiinnittäisi viranomaisten huomion. - wersd
AlmujaAivoille kirjoitti:
Kyllä se sana on tainnut olla Luuloamuttalle liian vaikea. Palkkiolla tarkoitetaan tässä tapauksessa mitä tahansa palkkiota pullon saamiseksi. Antajan ei tarvitse saada siitä mitään voittoa. Jos kaverisi hakee sinulle viinapullon ja annat siitä vastineeksi jotain kaverillesi, niin se vastine on palkkio.
Käytännössähän tuota ei mitenkään valvota jollei tuollainen välitystoiminta ole niin laajaa, että se jostain syystä kiinnittäisi viranomaisten huomion.Täh? Luehan nyt ajatuksen kanssa oma kirjoituksesi, ja mieti miten noin omasta mielestä meni.
Kyllä se on juuri niin kuin tässä on kirjoitettu. Jos hakija ei saa itselleen minkäänlaista palkkiota, ei toimi ole laiton. Palkkio ei ole se pullon hinta, mikä jää kauppaan kun se sieltä haetaan. Se on se kauppahinta, joka pullosta maksetaan.
Ja koska kuitenkin rupeat kinaamaan, niin tässä vielä lainsäätäjän taka-ajatuksia
"Alkoholijuoman välittämisellä sinänsä tarkoitetaan, että joku hankkii alkoholijuoman toisen puolesta ja lukuun sekä luovuttaa sen toimeksiantajalleen. Luvaton välittäminen on kysymyksessä silloin, kun välittämisestä peritään palkkio."
Huomaatko, "toisen puolesta ja lukuun". Siis siten, että hakija toimii välikätenä kantaen rahan kauppaan ja tuoden kaupan kohteen tilaajalle. Tämä ei sinänsä ole laitonta, jos välittämisestä ei peritä palkkiota. Siis sellaista hyvitystä, joka jää välittäjälle.
Helppoa kuin heinänteko. - VanhaVaari
wersd kirjoitti:
Jos minä annan sinulle rahaa viinapullon hinnan, ja sinä haet minulle viinapullon, niin en minä ole antanut sinulle palkkiota. Jos minä annan sinulle rahaa kymmenen euroa yli viinapullon hinnan, sinä haet viinapullon, ja pidät ylimenevän 10 euroa, olen minä antanut sinulle palkkion. Ymmärrätkö?Monestihan niin tehdään, kun vanha ja huonokuntoinen isä pyyttää poikaa tuomaan konjakkipullon kaupungilla käydessään.
Ei siinä ole mitään laitonta.
- Luuloamutta
Eiköhän laissa tarkoiteta palkkiolla välittäjälle maksusta jäävää osaa. Muuten siihen puututtaisiin että yksi hakee isommalle porukalle alkoholijuomat ulkomailta ja muut antavat välittäjälle juomien hinnan.
- AlmujaAivoille
Ulkomailta saa tuoda alkoholia omaan käyttöön tai lahjaksi.
Ei kavereille maksua vastaan. Tämän löydät 2 minuutissa tullin sivuilta.
Ja kyllä tähän tulli välillä puuttuu, kun autossa on satoja litroja "omaan käyttöön".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2654640Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1333019Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit442827Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?761771Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061634Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281511- 591380
- 951272
- 471149
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2121148