Toivon saavani apua ainakin ensalkuun täältä..Eli, minulla on oikean rintani alla aivan pieni, hiukan koholla oleva luomi.
Viimeyönä olin raapaissut sitä luomea ja siitä oli tullut vähän (tosi vähän, mutta kuitenkin ) verta. Olen kuullut ja tottahan se onkin, että jos luomesta tulee verta, olisi hyvä käydä lääkärissä, mutta minä jätin ainakin tänäpäivänä vielä käymättä. Haluaisinkin tietää, onko muilla ollut vastaavanlaisia "kokemuksia" ? Ja kannataako siis käydä tuon asian takia lääkärissä.
Luomi ei ole arka, eikä se kutia. Eikä myöskään ole "muuttanut muotoaan" vuosien varrella.
Kiitos jo etukäteen.
LUOMESTA VERTA
12
9635
Vastaukset
- anya
Jos raapaisusi on aiheuttanut luomesta veren tulon, niin sanoisin, että ihan vaaraton juttu. En menisi moisen takia lääkäriin. Melanooma kyllä oireilee. Luomi kasvaa hyvin nopeasti tai kutisee tai muuttaa väriään. Myös luomen vuotaminen voi olla merkki melanoomasta, mutta kun olet sitä raapaissut, niin sehän on selvää, että verta tulee. Minulla on ollut jopa kutisevia luomia, joita olen raapinut ja verta on tullut, ja nekin ovat olleet vaarattomia. Kyse on ollut tulehduksesta.
- paljon
vastauksesta...Sain mielenrauhan asiasta:) Itsekin ajattelin juuri sitä, että kun se veren vuoto johtui nimenomaan raapaisusta, niin voi olla varmaankin huoletta. Eri asiahan se olisi, jos se luomi alkaisi vuotaa itsestään.
Mutta, hyvä oli ottaa tästäkin asiasta selvää! - melanoomaan sairastunut
sen verran korjausta asiaan;melanooma EI todellakaan aina oireile,itse asiassa oireilee aika harvoin.
Oma melanoomani oli vas.isovarpaan kynnen alla,luulin pitkään lyöneeni varpaani johonkin ja siitä johtuisi "verenvuoto" kynnen alla.
Ei,niin ei ollut,vaan kyseessä oli melanooma.
Joka voi muuten tulla esim. silmään ym.
Antamasi "tieto",Anya,ei kaikin osin ollut kylläkään oikeata!!!!! - anya
melanoomaan sairastunut kirjoitti:
sen verran korjausta asiaan;melanooma EI todellakaan aina oireile,itse asiassa oireilee aika harvoin.
Oma melanoomani oli vas.isovarpaan kynnen alla,luulin pitkään lyöneeni varpaani johonkin ja siitä johtuisi "verenvuoto" kynnen alla.
Ei,niin ei ollut,vaan kyseessä oli melanooma.
Joka voi muuten tulla esim. silmään ym.
Antamasi "tieto",Anya,ei kaikin osin ollut kylläkään oikeata!!!!!No, kaikilta osin ei "tieto" sitten ollut oikea, mutta itseltäni on leikattu useita luomia kutinan tai verenvuodon (juuri raapaisusta johtuneen) takia, ja viattomia ovat olleet. Ainoastaan melanooma oireili oikein kovalla kutinalla ja nopealla kasvulla. Kuitenkin alkuperäisen viestistä päättelin, että kyseessä on nimenomaan raapaisusta johtuva verenvuoto. Jos luomia rupeaa raapimaan niin totta hitossa ne vuotavat! Ja silloin saisi olla kyllä tiuhaan leikkauttamassa luomiaan.
- Tea
anya kirjoitti:
No, kaikilta osin ei "tieto" sitten ollut oikea, mutta itseltäni on leikattu useita luomia kutinan tai verenvuodon (juuri raapaisusta johtuneen) takia, ja viattomia ovat olleet. Ainoastaan melanooma oireili oikein kovalla kutinalla ja nopealla kasvulla. Kuitenkin alkuperäisen viestistä päättelin, että kyseessä on nimenomaan raapaisusta johtuva verenvuoto. Jos luomia rupeaa raapimaan niin totta hitossa ne vuotavat! Ja silloin saisi olla kyllä tiuhaan leikkauttamassa luomiaan.
Älä leiki lääkäriä täällä ja esitä niin varmana mielipiteitäsi. Liikut vaarallisilla vesillä !!
- anya
Tea kirjoitti:
Älä leiki lääkäriä täällä ja esitä niin varmana mielipiteitäsi. Liikut vaarallisilla vesillä !!
Jokainen tehköön tietenkin itse päätöksensä esim. lääkärissä käynnin suhteen. Jos netissä kysellään neuvoja, niin eikö niitä silloin saa antaa? Eihän tämä mikään lääkärinpalsta ole eikä täällä voi tietenkään näkemättä edes lääkäri sanoa, onko jotain vialla. Minä puhun vain omasta kokemuksestani, ja jos siitä on jollekin apua, niin hyvä on. Minulla melanooma oireili hyvin selvästi ja minulle myös sanottiin, että kyseessä oli hyvin tyypillinen melanooma: pieni kutiseva paukama, joka alkoi keskeltä tummua ja tummuminen levisi nopeasti. Ja jos kerron myös sen, että itselläni eivät ikuisuuksia olleet luomet, joista olen raapaisemalla saanut verta tulemaan, ole olleet vaarallisia, niin sekö on lääkärinä leikkimistä? Vaarallisia eivät ole olleet edes vanhat luomet, jotka ovat kutisseet, vaan niissä on ollut tulehdusta. Tällaisia luomia menen ilman muuta vieläkin näyttämään lääkärille. Sehän on selvää, että alkuperäinenkin kysyjä käy lääkärissä, jos hän on luomestaan huolissaan. Kerroin vain, että minä itse en enää menisi, jos olisi vastaavanlainen tapaus. Opetelkaa lukemaan ja ymmärtämään lukemanne.
- ALKUPERÄISEN VIESTIN KIRJOI...
anya kirjoitti:
Jokainen tehköön tietenkin itse päätöksensä esim. lääkärissä käynnin suhteen. Jos netissä kysellään neuvoja, niin eikö niitä silloin saa antaa? Eihän tämä mikään lääkärinpalsta ole eikä täällä voi tietenkään näkemättä edes lääkäri sanoa, onko jotain vialla. Minä puhun vain omasta kokemuksestani, ja jos siitä on jollekin apua, niin hyvä on. Minulla melanooma oireili hyvin selvästi ja minulle myös sanottiin, että kyseessä oli hyvin tyypillinen melanooma: pieni kutiseva paukama, joka alkoi keskeltä tummua ja tummuminen levisi nopeasti. Ja jos kerron myös sen, että itselläni eivät ikuisuuksia olleet luomet, joista olen raapaisemalla saanut verta tulemaan, ole olleet vaarallisia, niin sekö on lääkärinä leikkimistä? Vaarallisia eivät ole olleet edes vanhat luomet, jotka ovat kutisseet, vaan niissä on ollut tulehdusta. Tällaisia luomia menen ilman muuta vieläkin näyttämään lääkärille. Sehän on selvää, että alkuperäinenkin kysyjä käy lääkärissä, jos hän on luomestaan huolissaan. Kerroin vain, että minä itse en enää menisi, jos olisi vastaavanlainen tapaus. Opetelkaa lukemaan ja ymmärtämään lukemanne.
...Kävin lääkärilläkin ja tosiaan, saan olla ihan huoletta. Jos luomesta tulisi itsekseen verta, sitten olisi tarkempien tutk.paikka, mutta nyt ei ole mitään hätää.
Kylläpä tosiaan jotkut kirjoittajat ovat aika aggressiivisia...Tämä palstahan on nimenomaan keskustelupalsta ja hyvinkin voi kysyä muiden ihmisten kokemuksia ! Mutta maalaisjärkeä tietysti käyttäen kannataa miettiä, ketä uskoo:) - hmmm...
anya kirjoitti:
Samaa kehoitan sinun tekevän.
- aussi
anya kirjoitti:
"melanooma oireilee"- väite ei aina pidä paikkaansa. Annat väärää infoa täällä. Ei minun melanoomani ainakaan oireillut. Yllätyksenä tuli se jutttu.
- ayla
anya kirjoitti:
Samaa mieltä, että liikut vaarallisilla vesillä, mutta typerää on myös täällä kysyä, että onko se ja se syöpää ja vastauksien perusteella tehdä päätös jatkotoimenpiteistä.
Tää on sellainen palsta, että joku sanoo, että on oireet on nämä ja onko se syöpää. Joku vastaa, että ei tietenkään ole. Alkuperäinen vastaa huh, kiitos, pelästyinkin jo että olisi syöpää ja kuitenkin voi olla niinkin, että näistä kysyjistä joku on todella vakavasti sairas. - ayla
ayla kirjoitti:
Samaa mieltä, että liikut vaarallisilla vesillä, mutta typerää on myös täällä kysyä, että onko se ja se syöpää ja vastauksien perusteella tehdä päätös jatkotoimenpiteistä.
Tää on sellainen palsta, että joku sanoo, että on oireet on nämä ja onko se syöpää. Joku vastaa, että ei tietenkään ole. Alkuperäinen vastaa huh, kiitos, pelästyinkin jo että olisi syöpää ja kuitenkin voi olla niinkin, että näistä kysyjistä joku on todella vakavasti sairas.Ja samaa syöpää on erilaisia lajiltaan ja ärhäkkyydeltään ja ihmiset yksilöjä, joten oireet ei välttämättä ole kaikilla samanlaiset.
- Censeo
aussi kirjoitti:
"melanooma oireilee"- väite ei aina pidä paikkaansa. Annat väärää infoa täällä. Ei minun melanoomani ainakaan oireillut. Yllätyksenä tuli se jutttu.
Nyt heräsi mielenkiinto. Miten tajusit mennä lääkäriin, jos ei mitään oireita ollut, nopeata kasvua tms? Pitäisikö ihmisten varmuuden vuoksi käydä näyttämässä kaikki luomensa lääkärillä? Näkeekö lääkäri, onko kyseessä melanooma, vai leikkaako hän kaikki luomet varmuuden vuoksi? Itselläni on kymmeniä luomia, jotka eivät oireile, mutta kirjoituksistanne päätellen voivat siis olla melanoomaa, niinkö?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073245GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431187- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351042- 49928
- 67878
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25874- 53867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862