Vanhassa Volvo Pentassa latausvalo on alkanut hehkumaan ja lataus loppui.
Sikäli sopivaan tilanteeseen koska olen ajatellut hommata siihen muutenkin tehokkaamman laturin.
Tarjolla on 60, 70, 90 ja 100A latureita jotka menee paikalleen helposti.
Onko laturin merkillää niinkään väliä jos ne ovat mallikohtaisia, tarjolla on Valeo, Prestolite, Bosch- latureita.
Onko ongelmia tiedossa jos tehon tuplaa tai triplaa ja mitä olette muuttaneet.
Päävirtakaapeli toki vaihdetaan paksummaksi (10mm2).
Olen kuullut et joissain pienemmissä moottoreissa laturin tehon nostaminen
vaikeuttanut käyntiä koska tehokkaampi laturi pistää vastaan enemmän,
onko Pentassa tullut vastaavia esille.
Volvo Penta teholaturi
19
3110
Vastaukset
Akku ei ota määrääsä enempää varausta vastaan. Kun startataan täydellä akulla on varausvirta hetken aikaa varsin suuri ja laskee sitten nopeasti muutamaan amppeeriin. Tämä on todettavissa esim. vanhoissa Sisu-kuormaautoissa joissa oli amppeerimittari. Nykyisinhän sitä ei taida olla juuri missään, ainakaan vakiona.
Näinollen kannattaa laturi mitoittaa lähinnä sen mukaan mitä muuta kuormaa sähköpuolella on ajon aikana latauksen lisäksi. Toisaalta ei tietenkään toimita alimitoittaa, järki tässäkin mukaan.
On selvää että kun laturia kuormitetaan niin voima otetaan koneen resursseista. Tuskin diesel nyt sentää polvilleen menee. Laturihan ei sinänsä kuormita juurikaan vaan se mitä siitä otetaan ulos. Homma on laskettavissa kun tietää kulutuskohteiden ottaman tehon.- Laiturisäkäri
70 luvulla Pentassa oli 35-40A laturi. Sen jälkeen veneisiin on rakennettu mukavuuslaitteita lisää mitä tuolloin oli edes tarjolla kun kyseinen vene tehtiin.
On jääkaappia, invertteriä, musiikkilaitteita, lämmittimiä, valoja ym, ym jotka kaikki kuluttavat sähköä joten on ymmärrettävää tuo tehon lisääminen.
Minulla on Pentassa 90A laturi ja hyvin toimii. Jos laturi on merkkikohtainen niin silloin hihnalinjakin on kohdallaan ja ja hihnan kiritys onnistuu.
Tehokkaampi laturi mahdollistaa sen, että kulutusakut saadaan ajon aikana täyteen.
Veneessäni on 80Ah starttiakku, sekä 2x140Ah kulutusakut.
Pentasi laturia varmana käytetään 9,5mm leveällä kiilahihnalla. Varmasti pärjäät sillä, mutta saattaa olla et hihnaa kuluu ennenaikaisesti. Paremman kestävyyden saa jos
hommaat toiset hihnapyörät moottoriin niin voidaan käyttää 13mm leveää hihnaa tai 2x9.5mm hihnaa. Hihnapyöriä kyllä löytyy markkinoilta.
Paksumpi päävirtakaapeli on ok, huolehdi myös siitä, että laturin maadoitusjohto on 6mm2, (mielummin 10mm2) riippuu tietysti kaapelin pituudesta.
Itse kun taannoin etsin tehokkaampaa laturia niin en löytänyt 90A suurempaa laturia. Tai olisi löytynyt mutta sen paksuus kasvoi niin paljon etten saanut sitä kunnolla kiinni.
Oletko varma, että tuo 100A laturi menee paksuutensa puolesta Volvo Pentaan.
Tiedän tapauksia kun pienissä (alle 20hv) moottoreissa nostettu laturitehoja niin on tullut ongelmia silloin kun akut on päässyt tyhjäksi. Laturi ”pistää hanttiin” kun akut on tyhjät ja lataustehot (ampeerit) on korkealla. Kaverillani oli tuo ongelma mutta siitä pääsimme eroon kun suurensimme laturin hihnapyörää 10-20% halkaisijaltaan suuremmaksi.
Prestolite on sellainen halvempi laturi johon ei saa osiakaan jälkeenpäin. Valeo on luotettava ja myös ollut alkuperäinen. Bosch on tunnettu laadustaan. Itse varmaan olisin noiden kahden merkin kannalla. - Acegi
Prestolite on halpa ja aika lyhytikäinen en veneeseen suosittele.
- Juggiis_
Mistä löytyi sopiva 100 ampeerin laturi joka on normaalipaksuinen?
- Hauenkalastaja
http://www.adita.fi/tuotteet/laturit-ja-osat/
Tuotteet ja neuvot löytyy Adita Oy Malmilla
- PalanutDiodi
Voi alkaa kanittamaan hihnapyörän ja tai hihnan kanssa, jos haluat paljon enemmän tehoa. Toisaalta nykyinenkin laturi voi riittää, jos kunnostat sen ja vaihdat hihnan. Valon palaminen viittaa diodisillan ongelmiin, ei kapasitettiin
- VolvoPenta77
Volvo Penta lataus
Onpa varusteet lisääntyneet sitten 70- luvun ja tietty akkukapasiteetti.
Kyllä laturin tehon nosto tarpeellinen. Yhdellä kapeella (9.5mm) hihnalla pärjää ainakin 90A saakka, isompaa e ole koittanut.
Muista huolehtia, että päävirtakaapeli ja maakaapeli on riittävän paksut.
- Zukula
Mites toi hoidetaan jos laittaa tuon Prestolite jos veneessä on vanhan mallinen jakodiodi jossa on dioidille ominainen jännitehäviö.
Prestolitessa ei ole ulkopuolista jännitteenmittaus johtoa joka on ainakin Valeossa.- MittausOnHyvä
Ulkopuolista jännitteenmittausta ei tarvita, jos akun ja laturin välillä ei ole häviöitä tai siis jos niitä on vain hyvin vähän. Asiaa voi edesauttaa sillä, että vetää paksumman tai lyhyemmän johdon.
Toisaalta jos haluaa käyttää erillistä älykkääksi haukuttua lataussäädintä, niin se asennetaan tai suositellaan asennettavaksi jännitteenmittausjohtoon. Siitä voi olla apua, jos haluat vaihtaa akkutyypin. Laturin oma jännitelähtö ei ole välttämättä säädettävissä.
- Jossopiiniin
Jos pääsee valitsemaan, niin ehdottomasti ulkoinen jännitteenmittausjohto.
Sitten tietenkin pitää miettiä kuinka kuumassa tilassa laturi on ja tietenkin joutuuko alttiiksi vedelle tai muulle lialle.
Katso käykö paikalle DelcoRemyn esimerkiksi 36SI, josta löytyy sekä potkua että suojausta lialta, roiskeilta ym. ja käyttölämpötila voi olla yli 100C. Ampeereita löytyy mukavat 160 ja kaikki pienillä kierroksilla. - Kokemuksesta_viisastui
http://www.motonet.fi/fi/tuote/386260/Volvo-Penta-Laturi-12V-5070A
Ongelmia tulee latausjännitteen kanssa jo set vaihda uuden mallista jännitehäviötöntä jakodiodia tilalle. Nyt lataus akuille 13.5v ja akut ei tule täyteen.- Haistavoltti
Haistelujohto akulle, niin jännite on oikea
- matkaveneilijä
Ite oon tutkaillut tällaista vaihtoehtoa
http://www.ebay.com/itm/140AMP-HIGH-AMP-ALTERNATOR-Fits-VOLVO-PENTA-PARIS-RHONE-VALEO-MARINE-100AMP-/261104632059?hash=item3ccb0c80fb&vxp=mtr
ja tuolta löytyy muitakin - mietin_vaan
Onhan olemassa jännitehäviöttömiä jakodiodeja ja automaattisia kaksoisakkureleitä.
Jos ulkopuolinen jännitteenmittaus laturista puuttuu niin näillä tuotteilla päset eteenpäin.- Jakoja
Kun aikoinaan asensin 2-akkujärjestelmän, niin minulle lyötiin Volvoliikkeen myyntipöydälle eteen Volvon jakodiodi.
Muutamia vuosia sitä ihmettelin kun akut eivät koskaan latautuneet täyteen, vaikka olen "notorious" koneella kulkija.
Laituriin tullessa maavirtalaturi alkoi iloisena lataamaan niitä "täysiä" akkuja.
Kun sitten myöhemmin asensin aurrinkopaneelin, olivat akut kyllä kotilaiturissa täynnä, mutta koneajon päätteeksi taas vajaat.
Viime keväänä menin Marinean liikkeesen ostoksille ja pyysin sellaista jakajaa, joka pitää akut täynnä.
Nyt tuotiin tiskille Cristec elektroninen jakaja, joka lupaa tarkkailla molempia piirejä ja ladata niitä tarpeen mukaan. Siinä on pieni vihreä valokin, josta näkee onko kaikki kunnossa.
Ainakin ensimmäisten kuukausien perusteella voin suositella em. laitetta. - 2-3
Jakoja kirjoitti:
Kun aikoinaan asensin 2-akkujärjestelmän, niin minulle lyötiin Volvoliikkeen myyntipöydälle eteen Volvon jakodiodi.
Muutamia vuosia sitä ihmettelin kun akut eivät koskaan latautuneet täyteen, vaikka olen "notorious" koneella kulkija.
Laituriin tullessa maavirtalaturi alkoi iloisena lataamaan niitä "täysiä" akkuja.
Kun sitten myöhemmin asensin aurrinkopaneelin, olivat akut kyllä kotilaiturissa täynnä, mutta koneajon päätteeksi taas vajaat.
Viime keväänä menin Marinean liikkeesen ostoksille ja pyysin sellaista jakajaa, joka pitää akut täynnä.
Nyt tuotiin tiskille Cristec elektroninen jakaja, joka lupaa tarkkailla molempia piirejä ja ladata niitä tarpeen mukaan. Siinä on pieni vihreä valokin, josta näkee onko kaikki kunnossa.
Ainakin ensimmäisten kuukausien perusteella voin suositella em. laitetta.Minulla on kanssa veneessä Cristec:in jakaja. Veneessä on kaksi pientä Volvo Pentaa 50A latureilla. Kolme akustoa 2*käynnistys ja hupipuoli. Laite on toiminut hienosti. Vaikka olisi vain toinen moottori käynnissä, lataa kaikki kolme akustoa. Ei tarvitse väännellä katkaisijoita tilanteen mukaan.
Sellainen ominaisuus jakajassa on ettei "älyvirta" mene läpi. Ei ainakaan C-Tek, uskoisin että on sama homma aurinkopaneelin säätimien kanssa. Voi olla että tupla elektroniikka sekoittaa toiminnan.
Tarkoitus on lisätä paneeli ensi kaudeksi. Isompi säätimellä suoraan hupiakkuihin. Tai pieni ilman säädintä toiseen Cristec:in inputiin ilman säädintä, mukana tulleen "vuotosuojan" kanssa.
- mietin_vaan
Hinta / laatu kohtaa
https://verkkokauppa.adita.fi/verkkokauppa/tuote/61826462064-jannitehavioton-jakodiodi-3-akustoa-100a- että_näin
tuon sijaan kannattanee asentaa älykäs latauksenohjaus
https://verkkokauppa.adita.fi/verkkokauppa/tuote/3138468254-sterling-power-pro-reg-bw-konelaturin-saadin-12v-ip66
Koneen oma laturi ei juurikaan lataa yli 80%:iin, ettei vahingossakaan keitä akkuja.
Älylaturi käyttää jatkuvasti mahd. suurta latausvirtaa. Tosin ko. laitteellakin viimeinen 20% menee verkkaista vauhtia, koska lyijyakkua ei voi ladata suurella virralla täyteen.
- Penta_laturi
Kylläpä muuttui vanha penta kun 50a laturi vaihdetiin 100a voimalaksi. Samalla häviötön jakodiodi asennettiin. Ennen leikittiin akkukytkimellä ja sääteltiin sähköä. Nyt ei pihistellä ja kaikki toimii paremmin. Emäntäkin tyytyväinen kun jääkaappi toimii ja lämmitin lämmittää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀2816742Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis2446304Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai425682Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1585015Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi423848Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main2023763Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1323477Demarit ovat oikeasti törppöjä eli heikkoälyisiä
ja todistavat sitä päivittäin täällä lapsellisilla jutuillaan. Kauheasti on hehkuttaneet kuinka demarien kannatus vaan53175HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok453169Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja3432844