Ajattelin hommailla jotkut 16 lyödyt 12 mm keulaköydet, jotka miellyttävämmät Rouvan käsitellä reissussa.
Nyt en vain osaa päättää pituutta, 6 m vai 10m. Tarkoitus hoitaa kiinnitys laiturin kautta kierrättämällä, jolloin lähteminen helpottuu samalla.
Nyt en osaa oikein päättää, olisiko köysi suora vai pleissattu lenkki toisessa päässä. Oma suosikki olisi ilman lenkkiä, paalun kun kietaisee parissa sekunnissa. Myös nopea irtautuminen käy päinsä pelkästään knaapissa alimpana olevan paalun avauksella.
Mutta toi köyden pituus askarruttaa enempi. Mittasin etäisyyttä knaapilta varvaslistan läpivientiin metrin, siitä laituriin 1,5...2 m. Lisäksi muutama kahdeksikko knaappiin. Aika naftilta tuntuisi toi 6 m, mutta 10 m jo turhan pitkältä.
Elikkä miten on 6 m köysi piisannut. Vene on pystykeulanen ankannokalla varustettu 31'
Toki 10 m köyden saa pätkäistyä halutun mittaiseksi, mutta ei oikein raaskisi...
Keulaköydet
17
620
Vastaukset
- kaksieritarkoitusta
2 kpl 7 m/16 mm köyttä kumijoustimilla kiinnitykseen. Kumijoustimet vamentavat knaapeihin kohdistuvia epämiellyttäviä nykäyksiä. Lähdön ajaksi 1 kpl 15 m/12 mm köysi, joka juoksee laiturin kautta.
- se.toimii
Pakkoko sen on olla 6 tai 10, laita 8 metriset. Se tuntuu olevan sopiva mitta, liika pituus tekee vain sotkuisia köysiä.
Mutta pari muuta juttua. Itse vain poikkeustapauksissa vedän köydet keulan klyyssien kautta, yleensä aina suoraan knaapille. On siitä joku arvovaltainen taho oikein ohjeenkin kirjoittanut. Ja knaapiin vain oppikirjan mukainen yksi kahdeksikko. Se pitää varmasti, kun ei ole ohutta polypropeenia isossa knaapissa ja yksikertaisia kahdeksikkoja mahtuu molempiin päihin. Vielä kun muistaa vetää köyden ensin taaemman sakaran ympäri, on kiinnitys hallussa aina - 3-11
Itse käytän yhtä köyttä keulakiinnitykseen molemmissa päissä joustimet ja lukot näin ei ole turhaa ylimääräistä köyttä pyöriteltäväksi.
- Köysistö
Päädyin lopulta tilaamaan Marinekaupan RIO 12 mm / 10 m, paljon vatvoin 12/14mm välillä, mutta päädyin tuohon ohkasempaan, jolloin se alkuperäinen tarkoitus toteutuu parhaiten.
Jos tarvitaan järeämpää, niin sitten ne kotosataman 16 mm 3-lyödyt kumijoustimilla. - ariel37
Norjalaisessa veneessä oli jotkut uuden hienon Bavarian mukana tulleet köydet. Ne piti niin rankkaa narinaa ettei sen veneen rouva saanut nukutuksi. Kertoi minulle asiasta aamulla ja lainasin heille omistani köydet seuraavaksi yöksi. Jo nukkui rouvakin. "harva" köysi on hiljaisempi kuin mukavammin käsiteltävät "tiheämmät". Sori, en käsitteitä köysissä tunne. Se myös joustaa paremmin.
Silmukaton köysi on monikäyttöisin. Kumijoustimia ei tarvita köysien kanssa, ne ovat ennemminkin tiellä. Köysi itsessään joustaa tarpeeksi. Aurinkoisissa oloissa kumijoustimista myös irtoaa mustaa suttaavaa kimröökiä.- harbourmaster
Ei muuten jousta se köysi tarpeeksi ilman joustimia, kun on vähänkään Busteria painavampi vene kyseessä. Siksi kotisatamissa onkin yleensä pakollisena joustinten käyttö.
harbourmaster kirjoitti:
Ei muuten jousta se köysi tarpeeksi ilman joustimia, kun on vähänkään Busteria painavampi vene kyseessä. Siksi kotisatamissa onkin yleensä pakollisena joustinten käyttö.
Köyden jouston riittävyys riippuu siitä millaista köyttä käyttää ja kuinka pitkä pätkä köyttä on joustamassa. Meillä on tapana käyttää kotisatamassa järeää joustimella varustettua keulaköyttä. Vieraissa paikoissa aina suora köysi ilman joustinta ja hakaa - juoksuköytenä laiturin lenkin kautta veneeseen kiinni. Köyden joustava osuus on silloin tuplapituinen, tyypillisesti yhteensä 3-4 metriä ja se on riittänyt normaaliolosuhteissa erittäin hyvin.
- seppomartti
spkoo kirjoitti:
Köyden jouston riittävyys riippuu siitä millaista köyttä käyttää ja kuinka pitkä pätkä köyttä on joustamassa. Meillä on tapana käyttää kotisatamassa järeää joustimella varustettua keulaköyttä. Vieraissa paikoissa aina suora köysi ilman joustinta ja hakaa - juoksuköytenä laiturin lenkin kautta veneeseen kiinni. Köyden joustava osuus on silloin tuplapituinen, tyypillisesti yhteensä 3-4 metriä ja se on riittänyt normaaliolosuhteissa erittäin hyvin.
Köyden pituuden kaksinkertaistaminen lisää venymän kaksinkertaiseksi kun köysi on suora. Kaksinkertainen köysi edestakaisin ei lisää vaan pienentää venymää verrattuna yksinkertaiseen. Eli yo joustamislaskelma on väärin. Liike kiinnityskohdassa laiturilla on vähäinen mutta kuitenkin liian kuluttava pitkäaikaiseen kiinnitykseen. Muutoin hyvä menetelmä.
- ariel37
harbourmaster kirjoitti:
Ei muuten jousta se köysi tarpeeksi ilman joustimia, kun on vähänkään Busteria painavampi vene kyseessä. Siksi kotisatamissa onkin yleensä pakollisena joustinten käyttö.
Kyllä joustaa. Talvehdin viime talven Portugalin Atlantin rannikon satamassa ja rytkettä oli välillä satama-altaassakin kun murtajan takana kymppimetriset aallot velloivat. Mitään tarvetta joustimille ei ollut silti.
Springit olivat noin kuusimetriset ja keulaköydet kolmoset. Kiinnitys oli kyljestä sormiponttooniin ja keula itse päälaituriin. Suomen peräpoijukiinnityksissä joustoa tulee siitä poijustakin.
Veneeni ei ole Buster, vaan eräs toinen kotimainen ja painoa on lähelle 11 tonnia. - wasfewer
>>Suomen peräpoijukiinnityksissä joustoa tulee siitä poijustakin.
Ei se poiju mitään joustoa anna kun vene tempaisee itseään poispäin laiturista... - minierkki
wasfewer kirjoitti:
>>Suomen peräpoijukiinnityksissä joustoa tulee siitä poijustakin.
Ei se poiju mitään joustoa anna kun vene tempaisee itseään poispäin laiturista...Ei kai se vene tempaise itseään pois päin laiturista, jos poijuköysi on tarpeeksi kireällä. Tällöin keulaköysien ei pitäisi päästä löysälle. Näin kirjoituspöydän ääressä mietittynä. Itsellä on kuitenkin ne kumijoustimet keulaköysissä. Ja kyllähän ne narisevat jonkin verran.
- Köysistö
Laitan velä kommentin tähän nuista uppoavista, ainakin ne mitä mulla on ennestään, ovatten sitten kärmestäkin sukkelampia luikertelemaan mereen, mitä kelluvat 3-lyödyt ei edes aattele.
Tarkkuutta kansimiehistölle, ettei perämies löydä niitä proppellin ympäriltä... - Lyömätön
Minkäs tähe nuita köysiä ylipäätään lyödään?
- omaitse
Omaa venettähän saa hajoittaa ilman joustimia
Mutta entä toisten laitureita? - Köysistö
Jouduin perumaan edellisen köysitilauksen, kun toimitus ei vain lähtenyt sujumaan, eli lähtöruudussa ollaan taas.
Tutkailin lisää köysiominaisuuksia ja nyt ihmetellään Polyesteri ja Polyamidi köysien välillä.
Pähkäilyä aiheuttaa se, että miksi näytettäisiin suosivan Polyesteriä Polyamidin sijaan kiinnitysköysissä?
Polyamidiköysi on joustavaa (Marnela puhuu jopa joustimien tarpeettomuudesta) ja huomattavasti korkeampi murtolujuus, mutta hinnaltaan näyttäisivät hätäsesti vilastuna olevan aika lailla tasan Polyesteriköysien kanssa.
Polyamidi on myös selvästi kevyempi (1,14) kuin Polyesteri (1,4), jonka tulkitsen eduksi arvioitaessa köyden karkaamista mereen.
Mitkä siis ovat Polyamidi köyden huonot puolet?- go.for.it
Enpä ole huomannut polyamidissa mitään vikaa, kun ei niitä aio mihinkään purjehdukseen liittyen käyttää. Kiinnitysköysinä erinomaista tavaraa. Kahdeksansäikeinen octoply on vielä siitä mukavaa, ettei se mene oikeastaan koskaan sotkuun ja rakenne antaa vielä materiaalin lisäksi joustoa. Polyamidikiin uppoaa, sen suhteen ei merkittävää eroa polyesteriin, mutta tekee polyamidista oikein sopivaa myös ankkuriköydeksi. Kelluvatkin köydet saa kyllä potkuriin, jos tilaisuuden niile siihen antaa.
- Köysistö
go.for.it kirjoitti:
Enpä ole huomannut polyamidissa mitään vikaa, kun ei niitä aio mihinkään purjehdukseen liittyen käyttää. Kiinnitysköysinä erinomaista tavaraa. Kahdeksansäikeinen octoply on vielä siitä mukavaa, ettei se mene oikeastaan koskaan sotkuun ja rakenne antaa vielä materiaalin lisäksi joustoa. Polyamidikiin uppoaa, sen suhteen ei merkittävää eroa polyesteriin, mutta tekee polyamidista oikein sopivaa myös ankkuriköydeksi. Kelluvatkin köydet saa kyllä potkuriin, jos tilaisuuden niile siihen antaa.
Nojoo.
Thx kommentista, Polyamidit lähtee liikenteeseen.
Suuria en kuitenkaan odottele sen jouston (20%) suhteen, sehän venähtää sen 20 cm/metri vasta murtorajaa lähestyttäessä. Ja koska valitsemani vahvuus "väkivahvaa" niin todelliset joustot jäänevät varsin maltillisiksi. Mutta jotain kai sentään.
Hypistelin Bauhausissa köysivahvuuksia 12-14-16, ja paksuudeksi valikoitui 14 mm. Alkujaan valittu 12 mm olisi ollut auttamatta aivan liian ohutta. 16 mm oli lopulta mukavin käpistellä, mutta 14 mm valikoitui helpomman knaappiin mahtumisen kannalta, jos alku ja loppu päät sidotaan samaan.
Toimittajavaihtoehdot supistuivat, SVB ja Marnela. Voi olla muitakin, mutta nämä tulivat vastaan.
SVB lupailee hyvää toimitusaikaa, lähtee liikenteeseen samana päivänä, mutta toimituksen Suomi-pätkä on yleensä se kun kusee yleensä.
Hinnoissa yllättävänkin paljon eroa: SVB Liros Handy Elastic 3,95/m ja Marnela 4,75/m.
Joskin murtolujuuksissa myös eroja: SVB 4800 kg ja Marnela 5610 kg, jolla voi selitellä Marnellan korkeampaa hintaa. Ei käytännön merkitystä tapauksessa, mutta voi selittää hinnaneroa. Toki utelias tietämään, mistä tuo lujuuden ero johtuu (joskus materiaalit eivät välttämättä ihan se, mitä ilmoitettu..)
Molemmissa tapauksissa köydet ovat pleissaamattomia. Täytyy sitten silmukat duunata ite, jos todella tarvii, mutta pidän edelleenkin eniten suorista, joten katellaan...
Täytyy huomenissa selvitellä toimitusaikoja ja päätökset sen mukaan. Valinta olisi Marnelan sininen, jos ulkonäköseikat huomioidaan... mutta?
Liros (SVB):
http://www.liros.com/en/products/productfinder/details/detail/liros-handy-elastic-1.html
Marnela:
https://www.marnela.com/product/LSMOM-0101012G/DockTwin%2520kaksoispunottu%2520%2520k%25C3%25B6ysi
Näillä menään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1397800Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde411999Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251940- 911653
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801575Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071030Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5949- 50945
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34822