Osaisiko joku kertoa, miten vene käyttäytyy jos lyhytrikiselle koneelle tarkoitettuun veneeseen laittaa pitkärikisen koneen? Moottorin perä tietysti ui syvässä ja tuo vähän lisää vastusta ja ehkä siten hippusen lisää kulutusta, mutta muuttuvatko esim. veneen ajo-ominaisuudet jotenkin?
Jonkinmoisen puukapulan tms n. 5 sentin korotuksen voi tietysti helposti peräpeilin ja moottorinkiinnikkeen väliin laittaa, mutta en jaksaisi alkaa rakentelemaan kiinteää perälaudan korotusta. Eli jos se kone olisi kiinni esim 8 senttiä liian matalalla, niin meneekö ajelut vituralleen?
Pitkärikinen kone lyhyelle tark. veneeseen?
13
13665
Vastaukset
- Ile
Veneen nopeus tippuu todella paljon, jos kone liian alhaalla. Yhdellä kaverilla oli joku 3 metrin tuulilasivene (onnettoman pieni) ja siinä 35 Johnson. Veneen painon ja koon puolesta sen olisi pitänyt kulkea kevyesti yli 30 solmua, kone asennettuna aivan liian alas huiput oli vain 25 solmua. Sama kone 14 R Vatorissa liikutti venettä reippaasti yli 30 solmua, vaikka huomattavasti raskaampi vene.
Ja sitä pärskeiden määrää.... Liian alhaalla oleva kone nostaa komeat "viikset". Onko se komean näköistä; kukin saa itse päättää. - testaaja
Kavitaatiolevy pitäisi olla pohjan tasalla tai enintään tuuman sen alapuolella. nosta moottoria niin paljon että vielä saat moottorin ruuvit vielä kiristettyä paikoilleen ja ruuvaa vielä alimmat kiinni perälautaan. Rikien ero on n.13cm
Jos siitä saat puolet pois niin ei luulisi haittaavan niin paljoa normaaleilla nopeuksilla. - Jande
Rakenna vaa se koroke pala. 3/4mm Rosteria ja kiinni vahoihin mitä veneessä on. Pokka koneella taittaa ja petolevyä sisään ja paikalleen. Palan laitat kiinni kunnon Pulteilla/metalliset paksut "rikat" esim 5x5 cm Aluumin lätkät tukemaan kiinnitystä...
Jos voit nii kiinnitä moottorikaivon reunaankin koroke/tekisit niin leveän korokkeen...Ei oo paha homma ja siitä ei sillo tule ees pahan näköinen. 13cm korotus tällä tavalla on helppo homma. - G-mies
Tiedän kyllä että lyhyen ja pitkän rikin ero on 13 senttiä. Olen jo yhteen lasikuituveneeseen korottanut perälautaa sen 13 senttiä. Kohtuullisen iso homma ja jotenkin ei vain jaksaisi alkaa taas samaan hommaan. Ajattelinkin, että jos laittaa sellaisen 5 senttisen puukapulan perälaudan ja moottorin väliin, saa koneen vielä pultattua tukevasti ja kone nousee ainakin vähän. Mutta mietin vain, meneekö ajo-ominaisuudet ihan perseelleen.
- Yammu seta
Olet varmaan työntänyt kämmenen veteen veneen liikkuessa? Siitä voit päätellä, kuinka paljon liian pitkä riki lisää vastusta.
Ajettavuus ei kärsi niinkään paljon, mutta vauhti tippuu ja kulutus lisääntyy. Lisäksi löydät kyllä ihan uusia kareja tuolla yhdistelmällä ;)
Pitempää moottoria ei ehkä saa kipattua riittävän ylös joissain tilanteissa, luulisin.
Positiivisin puoli taitaa olla, että potkuria ei normaalikonstein saa ventiloimaan millään ilveellä... - Jande
No sillä 5 cm puunkorotuksella ei ole mitään virkaa. Koneesi on varmaan 4 pultilla kiinni joten kestää niilläkin ihan hyvin. U:n muotiset koukut jotka tulee perän yli moottorikaivoon, niin niillä roikotetaan vaan konetta ilman pultteja. Nosta koneesi niin ylös kun vain voit ja toimii ihan hyvin varmasti. Kulututus tosin nousee ja vauhtisi jää reilusti alle oikean korkeuden max. nopeutta. Kavitaatiolevyn tulisi olla pohjan tasalla tai sen yläpuolella. Mielellään ei alle jos vauhti kiinnostaa. Sellanen 2-5 cm pohjan yläpuolella tulee max nopudet esiin ja vene on herkkä ajaa sillon ja rullaa matka vauhtia tosi hyvin ja ei vie bensaa ku kone raahaa tyyliin "pohjaa". Millanen vene ja kone se on? Onko trimmi?
- Mike
Nokka jää pystyyn! En suosittelen.
- ptl
purkamosta lyhyt riki moottoriisi ja vaihdat sen voit päästä ,moottorista riippuen, vähemmällä.
Muutamia asioita pitää muuttaa,mutta......- sdgfass
No just joo. Ei taida perän vaihtaminen olla helpompi - saati sitten halvempi projekti kuin perälaudan korottaminen.
- pro
ihan päin helvettiä. Vene alkaa "flatkuttamaan" koska vene ja moottori eri paria. Joko vaihdat veneen tai moottorin, nää perälautakorotukset on älykääpiöamatöörien virityksiä.
- Anonyymi
Hyvin on toiminut monet perälautojen korotukset.helppo homma.kisaveneisiinkin monesti tehty.älkää kuunnelko kaiken maailman tyhmiä nuoria
Veneliikkeissä olevia myyjiä.kokeilkaa.ja potkurin nousu vain kohdalleen.nykyään on esim pro pulse ihan ok siviviilikäyttöön.
- Anonyymi
Mulla ainakin lyriikat vettä peräkaukaloon ja asensin ns rouskeläpän kumists
- Anonyymi
Härnää joku tuttavasi tekemään se perälaudan korotus, ja grillaa vieressä kyljyksiä, niin se on siinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysynkin sinulta nyt...
Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä627729Voi luoja miten haluaisin
jutella kanssasi nyt. Harmittaa, että pidin estossa, mutta silloin olisin ollut riekaleina pienistäkin syytöksistä tai474406Nainen, vaikka kaikki on
ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.264105- 1061946
- 1201810
Haluan sinua mies, aivan stanasti.
Ehkä enemmän kuin ketään koskaan ikinä, joten kysymys kuuluukin miten hlvetissä SÄ kestät tän näkemättömyyden. Toivottav721127NATO kaapelirikon takana, NORD STREAM putkirikon tapaan, yritys häiritä merenkulkua Itämerellä ?
Yhä enemmän on viitteitä siitä että Suomi , Viro ja NATO on viimeisemmän kaapelirikon takana. Estlink 2 kaapeli on nyt2941113IS Viikonloppu 28.12.-29.12.2024
Ei ole tainnut tästä vielä olla omaa keskustelua? Nyt on. Vihjeitä ja ratkaisuja vaan peliin.941106On hyvä nainen
Että olet pian käynyt läpi kaikki tunteet ja vaiheet mitä ihastuminen/rakastuminen saattaa käsittää. Tunnemyrsky on maht80962Ymmärtääkö miehet
Miten hormonit vaikuttaa naiseen kuukautisten aikana ja ennen sitä? On se mielenkiintoista, kun miehet on kestäneet soti115843