Kesällä omakotitalon edustalla (betonilaattojen alla) paljon mustia sokerimuurahaisia. Sisällä niinkuin kesään kuuluu. Mutta nyt aika ajoin syksyllä ja talvella on ilmaantunut keittiön tiskipöydän ympäristöön joitain kappaleita samoja veijareita. Onko tämä normaalia ja/vai merkki jostain kosteuteen liittyvästä?
sokerimuurahaiset
7
4657
Vastaukset
- rkm
kosteutta, joten aloita tutkimukset, heti joulun jälkeen.
- Ei kosteutta
Itse kärsin samasta ongelmasta koko viime talven ja teetätimme massiivisen kuntokartoituksen koko taloon (kosteudet mitattiin syvämittauksella, ei pintamittauksella) ja mittauksia tehtiin muuallakin kuin kosteissa tiloissa -> minkäänlaista kosteusongelmaa ei löytynyt. Lisäksi sain ympäristökeskuksesta tiedon että sokerimuurahainen on harvemmin merkki kosteudesta -> ko. laji on kuulemma enemmän ruuan kuin kosteuden perään. Periaatteessa sokerimuurahainen kai voi olla merkki kosteudesta mutta käsittääkseni harvemmin. Jos kyseessä hevosmuurahainen niin ko. lajista voi käsittääkseni jo taas melko suoraan päätellä kosteusongelman olemassa olon.
Muutaman kuukauden sitkeällä myrkyttämisellä sain ongelman pois päiväjärjestyksestä (kesällä varmuun vuoksi harjotimme vielä ulkomyrkytystä talon ympärillä) ja ovat pysyneet poissa jo yli puoli vuotta.- ahainen
Jep, kyllä murkkuja on usein muutenkin kuin kosteusvaurioiden yhteydessä.
Kuitenkin, jos kulkureitti on esim. tiskipöydän läheisyydessä, kannattaa tarkastaa, ettei lavuaarin viemäröinti tai astianpesukone vuoda lattiarakenteita kastellen. Astianpesukoneen tyhjennyspumpun akselitiivisteen vuodot ovat enemmän kuin yleisiä - eli kannattaa aina välillä tarkastaa tilanne, vaikka murkkuja ei olisikaan. - rkm
"Lisäksi sain ympäristökeskuksesta tiedon että sokerimuurahainen on harvemmin merkki kosteudesta"
Ilmoita sinne keskukseen, sille nuorelle vastaajalle, että ei pidä paikkaansa tuo tieto. Pikkumurkut ovat olleet lähes aina pienten kosteusvaurioitten yhteydessä.
Iso ja äkillinen kosteusvaurio on harvoin murkkujen mieleen. Hevosmurkkuja ei kostea puu kiinnosta joten jätä nuo neuvot lasten iltasatuun.
Muurahainen tarvii AINA kosteutta pesänsä läheisyydessä, koska niillä on tarve oman ruokansa kasvattamisessa, käyttää kosteutta hyväkseen.
Jos teillä ei ole löytynyt lattian alta kosteutta ei se merkitse tekemiäsi johtopäätöksiä. Kosteus on ollut kuitenkin perustusten alapuolella jossa murkut ovat kasvattaneet herkkupalat. - Ci-Tikka
rkm kirjoitti:
"Lisäksi sain ympäristökeskuksesta tiedon että sokerimuurahainen on harvemmin merkki kosteudesta"
Ilmoita sinne keskukseen, sille nuorelle vastaajalle, että ei pidä paikkaansa tuo tieto. Pikkumurkut ovat olleet lähes aina pienten kosteusvaurioitten yhteydessä.
Iso ja äkillinen kosteusvaurio on harvoin murkkujen mieleen. Hevosmurkkuja ei kostea puu kiinnosta joten jätä nuo neuvot lasten iltasatuun.
Muurahainen tarvii AINA kosteutta pesänsä läheisyydessä, koska niillä on tarve oman ruokansa kasvattamisessa, käyttää kosteutta hyväkseen.
Jos teillä ei ole löytynyt lattian alta kosteutta ei se merkitse tekemiäsi johtopäätöksiä. Kosteus on ollut kuitenkin perustusten alapuolella jossa murkut ovat kasvattaneet herkkupalat.Joo, mutta anteeksi vaan, kyllä minusta massiivinen kuntokartoitus pelkästään sokerimuurahaisten takia on hyttysen ampumista tykillä. No tulipahan nyt selvyys talosta että vaurioita ei ole. Yleensä muurahaiset asuvat lähellä taloa olevien laattojen alla, harvemmin itse talon rakenteissa. Jostakin syystä myös ajoittain talvella muurahaiset harhautuvat eritoiten keittiön seuduille, nimenomaan ruuan perässä. Kosteutta ne tottavieköön tarvitsevat pesäänsä, mutta kun pesä on yleensä sokkelin vieressä/talon ulkopuolella, jossa muutenkin on sopivan kosteaa.
Minulla tosin on kokemusta siitä, että muurahaiset voivat myös elää talon rakenteissa. Minulla oli katolla sinne kertyneessä karikkeessa osin lahonneiden rakenteiden sisällä sokerimuurahaispesä. Hävitin pesän ja korvasin lahonneen puuaineksen ehjällä viime kesän katon perusteellisessa restauroinnissa.
- jaffa
Siitä että siivousta tehostettava. Katso samalla hellan taakse, voi olla paljon ruokaa muurahaisille.
- pikkumusta
ok pitää komentaa eukko hommiin...heh...
tuo hellan takunen ja astianpesukoneen alue tutkitaan ja rättiä käytetään.
joo jos hevosmurkkuja olisi, ei enää hymyilyttäisi. kokemusta syödyistä puurakenteista kaverin talossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2195963
Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m263734- 822587
- 392111
- 331892
- 451868
- 1071765
- 211656
- 271502
Tappajamanne kiinni
Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!331448