Dinitrol ML kuivumisaika ennen alustamassaa

Ajattelin käsitellä vanhemman autoni pohjan Dinitrolilla ja tuota ML kotelosuojaa suositellaan laitettavaksi pintaruosteisen pohjan päälle ennen alustamassaa (Dinitrol CAR). En öytänyt ohjeita kauanko tuon ML:än pitää kuivua ensin eikä Dinitrolin maahantuojaakaan näytä kiinnostavan vastaamaan kysymykseeni. Tietääkö joku täällä kauanko tuon pitää kuivua ennen kuin voi suihkuttaa massan päälle?

Jostain teknisestä tiedotteesta luin että ML:än kuivumisaika on tunti mutta nettikeskusteluissa sanotaan että on annettu kuivaa seuraavaan päivään.
Ilmoita


anna kuivua pari päivää, pesithän pohjan kuitenkin ja annoit kuivua muutaman päivän.
Ilmoita
Mites onnistu ruostesuojaus Dinitrollin tuotteilla(ML+479)? Kauanko kesti kuivua tuo ML? Tuoteseloste joo kertoo et 1h mut tarkottivat varmaan 1viikko! =)
Itsellä 10v vanha ranskalainen ja suunnittelin vähän samanlaista operaatioo!
7 VASTAUSTA:
Minun aloitus kyseessä ja tuli tosiaan tehtyä tuo suojaus. Pesin ensin pohjan luottimella ja harjalla mitä nyt pystyi ja huuhtelin kunnolla. Annoin kuivua seuraavaan päivään, kuumassa kesäsäässä kuivui ihan hyvin. Suihkutin pohjan ja palkit ML aineella, se oli pintakuivaa jo parin tunnin päästä mutta laitoin massaa päälle vasta seuraavana päivänä. Massaksi laitoin Dinitrol CAR/4941 (tätä voi ihan kompressoriruiskulla suihkuttaa) joka Dinitrolin mukaan käy jopa vanhan pintaruosteisen pinnan päälle jos ensin käsittelee ML kotelosuojalla. Tuo 497 taitaa olla vähän paksumpaa mönjää joka on tehty enemmän siveltäväksi.

Ainakin katsastuksessa on jälkeenpäin kehuttu alustaa eikä ole ollut enää ruosteongelmia pohjassa. AInakin jonkun verran pidentää vanhan auton käyttöikää.

Jälkeenpäin ajateltuna ehkä laittaisin pintaruosteisen pinnan päälle tuon ohuen ML kotelosuojan päälle massan sijaan vain jotain hieman paksumpaa yleissuojaa, esim Dinitrol 77B vahamaista suojaa. Mutta tosiaan Dinitrolin mukaan tuo CAR massa käy jopa pintaruosteen päälle ML esikäsittelyllä.
Tämmöisiä topicceja lisää! Hieno lukea kun on kahden vuodenkin käyttökokemus työn onnistumisesta.
8888888 kirjoitti:
Minun aloitus kyseessä ja tuli tosiaan tehtyä tuo suojaus. Pesin ensin pohjan luottimella ja harjalla mitä nyt pystyi ja huuhtelin kunnolla. Annoin kuivua seuraavaan päivään, kuumassa kesäsäässä kuivui ihan hyvin. Suihkutin pohjan ja palkit ML aineella, se oli pintakuivaa jo parin tunnin päästä mutta laitoin massaa päälle vasta seuraavana päivänä. Massaksi laitoin Dinitrol CAR/4941 (tätä voi ihan kompressoriruiskulla suihkuttaa) joka Dinitrolin mukaan käy jopa vanhan pintaruosteisen pinnan päälle jos ensin käsittelee ML kotelosuojalla. Tuo 497 taitaa olla vähän paksumpaa mönjää joka on tehty enemmän siveltäväksi.

Ainakin katsastuksessa on jälkeenpäin kehuttu alustaa eikä ole ollut enää ruosteongelmia pohjassa. AInakin jonkun verran pidentää vanhan auton käyttöikää.

Jälkeenpäin ajateltuna ehkä laittaisin pintaruosteisen pinnan päälle tuon ohuen ML kotelosuojan päälle massan sijaan vain jotain hieman paksumpaa yleissuojaa, esim Dinitrol 77B vahamaista suojaa. Mutta tosiaan Dinitrolin mukaan tuo CAR massa käy jopa pintaruosteen päälle ML esikäsittelyllä.
Todella mukavaa ja hyödyllistä lukea tuon kaltaisia yhtenevetoja ja asiaan myöhemmin kokemuksineen palamisia ja osui silmiin juuri sopivaan aikaan.

Itsellä 20-vuotias autovanhus josta katsastaja juuri mainitsi, että onpas auto siistissä kuosissa sisältä ja ulkoa.

Moitteena ruostetta alustassa edessä ja takana. Kehoitti tekemään asialle jotakin nyt kun se on vielä hoidettavissa, sillä myöhemmin tilanteen edetessä auto riskeeraa tulla hylätyksi.

Dilemmmana on se, etten omaa paikkaa jossa voisin ketjussa kerrotuihin hoitotoimenpiteisiin ryhtyä ja nyt alkaa ollla epävakaita ilmojakin tuota alustan huoltojen välillä kuivumista ajatellen. Autolla pitäsi ajaakin. En myöskään voi jättä kulkinettaa jollekin korjaamolle seisoskelemaan, jossa sielläkin alustan tulisi antaa kuivua homman eri etapeissa. :/

Mutta tuo homman totetus oli kyllä hyvä tiivistelmä yksilöityine tuotteineen ja itse menisin ilmeisemmin seuraavasti:

a) Käsittelykohteiden liuottimella pesu, harjaus ja huuhtelu.

b) Dinitrol ML

c) Dinitrol 77B vahamainen suoja

Toisaalta, ajatuksena on vaihtaa autoa vielä tämän vuoden kuluessa jos mahdollista, eikä olisi suurta motiivia tuon kanssa kovasti voimistella.
jatkoaikaa kirjoitti:
Todella mukavaa ja hyödyllistä lukea tuon kaltaisia yhtenevetoja ja asiaan myöhemmin kokemuksineen palamisia ja osui silmiin juuri sopivaan aikaan.

Itsellä 20-vuotias autovanhus josta katsastaja juuri mainitsi, että onpas auto siistissä kuosissa sisältä ja ulkoa.

Moitteena ruostetta alustassa edessä ja takana. Kehoitti tekemään asialle jotakin nyt kun se on vielä hoidettavissa, sillä myöhemmin tilanteen edetessä auto riskeeraa tulla hylätyksi.

Dilemmmana on se, etten omaa paikkaa jossa voisin ketjussa kerrotuihin hoitotoimenpiteisiin ryhtyä ja nyt alkaa ollla epävakaita ilmojakin tuota alustan huoltojen välillä kuivumista ajatellen. Autolla pitäsi ajaakin. En myöskään voi jättä kulkinettaa jollekin korjaamolle seisoskelemaan, jossa sielläkin alustan tulisi antaa kuivua homman eri etapeissa. :/

Mutta tuo homman totetus oli kyllä hyvä tiivistelmä yksilöityine tuotteineen ja itse menisin ilmeisemmin seuraavasti:

a) Käsittelykohteiden liuottimella pesu, harjaus ja huuhtelu.

b) Dinitrol ML

c) Dinitrol 77B vahamainen suoja

Toisaalta, ajatuksena on vaihtaa autoa vielä tämän vuoden kuluessa jos mahdollista, eikä olisi suurta motiivia tuon kanssa kovasti voimistella.
Minun aloitus tosiaan ja itselläkin olisi nyt seuraava auto käsiteltävänä ja ajattelin samankaltaista käsittelyä. ML purkissa lukee että päälle Dinitrol Metallic jos alue alttiina kulumiselle, joten tuli nyt sitä tilattua. Kaupoista vaikea löytää joten tilasin netistä. Voi olla aika samankaltainen vahamainen pinta kuin tuolla 77B aineella, vaikea sano mitä eroa noilla on.

Tämä auto on aiemmin ammattilaisella suojatttu joten suht hyväkuntoinen mutta pintaruostetta mistä massa lähtenyt irti. Vähän uudempi auto missä jo paljon muovikatteita alla, ajattelin käsitellä vain paljaat alueet koska katteiden alla vielä pysynyt liikkeen ruiskuttamat aineet hyvin.

Ensin huuhtelu vedellä jotta suurimmat suolat ja kurat irtoaa, ei painepesurilla kuitenkaan enkä liuottimia käytä ettei vanha massa vahingoitu. Seuraavana päivänä ML ja sitä seuraavana Metallic. ML sopii hyvin pintaruosteen päälle joten sitä laitan ihan reilusti, voi jopa pysäyttää leviämisen. Metallicia ajattelin laittaa hieman säästeliäämmin, lähinnä mistä vanha massa irronut ja ehkä ohut suihkaus pohjan paljaille alueille.

Tuo aloitusviestin auto myyty viime syksynä joten ei tiedä kuinka kauan pohja kesti mutta ei ainakaan kahteen vuoteen huomautustakaan katsastuksessa. Mutta tuota CAR suojaa en tosiaan pintaruosteisen pinnan päälle laittaisi koska tulee helposti niin kova ja paksu pinta, joku ohut vahamainen alustasuoja varmaan parempi jos on jo ruostetta.
8888888 kirjoitti:
Minun aloitus tosiaan ja itselläkin olisi nyt seuraava auto käsiteltävänä ja ajattelin samankaltaista käsittelyä. ML purkissa lukee että päälle Dinitrol Metallic jos alue alttiina kulumiselle, joten tuli nyt sitä tilattua. Kaupoista vaikea löytää joten tilasin netistä. Voi olla aika samankaltainen vahamainen pinta kuin tuolla 77B aineella, vaikea sano mitä eroa noilla on.

Tämä auto on aiemmin ammattilaisella suojatttu joten suht hyväkuntoinen mutta pintaruostetta mistä massa lähtenyt irti. Vähän uudempi auto missä jo paljon muovikatteita alla, ajattelin käsitellä vain paljaat alueet koska katteiden alla vielä pysynyt liikkeen ruiskuttamat aineet hyvin.

Ensin huuhtelu vedellä jotta suurimmat suolat ja kurat irtoaa, ei painepesurilla kuitenkaan enkä liuottimia käytä ettei vanha massa vahingoitu. Seuraavana päivänä ML ja sitä seuraavana Metallic. ML sopii hyvin pintaruosteen päälle joten sitä laitan ihan reilusti, voi jopa pysäyttää leviämisen. Metallicia ajattelin laittaa hieman säästeliäämmin, lähinnä mistä vanha massa irronut ja ehkä ohut suihkaus pohjan paljaille alueille.

Tuo aloitusviestin auto myyty viime syksynä joten ei tiedä kuinka kauan pohja kesti mutta ei ainakaan kahteen vuoteen huomautustakaan katsastuksessa. Mutta tuota CAR suojaa en tosiaan pintaruosteisen pinnan päälle laittaisi koska tulee helposti niin kova ja paksu pinta, joku ohut vahamainen alustasuoja varmaan parempi jos on jo ruostetta.
Tämän saman auton pohjan suihkutin viime syksynä pelkällä ML aineella, mutta se vaikuttaa hävinneen aika hyvin talven aikana joten jotain muutakin pitäisi saada päälle että kulumiselle alttiilla alueilla kestää edes vähän kauemmin.
8888888 kirjoitti:
Minun aloitus tosiaan ja itselläkin olisi nyt seuraava auto käsiteltävänä ja ajattelin samankaltaista käsittelyä. ML purkissa lukee että päälle Dinitrol Metallic jos alue alttiina kulumiselle, joten tuli nyt sitä tilattua. Kaupoista vaikea löytää joten tilasin netistä. Voi olla aika samankaltainen vahamainen pinta kuin tuolla 77B aineella, vaikea sano mitä eroa noilla on.

Tämä auto on aiemmin ammattilaisella suojatttu joten suht hyväkuntoinen mutta pintaruostetta mistä massa lähtenyt irti. Vähän uudempi auto missä jo paljon muovikatteita alla, ajattelin käsitellä vain paljaat alueet koska katteiden alla vielä pysynyt liikkeen ruiskuttamat aineet hyvin.

Ensin huuhtelu vedellä jotta suurimmat suolat ja kurat irtoaa, ei painepesurilla kuitenkaan enkä liuottimia käytä ettei vanha massa vahingoitu. Seuraavana päivänä ML ja sitä seuraavana Metallic. ML sopii hyvin pintaruosteen päälle joten sitä laitan ihan reilusti, voi jopa pysäyttää leviämisen. Metallicia ajattelin laittaa hieman säästeliäämmin, lähinnä mistä vanha massa irronut ja ehkä ohut suihkaus pohjan paljaille alueille.

Tuo aloitusviestin auto myyty viime syksynä joten ei tiedä kuinka kauan pohja kesti mutta ei ainakaan kahteen vuoteen huomautustakaan katsastuksessa. Mutta tuota CAR suojaa en tosiaan pintaruosteisen pinnan päälle laittaisi koska tulee helposti niin kova ja paksu pinta, joku ohut vahamainen alustasuoja varmaan parempi jos on jo ruostetta.
"Ensin huuhtelu vedellä jotta suurimmat suolat ja kurat irtoaa, ei painepesurilla kuitenkaan enkä liuottimia käytä ettei vanha massa vahingoitu. Seuraavana päivänä ML ja sitä seuraavana Metallic. ML sopii hyvin pintaruosteen päälle joten sitä laitan ihan reilusti, voi jopa pysäyttää leviämisen."

Huuhtelu, mutta aiotko puhdistaa pintoja myös metalliharjalla vai ovatko pinnat ilman pintaruostetta?

Tuon linkin mukaan Dinitrol Metallic puhtaalle ja kuivalle pinnalle, eli sopineeko jo pintaruosteisen lisätuottaeeksi tuon ML:n päälle?

- https://www.dinitroldirect.com/product/dinitrol-metallic-spray/

Paljonkohan pintaa saa käsiteltyä 500ml:n purkilla?

Itselle tosin tenkkapoo tuo paikan puute jossa homman voisi itse tehdä.

Ps. Autovanhus meni jälleen kerran kerrasta leimasta lävitse, mutta tuo pintaruosteen eteneminen voi olla ongelmana jatkossa, ellei sitä käsittele.
jatkoaikaa kirjoitti:
"Ensin huuhtelu vedellä jotta suurimmat suolat ja kurat irtoaa, ei painepesurilla kuitenkaan enkä liuottimia käytä ettei vanha massa vahingoitu. Seuraavana päivänä ML ja sitä seuraavana Metallic. ML sopii hyvin pintaruosteen päälle joten sitä laitan ihan reilusti, voi jopa pysäyttää leviämisen."

Huuhtelu, mutta aiotko puhdistaa pintoja myös metalliharjalla vai ovatko pinnat ilman pintaruostetta?

Tuon linkin mukaan Dinitrol Metallic puhtaalle ja kuivalle pinnalle, eli sopineeko jo pintaruosteisen lisätuottaeeksi tuon ML:n päälle?

- https://www.dinitroldirect.com/product/dinitrol-metallic-spray/

Paljonkohan pintaa saa käsiteltyä 500ml:n purkilla?

Itselle tosin tenkkapoo tuo paikan puute jossa homman voisi itse tehdä.

Ps. Autovanhus meni jälleen kerran kerrasta leimasta lävitse, mutta tuo pintaruosteen eteneminen voi olla ongelmana jatkossa, ellei sitä käsittele.
Omassa autossa sen verran hyvin vanhaa massaa että metalliharjalla ja liuottimilla irtoaisi vain sitä kunnossa olevaa massaa joten pelkästään suurimmat liat ajatteli huuhdella. Muutenhan varmaan hyvä irtosuosteet metalliharjalla poistaa.

En tiedä kuinka hyvin tuo Metallic soveltuu ML päälle ruosteisille pinnoille, mutta ainakin pitäisi olla vahamaisempaa kuin CAR joka kovettuu aika paksuksi mustaksi kerrokseksi.

Suurin ero Metallic ja 77B välillä taitaa olla vain että Metallic kestää paremmin ja 77B ehkä vähän kevyempää. Mutta 77B kestää rasitusta hieman paremmin kuin pelkkä ML.

Tärkeintä varmaan että perusteellisesti suihkuttaa ML ensin alustaan pintaruosteen pysäyttämiseksi.
+Lisää kommentti
Pari päivää. Sitten Dinitrol Metallic päälle.
Ilmoita
Saapui Metallic purkit nyt ja niissäkin kyllä lukee että voi laittaa ruosteiselle pinnalle kunhan esikäsittelee ML aineella.

Löytyi vielä hyvä Dinitrolin ohje tee-se-itse suojaukseen https://www.dinitroldirect.com/car-rustproofing-guide/

Piti vielä tilata tuota RC900 ruostemuunninta jota suositellaan ensin pintaruosteisille pinnoille. Eiköhän nyt saisi pohjaan hyvä suojan.
Ilmoita
Nyt on nykyinen auto käsitelty pohjasta, lopulta tein näin:
1. Pohjan pesu, vaahdottimella suihkutin ja huuhtelin vesiletkulla, suurimmat liat ja vanhat suolat sai näin pois. Annoin kuivua seuraavaan päivään.
2. Teräsharjalla raaputin pois vanhaa massaa muutamasta kohtaa missä se oli selvästi irtoamassa jo. Sen jälkeen kohtiin missä pintaruostetta, suihkutin Dinitrol RC900 ruostemuunninta.
3. Ruostemuunnin kuivui parissa tunnissa joten vielä samana päivänä ruiskutin koko pohjan Dinitrol ML kotelosuojalla, samalla laitoin kynnyskotelojenkin sisälle.
4. En ole varma kauanko ML pitää kuivua ennen Metallic ainetta joten annoin kuivua täysin seuraavaan päivään. Sitten tein käsittelyn Dinitrol Metallic alustasuojalla, ML purkissa siis lukee että missä alttiina kulumiselle, Metallic päälle. Metallic kuitenkin niin paksua ettei tullut purkista ulos, tein sitten oman sekoituksen, 2/3 Metallic ja 1/3 ML ohentamaan. Siitä tuli sopivan juoksevaa jotta helposti tuli ruiskusta ulos. Lopputulos oli näinkin suht vahamainen ja tahmea, tarttui tosi hyvin.

Aika hyvältä ratkaisulta vaikuttaa nyt kun pohja käsitelty, hieman vahamainen Metallic ei niin "peitä" ruosteenalkuja vaan sulkee ne ilmatiiviisti vahaan. Tuo Metallic-ML sekoitus on vähän kuin paksumpaa ML:ää joten tuskin haittaa vaikka jäi vään pintaruosteita alle, nekin ruostemuuntimella käsitelty. Metallic itsessäänkin ruostetta pysäyttävää joten ei pelkästään fyysinen suoja.

Toinen vaihtoehto varmaan tuo 77B aine, sekin pysyy paremmin kuin pelkkä ML. Mutta ehkä tuo Metallic-ML sekoitus vieläkin sitkeämmin pysyy kiinni.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Dinitrol ML kuivumisaika ennen alustamassaa

Ajattelin käsitellä vanhemman autoni pohjan Dinitrolilla ja tuota ML kotelosuojaa suositellaan laitettavaksi pintaruosteisen pohjan päälle ennen alustamassaa (Dinitrol CAR). En öytänyt ohjeita kauanko tuon ML:än pitää kuivua ensin eikä Dinitrolin maahantuojaakaan näytä kiinnostavan vastaamaan kysymykseeni. Tietääkö joku täällä kauanko tuon pitää kuivua ennen kuin voi suihkuttaa massan päälle?

Jostain teknisestä tiedotteesta luin että ML:än kuivumisaika on tunti mutta nettikeskusteluissa sanotaan että on annettu kuivaa seuraavaan päivään.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta