Kektakääpiöahven ja noitamonni

käppänä

70 litraisessa on 2 keltakääpiöahventa, ei muita kaloja; sopisiko pohjalle vielä 2 noitamonnia. Ajattelin että kun ne eivät ole kovin liikkuvaista sorttia, voisivatko mennäkin. Onnistuuko?

4

1413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bettaristic

      Noitamonnit joko löhöävät liikkumatta akvan pohjalla tai sitten jyystävät levää kasveista tai laseilta. Eli ei pitäisi aiheuttaa keltakääpiöille herneitä nenään. Eri asia taas on akvaarion koko noin muuten. Noitamonneista ei kovin isoja tule (tai riippuu lajista, toiset tulee isommiksi, toiset taas jäävät pienemmiksi), mutta vähän on tuo 70 litraa naftin oloinen noidille. Mä laittaisin ehkä mieluummin ottoja pienen parven, vaikka kai se 1-2 punaista noitamonnia voisi juuri ja juuri mennä.

      Tässä vielä lista noitamonneista:
      http://www.fishbase.org/NomenClature/ScientificNameSearchList.cfm?Crit1_FieldName=SYNONYMS.SynGenus&Crit1_FieldType=CHAR&Crit1_Operator=EQUAL&Crit1_Value=rineloricaria&Crit2_FieldName=SYNONYMS.SynSpecies&Crit2_FieldType=CHAR&Crit2_Operator=contains&Crit2_Value=&group=summary&backstep=-2
      Suomenkielisiä nimiä ei ole kuin R. latirostris, R. microlepidogaster ja R. pareiacantha lajeilla.

      • Vaari-o

        Ne on TODELLA tarkkoja veden laadun suhteen, pienikin nitriitti piikki saa kalan nitkahtamaan selälleen ja se on sen monni menoa.

        Itsekkään en niitä ole haalinut vaikkas oonki monnifriikki kun asiantuntijat näin ovat väittäneet niitä vaikeasti kasvatettaviksi.
        Hienon värisinä niitä kyllä menee kaupaksi kuin sammakoita pariisiin torilla.


      • bettaristic
        Vaari-o kirjoitti:

        Ne on TODELLA tarkkoja veden laadun suhteen, pienikin nitriitti piikki saa kalan nitkahtamaan selälleen ja se on sen monni menoa.

        Itsekkään en niitä ole haalinut vaikkas oonki monnifriikki kun asiantuntijat näin ovat väittäneet niitä vaikeasti kasvatettaviksi.
        Hienon värisinä niitä kyllä menee kaupaksi kuin sammakoita pariisiin torilla.

        Empä tiedäkään. Viime kesänä kävi HIEMAN hassusti.
        Hiilidioksidi näytti koko ajan 0-1, eikä kahdesta hiivatepullosta huolimatta hetkahtanut mihinkään. ajattelin sitten maksimoida hiilidioksidin levityksen. No, hiilidioksidia kyllä tuli, mutta kalat meni. Kesällä asustelimme mökillä joten kalat tuli huolettua kerran päivässä työmatkan varrella. Innosta puhkuen menin sitten työpäivän jälkeen katsomaan että joko on asiallinen määrä hiilidioksidia. Ei ollut, oli hapanimeläkaloja koko akvaariollinen. Pehmeässä vedessä oli hiilidioksidi happamoittanut veden kaloille myrkylliseksi. Tullessani kotiin oli kaloista hengissä
        0 kpl 4:stä lehtikalasta
        2/2 ruostekirjoahvenesta
        2/4 punaisesta noitamonnista (toinen kyllä mehentyi saman päivän aikana myöhemmin, mutta se yksi jäljelle jäänyt porskuttaa edelleen)
        2/11 punapäätetrasta
        5/5 sihtimonnisesta
        8/8 helomonnisesta
        0/2 tähtipartamonnista

        Happokäsittelyllä kuoli sitten ilmeisesti osa akvan bakteereistakin joten pieni nitriittipiikki seurasi perässä. Ei paha, sillä eihän akvassa enää paljon kalojakaan ollut.
        Tuohon seurakuntaan (ja kohteluun) kun vertaa, niin punainen noitamonni ei ole ollenkaan hankala hengissä pidettävä.


    • rerry

      Punanoitamonni ei todellakaan ole mikään vaativa kala tai tarkka veden laadusta. Minulla on 3kpl joista kaikki on elellyt jo 4vuotta, vaikka akvaarionhoitoinnostus oli välillä nollissa ja vesi varmaan aika paskaista...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      326
      3672
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1679
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1500
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      56
      1435
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1300
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1260
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      56
      1243
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      192
      1198
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1157
    Aihe