Onko tämä reilu testamentti?

Pinja29

Meitä on 2 sisarusta ja sain kuulla vanhemmiltani testamentista, että sellainen olisi tehty ja sitä ei voisi enää kumota.

Siskoni perheineen saa mökin järvenrannalta 20% omakotitalosta joka on 2000 luvulla rakennettu.

Minä saan tuon okt:n loppu osuuden.

Minulle sanottiin, että arvot menisi tasan.

Miten voisin tarkistaa asian, kun jotenkin tuntuu kummalta tuo järjestely?
Mielestäni ko. mökki on jo arvokkaampi kuin se okt ja miksi siskoni vielä
saa 20% siitä okt:sta?

Tiedän etten voi vaikuttaa tällaisiin päätöksiin, mutta kiinnostaisi saada jotenkin tietää onko laskettu rehellisesti arvot.
Talonhan voi myydä, mutta mitä siitä saa sitten vuosien kuluttua?
Jaksan uskoa että siitä mökistä saa ainakin lähes 200 000e ja sitten se 20% joka
kuuluu siskolleni...

Mitä mieltä?

34

669

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12-20

      olen sitä mieltä että ASIA EI KUULU SINULLE.

      sinun on kunnoitettava vanhempiesi tahtoa ja määräysvaltaa omasta omaisudestaan.

      olet ahne, narsistinen ja kateellinen.

      ole kiitollinen siitä mitä olet saamassa!

      tuollaiset pitäisi voida tehdä kokonaan perinnöttömiksi.

      • pinja29

        no jos minä olen sellainen niin mikähän on tämä toinen sisko sitten?
        narsistinen ja ahne?
        Kyllä.

        Voin kyllä kieltäytyä perinnöstä. Jos ei lahjat tasan mene niin pitäköön
        ahne paska kaiken sitten. ei elämä rahasta ole kiinni pelkästään.
        Mutta jonnekin ne perinnötkin on jaettava, valtiolle ei ainakaan.


      • 12-20
        pinja29 kirjoitti:

        no jos minä olen sellainen niin mikähän on tämä toinen sisko sitten?
        narsistinen ja ahne?
        Kyllä.

        Voin kyllä kieltäytyä perinnöstä. Jos ei lahjat tasan mene niin pitäköön
        ahne paska kaiken sitten. ei elämä rahasta ole kiinni pelkästään.
        Mutta jonnekin ne perinnötkin on jaettava, valtiolle ei ainakaan.

        miten sisaresi voisi olla ahne narsisti, jos vanhempansa ovat testamenttaamassa hänelle mielestäsi paremman perinnön????

        vain narsisti voi kääntää asian noin kierosti. asioiden kieroon kääntäminen on narsisteille tyypillistä.

        suutuitkin ihan kuten narsisti!


    • trgfvc

      Ei reiluudella ole asian kanssa mitään tekemistä. Sinulla on oikeus lakiosaasi eikä senttiäkään enempään. Jos tuo testamentti takaa sinulle rahallisessa arvossa mitattuna lakiosasi (jos teitä on kaksi sisarusta, niin neljännes perinnön arvosta), niin se riittää, ja muuten se voi olla kuinka epäreilu tahansa.

    • ^^sain kuulla vanhemmiltani testamentista, että sellainen olisi tehty ja sitä ei voisi enää kumota^^

      Testamentin voi aina muuttaa. Eri asia on, haluavatko vanhemmat muuttaa.

      ^^Siskoni perheineen saa mökin järvenrannalta 20% omakotitalosta joka on 2000 luvulla rakennettu. Minä saan tuon okt:n loppu osuuden. Jaksan uskoa että siitä mökistä saa ainakin lähes 200 000e ja sitten se 20% joka kuuluu siskolleni...^^

      Perintö jakaantuu tasan, jos ok-talon arvo on 333.333 euroa. Siskon osuus on 200.000 66.666 = 266.666 ja sinun osuutesi 333.333 - 66.666 = 266.666.

      Sinun lakiosasi tuosta 200.000 333.333 = 533.333 euron perinnöstä on neljännes eli 133.333 euroa eli, jos ok-talon arvo on 333.333, saat testamentilla koko perintöosasi (eli 2 x lakiosan).

      • LAKOISAAA

        LAKIOSA ON LOUKKAAMATON. TESTAMENTIN AVAAMISEN JÄLKEEN VOIT VAATIA LAKIOSAA JA ETTÄ ET HYVÄKSY TESTAMENTTIA.


    • Reilu.peli

      Onko vanhempiesi testamentti reilu?

      Mitä on testamentin reiluus?

      Testamentin reiluus on testamentin tekijöiden aidon tahdon toteutuminen.

      Vanhempiesi testamentti on siis reilu, olettan että se on heidän aito tahtonsa.

      Epäreilua olisi jos sinä tai joku muu vaikuttaisi vanhempiesi testamenttiin. Epäreilua olisi jos vanhempasi eivät jostain syystä uskaltaisi tai kehtaisi laittaa testamenttiin aitoa tahtoansa.

      Epäreilua olisi jos vanhempien testamenttia ei kunnioitettaisi.

    • pinja29

      Joopajoo edelliselle.. jotenkin tuonkin ymmärrän mutta miksi aiheuttaa mielipahaa toiselle perijälle antamalla perintöä vähemmän?
      eikö tuo nyt ole myös ilmiselvällä logiikalla ymmärrettävissä?
      meidän suvussa ei ole mustia lampaita vaan fiksuja ihmisiä omine ongelmineen.

      • 12-20

        se on vain sinun narsistinen ja kiittämätön väittämäsi että olet saamassa vähemmän perintöä.

        et voi tietää onko vanhempiesi tarkoitus että saatte yhtä paljon perintöä vai onko heillä jokin syy miksi haluavat toisen saavan hieman enemmän. vanhempasi saattavat haluta kompensoida jotakin sisarellesi. se voi olla jotakin mitä eivät halua kertoa ja perustella. sinun on vain kunnioitettava vanhempiasi ja oltava kiitollinen.

        terve ihminen ei pahoita siitä mieltään että sisar saa vanhemmilta perintönä (esimerkkinä heittäen) 300 K euroa ja hän "vain" 200 K euroa. terve ihminen on kiitollinen että sai 200 K euroa! hän ei rupea katkeraksi ja kateelliseksi. hän kunnioittaa testaattori(e)n tahtoa ja on kiitollinen siitä mitä itse sai.

        mitä jos olisit saamassa enemmän kuin sisaresi? taitaisi kelvata mainiosti?


    • balohulaa

      "Miten voisin tarkistaa asian, kun jotenkin tuntuu kummalta tuo järjestely?"

      Pyydä kiinteistövälittäjältä arvio mökistä ja okt-talosta sekä ennustus ( jos omaa hyvän kristallipallon) mikä on kiinteistöjen arvo esim.10 vuoden kuluttua.
      Näyttäisi -ilman tietoa käyvästä arvosta - että vanhempasi ovat nimenomaan pyrkineet tasajakoon.
      200k vapaa-ajan asunnosta on jo huvila .
      ja kuten täällä on sinulle kerrottu , ei ole sinun asiasi vaikka vanhempasi testamenttaisivat omaisuutensa Keski-Suomen kolopesijöiden tarkkailuyhditykselle.
      Lakiosan saat (te)

    • Sylttytehdas_tietää

      Etkö siis voi kysyä vanhempiesi ilmoittaman tulevan jaon perusteita suoraan heiltä, jos kerran testamentin sisällönkin ovat ilmoittaneet?

      Ilmeisesti on joku nimenomainen syy antaa se mökki kokonaan sisarellesi ja "suorittaa omaisuuden tasaus" varsinaisen asunnon epäsuhtaisella jaolla (= esimerkiksi siskosi on mökki-ihminen ja sinä et eli halutaan "varmistaa" mökin pysyvyys suvussa ilman tulevia ounasteltavissa olevia jakoriitoja...?).

    • Magisteri

      Melkoien mökki, jos siitä 200000 euroa saa ja missä 2000-luvulla rakennettu talo on, jos senarvo jää tuona alle?

    • soilikki1

      Murheet on sullakin,murehdi vasta sitten kun vanhemmat horsmaa lykkää tai tuhka tuulessa leijuu.Kyllä nämä vanhemmat voi vielä keretä koko omaisuuden pistää sileäksi,ettei sulle jää kun hautajaisista lasku kouraan.Mikä ihmeen ahneuden piru olkapäällä istuu,että perintöjä jaetaan ennen vanhempien kuolemaa.

    • Pakosta_epäreilu

      Sikäli testamentti on tosiaan epäreilu, että näitä yhteisomistuksia pitäisi välttää mahdollisuuksien mukaan. 20 % osuus toiselle tuntuu varmasti kiusanteolta. Ongelmia on tulossa, kun jo tässä vaiheessa asia herättää huolestumista. Mutta minkäs teet, kun perittävillä on kaikki omaisuus yhdessä tai kahdessa kohteessa eikä ole vapaata rahaa, jolla osuudet voisi tasata.

    • aloittajaaa

      Asiassa minulle aiheuttaa mielipahaa ehkä vain se, että siskoni saa minullekin rakkaan kesämökin itselleen. Sisko perheineen on meille aina ollut etäinen jo vuosia, ei mitään yhteydenpitoa vaikka itse olemme yrittäneetkin sitä.
      Asiassa on sellainenkin puoli, että itse en edes halua olla ahne, vaan minulle tärkeää olisi elää heidän kanssaan/olla heidänkin elämässään mukana ja jakaa tuo mökki keskenämme,mikä olisi minulle kunnia asia.
      Siskoni asuu melkein vanhempieni naapurissa ja mökille ei sieltä ole pitkä matka. Mökistä siis huolehtii pian sisko itse ja käyttää sitä myös kuin omanaan ja minä katselen sitte tällaista perheeni kanssa läpi sormiemme.
      Tuntuu että ollaan "outsiders" koko perheeseen eli meitä ei haluta mukaan heidän elämäänsä.
      Siskoni sentään on lapsia saanut ja hyväpalkkainen, työt ns. kunnossa, sekä lainalla saatu omakotitalo.
      Minä olen perseaukisin tästä porukasta, mutta omalla säästöllä edes oman kotini hankkinut kuitenkin.
      Jos asiat menee testamentin mukaan, ei minua enää katkeralla mielellä varmastikaan tee enää mieli pitää mitään yhteyksiä/luoda välejä siskooni.
      Kun tässä on kaikilla kuitenkin yksi elämä, niin miksei voi elää sitä yhdessä ja kaikki sovussa, sepä se.
      Ei minulla ole ikinä varaa hankkia omaa kesähuvilaa tuollaisilla hinnoilla, siihen se sitten jää.

      tämmöstä tää on.
      Selän takaa vaan tehdään testamentit ja sillä siisti ja samalla aiheutetaan toiselle sitten mielipahaa.
      Pitäisikö tässä sitten olla vaan omissa oloissaan ja antaa siskon hyöriä mökillä kun he kuitenkin vanhenevat niin siellähän siskoni sitten kesäpäiviään viettelee ja remppaa mökkiä ja minä perheineni jään ulkopuoliseksi.

      Tämäkö se onkin homman pointti.
      Aika paska fiilis jäi kun sain ensimmäistä kertaa tietää testamentista.
      Aina olen mökki-ihminen itse ollut MYÖSKIN.
      Toivon kaikille pitkää elämää että voimme yhdessä sitä vietellä, sitä tässä yritän sanoa.

      • Peppie3

        Niin kauan kuin toinenkaan vanhempasi on elossa, on hän omistajana ja haltijana mukana päättämässä mökin käytöstä, joten miksi et perheinesi mökillä käy, jos se vanhemmillesi sopii? Kuulostaa siltä kuin itse eristäytyisit jo nyt.

        Jos siskosi perheineen katsoo nurjasti perheesi oleskelua mökillä, puhu asiasta vanhemmillesi, he päättävät. Vanhempien pitää myös itse puuttua asiaan, jos siskosi omavaltaisesti remontoi.

        Jos vanhemmat haluavat tasapuolisesti lapsiaan kohdella testamentilla (= perinnön arvolla), se pitäisi siihen kirjata, vaikka jollekulle annettaisiinkin etuoikeus lunastaa jokin osa, kuten tässä mökki.


      • perijä

        Tavallaan ymmärrän sinua, mutta pakko silti sanoa, että jos välit ovat tuollaiset, on hullua haaveilla mistään yhteisomistuksesta. Siitä ei seuraa kuin riitelyä ja entistä enemmän mielipahaa teille sisaruksille.

        Jos haluat tietää, onko testamentti rahallisesti reilu, ota selvää kiinteistöjen verotusarvosta. Eli minkä arvoisiksi verottaja määrittäisi ok-talon ja kesämökin, jos niistä pitäisi nyt maksaa perintö- tai vaikka lahjavero. Siten saat tietää, oletteko saamassa perintöä saman verran vai haluavatko vanhempasi antaa toiselle enemmän. Kiinteistöjen todelliseen arvoon tottakai vaikuttaa myös sijainti, ajankohta, jolloin ne mahdollisesti myydään jne. Verotusarvo on kuitenkin helpoiten määritettävissä ja sen perusteella lankeaa myös seuraamus perinnöstä, eli perintövero.

        Jos sinä olet siskoasi vähempivarainen, ja testametilla sinulle määrätyn omaisuuden arvo on esimerkiksi vain lakiosan suuruinen, voi olla, että vanhempasi ovat ajatelleet ihan vain sitä, miten selviät perintöveroista. Jos perintönä tulee vain kiinteää omaisuutta, eikä ollenkaan tai vain vähän rahaa, onko sinulla varaa maksaa perintövero osuudestasi?

        Voi olla niinkin, että vanhempasi haluavat siskosi perivän enemmän, koska hän lähempänä asuvana mahdollisesti auttaa heitä ja osallistuu heidän elämäänsä sinua enemmän silloin, kun he alkavat apua tarvita. Tai he ainakin olettavat asian olevan näin.

        Onko testamentti reilu, on kysymys, johon ei ole yksiselitteistä vastausta. Mikään testamentti ei poista oikeuttasi lakiosaan, ja vaikka sinulle testamentillä määrättäisiin vain lakiosa, se on lainmukainen ja niinollen reilu. Jos perijöitä on kaksi, eikä ole mitään ymmärrettävää syytä määrätä toiselle vähemmän perintöä (et ole saanut vanhemmiltasi omaisuutta lahjoituksina tai ennakkoperintönä, etkä ole tehnyt heitä vastaan mitään mainittavaa rikettä, joka oikeuttaisi pienentämään perintöosuuttasi) se ei tietysti ole reilu. Mutta se on vanhempiesi tahto, ja sinun on sitä kunnioitettava.

        Kuten jo sanoin, tekstisi perusteella sinun ja siskosi välit ovat sellaiset, etten itse ainakaan haluaisi tilanteessa omistaa yhdessä yhtään mitään. Vanhempasi ovat voineet ajatella tätäkin testamenttia tehdessään ja jakaneet omaisuuden siksi niin, että yhteisomistukseenne jää talo, jonka myyminen ei ole teille kummallekaan ongelma. Mökki on määrätty yksin siskollesi, koska vanhempanne olettavat hänen suoriutuvan sen ylläpidosta sinua helpommin. Näin ajatellen testamentti on hyvinkin reilu, sillä vanhempasi ovat ajatelleet myös perinnönsaajien asemaa ja mahdollisuuksia ottaa perintö vastaan ja huolehtia siitä.


    • öggogo

      Riippuu siitä,kumpi teistä on tehnyt niin sanottua palkatonta työtä vanhempien hyväksi enmmän,esim remontti ym . jutut.Jos on tehty ilman, ne voidaan katsoa saataviksi perinnön jaossa.Jos nämä teot on tiedossa tai ylhäällä,niin ne on rahanatrvoista tietoa.

    • kaikensekestää

      Hyvät ihmiset! Testamentti on aina reilu saajalleen. Sen laatija taas saa päättää testamentin sisällön vapaasti ja jos se loukkaa lakiosaa, lakimääräinen rintaperillinen voi vaatia lakiosailmoituksella sen laatijan kuoltua testamentinsaajalta lakiosaansa.

      Kaikkinainen ruikutus testamentin reiluudesta lakimääräisen perillisen suusta on turhaa ulinaa. Kenelläkään ei ole suurempaa oikeutta kuin lakiosansa tulevaan perintöön.

    • Eivoimitäännyt

      Ap:lle, kyllä se vlitettavasti usein on näin ,että suuremmat sympatiat ovat syystä tai toisesta jomankumman perillisen puolella.Ikäväähän se on,mutta vanhempien ja lasten väliset kemiat ja elämänvarren tapahtunat vaikuttavat asiaan.
      Olen jo nyt huomannut ,että lapset ei useinkaan ajttele ,että myös vanhemmilla on tunteet läpi elämän, joka sitten vaikuttaa miten hekin kohtelevat lapsiaan aikuisena.
      Vaikka nyt tekisin testamentin toisen lapsen hyväksi,se voi olla virhe,kun kukaan ei tiedä elinikäänsä ja ja tämä lempilapsikin voi muuttua vaikka kuinka ilkeäksi.

    • olensamaakokenut

      "Kaikkinainen ruikutus testamentin reiluudesta lakimääräisen perillisen suusta on turhaa ulinaa. Kenelläkään ei ole suurempaa oikeutta kuin lakiosansa tulevaan perintöön."

      taitaa se ulisija siellä päässä olla itse testaattori.
      katselepa pari kertaa peiliin ja mieti miksi kuulet ulinaa.
      olisikohan syy itsessäsi miten ne perinnöt jaat ja miksi niistä tapellaan, urpo?
      lakiosa ei kerro kaikkea.

      • kaikensekestää

        Itse olet urpo. En ole laatinut testamenttia, mutta olen testamentin saaja. Sen mukaan saan kaiken vanhempieni omaisuuden eikä sisareni saa mitään. Se on oikein. Sisareni ei tule vaatimaan edes lakiosaansa, koska velkojat veisivät kaiken joka tapauksessa, koska hän oli ylivelkainen. Reilua!


      • perintäperseest
        kaikensekestää kirjoitti:

        Itse olet urpo. En ole laatinut testamenttia, mutta olen testamentin saaja. Sen mukaan saan kaiken vanhempieni omaisuuden eikä sisareni saa mitään. Se on oikein. Sisareni ei tule vaatimaan edes lakiosaansa, koska velkojat veisivät kaiken joka tapauksessa, koska hän oli ylivelkainen. Reilua!

        jos et olisi noin urpo niin tajuaisit että perinnöt voisi jakaa pimeestikin


      • verivettäsakeam
        kaikensekestää kirjoitti:

        Itse olet urpo. En ole laatinut testamenttia, mutta olen testamentin saaja. Sen mukaan saan kaiken vanhempieni omaisuuden eikä sisareni saa mitään. Se on oikein. Sisareni ei tule vaatimaan edes lakiosaansa, koska velkojat veisivät kaiken joka tapauksessa, koska hän oli ylivelkainen. Reilua!

        Vanhempien rakkaus on, varmasti aitoa. Saatkohan sinä sitä enemmän, kuin sisaruksesi joka on oppinut jo kantapään kautta elämään suu säkkiä myöten?
        Jos olisin se testamentinsaaja, voisinpa auttaa sisarustani edes niin, että saisi maksettua velkaansa. Jos vanhempi on ollut julma?
        Ja liekö tiennyt yhden ihmisen "ilon"- että ihan suomi24 on kanavana sen ilmaisemiseen, että omaa perhettä oleva, sisarus, onkin velkaantunut..
        Et tiedä, onko sinulla omaisuutta- minkään arvoista, muutaman vuoden kuluttua. et sitäkään, milloin oma aikasi on lähteä-
        Mutta eläessään jokainen voi ja saa suhtautua perheenjäseniin kuin ihmisiin. Kunnioittaa edes- Jos ei pysty rakastamaan aina.


      • kaikensekestää
        verivettäsakeam kirjoitti:

        Vanhempien rakkaus on, varmasti aitoa. Saatkohan sinä sitä enemmän, kuin sisaruksesi joka on oppinut jo kantapään kautta elämään suu säkkiä myöten?
        Jos olisin se testamentinsaaja, voisinpa auttaa sisarustani edes niin, että saisi maksettua velkaansa. Jos vanhempi on ollut julma?
        Ja liekö tiennyt yhden ihmisen "ilon"- että ihan suomi24 on kanavana sen ilmaisemiseen, että omaa perhettä oleva, sisarus, onkin velkaantunut..
        Et tiedä, onko sinulla omaisuutta- minkään arvoista, muutaman vuoden kuluttua. et sitäkään, milloin oma aikasi on lähteä-
        Mutta eläessään jokainen voi ja saa suhtautua perheenjäseniin kuin ihmisiin. Kunnioittaa edes- Jos ei pysty rakastamaan aina.

        >> Saatkohan sinä sitä enemmän, kuin sisaruksesi joka on oppinut jo kantapään kautta elämään suu säkkiä myöten?

        Sisarukseni ei elä suu säkkiä myöten, vaan rellestää ja elää hulppeaa elämää velaksi. Jos joku hänen velkansa maksaisi pois, tulisi uutta muutamassa kuukaudessa taas ylen määrin. Kukaan järkevä ihminen ei anna tuollaiselle tuhlarille perintöä.


    • periksieituleantaa

      "Ap:lle, kyllä se vlitettavasti usein on näin ,että suuremmat sympatiat ovat syystä tai toisesta jomankumman perillisen puolella.Ikäväähän se on,mutta vanhempien ja lasten väliset kemiat ja elämänvarren tapahtunat vaikuttavat asiaan.
      Olen jo nyt huomannut ,että lapset ei useinkaan ajttele ,että myös vanhemmilla on tunteet läpi elämän, joka sitten vaikuttaa miten hekin kohtelevat lapsiaan aikuisena.
      Vaikka nyt tekisin testamentin toisen lapsen hyväksi,se voi olla virhe,kun kukaan ei tiedä elinikäänsä ja ja tämä lempilapsikin voi muuttua vaikka kuinka ilkeäksi."


      kyllä, lempilampsi tosiaan voi muuttua todella ilkeäksi....
      ei siis auta ulinat testaattorillakaan, jos pitää vittumaiseksi ruveta.
      sinunkin sepostuksesi on ulinaa, vaikket tiedä kaikkien asioista mitään.

      Reilu ja tasapuolinen jako kaikkia kuunnellen on ainoa keino välttyä ilkeyksiltä..

    • omankäenoikeus

      "Jos siskosi perheineen katsoo nurjasti perheesi oleskelua mökillä, puhu asiasta vanhemmillesi, he päättävät. Vanhempien pitää myös itse puuttua asiaan, jos siskosi omavaltaisesti remontoi."

      kyllä siihen asiaan joku muu puuttuu varmasti aikanaan, ei mitään huolta....

    • Tätä.mieltä.täällä

      Tuntuu kuin moni olisi kateellinen, vaikka kyseessä on noin pieni perintö.

      Testamentti kokonaisuudessaan on tehty hyvin ajattelemattomasti. Jos tuollaisen yhteisomistus testamentin tekee, siitä olisi pitänyt puhua kaikille perillisille useamman kerran.

      Kuinka yhteiselämä jatkuu, kuinka asuntoa voi myydä, jne. Vai ovatko lapset naimattomia ja lapsettomia. Jos vaikka toinen sairastuu, muuttaa työpaikkaa, yms.

      Ikävää kun vieläkin tehdään tuollaisia testamenttia.

      Meillä olen tehnyt testamentteja vuosittain ja viiden vuoden välein teettänyt tuomarila. Kun nyt teetätin taas saman pankin tuomarilla, kolmekymppinen nainen, sain niin asiantuntevan palvelun ja todella monipuolisen paperin että onneksi teetin sen.

      Katsahdin ^, aloittaja oli kirjoittanut uudelleen viestiin, en ny korjaa mitä kirjoitin. Nosto on OK.

      Itse en tiedä parasta tapaa testamenttiin. Mutta sen omakotitalon yhteisomistus on outoa.
      Voisiko sopia kumpi saa toisen ja kumpi toisen, tietysti ilman mitään maksuja, koska oikean hinnan arviointi on muutama vuosi eteenpäin mahdotonta. Maailma, myös Suomi joka on yli 200 km hesasta tai Tampereelta, tai 50 km muusta suurkaupungista tulee näivettymään, olipa sitten kuinka hieno paikka tai mökki.

      Itse me myimme jo 30 vuotta takaperin kaiken vastaavan.

      • Mitä-ihmettä-

        "Meillä olen tehnyt testamentteja vuosittain ja viiden vuoden välein teettänyt tuomarila. "

        ????????? Kuka helvetin umpihullu sekopää tekee testamentin JOKA VUOSI???? Olet nähtävästi sellainen änkyrä että suutut milloin kellekin ja päätät että se ei ainakaan minulta perintöä saa. Ja sitten seuraavana vuonna suutut taas jollekin toiselle.

        On onhan se harrastus tuokin mutta aika outo sellainen kyllä.

        Tuskin sinullakaan nyt vuosittain lapsia kuolee tai syntyy. Eikä silloinkaan tarvitse testamenttia muuttaa jos se on kerralla kunnolla tehty.


    • kymenlaaksossajoskuselin

      20% lisä tälle aloittajan siskolle kuulostaa kiusanteolta tai sitten joku asia jätetään kertomatta.
      Lisäksi huomaa selvästi, että sillä mökillä on oikeasti tunnearvoa tälle "siskolle", mutta mökki jostain syystä on testamentattu sille toiselle siskolle.
      se varmasti harmittaa ja ihmetyttää.
      Ei rahalla ole aina merkitystä, mutta joillekin tunnearvolla on suurempi merkitys.

      Olisi aina reilumpaa palaveerata perinnönsaajien kesken, jolla vältetään paha mieli toiselle.

      Kristillinen tasajako on sitä että myydään ennemmin se okt ja mökki muille ja kumpikin sisar saa tasajaon niistä saaduilla rahoilla.

      Itse en ottaisi mitään perintöä edes vastaan, edes lakiosaa, jos sisarelleni testamentattaisiin mökki joka on minullekin yhtä tärkeä, kuin hänelle.

      Jos sisarelle on se mökki tunnearvoltaan tärkeä, niin on oikeasti väärin jakaa asia noin että toiselle se okt ja toiselle se mökki ja sille toiselle vielä 20% vaikka kristallipalloa ei ole olemassa tulevaisuuteen.

      se tunnearvo on se mikä kaiken tässä varmasti hämmentää.
      voi tuntua todella pahalta, kun itse mietin.
      Tuollainen saa aikaa vihaa, katkeruutta, joillakin jopa masennuksen siihen päälle.

      Eli "hauskaa loppuelämää".

    • nytsanonnäin

      lisään vielä. että se testamentti on epäreilu tosiaan ilman palaveeraamista niiden saajien kesken, tai mainitsinkin sen myös, mutta PAINOTAN kuinka tärkeää se on.
      Osa täällä on sitä mieltä että ei pitäisi sanoa mihinkään mitään, vaan kestää vaan kaikki mielipaha.
      Eikö rakkaudella olekaan mitään väliä enää? jos ennen oltiin perhettä kaikki, niin onko se kaikki jätetty taakse ja unohdettu kuinka tärkeä sille toiselle oli se "mökki" tms.?

      Eikö se ole kylmää mennä toiselle ilmoittamaan tällainen testamentti kysymättä mitään mielipidettä?

      Lisäten vielä että se on 6kk moiteaika testamentin tiedoksi antamisen jälkeen ja se tiedoksianto ei ole vain sellainen että sanotaan, vaan ennenkuin se viralliseksi edes tulee, niin siitä kyllä tulee paperit nähtäväksi ja sitten suostutaan siihen tai ei suostuta.

      tuo oikeastaan kyrpii todella että annetaan ymmärtää " toista sisarta suositaan enemmän".

      Mitä helvettiä, oikeasti ??? missä vanhempien kunnioitus LAPSIAAN KOHTAAN !!!!! ?????

      SILLÄKIN ASIALLA ON SUURI MERKITYS JA PITÄÄ OLLA !!!

    • perheköonkinpahin

      tuon testamentin laatija on tunnekylmä ihminen. Syytä en tiedä.

      On aivan oikein, että tuollaista testamenttia, joka kylmästi tullaan ilmoittamaan suoriltaan, niin ei pidä hyväksyä!

      Mielestäni jokin mättää pahasti perheen kesken tässä asiassa.
      On tervettä, että myös saajien mielipide asiasta kuunnellaan!

      Raha on aina rahaa, kyllä te sen tiedätte, ,mutta asian tekee tosiaan vaikeaksi tunnearvoltaan olevat asunnot.
      Jos lastaan rakastaa, niin on ymmärrettävä nuo asiat.
      Sekin on ahneutta, että jaetaan mielivaltaisesti tunnearvoltaan tärkeät asiat ilman minkäänlaista morkkista.

      se on ainakin tunnekylmää.

    • MUISTOTTÄRKEITÄ

      Tässä reilumpi tasajako:

      - Mökki yhteisomistukseen kummallakin sisaruksele, niin ei tule paha mieli kummallekaan.
      ( fiksut ihmiset osaavat yhteisomistuksen )
      - Omakotitalo myyntiin ja siitä rahat puoliksi kummallekin.

      Tai sitten kaikki myyntiin ja kristillinen tasajako rahassa!


      Pitäisi siis kuunnella kuinka tärkeä näille sisarille ( saajille ) on se TUNNEARVO!

    • Kuraves

      Elämässä on melko harva asia reilua....lieneeköhän vanhemmillasi omat syynsä päätyä tehtyyn ratkaisuun. Kysy vanhemmiltasi syytä ratkaisuun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe