Irtoteen keittäminen?

entiedäenvälitä

Hei, ostin äskettäin itselleni pussillisen irtoteetä teelaadusta jota olen tähän mennessä juonut vain pussimuodossa (Nordqvistin Sadepäivän ilo). Haudutan teelehtiä sellaisessa terässiivilässä ja kiehuvassa vedessä sen viisi minuuttia, mutta juoma ei maistu yhtään miltään. Se on vain kuumaa ruskeaa vettä. Keitin jälkeenpäin viimeisen teepussin kyseistä teetä mitä kaapista löytyi ja siinä maistui sekä tee että hedelmäiset aromit samalla haudutusajalla.

Miten tuota irtoteetä pitäisi keittää että se maistuisi joltakin? Kaikkialla näkee aina miten pussitee on saatanasta ja irtotee on ainoa oikea valinta, mutta en tämän kokemuksen perusteella ymmärrä miksi. Olen ennenkin ostanut samalta valmistajalta irtoteetä (Viisasten tee) eikä sekään maistunut miltään, mutta ajattelin että kyseessä oli vain vanhentunut ja makunsa menettänyt erä. Tämä ei muuten harmittaisi, mutta tuo pussillinen oli melko kallis opiskelijabudjetille...

Haluaisiko joku asiasta enemmän tietävä neuvoa miten tuon purun saisi maistumaan marjateeltä? :D

15

4962

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 74586

      Oliko puruja riittävä määrä? Haudutitko teen paketin ohjeiden mukaan vai oman pään mukaan arviolta?

      • entiedäenvälitä

        Joo, paketin ohjeiden mukaan mentiin, teelusikallinen yhtä kuppia kohden ja haudutus kolmesta viiteen minuuttia kiehuvassa vedessä.


      • EN KEITÄ KOSKAAN
        vaan haudutan ja yleensä sekoituksia itse teen - kiitelty on ...


    • BLOODisLIFE

      Mä oon myös juonu Muumimamman voimajuomaa irtoteenä ja laittanu sihtiin tai haudutuspussiin ja sen kuppiin ja keitettyä vettä päälle mutta mä en o hauduttanu mitään viittä minuuttia! Sä oot varmasti hauduttanu liian kauan ja siitä tuli liian vahvaa! Mä oon hauduttanu jotain yks kaks kolme minuuttia ja ihan hyvältä marjateeltä on maistunu!

      • entiedäenvälitä

        Vahvan teen maun tunnistaisi, mutta kun tuo maistuu oikeasti vain vedeltä joka on ruskeaa ja lämmintä. Mutta voisi kokeilla tuota lyhyempää haudutusaikaa, kiitos! :D


      • täti

        ...siis KEITÄTKÖ sinä sitä teetä 5 min, vai kaadatko kiehuvan veden sen päälle ja haudutat?


    • Ohje_ja_kokemus

      Teetä ei keitetä, vain vesi keitetään ja tee haudutetaan. Yleensä liian pitkä haudutus tekee teestä kitkerää...ei aina.

      • Tee veden tulee hymyillä ei kiehua.


    • ththdyhs

      Hassua. Minä olen kokeillut myös irtoteetä, Liptonia tosin, ja se kyllä maistuu voimakkaammalta ja aromikkaammalta kuin vastaava pussitee, vaikk haudutusaika on sama eikä määräkään mitenkään kovin iso... koeta hauduttaa pitemmän aikaa, jospa makua sitten tulisi. Ja voit koettaa myös lisätä teen määrää, pussin kyljessä on ohjeistusmäärä, mutta saa sitä laittaa enemmänkin jos oma makuaisti vaatii. :)

    • eienääkiitos

      Intissä sai kahvia keitettynä.

    • Olette astuneet alueelle jossa mestareita koulutetaan useita vuosia ja silti he eivät pääse laittamaan tarjoilua todella vaativille asiakkaille.Televisiossa oli dogumentti jossa tee seremonia näytettiin ulkopuolisille hirveän mankumisen jälkeen,ja kait rahaa käytettiin.Veden lämmittäminen oikealla puulla ja kaikki astia hinkataan monipeliin,kaikki vispilätoiminnot tulee suorittaa sekunnilleen oikeien ja oikeaan suuntaan,veden kaataminen astiaan on määrätty millilleen oikeaan korkeuteen,kuppeja käännellään vain tiettyyn suuntaan,kaikki käden liikkeet ovat kuin karatessa etukäteen suunniteltu.Hiljaisuus oli lattialla rikkumaton ja kun jostain saivat vihjeen alkaa ryypiskellä kuppia edelleen käännettiin tiettyyn suuntaan ja taisi olla joku riepu millä reuna pyyhkäistiin. Googlettakaa teeseremonia,niin uskon että pääsette Suomalaisen tee ryhmän sivulle joka sivistää meitä kahvin juojia. Tee tarpeet olen kerännyt luonnosta keväällä eikä hassumpaa tullut oli ohje jonkun maksan pelastajan sivulla.

    • vastaus123

      En ole asiantuntija, mutta Theodor taitaa olla oikeassa. Perunat keitetään "hiljaa hymyillen" joka tarkoittaa pientä poreilua, ei kiehumista, mut ite laittaisin varmaan teen alle 100 asteiseen veteen. Muuten flavonoidit ja muu hyödyllinen teestä veteen irtoava luultavasti häviää. Haudutusaika jää sillon tosin pienemmäksi.

    • jio

      teetä ei keitetä vaan vesi hassu. keitä vesi ja HAUDUTA teetä 3 minuuttia

    • Ahex75

      Teetkö siivilässä vai pallossa? Jos teen hauduttaa sellaisessa umpinaisessa pallossa, ei se tee kunnolla kastu, kun ei pääse turpoamaan. Sitä siivilässä olevaa teetä pitää myös huljutella, eikä vain antaa olla sen siivilän siinä kupin päällä. Sellaiseen isompaan kahvimukiin 2,5-3dl laitan yleensä sen 2 teelusikkaa teetä. Irtotee on paljon harvempaa, eli määrä siihen pussipuruun verrattuna on paljon suurempi.
      Kannattaa kokeilla noita haudutuspusseja myös.

      En noita aromatisoituja teelaatuja juo yleensä (Nordqvist yms.) kun ne ovat perushalpisteetä, joihin on lisätty makuesansseja. Eli teetä makuesanssia sekä hedelmänpalasia yms roskia näyksi myllyyn ja mylly pyörimään. Saattaa sitten olla niin ettei esanssit leviä kunnolla ja toiset erät maistuvat vahvemmalle, kuin toiset.

    • ;))) "entiedäenvälitä", Sinulle sanon että haudutustapoja on useita;)))
      Minä valmistan irtoteetä usein siten että panen teepuruja kahvinkeittimen kahvisuodattimeen ja sen vaan keittimen suodatinkoteloon ja hyvää tulee TAKUULLA !
      Toinen tapa on se että panen 2-3 teelusikallista teräksiseen kahvipannuun ja vesi päälle ja kiehutan nesteen ja sitten vaan kahvisihdin läpi kaadan kuppiin ja maistuu todella hyvin ;)))

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2024
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1730
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1167
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      2
      1134
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      132
      1078
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      976
    Aihe