vaihdevuositesteistä?

avutonaada

Ikää 45 v ja kuukautiset olleet poissa 3 kk, nyt ensimmäistä kertaa näin pitkästi. Raskaana en ole. Olen pohtinut fsh:n testaamista kotitestillä, mutta valitettavasti nämä näyttävät vaan, ollaanko menty jonkun rajan yli. Kannattaako testiä vielä tehdä vai menisinkö labraan? Oletko tehnyt ko testejä ja missä vaiheessa ne ovat näyttäneet vaihdevuosia? Vaihdevuosioireita on kyllä ollut päällä parin vuoden ajan.

10

4689

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiivitaavi50

      Otatin nyt alkuviikolla labrassa fsh testin samalla käynnillä kuin inrin.Näytti jo 43 elikkä menopaussissa ollaan ja vahvasti.Eipä tässä kahden vuoden aikana ole näkynytkään kuin parit menkat.Viimeksi viime talvena.Niin ja ikää minulla 50.Esivaihtarit alkoivat joskus 45 vuotiaana menkkojen heittelyllä ja välillä poisjäännillä palatakseen takaisin.Välillä oli vuoden pois kunnes ilmestyi just viime talvena kerran.En nyt tiedä kannattaako heti mennä labraan otattamaan tetsiä jos on vasta eka kerran jäänyt menkat pois.Voi olla ettei lukemat kerro vielä vaihdevuosista.

      • tiivitaavi50

        Mutta se on jokaisen oma valinta milloin testin otattaa.


    • tiivitaavi50

      Mutta sehän on tietenkin jokaisen oma valinta milloin käy testin otattamassa.

    • jhgf

      Minäkin 45 v ja alkuvuodesta oli menkat kans 3 kk tauolla. Kait sunkin kohdalla on oleellista se, onko sulla muita oireita, esim. sen ajan kun mun menkat oli pois oli alkuun 1 kk:n ajan kuumia aaltoja, ne oli kamalia....sain sitten keltarauhashormonia kuurin (Terolut) ja sillä sitten lähti taas menkat käyntiin. Ja nyt on tullut ihan normaalisti. Kuulema se on tällaista aluksi, että voi olla pitkiäkin taukoja ja taas tulla vaikka vuoden ihan normaalisti. Itse en mitään testaillut, lääkärikin sanoi, että toisaalta mitä sillä tiedolla tekee, ne oireiden haittaavuus on oleellista.

      • Anonyymi

        No jos on oireita jotka ei ole niin selkeitä, esim voimakasta väsymystä, mutta vielä lisäksi vaikka kilpirauhasen vajaatoiminta, niin onhan se hyvä tietää ettei ala turhaan kilpparilääkityksen kanssa rukkaamaan.


    • avutonaada

      Mielenkiintoista, tästä testistä on tällä palstalla kyselty useasti vuosien mittaan (selailin sivuja), eikä kellään ole oikein kokemusta asiasta.

      Itseasiassa jokin aika sitten oli säännöllisiä kuumia aaltoja, mutta vähään aikaan taas ei. Limakalvot kuivuu, mielialat heittelee, iltaisin pissattaa, unet on välillä heikkoja jne. Kuukautishäiriöitä on ollut jo useamman vuoden ajan (kierron muutoksia, tulvia).

    • hjklöjhklä

      Minulla testi otettiin vuosi sitten ihan terveyskeskuslääkärin lähetteestä. Ei uskonut vaihdevuositeoriaan, mutta laittoin lähetteen, koska testi on varsin edullinen. Eli jos et saa testiä julkiselta, voit pyytää sen yksityisestä labrasta, et mene siitä konkkaan. Varmaan hyödyllisempi kuin tee se itse -testi, kun saat oikean lukuarvon. Käsittääkseni testi olisi varminta ottaa kahdesti, välttämättä yksi tulos ei kerro totuutta.

      Vaihdevuosi-iässä on suurta heittoa eri naisten kesken. Parhaan vinkin saat kysymällä asiaa äidiltäsi, jos mahdollista. Vaihdevuosi-ikä on vahvasti perinnöllinen.

      Olet sen ikäinen, että kuukautishäiriö viittaa vaihdevuosiin. Tietysti jos muita erityisiä oireita on, niin asia kannattaa tutkia. Et kertonut, oletko laihtunut/laiduttanut tai onko paino noussut yllättäen (kilpirauhasongelmat), oletko poikkeuksellisen väsynyt tms.

    • Testitön

      Mihin tätä testiä tarvitaan? Itselläni viimeksi kuukautiset joulukuussa 2013. Ei hikoilua, kuumia aaltoja tms. Olen 54-vuotias.

    • vaihdevuodet

      TV4 Esitti 11.1.2006 ohjelman" Dr Phil Helvetilliset hormonit".

      Dr. Phil halusi kumota ohjelmassa vanhan käsitteen, että vaihdevuosi/ pms oireet alkaisisivat vasta viisikymppisillä naisilla.
      Oireista saattavat kärsiä 20-vuotiaat ja vielä nuoremmatkin naiset riippuen määrittelytavasta.

      Dr. Philin vaimo Betty oli käynyt 40 lääkärin puheilla ja etsinyt apua lähestyviin vaihdevuosioireisiin. Hän ei ollut tyytyväinen yhdenkään lääkärin ehdotuksiin.
      Lopulta hän löysi PMS oireisiin erikoistuneen
      >Pre Menstrual Syndrome Treatment Clinic California.<..

      Ohjelmassa oli asiantuntijavieraana klinikan perustaja gynekologi Holly Anderson. Klinikalla on hoidettu n 30.000 PMS oireista käsivää naista.

      Ohjelmassa oli vieraana pariskunta, jossa 31-vuotias vaimo/ äiti Sarah kärsi voimakkaista vaihdevuosioireista. Kiputilojen ollessa pahimmillaan ei edes morfiinista ollut apua.
      Sarah sai hallisemattomia raivokohtauksia ja pyysi Dr. Philiä auttamaan häntä, ennekuin koko perhe hajoaa.

      -Aviomie Kerry oli muuttanut pois kotoaan jo kaksi kertaa, mutta palannut takaisin lasten vuoksi. Hän kertoi, että hänen vaimonsa on kaksi viikkoa kuukaudesta, kuin Dr. Jeckyll ja kaksi viikkoa Mrs. Hyde. Juuri kun olen selvinnyt edellisistä "kohtauksista" sama rumba alkaa alusta. Tätä on jatkunut vuosia.

      -Dr. Philin vaimo Betty:
      Vaihdevuodet vaikuttavat kilpirauhasen toimintaan, jos kilpirauhanen ei toimi kunnolla, niin silloin alkaa lihomaan.
      Jotkut lihovat jopa viisi kiloa, koska heillä on makean himo.
      Se on masentavaa Progesteroni tasapainottaa estrogenia, joten hormonit eivät enään epätasapainossa.- Ruokaa olisi syötävä kolmen-neljän tunnin välein, koska estrogeenivallitsevuus haittaa kilpirauhasen toimintaa. Se johtaa hypoglykemiaan, eli alhaiseen veren sokeriin. -Siitä se adreanaliini tulee ja naiset heittelevät tavaroita ja sanovat kauheita asioit. Alhainen veren sokri vaikuttaa kilpirauhaseen ja he tarvitsevat progesteronia (Progesteron natural?)

      -Tehokkain keino on ottaa sitä emättimen, tai peräsuolen kautta. Suun kautta nautittuna progesteroni ei tehoa PMS oireisiin-.Progesteroni tasapainottaa estrogeniä, joten hormonit eivät ole enään epätasapainossa. Se lopettaa kivun.-
      Nasilla, joilla on munasarjakipuja suosittelen progestreonihoitoa (Natural progesteron?)

      -Gynekologit ovat tarjonneet avuksi ehkäisypillereitä, jotka ovat ehdoton ei. Ne eivät auta PMS vaivoihin olemme huomanneet sen potilaistamme. He ovat saaneet pillereitä ja menettäneet kontrollin täysin. He eivät ole kestäneet.
      Sekin lisää estrogenin määrää. Naisille voidaan syöttää estrogenia, kunnes hän menettää täysin järkensä ja joutuu psykiatriseen sairaalaan. Sitä on tapahtunut. -Minua suututtaa, että kaikki lääkärit tyrkkäävät käteen samat lääkkeet Pozarilia kaikille. -Eihän samat lääkkeet voi sopia kaikille, koska kaikki ihmiset ovat erilaisia.

      -Terveyskaupan voiteet eivät tepsi, ne eivät ole reseptilääkkeitä. Se pitää tulla PMS oireisiin erikoistuneelta lääkäriltä. Sitä käytetään kahdesti päivässä kaksi viikkoa ennen kuukautisia ja niiden aikana. Se lievittää 150 eri PMS oiretta, fyysisi, henkisiä kipuja, migreeniä, päänsärkyä, väsymistä, lihomista, turvotusta, ärtyisyyttä ja masennusta. Joskus naiset ovat niin masentuneita, että voisisivat pahimmassa tapauksessa yrittää itsemurhaa.

      Luontaistuotteet; pellavasimenöljy, e-vitamiini, omega 3, B12, B16 vitamiinit, foolihappo auttavat mielialaan, mutta helpottaa myös myös nukkumista öisin. Eteeriset öljyt vaikuttavat vaikuttavat niveliin ja ihan kaikkeen, koska vaihdevuodet tuottavat kipuja ja epämukavuuttakin...."
      -----------------------------

    • ikää47v

      Tein Sofi-testin kuukautisten loputtua ja plussaa näytti. Edelliset menkat olivat myöhässä viikon verran. Oireita on ollut jo viime vuonna yhdet menkat jäi väliin. Pahin oireeni on älytön lonkkasärky öisin =(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      88
      6240
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2584
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      29
      2106
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1837
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1428
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1223
    Aihe