Bilteman hiekasta

fishlover

Minkä väristä tämä hiekka on?
Ja kumpaa suosittelisitte 0,2-1,0 mm raekokoa vai
0,1-0,7 mm raekokoa?

Niin ja kun katselen tätä bilteman kuvastoa tässä on kuva 25 kilon säkistä ja säkissä lukee hiekkapuhallusaine mutta sitähän se on ...siis hiekkaa?Eikä mitään aluminiumsilikaattia?

Ja onko ideoita kun mulla on toi vanha akvaario jossa on tollasta rankkaa soraa ja sen haluisin vaihtaa tohon hiekkaan niin miten saan kasvit ja kalat säilymään siirtovaiheen aikana?

Ja muutenkin prosessin sujumaan mutkitta?
Kauan tollanen hiekka pöllyää?

27

6299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

      Mulla täsmälleen sama prosessi edessä... Mutta mulla on pienempi akvaario "taustatueksi", siksi aikaa, kun oikea asettuu. Eli kalat ovat evakossa samassa omassa vedessään siinä pienemmässä, eikä ole siis edes kummoinen kiire laittaa uutta kuntoon. Suosittelen samaa sullekin, jonkun käytetyn pöntön saa kuiteskin niin halvalla. Milläs muulla siitä selviäis? Hyvä etsimispaikka varapöntölle:
      http://www.huuto.net/fi/

      • fishlover

        mulla kävi mielessä ottaa vanhat vedet talteen ja heittää ne sitten uuden hiekan kanssa,hiekkaan laittavaisin vain lannoketta kasveille jotta kukostaisivat uudessakin hiekassa ja tietenkin kävisin vanhan hiekan läpi ja etsisin kaikki kierteiskotilot ja pistäisin nekin hiekkaa möyhäämään.


    • Vaari-o

      Kun noi Bilteman hommat kyllä tunnetaan.

      Tietämättömänä ostin sieltä kerran antennin vahvistimen tvseen. Appi ukko auko päätään kun menin vahinkossa saunaolutpäissäni reteileen kuinka hyvä kuvasta lasten huoneeseen tuli sen asentamisen jälkeen, "kumma kuei o töllös jo pamahtanu" sano appi ja nauro paskaset perään ja kerto surullisen kuuluisan auton jarrupala asennus tarina keikkansa. Oli palat sulaneet kiinni levyihin heti koeajomatkalla, perskeles??!!!

      On tosi että optiroc on aikas paskasta ja sitä saa peseskellä kauan ennenkuin sen arvaa laittaa akvan pohjalle mutta on se sen väärti. Mulla on kuvia akvoistani, jos haluat nähä niin mailaa mulle. Osoite on tualla nimim. takana kun vaan klikkaat niin näet osoitteen profiilin tekstin alimmaisella rivillä. capich?

      • Bilteman hommat?

        Jaah, minä ainakin olen ostanut sieltä yhtä ja toista, autonosaa, kiinnitintä, kannatinta, sitä tätä, ja hiekkaakin... Mitäs se hiekka sitten voisi tehdä, sulaa myös vai? Eipä ole heidän tuotteissaan mun osalta ollut moittimista. Sitäpaitsi, jos jokin tuote on viallinen, se yleensä palautetaan ja myyjä tiedottaa asian maahantuojalle ja korvaa asiakkaalle mahdolliset aiheutuneet vahingot. Näin kaikki ovat tyytyväisiä. Eri asia ovat torvelot, jotka eivät ilmoita viallisista (?) tuotteista, valittavat muille mutteivät sille, jolle asia kuuluu. Myyjälle pitäisi antaa oikeus korjata asia, eikä jauhaa p:tä selän takana. Tosin, vähän epäilen tuon tarinan todenperäisyyttä, Biltemasta kuitenkin melkoisen moni ostaa kaikennäköistä autonosaa, myös jarrupaloja, ja on aivan tyytyväinen, monivuotinen asiakas... Sulivat? Taisi appiukollasi vaan olla jutunaiheet vähissä...


      • Vaari-o
        Bilteman hommat? kirjoitti:

        Jaah, minä ainakin olen ostanut sieltä yhtä ja toista, autonosaa, kiinnitintä, kannatinta, sitä tätä, ja hiekkaakin... Mitäs se hiekka sitten voisi tehdä, sulaa myös vai? Eipä ole heidän tuotteissaan mun osalta ollut moittimista. Sitäpaitsi, jos jokin tuote on viallinen, se yleensä palautetaan ja myyjä tiedottaa asian maahantuojalle ja korvaa asiakkaalle mahdolliset aiheutuneet vahingot. Näin kaikki ovat tyytyväisiä. Eri asia ovat torvelot, jotka eivät ilmoita viallisista (?) tuotteista, valittavat muille mutteivät sille, jolle asia kuuluu. Myyjälle pitäisi antaa oikeus korjata asia, eikä jauhaa p:tä selän takana. Tosin, vähän epäilen tuon tarinan todenperäisyyttä, Biltemasta kuitenkin melkoisen moni ostaa kaikennäköistä autonosaa, myös jarrupaloja, ja on aivan tyytyväinen, monivuotinen asiakas... Sulivat? Taisi appiukollasi vaan olla jutunaiheet vähissä...

        EI TOSIKOILLE!


    • texel

      Helpointa on kuulemma vaihtaa hiekka osissa: ensin puolet sorasta vaihdetaan hiekkaan, jolloin kasvit ja kalat voivat olla operaation ajan akvaarion toisessa päädyssä. Myöhemmin vaihdetaan toinen puoli sorasta myös hiekaksi, kunhan uuteen puoliskoon on ehtinyt tulla riittävästi bakteerikantaa.
      En nyt ihan tiedä mitä tarkoitat hiekan pöllyämisellä, pohjaanhan se laskeutuu eikä pöllyä sieltä minnekkään. Ja jos se on pesty hyvin, ei siellä hirveästi sitä pölyä pitäisi olla...

    • susu

      bilteman hiekka sopii ihan hyvin. itse laittaisin sitä pienempää raekokoa. kauniimpi ja mahdolliset pohjakalat tykkää enemmän :)
      sitä hiekkaa ei tarvitse ihmeemmin puhdistella. hiekan voi vaihtaa myös vähän kerrallaan, esim puolet ja puolet, jolloin bakteerit ei häviä kokonaan pohjan osalta kerralla. mutta toki sen voi kerrallakin vaihtaa. jos pohjalla on nyt lietettä, moskaa yms. kerää se talteen jos voit. sitten tyhjennät koko altaa, kalat ja kasvit esim saaviin ja perään suodatin. sitten hiekat altaaseen ja lannoitteet sekaan. vesi kannattaa laittaa ihan sitä puhdasta ja uutta, vanhasta vedestä ei ole pahemmin iloa, ellei vesijohtoveden ja akvaarioveden vesiarvot ole kovin erilaiset. sitten suodatin perään, parasta olisi jos sitä ei olisi putsattu mahd pitkään aikaan! ja kasvit seuraavaksi... äläkä puhdista mitään kiviä yms somisteita. niiden pinnalla on nyt erityisen tärkeitä bakteereja. mitä enemmän kiviä, kantoja yms. muita altaassa on sen parempi, ja sitten kalaset.
      ja sitten vaan seurailet vesiarvoja, jos nitriittiä ilmestyy, vaihdat vain vettä ahkerasti.
      bilteman hiekkaa käyttäneet ovat kertoilleet että hiekasta voi tulla öljyinen kalvo vedenpinnalle joksikin aikaa. se ei ole vaarallinen eikä sitä tarvitse säikähtää. se häipyy aikanaan.

    • fishlover

      kiitos vaan kaikille .susun idea kuulosti kyllä ihan toteuttamiskelpoiselta sillä en kyllä jaksaisi ruveta jotain akvaa nyt metsästelee et saa hiekat vaihettuu.
      Joo se hienompi hiekka mullakin kävi mielessä kun on noita piikkisimmuja niin niille varmaan sellanen sopis paremmin kuin hyvin.
      jos vielä aihetta koskevia ideoita ilmestyy mieleen niin tänne vaan =)

    • Pestä vai ei?

      Mietin vielä tuota hiekka-asiaa... Siis sama edessä minulla, ja (bilteman) hiekat odottavat eteisen kaapissa. Kun aiemmassa keskustelussa joku sanoi, ettei Bilteman hiekkaa tarvitse pestä ollenkaan?! Millainen käsitys sinulla on, ja aiotko pestä? Itseäni kyllä houkuttaisi päästä niin helpolla, ettei pesisi...
      Kommentteja, kokeilleet? Eikö tosiaan tarvitse pestä?

      • Vaari-o

        Jos laiskottaa ei tartte tehä mitään, mahdatko pestä lautastaskaan ruokailun jälkeen ja lappaat samalle paskaselle lautaselle seuraavankin aterian???

        Ottaa pattiin tuollainen välinpitämättömyys, jos on päättänyt harrastaa jotain asiaa niin lulisi silloin myös löytyvän motivaatiota hoitaa lemmikkejään asiallisesti eikä unohtaa sitä nurkkaan hankittuaan sen.

        Parempi ostaa silloin telkkari jostain kirpputorilta ja toljottaa sitä.


      • eikä lemmikistä
        Vaari-o kirjoitti:

        Jos laiskottaa ei tartte tehä mitään, mahdatko pestä lautastaskaan ruokailun jälkeen ja lappaat samalle paskaselle lautaselle seuraavankin aterian???

        Ottaa pattiin tuollainen välinpitämättömyys, jos on päättänyt harrastaa jotain asiaa niin lulisi silloin myös löytyvän motivaatiota hoitaa lemmikkejään asiallisesti eikä unohtaa sitä nurkkaan hankittuaan sen.

        Parempi ostaa silloin telkkari jostain kirpputorilta ja toljottaa sitä.

        Nyt on kyllä pullat ja jauhot sekaisin. Kukaan ei ole jättänyt/jättämässä lemmikkiä nurkkaan, vaan hiekka on varastoitu eteisen kaappiin. Hiekka ei ole lemmikki tai harrastus, sen saa itse kukin halutessaan säilöä vaikka ulkovarastoon niin halutessaan. On huomattavasti parempi vaihtoehtoa säilöä hiekka kaappiin ja varmistaa toimintaohjeet kuin rynnätä heti kaupasta kauhomaan hiekkaa akvaarioon.

        Kyse oli siitä, pitääkö hiekka pestä ennen käyttöä vai ei. Nimenomaan vielä siksi, että kysymyksen esittäjä on lukenut aiheesta ristiriitaista tietoa. Paljonko luulet että tuo kommentti auttoi?

        Itse pesisin hiekan. Siinä ei välttämättä ole roskia tai muutakaan epämääräistä, mutta haju on vähän epämiellyttävä. Samoin hiekasta nousee muuten "pölyä" akvaarioon, jonka laskeutuminen on hidasta joka kannattaa huuhdella pois jo ennen kuin hiekan laittaa altaaseen.


      • satuj

        Minä olin se joka sanoi ettei sitä tarvitse pestä.

        Katselin juuri pari kuukautta sitten kun kaverini perusti 600L altaan ja laitettiin sinne sitten Bilteman hiekkapuhallushiekkaa. Ei samentunut, ei tullut ongelmia ja akvaario oli kirkas heti samana päivänä. Hiekat laitettiin kyllä tyhjään altaaseen ja siihen päästettiin sitten vettä päälle. Jos hiekat humpsauttaa altaaseen jossa on jo vettä, niin voihan sen saada samentumaan.

        Mutta siis, ei ole mielestäni mitään syytä ruveta pesemään ylettömästi jo puhdasta hiekkaa, esimerkiksi tuo Biltema ja sitten vaikkapa Kokemäen laatuhiekan hiekkoja. Jos ahistaa niin sitä voi vaihtaa vettä siihen altaaseen kerran-pari kun hiekat on sinne lisännyt.

        Tässä pari kuvaa omasta altaastani johon hiekka lisättiin pesemättömänä:
        http://satuj.aqua-web.org/amme.jpg
        http://satuj.aqua-web.org/plants.jpg
        http://satuj.aqua-web.org/140804.jpg


      • satuj
        satuj kirjoitti:

        Minä olin se joka sanoi ettei sitä tarvitse pestä.

        Katselin juuri pari kuukautta sitten kun kaverini perusti 600L altaan ja laitettiin sinne sitten Bilteman hiekkapuhallushiekkaa. Ei samentunut, ei tullut ongelmia ja akvaario oli kirkas heti samana päivänä. Hiekat laitettiin kyllä tyhjään altaaseen ja siihen päästettiin sitten vettä päälle. Jos hiekat humpsauttaa altaaseen jossa on jo vettä, niin voihan sen saada samentumaan.

        Mutta siis, ei ole mielestäni mitään syytä ruveta pesemään ylettömästi jo puhdasta hiekkaa, esimerkiksi tuo Biltema ja sitten vaikkapa Kokemäen laatuhiekan hiekkoja. Jos ahistaa niin sitä voi vaihtaa vettä siihen altaaseen kerran-pari kun hiekat on sinne lisännyt.

        Tässä pari kuvaa omasta altaastani johon hiekka lisättiin pesemättömänä:
        http://satuj.aqua-web.org/amme.jpg
        http://satuj.aqua-web.org/plants.jpg
        http://satuj.aqua-web.org/140804.jpg

        Pöh, unohtui sanoa että minun hiekkani on Kokemäen laatuhiekan hiekkaa. Samaa puhtaustasoa Bilteman kanssa, mutta paljon luonnollisemman väristä.


      • fishlover
        satuj kirjoitti:

        Pöh, unohtui sanoa että minun hiekkani on Kokemäen laatuhiekan hiekkaa. Samaa puhtaustasoa Bilteman kanssa, mutta paljon luonnollisemman väristä.

        luonnollisemman väristä?siis minkä väristä tää bilteman hiekka siis on ?


      • satuj
        fishlover kirjoitti:

        luonnollisemman väristä?siis minkä väristä tää bilteman hiekka siis on ?

        Bilteman hiekka on hyvin vaaleaa ja tasasävyistä. Optiroc ja Kokemäen laatuhiekka ovat vähän vaihtelevampia sävyltään kun mukana on tummempaakin raetta ja sävy on ehkä hitusen punertava kun taas Biltema taipuu sinne kellertävän puolelle.

        Mutta kyllä niistä kaikista saa kauniit pohjat altaille =)


      • fishlover
        satuj kirjoitti:

        Bilteman hiekka on hyvin vaaleaa ja tasasävyistä. Optiroc ja Kokemäen laatuhiekka ovat vähän vaihtelevampia sävyltään kun mukana on tummempaakin raetta ja sävy on ehkä hitusen punertava kun taas Biltema taipuu sinne kellertävän puolelle.

        Mutta kyllä niistä kaikista saa kauniit pohjat altaille =)

        joo elikkäs aika valeeta on se hiekka mutta eikös sitä sävyy vois aika helposti muuttaa ostamalla akvaarioliikkeistä tummmaa/tummempaa hiekkaa ja sillain sävytellä haluamansa väri.
        Tumma ois tosi jees mutta sellaset tummat hienot hiekat alan liikkeissä maksaa varmaan maltaita...(?)


      • PESUSTA
        Vaari-o kirjoitti:

        Jos laiskottaa ei tartte tehä mitään, mahdatko pestä lautastaskaan ruokailun jälkeen ja lappaat samalle paskaselle lautaselle seuraavankin aterian???

        Ottaa pattiin tuollainen välinpitämättömyys, jos on päättänyt harrastaa jotain asiaa niin lulisi silloin myös löytyvän motivaatiota hoitaa lemmikkejään asiallisesti eikä unohtaa sitä nurkkaan hankittuaan sen.

        Parempi ostaa silloin telkkari jostain kirpputorilta ja toljottaa sitä.

        Oon luullu että oot fiksukin harrastaja, mut sähän oot näköjään täys torvi idiootti. Huh huh. Millehän se tuntuu olla noin tyhmä?


      • Vaari-o
        PESUSTA kirjoitti:

        Oon luullu että oot fiksukin harrastaja, mut sähän oot näköjään täys torvi idiootti. Huh huh. Millehän se tuntuu olla noin tyhmä?

        Mietin kauan että annanko palautetta ihmisten välinpitämättömyydestä.

        Ajatus on tosi vaikea pistää ruutuun mutta perimmäinen idea, koitan olla nyt syvällisempi, on se; mua ottaa pattiin nämä aloittelevat harrastajat jotka AINA koittaa mennä läpi siitä mistä aita on matalin.
        Mukaan mahtuu todella paljon myös niitä jotka HALUAVAT oikeasti antaa tulevalle harrastukselleen koko sydämensä ja sekin on erittäin hyvä asia kun uskaltautuu edes kirjoittamaan jollekin palstalle ja kysymään neuvoa fiksummilta ja kokeneemmilta harrastajilta.

        Akvan perustamisessa koitetaan tehdä kypsytys joillakin ihme konsteilla "kun siihen menee vähemmän aikaa kuin johonkin ammoniakkikypsytykseen", ei tajuta asioiden toden perää että akvaario vaatii sen oman valmisteluaikansa ennenkuin sinne voidaan ostaa minkäänlaista kalastoa.
        Hiekan pesussa sama juttu, oollaan niin saatanan laiskoja ettei viittitä uhrata elämästä muutamaa tuntia sen akvan perustan riittävään esivalmisteluun vaan pyritään jälleen oikasemaan jostakin kohti ettei tarttis nähdä niin paljon vaivaa ja saatais jo ostettua niitä kaloja.

        Akvaarion koosta taas, kuinka monta kertaa täälläkin on painotettu sitä asiaa mikä olisi kaloille se minimi akvaarion koko kun puhutaan näistä seuraakvaarioista joihin ostetaan mitä sekalaisempia kalastoja, kutsun sitä kalasopaksi.
        Päättelin tätä asiaa silloin kun aloitin harrastustani että, vähintään kaksisataa litrainen sen tulisi olla että kalat saisivat ensinnäkin uimatilaa ja toiseksi veden "myrkytys" häiriöt saataisiin mahdollisimman minimiin (suuremmassa määrässä on suuremmat toleranssit).
        Sitten vain asiallinen suodatus järjestelmä, mielestäni sisä suodatin vie vain turhaa tilaa kaloilta joten ainoa vaihtoehto on ulkosuodatin, minun mielestäni. Mattoja en lähtisi aloittelevalle harrastajalle suosittelemaan.

        Sitten veden vaihdot; todella usein saa lukea liian harvoista hoitorutiineista. Kyllä sitä akvaariota pitää huoltaa ja silmäillä pelkän mielihyvän lisäksi tosissaan vähintään kerran viikossa. Harvemmin tehtävät vedenvaihdot, yms. hoitotehtävät voi lukea jo VÄLINPITÄMÄTTÖMYYDEKSI.

        Otetaas puheeksi raha;
        Aina maristaan kun akvaariot maksaa niin ja niin paljon, "pienemmän saa halvemmalla! se on totta mutta mitään järkeä mä en nää siinä kun ostetaan ekaksi akvaksi sellaisia 40 - 100 litran sammioita joissa sitten muutama platy saa kituuttaa lyhyen elämänsä kun ei edes viitsitä perehtyä niiden vaatimaan vesikovuus seikkoihin.
        Voisihan sitä säästää vähän aikaa ja satsata sitten oikean kokoiseen akvaarioon ja parempiin teknisiin tarvikkeisiin.

        Tulikohan tässä nyt taas avauduttua liikaa mutta eisemitn.
        Aion auttaa vastasuudessakin jos vain otatte mun ohjeista vaarin??? ;P

        Jos nyt olin joidenkin mielestä töykeä tässä ja dellisessä jutussani tästä HIEKAN PESUSTA niin anteeksi vaan jos loukkasin kunniaanne mutta toivottavasti myös otitte itteenne sen verran että suhtaudutte vakavasti tähän niin mitättömältä tuntuvaan harrastukseen???

        Ja vielä nimim. HIEKAN kun ensi kerralla aiot avata verbaalisen arkkusi niin mieti nyt ihminen itsekkin mitä päästäsi päästät eetteriin.
        Näin tyhmä kun mäkin oon on kuiteski ihajjess fiilis!


      • freshwater
        Vaari-o kirjoitti:

        Mietin kauan että annanko palautetta ihmisten välinpitämättömyydestä.

        Ajatus on tosi vaikea pistää ruutuun mutta perimmäinen idea, koitan olla nyt syvällisempi, on se; mua ottaa pattiin nämä aloittelevat harrastajat jotka AINA koittaa mennä läpi siitä mistä aita on matalin.
        Mukaan mahtuu todella paljon myös niitä jotka HALUAVAT oikeasti antaa tulevalle harrastukselleen koko sydämensä ja sekin on erittäin hyvä asia kun uskaltautuu edes kirjoittamaan jollekin palstalle ja kysymään neuvoa fiksummilta ja kokeneemmilta harrastajilta.

        Akvan perustamisessa koitetaan tehdä kypsytys joillakin ihme konsteilla "kun siihen menee vähemmän aikaa kuin johonkin ammoniakkikypsytykseen", ei tajuta asioiden toden perää että akvaario vaatii sen oman valmisteluaikansa ennenkuin sinne voidaan ostaa minkäänlaista kalastoa.
        Hiekan pesussa sama juttu, oollaan niin saatanan laiskoja ettei viittitä uhrata elämästä muutamaa tuntia sen akvan perustan riittävään esivalmisteluun vaan pyritään jälleen oikasemaan jostakin kohti ettei tarttis nähdä niin paljon vaivaa ja saatais jo ostettua niitä kaloja.

        Akvaarion koosta taas, kuinka monta kertaa täälläkin on painotettu sitä asiaa mikä olisi kaloille se minimi akvaarion koko kun puhutaan näistä seuraakvaarioista joihin ostetaan mitä sekalaisempia kalastoja, kutsun sitä kalasopaksi.
        Päättelin tätä asiaa silloin kun aloitin harrastustani että, vähintään kaksisataa litrainen sen tulisi olla että kalat saisivat ensinnäkin uimatilaa ja toiseksi veden "myrkytys" häiriöt saataisiin mahdollisimman minimiin (suuremmassa määrässä on suuremmat toleranssit).
        Sitten vain asiallinen suodatus järjestelmä, mielestäni sisä suodatin vie vain turhaa tilaa kaloilta joten ainoa vaihtoehto on ulkosuodatin, minun mielestäni. Mattoja en lähtisi aloittelevalle harrastajalle suosittelemaan.

        Sitten veden vaihdot; todella usein saa lukea liian harvoista hoitorutiineista. Kyllä sitä akvaariota pitää huoltaa ja silmäillä pelkän mielihyvän lisäksi tosissaan vähintään kerran viikossa. Harvemmin tehtävät vedenvaihdot, yms. hoitotehtävät voi lukea jo VÄLINPITÄMÄTTÖMYYDEKSI.

        Otetaas puheeksi raha;
        Aina maristaan kun akvaariot maksaa niin ja niin paljon, "pienemmän saa halvemmalla! se on totta mutta mitään järkeä mä en nää siinä kun ostetaan ekaksi akvaksi sellaisia 40 - 100 litran sammioita joissa sitten muutama platy saa kituuttaa lyhyen elämänsä kun ei edes viitsitä perehtyä niiden vaatimaan vesikovuus seikkoihin.
        Voisihan sitä säästää vähän aikaa ja satsata sitten oikean kokoiseen akvaarioon ja parempiin teknisiin tarvikkeisiin.

        Tulikohan tässä nyt taas avauduttua liikaa mutta eisemitn.
        Aion auttaa vastasuudessakin jos vain otatte mun ohjeista vaarin??? ;P

        Jos nyt olin joidenkin mielestä töykeä tässä ja dellisessä jutussani tästä HIEKAN PESUSTA niin anteeksi vaan jos loukkasin kunniaanne mutta toivottavasti myös otitte itteenne sen verran että suhtaudutte vakavasti tähän niin mitättömältä tuntuvaan harrastukseen???

        Ja vielä nimim. HIEKAN kun ensi kerralla aiot avata verbaalisen arkkusi niin mieti nyt ihminen itsekkin mitä päästäsi päästät eetteriin.
        Näin tyhmä kun mäkin oon on kuiteski ihajjess fiilis!

        Mielestäni Vaari-o puhuu asiaa ja asian vierestä :)

        Ensiksikin on minun mielestäni hieman liikaa todeta, että joku "haluaisi oikeasti antaa tulevalle harrastukselleen koko sydämensä". Aika harva harrastus etenee sillä tavalla, että ihminen päättää, että annanpa huomisesta eteenpäin koko sydämeni lumilautailulle tai seinäkiipeilylle tai vaikkapa akvaariolle. Yleensä innostus johonkin asiaan syttyy pikkuhiljaa. Ensin hommataan se ensimmäinen akvaario, ja sitten kun ollaan opeteltu (joskus kantapään kautta) ensimmäisen akvaarion kanssa elämistä, sitten hommataan toinen tai vaihdetaan isompaan. Kuinka moni oppi ajamaan polkupyörällä ensimmäisellä yrittämällä? Vaikka olisi lukenut satoja kirjoja polkupyörän ajamisesta, ei se käytännössa aina ole yhtä helppoa.

        Toinen pointti olikin sitten erinomaisen hyvä: "on erittäin hyvä asia kun uskaltautuu edes kirjoittamaan jollekin palstalle ja kysymään neuvoa fiksummilta ja kokeneemmilta harrastajilta". Valitettavan usein tosin törmää "fiksumpiin ja kokeneempiin" harrastajiin, jotka suhtautuvat "aloittelijoihin" kaikkea muuta kuin kannustavasti, saati että neuvoisivat ja opastaisivat heitä uuden harrastuksen parissa. Useimmiten todetaan että: "koska olet noinkin tietämätön, sinulla ei pitäisi edes olla akvaariota!" Lopputuloksena yhä harvempi aloittelija enää uskaltaa kysyä keskustelupalstoilla yhtikäs mitään. Minusta tässä tapauksessa "fiksuus" on siis aika monitulkintainen juttu. Onko fiksua pyrkiä nitistämään aloittelijan innostus enen kuin harrastusta on kunnolla edes ehtinyt aloittaa? Vaikka itse onkin päättänyt omistautua akvaarioharrastukselle koko sydämestään, ei voi vaatia, että ensimmäistä akvaariotaan hoitava olisi tehnyt jo saman päätöksen. Lisäksi on pakko vielä mainita, että fiksujen ja kokeneempien akvaarioharrastajienkin kannattaisi tarkistaa paitsi suhtautumisensa aloittelijoihin myös asenteensa. Jos alkaa tuntumaan siltä, että akvaarionhoidossa on täysinoppinut, niin voisi olla syytä myös katsoa peiliin.

        Itse olen harrastanut akvaarioita kymmenen vuotta, ja aina välillä tulee eteen tilanne, johon ei ole aikaisemmin törmännyt. Harrastuksen parhaita puolia onkin juuri se, ettei koskaan tiedä kaikkea, vaan aina on jotakin uutta opittavaa :) Tällä hetekllä taloudessa on kuusi erikokoista pyttyä, joista jokainen vaatii erilaista hoitoa. Yksi ja sama ohje ei ole yleispätevä, vaan akvaariot ovat yksilöllisiä. Akvaarion kunto riippuu monesta seikasta, kuten veden laadusta, asukkien koosta ja lukumäärästä yms. Näin ollen joka tilanteeseen sopivien yleipätevien ohjeiden antaminen ainakin omasta mielestäni on hyvin vaikeaa.

        Kolmas juttu, mikä pisti silmään, oli kommentti, jossa aloittelevia harrastajia syytetään laiskuudesta ja viitsimättömyydestä ja siitä, ettei viitsittäisi odottaa akvaarion kypsymistä. Sekin voi olla totta, mutta mielestäni tähän viestiketjuun se ei päde. Käsitykseni mukaan viestiketjun aloittaja halusi vaihtaa jo olemassa olevan akvaarion soran hiekkaan.

        On aivan totta, että liian usein näkee liian suuria kaloja liian pienissä tai muuten sopimattomissa akvaarioissa, mutta eikö olisi tärkeämpää levittää oikeaa tietoa ASIALLISESTI? "Fiksujen ja kokeneiden harrastajien" ajoittain jopa hyökkäävä käytös vasta harrastustaan aloittelevia harrastajia kohtaan (väheksyvästä ja alentuvasta käytöksestä puhumattakaan - eikä tämä koske pelkästään Vaari-ota, vaan valitettavan suurta määrää aktiiviharrastajista) ei todellakaan auta ihmisiä muuttamaan suhtautumistaan.

        Akvaarion koosta, suodatuksesta ja muista Vaari-on mainitsemista seikoista toki on hyvä keskustella, mutta tässäkin tapauksessa kannattaisi muistaa asiallinen äänensävy. Itse kenenkin.


      • satuj
        Vaari-o kirjoitti:

        Mietin kauan että annanko palautetta ihmisten välinpitämättömyydestä.

        Ajatus on tosi vaikea pistää ruutuun mutta perimmäinen idea, koitan olla nyt syvällisempi, on se; mua ottaa pattiin nämä aloittelevat harrastajat jotka AINA koittaa mennä läpi siitä mistä aita on matalin.
        Mukaan mahtuu todella paljon myös niitä jotka HALUAVAT oikeasti antaa tulevalle harrastukselleen koko sydämensä ja sekin on erittäin hyvä asia kun uskaltautuu edes kirjoittamaan jollekin palstalle ja kysymään neuvoa fiksummilta ja kokeneemmilta harrastajilta.

        Akvan perustamisessa koitetaan tehdä kypsytys joillakin ihme konsteilla "kun siihen menee vähemmän aikaa kuin johonkin ammoniakkikypsytykseen", ei tajuta asioiden toden perää että akvaario vaatii sen oman valmisteluaikansa ennenkuin sinne voidaan ostaa minkäänlaista kalastoa.
        Hiekan pesussa sama juttu, oollaan niin saatanan laiskoja ettei viittitä uhrata elämästä muutamaa tuntia sen akvan perustan riittävään esivalmisteluun vaan pyritään jälleen oikasemaan jostakin kohti ettei tarttis nähdä niin paljon vaivaa ja saatais jo ostettua niitä kaloja.

        Akvaarion koosta taas, kuinka monta kertaa täälläkin on painotettu sitä asiaa mikä olisi kaloille se minimi akvaarion koko kun puhutaan näistä seuraakvaarioista joihin ostetaan mitä sekalaisempia kalastoja, kutsun sitä kalasopaksi.
        Päättelin tätä asiaa silloin kun aloitin harrastustani että, vähintään kaksisataa litrainen sen tulisi olla että kalat saisivat ensinnäkin uimatilaa ja toiseksi veden "myrkytys" häiriöt saataisiin mahdollisimman minimiin (suuremmassa määrässä on suuremmat toleranssit).
        Sitten vain asiallinen suodatus järjestelmä, mielestäni sisä suodatin vie vain turhaa tilaa kaloilta joten ainoa vaihtoehto on ulkosuodatin, minun mielestäni. Mattoja en lähtisi aloittelevalle harrastajalle suosittelemaan.

        Sitten veden vaihdot; todella usein saa lukea liian harvoista hoitorutiineista. Kyllä sitä akvaariota pitää huoltaa ja silmäillä pelkän mielihyvän lisäksi tosissaan vähintään kerran viikossa. Harvemmin tehtävät vedenvaihdot, yms. hoitotehtävät voi lukea jo VÄLINPITÄMÄTTÖMYYDEKSI.

        Otetaas puheeksi raha;
        Aina maristaan kun akvaariot maksaa niin ja niin paljon, "pienemmän saa halvemmalla! se on totta mutta mitään järkeä mä en nää siinä kun ostetaan ekaksi akvaksi sellaisia 40 - 100 litran sammioita joissa sitten muutama platy saa kituuttaa lyhyen elämänsä kun ei edes viitsitä perehtyä niiden vaatimaan vesikovuus seikkoihin.
        Voisihan sitä säästää vähän aikaa ja satsata sitten oikean kokoiseen akvaarioon ja parempiin teknisiin tarvikkeisiin.

        Tulikohan tässä nyt taas avauduttua liikaa mutta eisemitn.
        Aion auttaa vastasuudessakin jos vain otatte mun ohjeista vaarin??? ;P

        Jos nyt olin joidenkin mielestä töykeä tässä ja dellisessä jutussani tästä HIEKAN PESUSTA niin anteeksi vaan jos loukkasin kunniaanne mutta toivottavasti myös otitte itteenne sen verran että suhtaudutte vakavasti tähän niin mitättömältä tuntuvaan harrastukseen???

        Ja vielä nimim. HIEKAN kun ensi kerralla aiot avata verbaalisen arkkusi niin mieti nyt ihminen itsekkin mitä päästäsi päästät eetteriin.
        Näin tyhmä kun mäkin oon on kuiteski ihajjess fiilis!

        Kiintoisaa.

        Eli sinä siis pidät laiskuutena että etsitään hiekka joka sopii parhaiten sinne akvaarioon suoraan? No, kaipa sitä kaikilla on oikeus mielipiteeseensä.

        Omasta mielestäni on hienoa että ihmiset vaivautuvat oikeasti etsimään vaihtoehtoja ja ottamaan selvää. Helpoin veto aloittelijalta olisi ostaa ne hiekat suoraan akvaarioliikkeestä, nykyään sieltä saattaa saada jo mukaansa ihan hiekkaakin, mutta aika usein ilmeisesti vielä tarjotaan sitä soraa.

        Eli, jos viitsii ottaa selvää siitä että mikä pohjamateriaali olisi paras pohjalla möyriville kaloille ja kasveille ja helpottaa hoitoakin, niin kyllä siinä ollaan aloittamassa harrastusta ihan hyvällä pohjalla.

        Tuo edellinen ruokavertauksesi oli aika huono, sillä hiekka on jokaikiseltä murultaan ihan sitä hiekkaa eikä se pilaannu eikä siinä ole mukana mitään myrkkyjä. Bilteman hiekka on niin tasalaatuista että siitä ei lähde hienointa pölyä niin paljon kuin esimerkiksi Optirocin hiekoista. Siksi siitä on jo se ensimmäinen (eli pesu) vaihe pois ja voidaan siirtyä suoraan siihen toteutukseen.

        Ihmiset pesevät hiekkaa siksi että siinä on sitä pölyä, ei siksi että siinä olisi kaloille jotain vaarallista. Koska niin ei ole (ellei nyt katsota sitten vaikka sitä Optirocin Oulun tehtaan 0,5-1,2mm -hiekkaa joka kuivatetaan öljykäyttöisellä vehkeellä ja siihen voi jäädä öljyn hajua, mutta sitä sitten huuhdellaan jo muutenkin, sillä siinä on pölyäkin aika reippaasti. Itse en enää sitä hiekkaa suostuisi käyttämään ihan varmuuden vuoksi, Optirocin 0,1-0,6mm on muutenkin miellyttävämpi omaan silmääni).

        Itse en käytä Biltemaa, vaan suosittelen ihmisiä etsimään käsiinsä Kokemäen laatuhiekan puhdasta luonnonhiekkaa, se ei haise miltään muulta kuin hiekalta ja on, niin, hiekkaa jota ei tarvitse pestä.

        Järki on hyvä tietenkin aina pitää kädessä, jos hiekka haisee epäilyttävältä niin se joko pestään tai hankitaan toisenlaista hiekkaa.

        Välinpitämättömyyttä en millään onnistu löytämään siitä että hiekkaa ei pestä jos sitä on kokemusten mukaan hyvä niin käyttää :D


      • -------
        freshwater kirjoitti:

        Mielestäni Vaari-o puhuu asiaa ja asian vierestä :)

        Ensiksikin on minun mielestäni hieman liikaa todeta, että joku "haluaisi oikeasti antaa tulevalle harrastukselleen koko sydämensä". Aika harva harrastus etenee sillä tavalla, että ihminen päättää, että annanpa huomisesta eteenpäin koko sydämeni lumilautailulle tai seinäkiipeilylle tai vaikkapa akvaariolle. Yleensä innostus johonkin asiaan syttyy pikkuhiljaa. Ensin hommataan se ensimmäinen akvaario, ja sitten kun ollaan opeteltu (joskus kantapään kautta) ensimmäisen akvaarion kanssa elämistä, sitten hommataan toinen tai vaihdetaan isompaan. Kuinka moni oppi ajamaan polkupyörällä ensimmäisellä yrittämällä? Vaikka olisi lukenut satoja kirjoja polkupyörän ajamisesta, ei se käytännössa aina ole yhtä helppoa.

        Toinen pointti olikin sitten erinomaisen hyvä: "on erittäin hyvä asia kun uskaltautuu edes kirjoittamaan jollekin palstalle ja kysymään neuvoa fiksummilta ja kokeneemmilta harrastajilta". Valitettavan usein tosin törmää "fiksumpiin ja kokeneempiin" harrastajiin, jotka suhtautuvat "aloittelijoihin" kaikkea muuta kuin kannustavasti, saati että neuvoisivat ja opastaisivat heitä uuden harrastuksen parissa. Useimmiten todetaan että: "koska olet noinkin tietämätön, sinulla ei pitäisi edes olla akvaariota!" Lopputuloksena yhä harvempi aloittelija enää uskaltaa kysyä keskustelupalstoilla yhtikäs mitään. Minusta tässä tapauksessa "fiksuus" on siis aika monitulkintainen juttu. Onko fiksua pyrkiä nitistämään aloittelijan innostus enen kuin harrastusta on kunnolla edes ehtinyt aloittaa? Vaikka itse onkin päättänyt omistautua akvaarioharrastukselle koko sydämestään, ei voi vaatia, että ensimmäistä akvaariotaan hoitava olisi tehnyt jo saman päätöksen. Lisäksi on pakko vielä mainita, että fiksujen ja kokeneempien akvaarioharrastajienkin kannattaisi tarkistaa paitsi suhtautumisensa aloittelijoihin myös asenteensa. Jos alkaa tuntumaan siltä, että akvaarionhoidossa on täysinoppinut, niin voisi olla syytä myös katsoa peiliin.

        Itse olen harrastanut akvaarioita kymmenen vuotta, ja aina välillä tulee eteen tilanne, johon ei ole aikaisemmin törmännyt. Harrastuksen parhaita puolia onkin juuri se, ettei koskaan tiedä kaikkea, vaan aina on jotakin uutta opittavaa :) Tällä hetekllä taloudessa on kuusi erikokoista pyttyä, joista jokainen vaatii erilaista hoitoa. Yksi ja sama ohje ei ole yleispätevä, vaan akvaariot ovat yksilöllisiä. Akvaarion kunto riippuu monesta seikasta, kuten veden laadusta, asukkien koosta ja lukumäärästä yms. Näin ollen joka tilanteeseen sopivien yleipätevien ohjeiden antaminen ainakin omasta mielestäni on hyvin vaikeaa.

        Kolmas juttu, mikä pisti silmään, oli kommentti, jossa aloittelevia harrastajia syytetään laiskuudesta ja viitsimättömyydestä ja siitä, ettei viitsittäisi odottaa akvaarion kypsymistä. Sekin voi olla totta, mutta mielestäni tähän viestiketjuun se ei päde. Käsitykseni mukaan viestiketjun aloittaja halusi vaihtaa jo olemassa olevan akvaarion soran hiekkaan.

        On aivan totta, että liian usein näkee liian suuria kaloja liian pienissä tai muuten sopimattomissa akvaarioissa, mutta eikö olisi tärkeämpää levittää oikeaa tietoa ASIALLISESTI? "Fiksujen ja kokeneiden harrastajien" ajoittain jopa hyökkäävä käytös vasta harrastustaan aloittelevia harrastajia kohtaan (väheksyvästä ja alentuvasta käytöksestä puhumattakaan - eikä tämä koske pelkästään Vaari-ota, vaan valitettavan suurta määrää aktiiviharrastajista) ei todellakaan auta ihmisiä muuttamaan suhtautumistaan.

        Akvaarion koosta, suodatuksesta ja muista Vaari-on mainitsemista seikoista toki on hyvä keskustella, mutta tässäkin tapauksessa kannattaisi muistaa asiallinen äänensävy. Itse kenenkin.

        Olen ehdottomasti samaa mieltä! Täältä toki saa joiltakin asiallisia vastauksia aloittelijoiden kysymyksiin. Paitsi kun itse kysyin noista muovikasveista Ihan vain yleissesti, niin heti oli joku "fiksu" antamassa sellasen neuvon, ettei mun kannattaisi koko akvaariota hankkia. Tuntui aikas ikävältä moinen, kun olen hankkimassa vasta tietoa akvan pitämisestä... Olen päättänyt, etten täältä enää apua kysele, vaan etsin tietoni jostain muualta. Kiitoksiin ja näkemisiin vaan kaikille! =)


      • akvaariopalstaa
        ------- kirjoitti:

        Olen ehdottomasti samaa mieltä! Täältä toki saa joiltakin asiallisia vastauksia aloittelijoiden kysymyksiin. Paitsi kun itse kysyin noista muovikasveista Ihan vain yleissesti, niin heti oli joku "fiksu" antamassa sellasen neuvon, ettei mun kannattaisi koko akvaariota hankkia. Tuntui aikas ikävältä moinen, kun olen hankkimassa vasta tietoa akvan pitämisestä... Olen päättänyt, etten täältä enää apua kysele, vaan etsin tietoni jostain muualta. Kiitoksiin ja näkemisiin vaan kaikille! =)

        Älä vielä lannistu! Kyllä akvaristien keskuudessa on ihan asialliseen äänensävyynkin kykeneviä ihmisiä!

        Kokeile vaikkapa uutta, aivan vastikään avattua akvaariopalstaa www.akvaariopalsta.net

        Lähtemällä mukaan heti alusta voit osaltasi vaikuttaa siihen, että tulevana akvaristina voit ainakin itse vastailla kysymyksiin asiallisesti! Palsta on ainakin tähän mennessä ollut mielestäni erittäin asiallinen poikkeus suomalaisista palstioista ja porukka siellä vaikuttaa toistaiseksi oikein hyvältä, joten ei muuta kuin mukaan luomaan uutta, aloittelijaystävällistä palstaa!

        t.freshwater


      • Nitronen
        satuj kirjoitti:

        Minä olin se joka sanoi ettei sitä tarvitse pestä.

        Katselin juuri pari kuukautta sitten kun kaverini perusti 600L altaan ja laitettiin sinne sitten Bilteman hiekkapuhallushiekkaa. Ei samentunut, ei tullut ongelmia ja akvaario oli kirkas heti samana päivänä. Hiekat laitettiin kyllä tyhjään altaaseen ja siihen päästettiin sitten vettä päälle. Jos hiekat humpsauttaa altaaseen jossa on jo vettä, niin voihan sen saada samentumaan.

        Mutta siis, ei ole mielestäni mitään syytä ruveta pesemään ylettömästi jo puhdasta hiekkaa, esimerkiksi tuo Biltema ja sitten vaikkapa Kokemäen laatuhiekan hiekkoja. Jos ahistaa niin sitä voi vaihtaa vettä siihen altaaseen kerran-pari kun hiekat on sinne lisännyt.

        Tässä pari kuvaa omasta altaastani johon hiekka lisättiin pesemättömänä:
        http://satuj.aqua-web.org/amme.jpg
        http://satuj.aqua-web.org/plants.jpg
        http://satuj.aqua-web.org/140804.jpg

        Pistivät simmuun (AI!) noi putelit ton ekan kuvan akvaarion päällä :D Mitäs..


      • satuj
        Nitronen kirjoitti:

        Pistivät simmuun (AI!) noi putelit ton ekan kuvan akvaarion päällä :D Mitäs..

        Sitäpä juuri, vaikkakaan sitä tuskin edes epätoivoisin teini suostuisi juomaan. Pullossa on vain sokeria, vettä ja hiivaa, korkista lähtee letku akvaarioon (ja sitä kautta varmasti nousee vähän akvaarion tuoksuja kiljupulloon). Tarkoituksena kasvien hiilidioksidilannoitus.

        http://satuj.aqua-web.org/hiilidioksidi.php


    • fishlover

      kelasin hiekat hommata sieltä biltemasta(asiaa sivuten olen minäkin sieltä yhtä sun toista tavaraa ostanut viilasarjasta lastenpyörään eikä toistaiseksi ole ollut valittamista) ja viikonloppuna vaihtaa.
      Hyviä neuvoja hiekanvaihtoon sai akvaariopalstalla joten niiden neuvojen mukaan vaihtelen.Ja itse ainakin huuhdon hiekan niin hyvin kuin osaan sillä ainakin tuo tällä hetkellä akvassa oleva englanninhiekka(sillä nimellä myytiin vaikka tosi rankka sora kyseessä)pöllysi akvassa laiton jälkeen vuorokauden joten hiekkapöly lilluu siellä varmaan ensivuonnakin jos sitä ei kunnolla huuhdo.
      Eli soitanpa kaverille joka ohi ajaessaan saa tuoda mulle säkin hiekkaa.
      Jos vielä jotain kommenttia asiaan niin vielä kerkee.... =)

      • susu

        siis ei ole mitään välttämätöntä syytä pestä hiekkaa. mutta, jos sen tahtoo tehdä, monet hoitavat homman näin:
        eli, hiekat tyhjennettyyn akvaarioon ja vettä päälle. hiekkaa sekoitellaan nätisti siellä akvaariossa ja sitten vaihdetaan uudet vedet. tämän voi toistaa niin usein kuin tahtoo, kolme kertaa on varmaan ihan hyvä.
        mutta mikään pakko ei ole. ihan puhdasta se hiekka on. pölyä siinä on, mutta joka kerta kun varovasti lappoaa pohjan pintaa, sitä lähtee pois.


    • fishlover

      hiekat vaihdettu ja hyvin sujui.
      Onnekseni sain pelastettua reippaasti kierteissarvikotiloita jotka nyt möyhäilevät pohjaa.
      Ja väri tuossa bilteman hiekassa oli vaaleanhaalean beige jossa hitunen persikan sävyä.Tai ainakin mun lamppujen alla se näyttää siltä.
      nooh joka tapauksessa komee tuli.
      Nyt vaan täytyy seurailla kuinka asukkaat ja kasvit sopeutuvat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2301
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1918
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1720
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      64
      1514
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1286
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1173
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe