Tietäisikö joku?
"Shall I buy it" suomeksi?
8
214
Vastaukset
- CCh77D
Kaikkihan tuon tietävät? "Ostanko sen?"
- samatyyppi
Kerrotko vielä miten "Will I buy it" ja "Shall I buy it" eroavat toisistaan.
- CCh77D
samatyyppi kirjoitti:
Kysymyksissä käytetään 1. persoonissa useimmiten shall-apuverbiä, jos kysymys on tarkoitettu ehdotukseksi. Will-verbi tuo mieleen lähinnä sen, että kysyjä kyselee hiljaa itseltään kyseistä asiaa.
On toki mahdollista osoittaa will-kysymys myös muille ihmisille esimerkiksi tällaisessa lauseessa: When will I learn this? Tämähän ei ole mikään ehdotus, joten will käy hyvin. Etenkin amerikkalaiset käyttäisivät lähes yksinomaan will-apuverbiä viimeisessä kysymyksessäni, mutta briteissä on vielä jonkin verran niitä, jotka pitäisivät shall-apuverbiä parempana.
Will on alun perin tarkoittanut 'haluta, tahtoa', joten on ollut luontevaa käyttää sitä 2. ja 3. persoonissa, kun futuuri kehittyi englantiin. Se antoi vaikutelman, että henkilö teki jotakin omasta tahdostaan, ei muiden pakottamana. Shall puolestaan on tarkoittanut aikoinaan 'täytyä, olla pakko', ja tästä johtuu, että se vakiintui aluksi 1. persooniin futuurin apuverbiksi.
Vielä nytkin shall saattaa esiintyä 2. ja 3. persoonissa ilmaisemassa ns. "värillistä" futuuria, eli ilmaisemassa pakkoa, uhkaa, lupausta tms.: You shall regret it! (Olet katuva sitä!) - retailtherapy
samatyyppi kirjoitti:
Will I buy it? = Ostanko sen (joskus tulevaisuudessa). Shall (should)I buy it? = Ostaisinko sen? ( kysytaan vaikka kaverilta kaupassa).
Would I buy it? = Ostaisinko sen (vaikka minulla olisi rahaakin niin en ole varma).
Could I buy it? = Voisinko ostaa sen? (riittaisiko rahat, olisiko periaatteen vastainen ostos). - 10-14
Täsmällisempi käännös tuolle "shall/should" olisi "pitäisiköhän minun ostaa se?"
- hampu
Tulisiko minun ostaa se? tai "ostanko sen (vai en). :)
- Mitäihmettätaas
Ei ole totta? Aionko ostaa sen/pitäisikö minun ostaa se. Mutta kumpi on kumpi vai kampi?
- tobeornottobe
Niin tai ostanko vasta huomanne vai onko pakko ostaa jo tänään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244666- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483105- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522328
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539