Ilmalämpöpumpun hyötysuhde
onko kokemusta, nyt pidetty mökillä patterit peruslämmöllä syksystä talveen, kevääseen 12 asteessa ja mökin koko on 50 neliötä, sähkön kulutus vuodessa 6500 kilowattia. Lisääkö pumppu sähkön kulutusta, sen 2500 vuodessa ja tuo vain mukavuutta, onko kokemuksia?
50 neliön mökki ja ilmalämpöpumppu
9
5838
Vastaukset
- suomenennätys
Mökki taitaa olla ohutta lautaa jos sähköä kuluu noin paljon. Minulla suoralla sähköllä omakotitalossa (n. 100 m^2) ei kulu sen enempää vaikka mukana on kaikki taloussähkö sis. veden lämmitys. ILP säästää kyllä mutta siinäkin täytyy olla jotain vikaa noilla kulutuksilla.
- ei_kannata
Se pien ero taitaa olla lämmönerityksissä. Minulla on 30 m2 mökki, jonka kulutukseksi ole arvioinut 10 000 kWh/a, jos pitäisin siinä täydet lämmöt päällä!
Eli pieni mökki todellakin kuluttaa yhtä paljon kuin uusi OK-talo. Syystä että 130 mm pyöröhirsiseinien ja yläpohjan (villaan 100 mm) lämmöneristys on samaa luokkaa kuin uuden talon ikkunoiden U-arvo.
Minullakin menee sähköä n. 5000 kWh/vuosi, mutta olen päätellyt, ettei ILP kannata. Kulutuksessa on mukana myös käyttösähkö, lämpimän veden tuotanto, saunan lattialämmitys yms. mitä ILPillä ei voi korvata. Myöskin on kyseenalaista käyttää ILPpiä lämmönähteennä, jos tulee -30 pakkasia. Eli lämmitystä, jonka ILP voisi korvata on vain noin 2000 kWh vuodessa -> ILP pienentäisi sähkönkulutusta vain 1500 kWh, kun lämpökertoimenksi arvataan 4. Jonkun 7 vuotta saisi ILP hyristä oman hintansa kattamiseksi ennen kuin alkaisi yhtään säästöä tulla. Menee liian lähelle laitteen oletettavaan. 10 vuoden elinikää. Yksikin huoltomiehen käyntiä vaativa toimintahäiriö romuttaisi kannattavuuden täysin. - remppamies1
ei_kannata kirjoitti:
Se pien ero taitaa olla lämmönerityksissä. Minulla on 30 m2 mökki, jonka kulutukseksi ole arvioinut 10 000 kWh/a, jos pitäisin siinä täydet lämmöt päällä!
Eli pieni mökki todellakin kuluttaa yhtä paljon kuin uusi OK-talo. Syystä että 130 mm pyöröhirsiseinien ja yläpohjan (villaan 100 mm) lämmöneristys on samaa luokkaa kuin uuden talon ikkunoiden U-arvo.
Minullakin menee sähköä n. 5000 kWh/vuosi, mutta olen päätellyt, ettei ILP kannata. Kulutuksessa on mukana myös käyttösähkö, lämpimän veden tuotanto, saunan lattialämmitys yms. mitä ILPillä ei voi korvata. Myöskin on kyseenalaista käyttää ILPpiä lämmönähteennä, jos tulee -30 pakkasia. Eli lämmitystä, jonka ILP voisi korvata on vain noin 2000 kWh vuodessa -> ILP pienentäisi sähkönkulutusta vain 1500 kWh, kun lämpökertoimenksi arvataan 4. Jonkun 7 vuotta saisi ILP hyristä oman hintansa kattamiseksi ennen kuin alkaisi yhtään säästöä tulla. Menee liian lähelle laitteen oletettavaan. 10 vuoden elinikää. Yksikin huoltomiehen käyntiä vaativa toimintahäiriö romuttaisi kannattavuuden täysin.En ole tuohon ikiliikkujaan (sähkönsyöjään) koskaan uskonut ja sen hyötyyn, hyötyjät ovat myyjät/asentajat/korjaajat/sähköntuottajat/verottaja ei talonomistaja.
- tiatoo
ei_kannata kirjoitti:
Minullakin menee sähköä n. 5000 kWh/vuosi, mutta olen päätellyt, ettei ILP kannata. Kulutuksessa on mukana myös käyttösähkö, lämpimän veden tuotanto, saunan lattialämmitys yms. mitä ILPillä ei voi korvata. Myöskin on kyseenalaista käyttää ILPpiä lämmönähteennä, jos tulee -30 pakkasia. Eli lämmitystä, jonka ILP voisi korvata on vain noin 2000 kWh vuodessa -> ILP pienentäisi sähkönkulutusta vain 1500 kWh, kun lämpökertoimenksi arvataan 4. Jonkun 7 vuotta saisi ILP hyristä oman hintansa kattamiseksi ennen kuin alkaisi yhtään säästöä tulla. Menee liian lähelle laitteen oletettavaan. 10 vuoden elinikää. Yksikin huoltomiehen käyntiä vaativa toimintahäiriö romuttaisi kannattavuuden täysin.ILP ei voi olla ainoa lämmön lähde. Kovilla pakkasilla tarvitaan muuta.
- luetun_ymmärtäminen
tiatoo kirjoitti:
ILP ei voi olla ainoa lämmön lähde. Kovilla pakkasilla tarvitaan muuta.
Kirvesvartta päivää
- tiedä_enemmän
remppamies1 kirjoitti:
En ole tuohon ikiliikkujaan (sähkönsyöjään) koskaan uskonut ja sen hyötyyn, hyötyjät ovat myyjät/asentajat/korjaajat/sähköntuottajat/verottaja ei talonomistaja.
Sokean uskon ja mutuilun sijaan kannattaa ottaa asioista selvää.
Tilanne on hieman erilainen, jos kyseessä on paljon lämpöä kuluttava kohde. Siis iso mökki tai vanha omakotitalo. Parhaaksi käyttökohteeksi on joskus mainittu rintsikka (huono lämmöneristys suht kompakti koko, joten jo 1 sisäyksikkö hoitaa lämmitystä aika kivasti).
N. 25 vuotta sitten, jolloin oma mökkini on rakennettu, OK-talon tyypillisenä kulutuksena pidettiin 20 kWh/a. Onhan tässä kehitys kehittynyt nosta ajoista, esim. ikkunoiden lämmönhukka puolittunut jne.
Jos 20 000 kWh/a lämmöntarpeesta saadaan puolet katettua ILPillä (niitä huippuakkasia, joilloin ILP ei toimi, on tosi vähän) ja ILP toimii keskimäärin nelosen lämpökertoimella, niin ILP kuluttaa itse 2 500 kWh (vrt. alkup. kysyjän esittämät speksit) ja vähentää sähkölämmitystä 10 000 kWh => säästö 7 500 kWh.
Vekotin siis tienaisi hintansa parissa vuodessa & kerkiäisi tahkoamaan sitä säästöäkin, vaikka uupuisi/kuluisi loppuun jo reilusti alta 10 vuoden ikäisenä.
Taitavat vaan olla sen verran muoti-ilmiö, että näitä laitetaan myös kohteisiin, missä niistä ei saada hyötyä tai niitä ei vaan osata käyttää. Plus ainahan on sekin mahdollista, että osuu käsiin se maanantaikpl, joka ei ikinä toimi kunnolla.
- ilpin-ilppi
Jos tuollaiseen mökkiin hankkii ilpin, pitää ottaa sellainen jonka tuoton saa alle 10 asteen.
Ilppi pitää testata lämpimänä päivänä ja säätää puhaltamaan kylmää huoneeseen. Aseta sitten lämpömittari sisäpuhaltimen eteen n. 10 minuutiksi. Mittarin pitää näyttää alle 10 asteen lukemaa, jos kone kunnossa.
Jos mittari näyttää 17-20 asteen lukemaa niin kylmäaineet on vuotaneet pois ja sellaisella ilpillä ei mitään arvoa. Syö sähköä enemmän kuin suora sähkölämmitys. - mökkiläinen00
Lautamökki on, ja tuo sähkö sisältää myös nuo käyttösähköt. Eli ei kannata hankkia, ei hyötyä.
- Kjhuyt
Minkä takia pidät lämpöjä päällä?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022106- 991527
- 1211263
- 771232
- 1121197
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘571024- 51997
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis58976- 36912
- 33794