TURVAVÄLI !!!!!!!!!!

DWD

MUISTAKAA SE TURVAVÄLI. EI SE VOI OLLA NIIN VAIKEAA !!!!!!!!!!!!

43

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enemmistölle_on

      Koska kukaan muu ei ole vielä vastannut: Jos pitää turvaväliä mahtuu joku toinen vaihtamaan kaistaa tai ohittamaan. Viis turvallisuudesta, kunhan pääsee estämään toisten ajamista.

      Minulle turvaväli on luonnollinen juttu, turvavälittömyys olisi jotakin perverssiä (vrt. rikosrekisteriote lasten kanssa työskenteleville, seksijutut on paha, kolari josta joutuu sairaalaan on ok).

      Olen testannut sitä moottoritiellä ja vaikka edessä olisi kahden kilometrin turvaväli tarkoittaa ajokulttuuri käytännössä sitä että hieman nopeammin (eli ylinopeutta) ajava kaistanvaihtelija tulee kelistä riippumatta useimmiten noin 8-20 metrin (alle 1 sekunti, suositus on 4 sekuntia) kohdalla eteeni häiritsemään gps-vakionopeusajoani.

      Toki hyviäkin kuskeja näkee, eli niitä jotka vaihtavat kaistaa vasta sitten kun se tapahtuu turvallisesti ja muita häiritsemättä. Mutta miksi niin monet ihmiset haluavat olla huonoja kuljettajia jotka aiheuttavat ajollaan häiriötä tuntemattomille? Itse uskon että he eivät osaa laskea kokonaisuuksia, että on parempi ajaa kun näkee kunnolla eteensä eikä vain edelläajavan takamusta.

      • Tätä turvaväliä pitäisi poliisin enemmän valvoa kuin "ylinopeuksia" ja sakottaa enemmän


      • valvotaan-kaikkea
        autoilija kirjoitti:

        Tätä turvaväliä pitäisi poliisin enemmän valvoa kuin "ylinopeuksia" ja sakottaa enemmän

        Kaikkia rikkeitä tulee valvoa.


      • dfgfdgfdgdfg

        dfgfgdfgfd


    • EX-ministeri

      Hei, me tienataan täällä.
      J.Käteinen

    • Metallinhohto

      Riittävä turvaväli takaa myös liittymistä mukaan kiihdyttäville rennompia hetkiä ratin takana. Mielestäni sujuvuus liikenteessä ei tarkoita välttämättä nopeinta mahdollista matkantekoa, vaan kaikkien tienkäyttäjien huomioimista.

      • ajatusmukanatoimii

        Minulla ei ole koskaan ollut vaikeaa liittyä rampilta liikenteeseen, aina siellä on auton mentävä aukko.


    • vajakkiautomaatti

      AAARRGGH!!! on se kumma ettei voi jättää TURVAVÄLIÄ. Voi vittu että menee hermot!!!

      • vajakit.lataamoon

        Suosittelen että menet käymään lääkärissä. Hermosi ovat olleet jo jonkin aikaa huonossa kunnossa.


      • Vajakkiautomaatti
        vajakit.lataamoon kirjoitti:

        Suosittelen että menet käymään lääkärissä. Hermosi ovat olleet jo jonkin aikaa huonossa kunnossa.

        AAARRGGH!!! kiitos huolenpidosta. Menen pikaisesti läääkäriin mutta voi vittu että menee hermot kun sinne pitää jonottaa!!!


      • vajakit.lataamoon

        Tee niinkuin vajakit liikenteessä. Kiilaa jonon ohi.


      • Automaattivajaakki

        En voi mennä jonon hännille. Siellä on jo joku.


    • pdfådw

      Takapuskurissa oli Volvo kiinni kun tulin rampilta alas moottoritielle. Enkä itsekkään ajanut hiljaa. Turvavälistä ei ollut tietoakaan.

      • keskytetään_ajamiseen

        En pidä mitään suuria turvavälejä kuin silloin kun huomaan, että tilanne sellaisen vaatii. Se on nähkääs opittua kun näkee onko liikenteessä tapahtumassa jotain sellaista mikä vaatisi jättää "turvaväliä" Ensimmäistäkään peräänajoa ei ole minulle sattunut ja syynä on se, että minä seuraan liikennettä ja ennakoin mitä tuleman pitää. Nämä kännykän plaraajat ja muuta huohuajat tarvitsevat turvavälejä, koska eivät ymmärrä, että liikenne vaatii täyden panoksen ja siihen pitää panostaa.


      • keskytetään_ajamiseen kirjoitti:

        En pidä mitään suuria turvavälejä kuin silloin kun huomaan, että tilanne sellaisen vaatii. Se on nähkääs opittua kun näkee onko liikenteessä tapahtumassa jotain sellaista mikä vaatisi jättää "turvaväliä" Ensimmäistäkään peräänajoa ei ole minulle sattunut ja syynä on se, että minä seuraan liikennettä ja ennakoin mitä tuleman pitää. Nämä kännykän plaraajat ja muuta huohuajat tarvitsevat turvavälejä, koska eivät ymmärrä, että liikenne vaatii täyden panoksen ja siihen pitää panostaa.

        Turvaväli pitää toki olla kaikilla. Mutta hereilläolevalla ihmisellä se on eri luokkaa kuin näillä muilla...

        Turvavälin tarkoitus on estää peräänajo jos edellämenijä yllättäen lyö jarrut pohjaan. Kaikki muu hoituu oikealla tilannenopeudella.


      • da_hinten

        Vuonna 2013 ilmoitettiin vakuutusyhtiöille 11 868 peräänajoa, sen lisäksi vielä 3 087 henkilökorvaukseen johtunutta takatuuppausta. (lvk.fi)

        Voinee todeta että aika moni luuli virheellisesti että "ei tässä mitään, homma on täysin hallinnassa". Ikäväksi sen tekee se että törmäys tapahtuu toiseen tielläliikkujaan, eikä törmäilijä ole edes kyennyt väistämään ojaan tai penkkaan jottei vahingoittaisi toisia ihmisiä tai heidän omaisuuttaan.


      • veio
        keskytetään_ajamiseen kirjoitti:

        En pidä mitään suuria turvavälejä kuin silloin kun huomaan, että tilanne sellaisen vaatii. Se on nähkääs opittua kun näkee onko liikenteessä tapahtumassa jotain sellaista mikä vaatisi jättää "turvaväliä" Ensimmäistäkään peräänajoa ei ole minulle sattunut ja syynä on se, että minä seuraan liikennettä ja ennakoin mitä tuleman pitää. Nämä kännykän plaraajat ja muuta huohuajat tarvitsevat turvavälejä, koska eivät ymmärrä, että liikenne vaatii täyden panoksen ja siihen pitää panostaa.

        Mikä on "suuria turvavälejä". Jos joku ajaa alle KAHDEN sekunnin päässä edellä ajavasta, on se vain hyvää tuuria ettei satu peräänajoa. Hyvä tuuri on se ettei satu yllätyksiä. Nuo ovat Tuurikuljettajia, taitamattomia.
        PÄÄTTÄJÄT eivät halua poliisin puuttuvan turvavälittömään ajoon eivätkä muihinkaan liikenteen todellisiin ongelmiin, koska heillä on siinä oma lehmä ojassa ja ovat siksi syyllisiä ala-arvoiseen liikennekulttuuriimme.

        Turvavälitön ajo on varmin tapa saada liikenne tökkimään = sujumaton liikenne.


      • ElätPojuHarhaluulossa
        keskytetään_ajamiseen kirjoitti:

        En pidä mitään suuria turvavälejä kuin silloin kun huomaan, että tilanne sellaisen vaatii. Se on nähkääs opittua kun näkee onko liikenteessä tapahtumassa jotain sellaista mikä vaatisi jättää "turvaväliä" Ensimmäistäkään peräänajoa ei ole minulle sattunut ja syynä on se, että minä seuraan liikennettä ja ennakoin mitä tuleman pitää. Nämä kännykän plaraajat ja muuta huohuajat tarvitsevat turvavälejä, koska eivät ymmärrä, että liikenne vaatii täyden panoksen ja siihen pitää panostaa.

        Ja jokainen pitää itseään pirun hyvänä kuskina eikä kenellekään siksi tapahdu mitään vahinkoja mutta silti pelti rypistyy ja ihmisiä loukkaantuu ja kuolee. Kukaan ei etukäteen myönnä edes itselleen että voisi menettää auton hallinnan mutta silti niin tapahtuu kymmeniä kertoja päivässä tässäkin maassa. On se vaan kumma miten syvällä se oma paremmuuskuvittelu istuu monien päässä. Kun elää olen keskivertoa parempi kuljettaja-harhaluulon valllassa niin silloin voi toki pitää turvavälinkin minimaalisen pienenä. Juu näin se on.


      • veio kirjoitti:

        Mikä on "suuria turvavälejä". Jos joku ajaa alle KAHDEN sekunnin päässä edellä ajavasta, on se vain hyvää tuuria ettei satu peräänajoa. Hyvä tuuri on se ettei satu yllätyksiä. Nuo ovat Tuurikuljettajia, taitamattomia.
        PÄÄTTÄJÄT eivät halua poliisin puuttuvan turvavälittömään ajoon eivätkä muihinkaan liikenteen todellisiin ongelmiin, koska heillä on siinä oma lehmä ojassa ja ovat siksi syyllisiä ala-arvoiseen liikennekulttuuriimme.

        Turvavälitön ajo on varmin tapa saada liikenne tökkimään = sujumaton liikenne.

        Kaksi sekuntia on yllättävän pitkä aika. Normaali ihminen reagoi edellämenijän jarrutukseen noin puolessa sekunnissa. Tämä riittää siis turvaväliksi, jos on hereillä. Varmuuden vuoksi suosittelen kuitenkin pidempää, noin sekunnin luokkaa olevaa väliä yleensä.

        Ruuhka-aikojen ulkopuolella väli voi toki olla pidempikin. Silloin pidempi väli ei varsinaisesti haittaa etenemistä. Ruuhkassa turvavälin tuplaaminen lähestulkoon puolittaa tiestön välityskyvyn, mikä taas ruuhkassa kertautuu heti ja pahasti.


      • turvaväli

        Vain riittää turvaväliksi 2sek.mistähän olet vääntänyt tuollaisen teorian,kun ei riitä etes 20 metriä.


      • TheRat kirjoitti:

        Kaksi sekuntia on yllättävän pitkä aika. Normaali ihminen reagoi edellämenijän jarrutukseen noin puolessa sekunnissa. Tämä riittää siis turvaväliksi, jos on hereillä. Varmuuden vuoksi suosittelen kuitenkin pidempää, noin sekunnin luokkaa olevaa väliä yleensä.

        Ruuhka-aikojen ulkopuolella väli voi toki olla pidempikin. Silloin pidempi väli ei varsinaisesti haittaa etenemistä. Ruuhkassa turvavälin tuplaaminen lähestulkoon puolittaa tiestön välityskyvyn, mikä taas ruuhkassa kertautuu heti ja pahasti.

        Herääs pahvi todellisuuteen!! Sinä se jaksat tuosta jauhaa vaikka tiedät, ettei se pidä paikkaansa kuin omissa ajatelmissas.
        Lähdetään siitä, että se reaktioaika on keskimäärin 1,5 sekuntia ja siihenkin VAIKUTTAA kuljettajan IKÄ ja MUU terveydellinen tila. Kukaan ei kykene puolessa sekunnissa välttämään peräänajoa VARSINKAAN suurnopeusteillä!! Ei voi olla niin vaikeaa ymmärtää.


      • KandyKing kirjoitti:

        Herääs pahvi todellisuuteen!! Sinä se jaksat tuosta jauhaa vaikka tiedät, ettei se pidä paikkaansa kuin omissa ajatelmissas.
        Lähdetään siitä, että se reaktioaika on keskimäärin 1,5 sekuntia ja siihenkin VAIKUTTAA kuljettajan IKÄ ja MUU terveydellinen tila. Kukaan ei kykene puolessa sekunnissa välttämään peräänajoa VARSINKAAN suurnopeusteillä!! Ei voi olla niin vaikeaa ymmärtää.

        Lähdetään siitä että sinä puhut täysin höpöjä. Minulla ei ole mitenkään ihmeellisen nopeat reaktiot, mutta testien mukaan pystyn odotettuun tilanteeseen reagoimaan noin 0,3-0,4 sekunnin aikana. Liikenteessä tulee toki pari kymmenystä lisää jalan siirtämiselle jarrupolkimelle.

        Nopeusrajoitus ei vaikuta millään tavalla reaktioaikaan.

        Itse ajelin kotiinpäin viime viikolla moottoritien ohituskaistalla sekunnin turvavälillä edellämenijään. Edelläpäin joku suoritti tyylikkään kaistanvaihdon ja muutama auto edelläni (kertausvaikutus jonossa) suoritti hätäjarrutuksen. Onneksi itselläni oli tuo muita pidempi turvaväli, joten minulla oli aikaa jarruttaa hieman hitaammin, katsoa onko takanatulija tulossa takakontista sisään (lähellä oli, mutta ehti pysähtymään), painautua niskatukea varten siltä varalta että tulee, tutkia mihin mahtuisin ohittamaan jos jostain syystä en ehdikään pysähtymään, jne.

        Suurin osa tuolla ruuhkassa ajaa alle sekunnin turvaväleillä. Silti eivät pahemmin kolaroi. Mitenköhän tämä olis selitettävissä noin sinun maailmassasi?


      • diipadaii
        TheRat kirjoitti:

        Lähdetään siitä että sinä puhut täysin höpöjä. Minulla ei ole mitenkään ihmeellisen nopeat reaktiot, mutta testien mukaan pystyn odotettuun tilanteeseen reagoimaan noin 0,3-0,4 sekunnin aikana. Liikenteessä tulee toki pari kymmenystä lisää jalan siirtämiselle jarrupolkimelle.

        Nopeusrajoitus ei vaikuta millään tavalla reaktioaikaan.

        Itse ajelin kotiinpäin viime viikolla moottoritien ohituskaistalla sekunnin turvavälillä edellämenijään. Edelläpäin joku suoritti tyylikkään kaistanvaihdon ja muutama auto edelläni (kertausvaikutus jonossa) suoritti hätäjarrutuksen. Onneksi itselläni oli tuo muita pidempi turvaväli, joten minulla oli aikaa jarruttaa hieman hitaammin, katsoa onko takanatulija tulossa takakontista sisään (lähellä oli, mutta ehti pysähtymään), painautua niskatukea varten siltä varalta että tulee, tutkia mihin mahtuisin ohittamaan jos jostain syystä en ehdikään pysähtymään, jne.

        Suurin osa tuolla ruuhkassa ajaa alle sekunnin turvaväleillä. Silti eivät pahemmin kolaroi. Mitenköhän tämä olis selitettävissä noin sinun maailmassasi?

        Nopeusrajoitus vaikuttaa reaktionopeuteen, usko tai älä. Tai ei ehkä nopeusrajoitus vaan itse nopeus. Sunnuntai autoilijalla se on hitaampi.


      • diipadaii kirjoitti:

        Nopeusrajoitus vaikuttaa reaktionopeuteen, usko tai älä. Tai ei ehkä nopeusrajoitus vaan itse nopeus. Sunnuntai autoilijalla se on hitaampi.

        Totta kyllä, jos nopeus on vallitseviin olosuhteisiin nähden matala, reaktiot hidastuvat. Tämä ei pääsääntöisesti ole kovin vaarallista. Sen sijaan järjellisissä nopeuksissa reaktiot ovat yhtä nopeat.


    • Kjell.C.Pippelström

      Samoin turvallisuusväline...

    • tilanteenmuk

      Turva väli on hyvä liikenteessä kannatan.sängyssä pitää tulla kovaa perään.

    • Tarvittavan turvavälin voi laskea käytetävästä ajonopeudesta. Eli nopeusx reaktioaika.
      Esim. Jos ajonopeus on 100km, etenee ajoneuvo silloin 28 metriä sekunnissa 2 sekunnin reaktioaika eli 3x28 on matka, jonka ajoneuvo etenee ennen kuin jarrutus merkittävästi tehoamaan. 3x28 on 84 eli minimi turvaväli 100km nopeudella. matka jossa ajoneuvon nopeus hidastuu merkittävästi, jolla välttää mahdollinen törmäys. Simppeliä kun sen älyää.

      • Vielä simppelimpään on laskea turvaväli sekunneissa, jolloin minimi on reaktioaika (noin 0,5 sekuntia normi-ihmisellä), mutta turvallisuuden vuoksi parempi olisi pitää noin sekunnin turvaväliä.

        Ymmärrän tietysti, että kaltaisellasi rekkakuskilla jarrut ovat niin hitaat, että tarvitset huomattavasti pidemmän turvavälin. Henkilöauton jarrut reagoivat käytännössä saman tien kun jarrua painaa.


      • 4-sekunttia

        Turvaväli = sekunnin reaktioaika pysähtymiseen tarvittava aika. 4 sekunttia tai enemmän alkaa olla hyvä väli maantienopeuksilla.


      • 4-sekunttia kirjoitti:

        Turvaväli = sekunnin reaktioaika pysähtymiseen tarvittava aika. 4 sekunttia tai enemmän alkaa olla hyvä väli maantienopeuksilla.

        Pysähtymiseen tarvittavalla ajalla ei ole mitään merkitystä turvavälin suhteen. Pysähtymiseen tarvittava matka (ei aika) on merkittävä kun mietitään tilannenopeutta.

        Vinkkinä: se edelläoleva ajoneuvo pysähtyy suurin piirtein yhtä hitaasti kuin sinä itsekin. Jos tiedät jarrutustehossasi olevan merkittävä ero muihin nähden, sopeutat nopeuttasi sen mukaan, turvaväli toivottavasti elää siinä mukana...


      • 4-sekunttia
        TheRat kirjoitti:

        Pysähtymiseen tarvittavalla ajalla ei ole mitään merkitystä turvavälin suhteen. Pysähtymiseen tarvittava matka (ei aika) on merkittävä kun mietitään tilannenopeutta.

        Vinkkinä: se edelläoleva ajoneuvo pysähtyy suurin piirtein yhtä hitaasti kuin sinä itsekin. Jos tiedät jarrutustehossasi olevan merkittävä ero muihin nähden, sopeutat nopeuttasi sen mukaan, turvaväli toivottavasti elää siinä mukana...

        Se edelläoleva ajoneuvo saattaa tehdä aika äkillisenkin pysähdyksen joten on sillä pysähtymiseen tarvittavalla ajalla merkitys. Kuvaamasi tilanne on noin "täydellisessä" maailmassa. Itse en luota mihinkään vaan varaudun aina pahimman mukaan.


      • RottaPresidentiksi
        4-sekunttia kirjoitti:

        Se edelläoleva ajoneuvo saattaa tehdä aika äkillisenkin pysähdyksen joten on sillä pysähtymiseen tarvittavalla ajalla merkitys. Kuvaamasi tilanne on noin "täydellisessä" maailmassa. Itse en luota mihinkään vaan varaudun aina pahimman mukaan.

        Rotan mielestä jonossa ajavat autot alkavat jarruttamaan yhtä aikaa kaikki kun jokin yllättävä tilanne tulee kohdalle. Ja Rotallahan itsellään on villieläimen vaistot ja reaktiokyvyt kuten kirjoituksissaan antaa ymmärtää.


      • RottaPresidentiksi kirjoitti:

        Rotan mielestä jonossa ajavat autot alkavat jarruttamaan yhtä aikaa kaikki kun jokin yllättävä tilanne tulee kohdalle. Ja Rotallahan itsellään on villieläimen vaistot ja reaktiokyvyt kuten kirjoituksissaan antaa ymmärtää.

        Väärin. Rotan mielestä jonossa ajavat autot alkavat jarruttamaan oletusarvoisesti reaktioajan jälkeen toisistaan. Toki normaalisti jarrutus alkaa huomattavasti nopeammin, katsehan ei ole suunnattu edellämenijän jarruvaloihin vaan kauemmas eteenpäin... :)

        Nimimerkille "4-sekuntia", se edelläolija saattaa tehdä äkillisen pysähdyksen, mutta ei se fysiikan lakeja pysty kumoamaan. Itse voi tehdä yhtä äkillisen. Omia kokemuksia on viimeksi viime perjantailta, jolloin koko jono edellä teki äkkijarrutuksen. Itsellä oli onneksi tuo sekunnin turvaväli, niin oli aikaa hidastaa vähän rauhallisemmin ja katsella taaksepäin, onko takaatulija tulossa kontista sisään (lähellä oli, muttei ihan osunut).

        Edelleen kannattaa muistaa, että ruuhkassa suurin osa ajaa alle sekunnin turvaväleillä. Tästä huolimatta suurimman osan ajasta mennään ihan ongelmitta.


      • 4-sekunttia
        TheRat kirjoitti:

        Väärin. Rotan mielestä jonossa ajavat autot alkavat jarruttamaan oletusarvoisesti reaktioajan jälkeen toisistaan. Toki normaalisti jarrutus alkaa huomattavasti nopeammin, katsehan ei ole suunnattu edellämenijän jarruvaloihin vaan kauemmas eteenpäin... :)

        Nimimerkille "4-sekuntia", se edelläolija saattaa tehdä äkillisen pysähdyksen, mutta ei se fysiikan lakeja pysty kumoamaan. Itse voi tehdä yhtä äkillisen. Omia kokemuksia on viimeksi viime perjantailta, jolloin koko jono edellä teki äkkijarrutuksen. Itsellä oli onneksi tuo sekunnin turvaväli, niin oli aikaa hidastaa vähän rauhallisemmin ja katsella taaksepäin, onko takaatulija tulossa kontista sisään (lähellä oli, muttei ihan osunut).

        Edelleen kannattaa muistaa, että ruuhkassa suurin osa ajaa alle sekunnin turvaväleillä. Tästä huolimatta suurimman osan ajasta mennään ihan ongelmitta.

        Aika jännää että noita ketjukolareita sitten tapahtuu, eikös vain. Ei tapahtuisi jos olisi riittävät turvavälit. Riittää että räpläät radiokanavaa juuri väärällä hetkellä, niin peli on menetetty. Pidemmällä turvavälillä on vielä saumoja tehdä jotain.


      • 4-sekunttia kirjoitti:

        Aika jännää että noita ketjukolareita sitten tapahtuu, eikös vain. Ei tapahtuisi jos olisi riittävät turvavälit. Riittää että räpläät radiokanavaa juuri väärällä hetkellä, niin peli on menetetty. Pidemmällä turvavälillä on vielä saumoja tehdä jotain.

        Aivan näin. Sen takia minä suosittelenkin pitämään pidempiä, luokkaa sekunnin olevia turvavälejä. Toki tällöinkin voi onnistua katselemaan sivulle niin kauan, että edellämenijä ehtii vetäisemään liinat kiinni, mutta varsinaista ketjukolaria ei synny, kun takaatulijat ehtivät hidastamaan rauhallisesti (edellämenijä voi toki törmätä vielä edempään, mutta nuo isot kolarisumat jäisivät pois).

        Neljän sekunnin luokkaa oleva väli on utopiaa, joka ei voi toteutua nykyisellä tieympäristöllä.


      • turvaan_itseni_ja_muut

        Neljän sekunnin väli on 11 m x 4 = 44 metriä kun vauhti hidastuu ruuhkan vuoksi 40 km/h nopeuteen ja pitenee taas kun vauhti nousee. Totta on että 4 sekuntia joka auton välissä on paljon, se on suosituksena turvallinen väli jota voi ajaa häiriöittä (ilman haitariliikettä jne.). Jos kuitenkin sivutieltä tulee traktori ja sen seurauksena kylkikolari on äkkipysähdys nopea, eli edelläajava ei etene hidastaessaan, silloin tuo väli tarvitaan reaktioon ja jarrutukseen. Mutta totta sekin että 1 sekunnin väli ei siedä yhtään kaistanvaihtajaa, ohittajaa tai liittymistätulijaa.

        Itse suosin väliä johon joku mahtuu vaihtamaan kaistaa eikä minun tarvitse säädellä nopeuttani jarrulla, näen mitä kauempana tapahtuu tai voin edessäolevalla tilalla auttaa takanatulevaa ettei hän törmäisi minun perääni.

        Siltikin olen joskus ollut tilanteessa missä jono hidastaa tuntemattomasta syystä nopeasti, eli en mutkan tms. takia nähnyt mitä edessä tapahtuu enkä voinut ennakoida tilannetta ja hidastaa hallitusti. Ne ovat olleet läheltä piti -tilanteita vaikkakin hallittavissa olevia.

        "”Ajoneuvon katsotaan ajavan jonossa, mikäli sen ajallinen etäisyys edellä ajavaan (aikaväli) on pienempi kuin 5 sekuntia" (Liikenneturvan määritelmä v. 1980)

        "Jonolla tarkoitetaan tilannetta, jossa peräkkäin ajavia ajoneuvoja on vähintään viisi ja kahden peräkkäisen ajoneuvon välinen aika on pienempi kuin kaksi sekuntia. Jonon ensimmäinen ajoneuvo ei kuulu jonoon, vaan se on ns. vapaa ajoneuvo." (Liikennevirasto)

        https://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tutkimukset/turvavali_ja_nopeus_2014.pdf


      • NäetVainOnkTukkaHyvin

        Sinäkin pässi näet vain eteenpäin..... tippakaan et tiedä mitä takanasi tapahtuu, jonka sinä olet aiheuttanut !


    • dffdfgfgdgdfgfdg

      Haist rotta kakka1§

    • MoreControl

      Turvaväli on lälly sana, siksi sitä ei kukaan halua pitää. Kysessä on sama juttu joka liittyy esimerkiksi pyöräilykypärään. Sellaista ei kovat jätkät tarvitse, mikäli sattuu joskus fillarilla edes ajamaan.

      Tarpeeksi kovakalloinen tyyppi onkin päättänyt aina liikenteeseen lähtiessään että myös edellä menevän ajaminen kuuluu hänelle. Siksi väliä ei voi pitää, koska sehän on sitä kuuluisaa menetettyä aikaa. Edellä ajavaan ei voi väliä pitää vaikka asiaa miten terveen järjen kannalta yrittäisi ajatella. Ohitse pääsemisen vimma menee kaiken yli.

    • RytmiSäilytettäväAjossa

      Turvavälistä mussuttava on pelkkä ääliö joka ei osaa ajaa !! Vaatimalla muita pitämään häneen turvaväliä..... yrittää hallita kusipäisyyttään !!
      Kuule mussuttaja, minä tulen takaa ja menen ohi, sitä ennen yritän hiostaa sinuun vauhtia...... ja sä et voi mitään !! Jos minulta on tuulilasin pesuneste loppu tulen vieläkin lähemmäksi lainaamaan sitä sinulta !
      Joten pysy mussuttaja poissa toisten tieltä..... mene vaikka sivuteille ajamaan ;)

      • Delfin31

        Se on samantekevää, mitä siellä takana teet eli ei kiinnosta. Sen sijaan minua kiinnostaa pitää riittävä etäisyys edelläajavaan, jotta minun ei tarvitse tehdä sitä helvetinmoista paniikkijarrutusta. Toki tarkkailen taustaakin mahdollista hälytysajoneuvon osalta. Omahan on prutkusi minkä ruttaa, jollei turvavälin pitäminen kiinnosta.


    • Turvaväli_pakulla

      Elikkä jos ajat ruuhkassa pakulla tarkalleen jonon nopeutta ja jätät riittävän turvavälin niin eiköhän joku kiilaa siihen väliin.
      Siinä sitten painat jarrua että saat taasen uuden turvavälin niin seuraava ohittaa kun ajattelee että tuohan hituroi liikenteessä.
      Ja sitten seuraava ja seuraava jne.

      Eli kun päästää sen ensinmäisen tulemaan ohi niin saa stten ajaakkin p paikalle parikai tunnisi jotta päsee taasen jatkamaan matkaa.

      Tämä on siis ihan oikeaa realiteettia kun liikkuu pakulla vaikka nopeus on tarkalleen sama kuin jonossa.

      Joten ainoa vaihtoehto ajaa pakulla ruuhkassa on pitää turvaväli ½sekunnin mittaisena.
      Katokaa peiliin jotka aiheuttavat sen ongelman.

      Pakulla ajajaa ei tarvitse ohittaa ihan vain pakun takia, jos ajaa nopeampaa niin tilanne on eri mutta se on jotenkin iskostunut ihmisten mieliin että paku pitää ohittaa hinnalla millä hyvänsä.

      • Delfin31

        Entäs se äkkipysähdys, joka jonon peräpäässä voi yllättää, sillä kaikkihan me tiedämme, että kun etupäässä joku jarrutta, niin se kertoutuu siten, että jo jonon puolivälissä saa tehdä paniikkijarrutuksen ja siitä taaemmas rytiseen sitten pelti, joten se ½ sekunnin turvaväli kannattaa venyttää 1½ sekuntiin ihan turvallisuuden kannalta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä muuttaisit

      Kaivatussasi?
      Ikävä
      99
      1418
    2. Tiedättekö naiset, että miehelle kannattaa antaa vasta...

      Kun hän on jo kiintynyt teihin. Naisilla erittyy oksitosiinia sek.sin yhteydessä, mikä saa meidät rakastumaan heihin mel
      Ikävä
      225
      1377
    3. Pyydän yhteydenottoja kiusatuilta

      Hei, pyydän, että laitat mulle sähköpostia, jos sua on kiusattu palstalla tai jopa tuolla oikeassa elämässä jollakin tav
      Ikävä
      166
      1128
    4. Queen of Fucking Everything jakaa mielipiteitä - Mitä tykkäät sarjasta, kolahtiko?

      Tiina Lymin käsikirjoittama ja ohjaama tv-sarja on varmasti yksi tämän vuoden puhutuimmista. Mitä tykkäät mustaa huumori
      Tv-sarjat
      31
      1001
    5. Kaipaan mies sun katsetta

      Ootko hylännyt mut?
      Ikävä
      50
      886
    6. Elon Musk jakoi ja julkaisi erittäin järkyttävän raiskausrikostilaston Suomesta.

      https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010944944.html?fbclid=IwY2xjawHowCJleHRuA2FlbQIxMAABHW3j9H5mtzuitMIUEdaZ-5hPybOXgZVj_
      Maailman menoa
      183
      821
    7. Kulkeeko rumuus ja tyhmyys?

      Käsi kädessä?Enkä tarkoita nyt pelkästään ulkoista..jos ihminen ei osaa kuin väännellä naamaansa ja irvistellä sekä saks
      Pyhäjärvi
      8
      815
    8. Joo joo kumpikin on rakastuneita

      Mitäs nyt tehdään vai ollaanko vaan niin kuin ei oltaiskaan
      Ikävä
      64
      806
    9. Kristinuskon arvot käyttöön

      Maailma on niin sekaisin että kristinuskon arvot on otettava köyttöön. Tämän myöntää jo uskottomatkin. Änkyräateisti Ric
      Luterilaisuus
      248
      766
    10. Millainen nainen kaipaa minua ?

      Millainen nainen kaipaa minua ? Kerro nainen sinä se.
      Ikävä
      45
      750
    Aihe