Pähkinätön suklaa ja jäätelö

Pähkinäpähkäilijä

Hei,

Lähes kaikissa suklaa tai jäätelötuotteissa on maininta "saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää". Oliskohan täällä tietoa pähkinättömästä jäätelö- tai suklaamerkistä? Sitä kun ei saisi olla hippustakaan :(

Kiitos jo etukäteen, jos joku asiaan tutustunut voisi antaa vinkin :)

9

18133

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sokerihiirien äiti

Olen ymmärtänyt, että esim. jäätelöissä on nykyään
      pakko olla maininta 'saattaa sisältää pähkinää'
      vaikka itse tuotteessa ei sitä sitten olisikaan.
      Joskus lukee myös 'valmistettu tiloissa, joissa kä-
      sitellään (piip) aineita'. En ole tavannut ketään
      niin allergista, joka saisi jo hyvinkin pienestä
      määrästä oireita, mutta tiedän että heitä on ole-
      massa. Pähkinä lienee vaarallisimpia allergisen
      reaktion aiheuttajia. Luulisin, että tummassa suk-
      laassa ei ole pähkinää, eikä valkoisessakaan. Yksi
      hyvä on riisisuklaa, sitä ainakin minun muksuni
      voivat syödä. Tai sitten ohuesti suklaalla silat-
      tuja riisikakkuja, niitä pyöreitä. Twix-patukasta-
      kaan ei tule oireita. Jäätelöitä on syöty montaa
      lajia, eikä ole saatu oireita.
      Kiva kun otit asian puheeksi näin joulun alla.
      Moni pähkinäallergikkolapsi tuntee mielipahaa,
      kun toiset mässäävät lahjasuklaata mielin määrin,
      eikä itse voi ottaa palastakaan. Toivottavasti
      löydätte herkkuja tekin! Hyvää joulua!

• no nuts

...alkaa jo hieman kyllästyttää kun ei voi mitään muuta suklaata syödä kuin Twix- ja Kinder- maxi patukoita...Olen kyllä syönyt jokunen vuosi sitten myös Brungbergin riisisuklaata, mutta en ole löytänyt sitä aikoihin yhdestäkään kaupasta. Joulu ja pääsiäinen ovat ikäviä aikoja meille pähkinäallergikoille, kun "joulusuklaissa" ja pääsiäismunissa on lähes poikeuksetta pähkinää. No hyvää joulua kuitenkin!

• rene

Olenpa itse törmännyt samaan ogelmaan kertoja ja kertoja.... Nyt alan jo oppia olemaan ilman niitä herkkuja joita tavalliset ihmiset saa syödä... Joskus on äärimmäisen tuskastuttavaa etsiä maksamakkaraa tai pastaruokaa jossa ei olisi muskottipähkinää... Kesäisin olen törmännyt tuttuun jäätelö ongelmaan... Mutta, olen löytänyt paikan mistä saa aivan taivaallista suklaata ja varmasti ILMAN pähkinää!!! Tämä puoti löytyy ainakin tampereelta ja toimittaa suklaata postitse. Tosin se on kalliimpaa mutta makuelämys on mahtavakin. www.suklaamestarit.fi/myymala. Näin joulun alla on myös After eight-suklaata kaupoissa. En ole huomannut sen sisältävän pähkinää. Lidlissä on suklaa kuorrutettuja kaurakeksejä. Jäätelöissä ainakin metsämarja Viennetta on "puhdasta". Tässä minun löytöjäni! Hauskaa joulua!

• Arffa

Kysehän lienee jenkkiperäisestä ilmiöstä, eli kun joku superallergikko sai allergiakohtauksen ruuasta jossa ei pitänyt kyseistä ainetta olla, niin satojen miljoonien oikeusjuttu on valmis. Eli kyseinen nykyään kaikkialle kopioitu teksti rajaa valmistajan vastuun näiden tapausten varalta. Käsittääkseni myös tämä Tamperelainen suklaafirma valmistaa pähkinäsuklaalevyä, joten ehdottoman 100 % varmuutta pähkinättömyydestä ei voisi antaa, vaikka myyjä kuinka vakuuttaisi. Ja Kultasuklaalta Iittalasta ja Helsingistä (www.kultasuklaa.fi) saa vielä parempaa suklaata edullisemmin ja paremmalla palvelulla.

• salmiakki-suklaa

Hei rene!
        Luin äsken juttusi pähkinä-allergiasta ja pisti silmään tuo muskottipähkinä. En nyt tiedä, oletko kenties juuri sille mausteelle allerginen, mutta tiedäthän että muskottipähkinä ei ole pähkinä ja siten sillä ei ole mitään tekemistä pähkinä allergian kanssa. Luin tästä astma-ja allergia lehdestä. Ajattelin vaan ilmoittaa, mutta voin toki olla hakoteillä, jos nimenomaan olet sille mausteelle allerginen. Mukavaa kavättä sinulle!

• herkku

Suonenjoella (Vaajasalmella) on yritys nimeltä Peltolan juustola ja he tekevät jäätelöitä ja sorbetteja, joissa ei takuulla ole pähkinää eikä mantelia. Myynti toimii yksityisille ainakin suoraan Suonenjoelta ja ravintoloille he myyvät ympäri Suomea. Juustolalla on nettisivut, joista selviää yhteystiedot...On muuten kaiken lisäksi todella hyvän makuisia jäätelöitä - vaihtoehtojakin on n. 150!!!

• rintti-tintti

minäpä olen varmaan vieläkin onnettomampi, kuin pähkinä allergiset. En nimittäin siedä maitoakaan, siis maitoproteiinia. Joten nykyään en tiedä yhden yhtäkään suklaata mitä pystyisin nautiskelemaan. After eightit olivat ennen niitä mitä mussutin vuoden ympäri, mutta tänä jouluna huomasin harmikseni, että voivat nekin sisältää maitoproteiinin jäämiä. Joten nyt on se viimeinenkin suklaati pois suljettu :(

• ilman pähkinöitä
        rintti-tintti kirjoitti:

minäpä olen varmaan vieläkin onnettomampi, kuin pähkinä allergiset. En nimittäin siedä maitoakaan, siis maitoproteiinia. Joten nykyään en tiedä yhden yhtäkään suklaata mitä pystyisin nautiskelemaan. After eightit olivat ennen niitä mitä mussutin vuoden ympäri, mutta tänä jouluna huomasin harmikseni, että voivat nekin sisältää maitoproteiinin jäämiä. Joten nyt on se viimeinenkin suklaati pois suljettu :(

Olen ostanut suklaanhimooni Tamperelaisen Dammenberg tehtaan suklaita.

Mielestäni tumma on myös täysin maidoton...

• Allerginen

Dammenbergin suklaat eivät sisällä pähkinää eikä myöskään after eightit, tofuline jäätelössä ei ole pähkinää myöskään!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      11
      3465
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      68
      1868
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      541
      1566
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      80
      1178
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      61
      992
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      958
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      209
      872
    8. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      170
      823
    9. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      59
      816
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      768
    Aihe