Hei,
Lähes kaikissa suklaa tai jäätelötuotteissa on maininta "saattaa sisältää pieniä määriä pähkinää". Oliskohan täällä tietoa pähkinättömästä jäätelö- tai suklaamerkistä? Sitä kun ei saisi olla hippustakaan :(
Kiitos jo etukäteen, jos joku asiaan tutustunut voisi antaa vinkin :)
Pähkinätön suklaa ja jäätelö
9
18133
Vastaukset
- Sokerihiirien äiti
Olen ymmärtänyt, että esim. jäätelöissä on nykyään
pakko olla maininta 'saattaa sisältää pähkinää'
vaikka itse tuotteessa ei sitä sitten olisikaan.
Joskus lukee myös 'valmistettu tiloissa, joissa kä-
sitellään (piip) aineita'. En ole tavannut ketään
niin allergista, joka saisi jo hyvinkin pienestä
määrästä oireita, mutta tiedän että heitä on ole-
massa. Pähkinä lienee vaarallisimpia allergisen
reaktion aiheuttajia. Luulisin, että tummassa suk-
laassa ei ole pähkinää, eikä valkoisessakaan. Yksi
hyvä on riisisuklaa, sitä ainakin minun muksuni
voivat syödä. Tai sitten ohuesti suklaalla silat-
tuja riisikakkuja, niitä pyöreitä. Twix-patukasta-
kaan ei tule oireita. Jäätelöitä on syöty montaa
lajia, eikä ole saatu oireita.
Kiva kun otit asian puheeksi näin joulun alla.
Moni pähkinäallergikkolapsi tuntee mielipahaa,
kun toiset mässäävät lahjasuklaata mielin määrin,
eikä itse voi ottaa palastakaan. Toivottavasti
löydätte herkkuja tekin! Hyvää joulua!- no nuts
...alkaa jo hieman kyllästyttää kun ei voi mitään muuta suklaata syödä kuin Twix- ja Kinder- maxi patukoita...Olen kyllä syönyt jokunen vuosi sitten myös Brungbergin riisisuklaata, mutta en ole löytänyt sitä aikoihin yhdestäkään kaupasta. Joulu ja pääsiäinen ovat ikäviä aikoja meille pähkinäallergikoille, kun "joulusuklaissa" ja pääsiäismunissa on lähes poikeuksetta pähkinää. No hyvää joulua kuitenkin!
- rene
Olenpa itse törmännyt samaan ogelmaan kertoja ja kertoja.... Nyt alan jo oppia olemaan ilman niitä herkkuja joita tavalliset ihmiset saa syödä... Joskus on äärimmäisen tuskastuttavaa etsiä maksamakkaraa tai pastaruokaa jossa ei olisi muskottipähkinää... Kesäisin olen törmännyt tuttuun jäätelö ongelmaan... Mutta, olen löytänyt paikan mistä saa aivan taivaallista suklaata ja varmasti ILMAN pähkinää!!! Tämä puoti löytyy ainakin tampereelta ja toimittaa suklaata postitse. Tosin se on kalliimpaa mutta makuelämys on mahtavakin. www.suklaamestarit.fi/myymala. Näin joulun alla on myös After eight-suklaata kaupoissa. En ole huomannut sen sisältävän pähkinää. Lidlissä on suklaa kuorrutettuja kaurakeksejä. Jäätelöissä ainakin metsämarja Viennetta on "puhdasta". Tässä minun löytöjäni! Hauskaa joulua!
- Arffa
Kysehän lienee jenkkiperäisestä ilmiöstä, eli kun joku superallergikko sai allergiakohtauksen ruuasta jossa ei pitänyt kyseistä ainetta olla, niin satojen miljoonien oikeusjuttu on valmis. Eli kyseinen nykyään kaikkialle kopioitu teksti rajaa valmistajan vastuun näiden tapausten varalta. Käsittääkseni myös tämä Tamperelainen suklaafirma valmistaa pähkinäsuklaalevyä, joten ehdottoman 100 % varmuutta pähkinättömyydestä ei voisi antaa, vaikka myyjä kuinka vakuuttaisi. Ja Kultasuklaalta Iittalasta ja Helsingistä (www.kultasuklaa.fi) saa vielä parempaa suklaata edullisemmin ja paremmalla palvelulla.
- salmiakki-suklaa
Hei rene!
Luin äsken juttusi pähkinä-allergiasta ja pisti silmään tuo muskottipähkinä. En nyt tiedä, oletko kenties juuri sille mausteelle allerginen, mutta tiedäthän että muskottipähkinä ei ole pähkinä ja siten sillä ei ole mitään tekemistä pähkinä allergian kanssa. Luin tästä astma-ja allergia lehdestä. Ajattelin vaan ilmoittaa, mutta voin toki olla hakoteillä, jos nimenomaan olet sille mausteelle allerginen. Mukavaa kavättä sinulle!
- herkku
Suonenjoella (Vaajasalmella) on yritys nimeltä Peltolan juustola ja he tekevät jäätelöitä ja sorbetteja, joissa ei takuulla ole pähkinää eikä mantelia. Myynti toimii yksityisille ainakin suoraan Suonenjoelta ja ravintoloille he myyvät ympäri Suomea. Juustolalla on nettisivut, joista selviää yhteystiedot...On muuten kaiken lisäksi todella hyvän makuisia jäätelöitä - vaihtoehtojakin on n. 150!!!
- rintti-tintti
minäpä olen varmaan vieläkin onnettomampi, kuin pähkinä allergiset. En nimittäin siedä maitoakaan, siis maitoproteiinia. Joten nykyään en tiedä yhden yhtäkään suklaata mitä pystyisin nautiskelemaan. After eightit olivat ennen niitä mitä mussutin vuoden ympäri, mutta tänä jouluna huomasin harmikseni, että voivat nekin sisältää maitoproteiinin jäämiä. Joten nyt on se viimeinenkin suklaati pois suljettu :(
- ilman pähkinöitä
rintti-tintti kirjoitti:
minäpä olen varmaan vieläkin onnettomampi, kuin pähkinä allergiset. En nimittäin siedä maitoakaan, siis maitoproteiinia. Joten nykyään en tiedä yhden yhtäkään suklaata mitä pystyisin nautiskelemaan. After eightit olivat ennen niitä mitä mussutin vuoden ympäri, mutta tänä jouluna huomasin harmikseni, että voivat nekin sisältää maitoproteiinin jäämiä. Joten nyt on se viimeinenkin suklaati pois suljettu :(
Olen ostanut suklaanhimooni Tamperelaisen Dammenberg tehtaan suklaita.
Mielestäni tumma on myös täysin maidoton...
- Allerginen
Dammenbergin suklaat eivät sisällä pähkinää eikä myöskään after eightit, tofuline jäätelössä ei ole pähkinää myöskään!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik113465MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar681868Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun5411566Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin801178Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja61992Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s33958Hyödyt Suomelle???
Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt209872- 170823
Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o59816Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill3768