Tälläkin palstalla hehkutetaan elektroniikan autuutta. Kuitenkin yhä usemapi veneiilijä ostaa veneen tuntematta yhtään merta ja omaamatta edes alkeellisia navigointitaitoja.
Minä ainakin kannatan veneajokorttia: http://www.svd.se/fler-nodstallda-behover-raddas-pa-sjon
On taas plotteriveneilijät kunnostautuneet!!
35
97
Vastaukset
- ratsh
Purjehdin kesän 2010 pikku päivänpurrella ja totesin että taidot eivät riitä. Vene on maissa ja myynnissä kohta kuudetta vuotta. Vesiliikenne on oikeasti helvetin vaarallista puuhaa, tuolla Ahdin valtakunnan pinnalla ollaan vain vieraina. En enää lähde mihinkään, missä on yli kilometri rantaan tai missä ei joka suunnassa näy maata. Pikkupoikana tuli oltua vesillä paljon, mutta olen huomannut, että nuo taidot unohtuvat. Tykkään purjehtimisesta tosi paljon. Pysykää hyvät ihmiset maissa!
- Toinenjoku
Sanokaas mitä se ajokortti vaikuttaa? Törttöilijöitä myös maantiet täynnä.
- 23089761239057
Takaa, että sen omistaja on ainakin tentissä osannut säännöt. ja niistä voi sitten joutua vastuuseen. Ei voi selittää, ettei tiennyt. Hillitsisi ehkä myös kännissä veneilyä, kun kortti lähtisi ruorijuoppouden myötä.
Isoille ja tehokkaille veneille ajokortti olisi ihan paikoillaan. Vaikkapa 12m tai 100kW rajoina. - Toinenjoku
Niin kerran tentissä, mutta kun pitäis joka kerta ollessaan veneilemässä/liikenteessä ne säännöt muistaa ja noudattaa.
Känniääliöille taas ei voi mitään. Sanovat myös poliisit. - 346235675472
Toinenjoku kirjoitti:
Niin kerran tentissä, mutta kun pitäis joka kerta ollessaan veneilemässä/liikenteessä ne säännöt muistaa ja noudattaa.
Känniääliöille taas ei voi mitään. Sanovat myös poliisit.Vene/auto valtiolle ainakin vähentäisi niiden määrää.
- 28m
23089761239057 kirjoitti:
Takaa, että sen omistaja on ainakin tentissä osannut säännöt. ja niistä voi sitten joutua vastuuseen. Ei voi selittää, ettei tiennyt. Hillitsisi ehkä myös kännissä veneilyä, kun kortti lähtisi ruorijuoppouden myötä.
Isoille ja tehokkaille veneille ajokortti olisi ihan paikoillaan. Vaikkapa 12m tai 100kW rajoina.Ajkortti on turha. Jo nykyinen laki vaatii että kipparilla on oltava riittävät taidot. Eli ei voi vedota ettei tiedä tai osaa myöntämättä samalla rikkovansa lakia.
Hulluja nuo lisässääntelyä kaipaavat omien kokemusten perusteella. - 10-14
Lain tuntemattomuus ei ole peruste lain rikkomiselle, se on totta. Mutta siitä huolimatta kortti lisäisi lain moraalista sitovuutta: hankkimalla kortin sitoutuu myös noudattamaan sääntöjä.
- 28m
Voi vee näitä oman moraalinsa muille tuputtajia. Logiikkasi mukaan auton ajokortin omistavat eivät riko koskaan liikennesääntöjä.
Veneajokortin vaatijat ovat maakrapuja jotka eivät vietä tarpeeksi aikaa vesillä jotta näkisi sen arkitodellisuuden joka sujuu ihan hyvin nykyisillä, suht vapailla säännöillä. Sitä ei vain maissa olevat sosialistisen ajatuskannan omaavat voi sietää.
Plotteri on ehdottomasti yksi parhaita veneilyturvallisuutta parantaneita keksintöjä viime vuosikymmeniltä. Jos se on ammattimerenkulussa arkipäivää, sen käyttö on parasta mitä on tarjolla. - Itsenäinen_ajattelija
Kortti ja iso rekisterinumero näkyviin, niin voi ilmiantaa muita veneilijöitä jos ei aikuiset ihmiset muuten osaa, vene valtiolle ja sakot perään.
- Eih
Lain tuntemattomuus ei anna oikeutta sen rikkomiselle. On pahuksen hyvä, että ihmisillä on edes plotterit. Pelkän kartan avulla eivät löytäisi edes ulos satamasta (mikä voisi olla hyväkin).
On aika lapsellista syyttää tekniikkaa eikä ihmisiä, jotka käyttää sitä. Kysehän on navigointitaidon puutteesta eikä se ole kartan, kompassin, plotterin tai muunkaan välineen vika eikä niiden välineiden käyttäjiä voi syyttää siitä, mitä muut ei osaa.
Varovainen ihminen käyttää kaikkia saatavilla olevia välineitä, joilla vesillä liikkuminen on turvallista. Tutuissa oloissa ei tarvitse edes karttaa, mutta sumussa kartta ei riitä eikä kompassikaan.
Useimmiten matka kuitenkin katkeaa tekniseen vikaan. Humanistin ei ole siis koskaan turvallista menne vesille :D- Karavaanari2
Vielä useammin matka katkeaa tai etenkin estyy kokonaan ihmissuhdeongelmista johtuen. Nämä välttää humanisti paremmin. Tärkeintä on pitää veneet liikkeessä.
- Make_make
Itse veneilin ensimmäiset 10 vuotta ilman sähköisiä apuvälineitä jotta opin homman. Sitten hommasin kaikuluotaimen. Viime vuosina olen käyttänyt silloin tällöin älykännykkää navigoinnin tukena. Tämän voin tehdä hyvällä omallatunnolla koska tiedän että pärjään ilman sitäkin.
- vailla.omaatuntoa
Make_make kirjoitti:
Itse veneilin ensimmäiset 10 vuotta ilman sähköisiä apuvälineitä jotta opin homman. Sitten hommasin kaikuluotaimen. Viime vuosina olen käyttänyt silloin tällöin älykännykkää navigoinnin tukena. Tämän voin tehdä hyvällä omallatunnolla koska tiedän että pärjään ilman sitäkin.
Minä veneilin ensimmäiset myös ensimmäiset 10 vuotta ilman sähköisiä apuja. Sitten tuli kaiku, 20 v kohdalla oli veneessä jo loki. Deccan tullessa saataville 25 v pyykin kohdalla, hankin sellaisen ja vaihdoin numeronäyttöiseen gps:ään taas viiden vuoden päästä. Nyt on veneessä jo kahden sukupolven kiinteät plotterit, kannettava plotteri ja vielä tabletti sekä älypuhelin. Laitteiden mukana navigoinnin tarkkuus on vaihtunut radiosuuntimien useista maileista muutamiin metreihin. Kukaan ei pysty perustelemaan, miksi ei hyödyntäisi saatavilla olevaa parannusta, eikä se todellakaan ole mikään omantunnon kysymys. Paluu perinteiseen sujuisi aivan selkäytimellä, jos sellainen tarve tulisi. Mutta viimeiset epävarmuudet esiintyivät Decca-aikaan vastaanottimen hypätessä lanelta toiselle.
- Silloinmerellä
Uups! Suurvallat mikäli haluavat voivat häiritä satelliitteja.Kokemusta on mm.Persianlahden sodasta.Kaikki laitteet mitkä tukeutuivat satelliitteihin "tilttas" ja näyttivät mitä sattui sekä tutkakuvat oli pelkkää maalia.Eikä radioliikenne toiminut sen paremmin.Elikkä perinteiset merimiestaidot ovat tarpeellisia.Myös veneily piireissä eikä vain ammattimerenkulussa. Ps.Tämä oli jälkeen deccan.
- MaailmaKehittyy
Silloinmerellä kirjoitti:
Uups! Suurvallat mikäli haluavat voivat häiritä satelliitteja.Kokemusta on mm.Persianlahden sodasta.Kaikki laitteet mitkä tukeutuivat satelliitteihin "tilttas" ja näyttivät mitä sattui sekä tutkakuvat oli pelkkää maalia.Eikä radioliikenne toiminut sen paremmin.Elikkä perinteiset merimiestaidot ovat tarpeellisia.Myös veneily piireissä eikä vain ammattimerenkulussa. Ps.Tämä oli jälkeen deccan.
Miksi juuri veneily on asia, jossa erityisesti tarvitaan "perinteisiä" taitoja, ja mitä nämä taidot ovat?
Satelliitit voivat lakata toimimasta, se on totta. Valtavasti paljon todennäköisempää kuitenkin on, että esimerkiksi veneen moottori lakkaa toimimasta huonossa kelissä saaristossa pimeällä. Moottorinkorjaustaito on siis vielä tarpeellisempi, eikä se ole edes vaikea oppia. Silti vain aniharva pystyy tekemään veneensä moottorille yhtään mitään. Miksi näin?
Osaan määrittää paikan tähdistä ja veneessäni on sekstantti. Lisäksi osaan korjata dieselmoottoreita ja siihenkin löytyy paljon työkaluja. Sekstanttia en ole tarvinnut ikinä, moottorikaan ei varsinaisesti ole koskaan hajonnut. Kaikki navigointi tapahtuu veneessäni gps:llä ja plotterilla, paperikartat ovat jossakin kaapissa eikä niitä ole otettu esille vuosiin.
En osaa pitää "perinteisiä" navigointitaitoja enää kovin tarpeellisina. Niin se maailma vaan on kehittynyt, ja kehittyy vielä lisää. - pekkali
Silloinmerellä kirjoitti:
Uups! Suurvallat mikäli haluavat voivat häiritä satelliitteja.Kokemusta on mm.Persianlahden sodasta.Kaikki laitteet mitkä tukeutuivat satelliitteihin "tilttas" ja näyttivät mitä sattui sekä tutkakuvat oli pelkkää maalia.Eikä radioliikenne toiminut sen paremmin.Elikkä perinteiset merimiestaidot ovat tarpeellisia.Myös veneily piireissä eikä vain ammattimerenkulussa. Ps.Tämä oli jälkeen deccan.
Olitko tuolloin sotatoimialueella Persianlahdella?
Meillä täällä Suomessa GPS:ään tuli hieman epätarkkuutta, mutta sekin korjaantui differentiaalivastaanottimen avulla. Ei juuri mitään vaikutusta paikantamiseen ja nuo tutka yms häirinnät eivät liity sotatoimialueen ulkopuolelle mitenkään. Ovat paikallisia ja jos sellaisia kohtaat, olet aivan väärässä paikassa. - vanhapieru
vailla.omaatuntoa kirjoitti:
Minä veneilin ensimmäiset myös ensimmäiset 10 vuotta ilman sähköisiä apuja. Sitten tuli kaiku, 20 v kohdalla oli veneessä jo loki. Deccan tullessa saataville 25 v pyykin kohdalla, hankin sellaisen ja vaihdoin numeronäyttöiseen gps:ään taas viiden vuoden päästä. Nyt on veneessä jo kahden sukupolven kiinteät plotterit, kannettava plotteri ja vielä tabletti sekä älypuhelin. Laitteiden mukana navigoinnin tarkkuus on vaihtunut radiosuuntimien useista maileista muutamiin metreihin. Kukaan ei pysty perustelemaan, miksi ei hyödyntäisi saatavilla olevaa parannusta, eikä se todellakaan ole mikään omantunnon kysymys. Paluu perinteiseen sujuisi aivan selkäytimellä, jos sellainen tarve tulisi. Mutta viimeiset epävarmuudet esiintyivät Decca-aikaan vastaanottimen hypätessä lanelta toiselle.
Elektroniikka on hyödyllistä, mutta suuri osa veneilijöistä lähtee vesille olosuhteisiin joihin ei lähdettäisi ilman navigaattoreita. Jos plotterilla ajelee aurinkoisena kesäpäivänä, niin siitä ei ole mitään vaaraa. Mutta kun aurinko menee pilvee, alkaa sataa ja tulee pimeä, niin silloin pitäisi jäädä ankkuriin eikä jatkaa sokkona navigattorilla ajamista. Kun elektronikka pettää, niin silloin ollaan pulassa. EI ole kokemusta eikä tarvittavaa osaamista.
Itse ajan paperikartalla ja kaikuluotaimella ploterin pyöriessä taustalla. Päivisin liikun pääasiassa väylien ulkopuolella, mutta pimeän tullen suunnistan lähimmälle valaistulle väylälle. - Missäveneilit
Silloinmerellä kirjoitti:
Uups! Suurvallat mikäli haluavat voivat häiritä satelliitteja.Kokemusta on mm.Persianlahden sodasta.Kaikki laitteet mitkä tukeutuivat satelliitteihin "tilttas" ja näyttivät mitä sattui sekä tutkakuvat oli pelkkää maalia.Eikä radioliikenne toiminut sen paremmin.Elikkä perinteiset merimiestaidot ovat tarpeellisia.Myös veneily piireissä eikä vain ammattimerenkulussa. Ps.Tämä oli jälkeen deccan.
Kerropa hieman tarkemmin, miten sotatoimet Persianlahdella vaikuttivat tutkasi toimintaan? Missä olit veneilemässä?
- Miksipaperilla
vanhapieru kirjoitti:
Elektroniikka on hyödyllistä, mutta suuri osa veneilijöistä lähtee vesille olosuhteisiin joihin ei lähdettäisi ilman navigaattoreita. Jos plotterilla ajelee aurinkoisena kesäpäivänä, niin siitä ei ole mitään vaaraa. Mutta kun aurinko menee pilvee, alkaa sataa ja tulee pimeä, niin silloin pitäisi jäädä ankkuriin eikä jatkaa sokkona navigattorilla ajamista. Kun elektronikka pettää, niin silloin ollaan pulassa. EI ole kokemusta eikä tarvittavaa osaamista.
Itse ajan paperikartalla ja kaikuluotaimella ploterin pyöriessä taustalla. Päivisin liikun pääasiassa väylien ulkopuolella, mutta pimeän tullen suunnistan lähimmälle valaistulle väylälle.Miksi ajat paperikartalla, jos sinulla on plotteri ?
- hajoaagps
MaailmaKehittyy kirjoitti:
Miksi juuri veneily on asia, jossa erityisesti tarvitaan "perinteisiä" taitoja, ja mitä nämä taidot ovat?
Satelliitit voivat lakata toimimasta, se on totta. Valtavasti paljon todennäköisempää kuitenkin on, että esimerkiksi veneen moottori lakkaa toimimasta huonossa kelissä saaristossa pimeällä. Moottorinkorjaustaito on siis vielä tarpeellisempi, eikä se ole edes vaikea oppia. Silti vain aniharva pystyy tekemään veneensä moottorille yhtään mitään. Miksi näin?
Osaan määrittää paikan tähdistä ja veneessäni on sekstantti. Lisäksi osaan korjata dieselmoottoreita ja siihenkin löytyy paljon työkaluja. Sekstanttia en ole tarvinnut ikinä, moottorikaan ei varsinaisesti ole koskaan hajonnut. Kaikki navigointi tapahtuu veneessäni gps:llä ja plotterilla, paperikartat ovat jossakin kaapissa eikä niitä ole otettu esille vuosiin.
En osaa pitää "perinteisiä" navigointitaitoja enää kovin tarpeellisina. Niin se maailma vaan on kehittynyt, ja kehittyy vielä lisää.GPS:n suurin riski ei ole satelliitit, vaan että se veneessä olevaa plotteri voi hajota, ihan niinkuin moottorikin. Joko "itsestään" tai ulkoisesta syystä (sähköt häipyy, jakoavain osuu näyttöön tms.). Silloin on ikävä olo jos ei yhtään osaa perinteisiä taitoja.
Silloinmerellä kirjoitti:
Uups! Suurvallat mikäli haluavat voivat häiritä satelliitteja.Kokemusta on mm.Persianlahden sodasta.Kaikki laitteet mitkä tukeutuivat satelliitteihin "tilttas" ja näyttivät mitä sattui sekä tutkakuvat oli pelkkää maalia.Eikä radioliikenne toiminut sen paremmin.Elikkä perinteiset merimiestaidot ovat tarpeellisia.Myös veneily piireissä eikä vain ammattimerenkulussa. Ps.Tämä oli jälkeen deccan.
Ei kun Persianlahden sodan aikana se normaali häirintä poistettiin, jotta jenkkien liittolaisetkin sai gps:n toimimaan. Siitä saatujen hyvien kokemusten takia jenkit lopetti siviilihäirinnän myöhemmin kokonaan.
- Lisääteorioita
hajoaagps kirjoitti:
GPS:n suurin riski ei ole satelliitit, vaan että se veneessä olevaa plotteri voi hajota, ihan niinkuin moottorikin. Joko "itsestään" tai ulkoisesta syystä (sähköt häipyy, jakoavain osuu näyttöön tms.). Silloin on ikävä olo jos ei yhtään osaa perinteisiä taitoja.
Mitenkäs tämä teoria sopii tilanteeseen, jossa veneessä on neljä erillistä plotteria omilla gps:illään ja kaksi niistä toimii akuilla?
- MeaCulpa
hajoaagps kirjoitti:
GPS:n suurin riski ei ole satelliitit, vaan että se veneessä olevaa plotteri voi hajota, ihan niinkuin moottorikin. Joko "itsestään" tai ulkoisesta syystä (sähköt häipyy, jakoavain osuu näyttöön tms.). Silloin on ikävä olo jos ei yhtään osaa perinteisiä taitoja.
Voihan se plotterikin hajota ja silloin saattaa tulla yksi tilanne, jolloin paikantaminen ei ole ihan varmaa tai siihen menee vähän pitempi aika, kun katsoo koordinaatit puhemimesta ja vertaa karttaan.
Tosin siihen asti paikantaminen on huomattavasti tarkempaa, kuin kartan ja kompassin avulla virheitä on tullut tehtyä vähemmän.
Olen ihan varma siitä, että veneitä on mennyt vähemmän karille plotterin ansiosta kuin ajanut sille sen takia. Mutta kysehän on vain kartasta, joka rullaa automaattisesti ja jossa todellinen paikka on merkitty.
Tämä luu on kaluttu niin moneen kertaan, että ne, jotka eivät plotterin päälle ymmärrä, eivät tule sitä ikinä ymmärtämäänkään. Joku määritteli uskonnon sillä, että jos kyse ei ole uskonnosta, on olemassa todiste, jolla ihminen vaihtaa mielipidettä. Jos taas kyse on uskonnosta, ei ole mitään sellaista todistetta, jolla näkemys muuttuu.
Ne, joille mikään todiste ei riitä plotyterin turvallisuuttaa lisäävästä vaikutuksesta, ovat uskovaisia. - hajoaagps
Lisääteorioita kirjoitti:
Mitenkäs tämä teoria sopii tilanteeseen, jossa veneessä on neljä erillistä plotteria omilla gps:illään ja kaksi niistä toimii akuilla?
Minä kutsuisin tuota neljän plotterin valikoimaa fiksuksi riskienhallinnaksi. :)
- hajoaagps
MeaCulpa kirjoitti:
Voihan se plotterikin hajota ja silloin saattaa tulla yksi tilanne, jolloin paikantaminen ei ole ihan varmaa tai siihen menee vähän pitempi aika, kun katsoo koordinaatit puhemimesta ja vertaa karttaan.
Tosin siihen asti paikantaminen on huomattavasti tarkempaa, kuin kartan ja kompassin avulla virheitä on tullut tehtyä vähemmän.
Olen ihan varma siitä, että veneitä on mennyt vähemmän karille plotterin ansiosta kuin ajanut sille sen takia. Mutta kysehän on vain kartasta, joka rullaa automaattisesti ja jossa todellinen paikka on merkitty.
Tämä luu on kaluttu niin moneen kertaan, että ne, jotka eivät plotterin päälle ymmärrä, eivät tule sitä ikinä ymmärtämäänkään. Joku määritteli uskonnon sillä, että jos kyse ei ole uskonnosta, on olemassa todiste, jolla ihminen vaihtaa mielipidettä. Jos taas kyse on uskonnosta, ei ole mitään sellaista todistetta, jolla näkemys muuttuu.
Ne, joille mikään todiste ei riitä plotyterin turvallisuuttaa lisäävästä vaikutuksesta, ovat uskovaisia.Kun nyt kerran minun viestiini kommentoit niin:
Minä en suinkaan ole plottereita vastaan, päinvastoin se on minusta erittäin hyödyllinen työkalu. Enkä muuta väittänyt viestissänikään. - Liika_luottamus
MeaCulpa kirjoitti:
Voihan se plotterikin hajota ja silloin saattaa tulla yksi tilanne, jolloin paikantaminen ei ole ihan varmaa tai siihen menee vähän pitempi aika, kun katsoo koordinaatit puhemimesta ja vertaa karttaan.
Tosin siihen asti paikantaminen on huomattavasti tarkempaa, kuin kartan ja kompassin avulla virheitä on tullut tehtyä vähemmän.
Olen ihan varma siitä, että veneitä on mennyt vähemmän karille plotterin ansiosta kuin ajanut sille sen takia. Mutta kysehän on vain kartasta, joka rullaa automaattisesti ja jossa todellinen paikka on merkitty.
Tämä luu on kaluttu niin moneen kertaan, että ne, jotka eivät plotterin päälle ymmärrä, eivät tule sitä ikinä ymmärtämäänkään. Joku määritteli uskonnon sillä, että jos kyse ei ole uskonnosta, on olemassa todiste, jolla ihminen vaihtaa mielipidettä. Jos taas kyse on uskonnosta, ei ole mitään sellaista todistetta, jolla näkemys muuttuu.
Ne, joille mikään todiste ei riitä plotyterin turvallisuuttaa lisäävästä vaikutuksesta, ovat uskovaisia.Plotteri on ihan hyvä apuväline mutta moni luottaa liikaa siihen eikä mukana välttämättä ole paperikarttoja plotterin tilttaamisen varalle, tuollaisia on tullut vuosienvarrella etsittyä ja opastettua tutuille vesille (ja satamaan astikin) useita.
Ongelma on nimenomaan se liiallinen luottamus plotteriin, plotteria seuraava ei välttämättä plotterin tiltatessa tiedä edes suunnilleen sijaintiaan niin että pystyisi jatkamaan matkaa paperikartan avulla (jos sellainen sattuisi mukana olemaan). Ja kyllä, tuollaisia tapauksia on osunut kohdalle useampi. Ovat seuranneet reittiviivaa mutta eivät sitä missäkohdalla reitillä ollaan menossa. - Lisääteorioita
hajoaagps kirjoitti:
Minä kutsuisin tuota neljän plotterin valikoimaa fiksuksi riskienhallinnaksi. :)
En oikeastaan ole sitä riskienhallintamielessä tehnyt. Tekniikka nyt vain on kehittynyt niin, että gps on vähän joka laitteessa ja jos on laitteessa kunnon näyttö, siihen saa myös plotterin.
Tarkemmin sanottuna sähköinen navigointivarustukseni on seuraava:
Raymarine e7 plotteri kuskilla
Pc Opencpn tsunamis navigointipisteessä
2 ipadiä, joista toisessa Navionics, toisessa iSailor
2 kelluvaa paristokäyttöistä Garminin taskuplotteria
Furunon kiinteä gps
Raymarine SL70-tutkaplotteri navigointipisteessä
Kiinteä kompassi, suuntimakompassi ja kaksi sähkökompassia
Sekstantti Astra 3B
Simrad VHF omalla gps:llä
Pari kolme älypuhelinta plottereilla
Ajan tasalla olevat paperikartat Suomesta Mustallemerelle
On oikeasti hankala kuvitella tilannetta, jossa eksyn merellä.
Enkä usko, että tällainen varustus on nykypäivänä edes kovin harvinainen.
Sähkökatkoista huomauttaville mainittakoon, että veneessäni on ainakin kaksi kelluvaa vesitiivistä paikannuslaitetta, jotka toimivat tavallisilla paristoilla, ja paristoja on paljon sekä kaapeissa että grab bagissä.
Paljon enemmän kuin paikannuksen pettämisestä olen huolissani takilavaurioista, MOB-tilanteista tai tulipalosta. Kaikki nämä ovat monin verroin todennäköisempiä tilanteita kuin nykytekniikalla eksyminen. Liika_luottamus kirjoitti:
Plotteri on ihan hyvä apuväline mutta moni luottaa liikaa siihen eikä mukana välttämättä ole paperikarttoja plotterin tilttaamisen varalle, tuollaisia on tullut vuosienvarrella etsittyä ja opastettua tutuille vesille (ja satamaan astikin) useita.
Ongelma on nimenomaan se liiallinen luottamus plotteriin, plotteria seuraava ei välttämättä plotterin tiltatessa tiedä edes suunnilleen sijaintiaan niin että pystyisi jatkamaan matkaa paperikartan avulla (jos sellainen sattuisi mukana olemaan). Ja kyllä, tuollaisia tapauksia on osunut kohdalle useampi. Ovat seuranneet reittiviivaa mutta eivät sitä missäkohdalla reitillä ollaan menossa.Kyllä minäkin käytän plotteria, karttapohjassa on vain niin pahoja puutteita, ettei sillä pärjää ainakaan Sipoon/Porvoon/Loviisan sisäsaaristossa ajamatta karille.
- Tyynekeravalta
Bossu kirjoitti:
Ei kun Persianlahden sodan aikana se normaali häirintä poistettiin, jotta jenkkien liittolaisetkin sai gps:n toimimaan. Siitä saatujen hyvien kokemusten takia jenkit lopetti siviilihäirinnän myöhemmin kokonaan.
Se oli juurikin kuten Bossu kertoo. Persianlahden sodan aikaan S/A häirintä poistettiin GPS-satelliitista jolloin normivastaanottimet toimivat luultavasti tarkemmin kuin koskaan.
- Jottaopin
Make_make kirjoitti:
Itse veneilin ensimmäiset 10 vuotta ilman sähköisiä apuvälineitä jotta opin homman. Sitten hommasin kaikuluotaimen. Viime vuosina olen käyttänyt silloin tällöin älykännykkää navigoinnin tukena. Tämän voin tehdä hyvällä omallatunnolla koska tiedän että pärjään ilman sitäkin.
Minä veneilin 10 ilman mitään. Sitten hankin kiikarit. Vuoden päästä sain vanhan kartan. Se oli mahtavaa. Nämä vaan siksi että opin purjehtimaan... Nyt on sitten myös kaiku ja loki. Onkos niitä muitakin?
- ja.pas__t
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Kyllä minäkin käytän plotteria, karttapohjassa on vain niin pahoja puutteita, ettei sillä pärjää ainakaan Sipoon/Porvoon/Loviisan sisäsaaristossa ajamatta karille.
Ei pidä paikkaansa. Ei ole ainakaan minun plotterikartasta löytynyt yhtään sellaista puutetta, jota ei paperikartassakin olisi.
- moottoripotski
En sitten tiedä kuinka paljon ajokortti auttaa. Itse ostin ekan veneeni 115 heppanen kone ja 6 metrinen paatti. Ikinä en sitä ennen ollut ajanut venettä. Kävin saaaristo ja rannikkolaivuri kurssit ja vielä vähän käytännön kurssia päälle. Ihan hyviä kursseja, mutta ei ne minua opettanut juuri veneilemään. Edelleen ihan yhtä avuton kurssien jälkeen ja ajokortti tuskin tuota enempää vaatisi opettelua.
Se on vaan niin ettei kaikkien vanhemmilla ole ollut venettä jolla olisi voinut lapsena opetella. Tuntuu että "tosi merimiesten" mielestä uusia harrastajia merille ei saisi tulla. Onhan kaikkien otettava oma aikansa asioiden opetteluun.
Toisaalta huomaan että tosi monet "tosi merimiehet" jotka on veneillyt koko ikänsä, ei tiedä monia asioita, joita opetetaan ko. kursseilla. Esim nopeusrajoitukset tuntuu olevan monille tuntemattomia ja monet luulee että ne on solmuissa vaikka ne on km/h rajoituksia.
Vähän pitäisi merillä sallia törttöilyä. Ei se niin helppoa ole ja kyllä ne sitten oppii kun kokemusta tulee. Paitsi tietysti ne jotka ei koskaan opi mutta niitä on autoilijoissa yhtä lailla eikä se johdu siitä että olisivat jotenkin aloittelijoita tai idiootteja. Toiset vaan oppii tietyn asian paremmin.
Aamen- Kaori
Samaa mieltä, nämä nettiveneilijät jotka ottavat kaiken liian tosissaan ja vinkuvat ja valittavat täällä jokaisesta asiasta satamien hinnoittelusta lähtien voi jättää omaan arvoonsa. Merelle kuuluu pieni töppöily ja yllätyksellisyys harrasteveneilyn parissa, ei se muuten harrastus olisikaan. Ammattimerenkulku on erikseen.
Yksi hyvä oppimateriaali aloittavalle moottoriveneilijälle löytyy Venemestarin nettiarkistosta. 7-osainen Kipparikoulu. Nuo artikkelit voi imuroida ilmaiseksi, jos on kestotilaaja. Yhteensä varmaan 20 sivua asiaa eri manöövereistä ja veneen hallinnasta.
- Rännikköläivyri
En yleensä kohtaa törttöilijöitä merillä. Itse olen opetellut kartalla ja kun tulee idompi vene, ostelen toki elektroniikkaa. Jos tulee ajokortti, suoritan. Uskoisin että jos ei tunne karttaa, ajaa kiville. Riippumatta siitä onko se ruudulla vai paperilla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2382292Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101828Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse671557Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801245- 631124
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171108TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161018Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään891004Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42864- 70852