Terveydenhoitajaksi!

hen-naa

Onko terveydenhoitajista yhtään pulaa nykyaikana?tai millainen on työllisyystilanne?Entä kuinka helposti/vaikeasti pääsee ammattikorkeakouluun lukemaan terveydenhoitajaksi?Pitääkö olla hyvät yo-paperit?
Voiko terveydenhoitaja erikoistua neuvolaan?Sillä haluaisin juuri nimenomaan neuvolaan terveydenhoitajaksi,en kouluun!Onko tälläinen "erikoistuminen" mahdollista?
entäs kuinka paljon terveydenhoitajien nettopalkka on?

Olen kahden vaiheilla:Terveydenhoitajaksi vai sosionomiksi?Kumpi on kannattavampi?
Kummalla on parempi työllisyystilanne?entäs palkka?
Onko täällä kukaan sosionomi,joka toimii lastensuojelussa tai muuten lasten parissa?Millaista sellainen työ on?

4

3823

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hen-naa

onko terveydenhoitajan työ rankkaa?entä sosionomin?
      millaiset työajat terveydenhoitajilla on?entäs sosionomeilla?

kiitoksia paljon jos jaksatte vastailla :)

• terveydenhoitaja

HEI! Olet näköjään kiinnostunut terveydenhoitajan ammatista, joten tässä sinulle vähän tietoa. Terveydenhoitaja on sairaanhoitaja, joka on erikoistunut terveydenhoitajaksi eli samalla tutkinnolla voit työskennellä sekä sairaalassa tai esim vanhainkodissa sairaanhoitajana että terveydenhoitajana. Terveydenhoitaja voi olla työssä vanhusten parissa aikuisneuvolassa ja kotisairaanhoidossa, koulu- tai opiskelijaterveydenhuollossa, äitiysneuvolassa, lastenneuvolassa tai työterveyshuollossa. Terveydenhoitajia työskentelee myös terveysasemien vastaanotoilla (sairaanhoitajien vastaanotto). Kun opiskelet terveydenhoitajaksi, sinä erikoistut näihin kaikkiin aloihin, eli terveydenhoitajatutkinto kattaa myös neuvola erikoistumisen.
      Tällä hetkellä on kova hoitajapula, mikä kasvaa koko ajan, joten sinun kannattaa ehdottomasti opiskella terveydenhoitajaksi kun saat päälle vielä sairaanhoitajatutkinnonkin. Jotta pääsisit ammattikorkeakouluun opiskelemaan terveydenhoitajaksi, sinun tulee olla joko ylioppilas tai lähihoitaja. Suuriin kaupunkeihin voi olla hieman vaikea päästä, mutta pieniin kaupunkeihin pääsee helpostikin sisälle. Esim. usea kaverini on kirjoittanut vain B:n paperit lukiossa ja ovat päässeet helposti sisälle. Itse opiskelin Satakunnan AMK:ssa Raumalla ja sinne pääsee todella helposti sisälle. Pääsykoe koostuu psykologisista soveltuvuustesteistä sekä haastattelusta. Mitään pääsykoekirjaa ei ole. Tsemppiä sinulle! Kannattaa lähteä vain reippaasti opiskelemaan vähän kauemmaskin!

• hen-naa

Kiitos paljon vastauksesta juuri valmistunut terveydenhoitaja!:)Sinusta oli paljon apua!
        Lukion käyn neljässä vuodessa.Olen kirjoittanut jo kaikki muut yo-aineet,paitsi matematiikka ja reaalin korotus ovat vielä jäljellä nyt keväällä 2005.
        Reaalista sain viime syksynä A:n,mutta nyt yritän korottaa sen ainakin B:ksi.Ja matematiikasta yritän saada B:n(todella vaikea aine minulle!).Silloin minulla on B:n paperit.Siis äikkä B,enkku B,reaali B ja matematiikka B.Tuohon pyrin!Toivottavasti pääsen sitten jonnekkin opiskelemaan!:)
        Niin tuo on kyllä hyvä kun nykyään voi valmistua terveydenhoitajaksi ja sairaanhoitajaksi samalla kerralla!
        Kuinka paljon terveydenhoitaja saa muuten palkkaa?Siis kuinka paljon terveydenhoitajalle jää suunnilleen käteen/kk,kun verot on otettu jo siitä palkasta pois?

• -08 valmistuva terkka
        hen-naa kirjoitti:

Kiitos paljon vastauksesta juuri valmistunut terveydenhoitaja!:)Sinusta oli paljon apua!
        Lukion käyn neljässä vuodessa.Olen kirjoittanut jo kaikki muut yo-aineet,paitsi matematiikka ja reaalin korotus ovat vielä jäljellä nyt keväällä 2005.
        Reaalista sain viime syksynä A:n,mutta nyt yritän korottaa sen ainakin B:ksi.Ja matematiikasta yritän saada B:n(todella vaikea aine minulle!).Silloin minulla on B:n paperit.Siis äikkä B,enkku B,reaali B ja matematiikka B.Tuohon pyrin!Toivottavasti pääsen sitten jonnekkin opiskelemaan!:)
        Niin tuo on kyllä hyvä kun nykyään voi valmistua terveydenhoitajaksi ja sairaanhoitajaksi samalla kerralla!
        Kuinka paljon terveydenhoitaja saa muuten palkkaa?Siis kuinka paljon terveydenhoitajalle jää suunnilleen käteen/kk,kun verot on otettu jo siitä palkasta pois?

Palkka on samaa tasoa kummassakin ammattiryhmässä eli alle kahden tonnin kumminkin.

Sosionomin työ eroaa terkan työstä, joten kuulostele ja tutki mitä nämä ammatit ihan oikeasti pitävät sisällään. Haastattele alalla toimivia, mitä he tekevät käytännössä jotta sinulle muodostuu oikea kuva näistä ammateista. Muiden kokemus ei toki ole sama kuinka itse koet, sekin vaihtelee tosi paljon.

Etenkin terkan/sairaanhoitajan työ on työtä, jota ei kannata valita, jos ei sitä koe omakseen. Sairaanhoitajan ammatti kuulostaa kovin hohdokkaalta mutta käytännössä se ei sitä aina ole.. Tällä en tarkoita, että ko. työt ovat huonoja päinvastoin. Itse olen erittäin kiinnostunut edelleen alasta, toinen opiskeluvuosi on jo hyvässä vauhdissa.
        Päivääkään en ole katunut opintojen aloittamista.

Onnea matkaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tahtuu Kasperi Viita/Suviviita

Poliisia ja ambulanssia iso määrä.
      Seinäjoki
      81
      3117
    2. Mikä on kaivattusi

ammatti?
      Ikävä
      75
      1271
    3. Kalasataman talossa lienee rakennusvirhe

Ei pitäisi olla mahdollista parvekkeen kautta tulipalon kiivetä katolle saakka kuin korkeintaan ylimmästä kerroksesta.
      Maailman menoa
      162
      1163
    4. Kristillinen Kaste on syntisten kaste, ei itsensä uskoviksi julistaneiden kaste

Raamatun mukaan vain syntisyyden vuoksi kastetut saavat kasteen hyödyn, syntien anteeksisaamisen ja Pyhän Hengen lahjan
      Kaste
      240
      1030
    5. Kaipaatko nainen

Semmoista tosi hankalaa ja arkaa miestä? Pitäisitkö hänet aina omanasi jos saisit hänet? Miten huomioisit hänen herkkyyd
      Ikävä
      103
      961
    6. Venäjä teki mahtavan iskun Kiovaan?

Miksi Ukraina ei kykene tekemään Moskovaan yhtä mahtavia iskuja.
      Maailman menoa
      309
      925
    7. Onko kaivattusi ulkonäkö

tarpeeksi miellyttävä? 🥕
      Ikävä
      43
      829
    8. Nojatuoli !

Uutta kehiin, kun edellinen pikavauhtia täyttyi, pitäisikö kiittää näitä asian jouduttaneita? Pilvet leijaa, sadetta en
      80 plus
      124
      815
    9. Milloin ymmärsit

Milloin tunnistit, että sinulle kirjoitetaan ja kuka kirjoittaa? Tarkka päivämäärä ja kellonaika 😉 Önnönnöö, jos ei os
      Ikävä
      78
      815
    10. Mökille pariksi viikoksi hänen kanssaan

Ei teknologialaitteita. Niin ❤️
      Ikävä
      91
      783
    Aihe