Mikä DSG:ssä hajoaa?

tyhmäkuinsaapas

Itselläni on aina ollut autonostoon varattu budjetti sillä tavalla tiukka, että kerta toisensa jälkeen noi hienommat "herkut" on itseltäni jääneet kaupan hyllylle. Odottamaan seuraavaa kertaa...... Jota ei koskaan tullutkaan. Niinpä olen tyytynyt manuaalivaihteistoon ja -ilmastointiin. Eksoottisimmista mausteista edes puhumattakaan!
Kuitenkin mieltäni askarruttaa kysymys: Kun se DSG aski "hajoaa" niin kuin pahat kielet väittävät (en usko tällaista volsusta, mutta näin olen kuullut), niin MIKÄ siinä hajoaa eli lakkaa toimimasta? Jääkö se vain paikoilleen polttamaan nakkeja? Tai siis vaikka TSI-pannu ärjyy pellin alla (otaksutaan tässä, että kone vielä toimii) niin mitään ei tapahdu? Tai siis auto ei liiku, vaikka bensaa ja voiteluöljyä palaa? Ja tutun turbon vihellyksen kuulen.....Vanha iskelmä, heh heh!
Niin siis kysymykseni oli, että mikä hajoaa?

55

7128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei_ihmetytä_yhtään

      Vastausta kysymykseesi ei ole tullut, vaikka aikaa on kulunut jo 4 tuntia. Tänä aikana lukemattomat "asiantuntijat" ovat kuitenkin kommentoineet VW-konsernin autojen vioista eri keskusteluihin. Osoittaa kyllä selkeästi ettei täällä ole DSG-ongelmiin oikeasti törmänneitä henkilöitä.

      • Kokeilkaapa

        Harva VW:n omistaja pystyy tekemään tuohon DSG laatikkoon itse remontin. Pajalle se on vietävä kaikissa tapauksissa, ja kerrotaanko se asiakkaalle, että mikä siellä oli vikana?


    • Tässä_jotain

      Jos DSG-laatikko häröilee, niin useimmiten vika on mekatroniikassa, eli siinä sähkömekaanisessa laatikossa joka ohjailee kytkimiä ja vaihdelaatikon rattaita (näin kansanomaisesti sanottuna). Mekatroniikan häiriöiden seurauksena saattaa aiheutua pahaa nykimistä, kun kytkimet irroittavat tai lyövät kiinni väärällä hetkellä, tai sitten saattaa olla että jotkut vaihteet eivät ollenkaan ole käytettävissä. Aloittajan kaltaista tilannetta, jossa "moottori ärjyy mutta auto ei liiku" harvemmin tapahtuu. Pahan vian ilmetessä auto vain vilkuttaa murheellisesti, eikä suostu käynnistymään.
      Niin, ja se mekatroniikka voidaan korjata tai vaihtaa, ilman että koko vaihteistoa tarvitsee uusia.

      • Luottoapiisaavoiveljet

        Huh, kerkisinkin jo peljästyä.Nyt riittääkin vain 2tonnin boxin uusiminen.Pikku vika, annetaan sekin anteeksi.


      • HuuhteleJaVaihdaÖljyt

        Vanhemmiten moskaa öljykierrossa, kun jätetty kalliit huuhteluhuollot tekemättä ja temppuilee sen jälkeen kun vauhtiin on päässyt.


      • Kolinapyörä

        Ja kaksoismassavauhtipyörä alkaa kolisemaan, no sen se tekee myös manuaaliversiossa.


    • Newton_Mechanic

      Mystinen kirjainyhdístelmä DSG saa autonostajissa epäluuloa ja kauhua aikaiseksi. Volkkarin "DSG" voi olla eri tehtaiden tuotos. Ensimmäinen "DSG" oli BorgWarnerin kuivakytkiminen malli, jota ymmärtääkseni VW alkoi lisenssillä tehdä. LuK tekee kytkimiä ko. vaihteistoihin. ZF:llä on oma versio vaihteistosta, jota on käytetty VW konsernin tuotteissa ja vähän aikaa sitten oli uutisissa sopimus Aisin kaksoiskytkinvaihteiden toimittamisesta VW:lle. Kirjainyhdistelmä DSG ei tee näistä vaihteistoista kelvottomia. Versioiden välillä on toiminnassa varmasti eroja, mutta kaksoiskytkinvaihteiston ideassa ei ole mitään sellaista, etteikö sen saisi kunnolla toimimaan.

      Alkuperäiseen kysymykseen ei voi vastata, koska DSG-nimellä myytävät vaihteistot eivät ole keskenään samanlaisia.

      • aiheen_vierestä

        Minä en ainakaan ole löytänyt viitteitä, että puheena olevat Aisinin laatikot olisivat kaksoiskytkentäautomaatteja, enkä sitäkään, mihin malleihin ja mihin maanosiin vietäviin autoihin ne on laitettu?


      • MJK-

        VW on tehnyt Aisin kanssa sopimuksen DSG-vaihteistojen toimittamisesta, eli Aisi ei toimita omaa suunnitteluaan olevia laatikoita, vaan on VW:n alihankkija.


      • kiinnostaa_kovasti
        MJK- kirjoitti:

        VW on tehnyt Aisin kanssa sopimuksen DSG-vaihteistojen toimittamisesta, eli Aisi ei toimita omaa suunnitteluaan olevia laatikoita, vaan on VW:n alihankkija.

        Ja missähän tästä on mustaa valkoisella? Taitaa olla bensiksen juttuja.


      • PRRRÖÖÖÖÖÖTTTT
        kiinnostaa_kovasti kirjoitti:

        Ja missähän tästä on mustaa valkoisella? Taitaa olla bensiksen juttuja.

        Siitä on vain mielikuva trollin aivoissa, ei missään sopimuksissa.


    • 69966996

      Mekatroniikka, kytkinpaketti, vauhtipyörä. Hammaspyörät taitaa olla ainoat mitkä siinä ajamista kestää.

      • eisekestä

        Tuolta tietoa.


      • eisekestä

    • tyhmäkuinsaapas

      Ahaa! No tämä selvensi. kiitos vastauksista. Historiallisista jenkkilaatikoista, joistain TH400 tai TF, sanottiin että ajamista ne kestää ikuisesti, mutta jos ne menee avaamaan, niin takaisin kuntoon ne ei tule enää koskaan. Tuossakin oli tietysti hieman liioittelua. Mutta arvatenkin nämä DSG tuoteperheen jäsenet ovat eri planeetalta. Niin hyvään laatuun täytyy tottua.

      • his.toriaa

        Nykyajan automaattivaihteisto on pakattu kymmenenteen osaan siitä mitä nuo vanhat jenkkien kolmivaihteiset momentinmuunninlaatikot. Etuvetoisesta autosta on vaikeaa edes hahmottaa, missä se vaihteisto siellä piileskelee.


      • tyhmäkuinsaapas

        Niin tuntuu olevan! Koko on kutistunut kymmenenteen osaan ja luotettavuus sadasosaan!! ;-))))
        Kuluttajan kukkarossa tämä päästö- ja kulutusjahti toteutuu siten, että esimerkiksi kun itsellä oli vuoden 2001 Passat 2.0 litran 115 hv bensakoneella (RIP) niin kulutus seka-ajossa oli siinä 6.7 l satasella. 10 vuotta myöhemmin GOLFin 1.2 l 105 hv bensakoneen kulutus samanlaisessa käytössä oli siinä 6.2 jotain litraa satasella. Eli kulutuksessa ei ollut tapahtunut juuri yhtään parannusta käytännössä. Ainoastaan tekniikka oli muuttunut älyttömän paljon mutkikkaammaksi ja vikaantumisherkäksi. Olihan em. 1.2 l kone "aito" TSI, ahtimineen ja ketjuineen. Hieno kone. Melkein kuin köyhän miehen F-ykkönen: Eli kun päivän korjasi, sai tunnin ajaa.


      • taasrikkiVW
        tyhmäkuinsaapas kirjoitti:

        Niin tuntuu olevan! Koko on kutistunut kymmenenteen osaan ja luotettavuus sadasosaan!! ;-))))
        Kuluttajan kukkarossa tämä päästö- ja kulutusjahti toteutuu siten, että esimerkiksi kun itsellä oli vuoden 2001 Passat 2.0 litran 115 hv bensakoneella (RIP) niin kulutus seka-ajossa oli siinä 6.7 l satasella. 10 vuotta myöhemmin GOLFin 1.2 l 105 hv bensakoneen kulutus samanlaisessa käytössä oli siinä 6.2 jotain litraa satasella. Eli kulutuksessa ei ollut tapahtunut juuri yhtään parannusta käytännössä. Ainoastaan tekniikka oli muuttunut älyttömän paljon mutkikkaammaksi ja vikaantumisherkäksi. Olihan em. 1.2 l kone "aito" TSI, ahtimineen ja ketjuineen. Hieno kone. Melkein kuin köyhän miehen F-ykkönen: Eli kun päivän korjasi, sai tunnin ajaa.

        Asialinja


      • ketä_saamme_kiittää
        tyhmäkuinsaapas kirjoitti:

        Niin tuntuu olevan! Koko on kutistunut kymmenenteen osaan ja luotettavuus sadasosaan!! ;-))))
        Kuluttajan kukkarossa tämä päästö- ja kulutusjahti toteutuu siten, että esimerkiksi kun itsellä oli vuoden 2001 Passat 2.0 litran 115 hv bensakoneella (RIP) niin kulutus seka-ajossa oli siinä 6.7 l satasella. 10 vuotta myöhemmin GOLFin 1.2 l 105 hv bensakoneen kulutus samanlaisessa käytössä oli siinä 6.2 jotain litraa satasella. Eli kulutuksessa ei ollut tapahtunut juuri yhtään parannusta käytännössä. Ainoastaan tekniikka oli muuttunut älyttömän paljon mutkikkaammaksi ja vikaantumisherkäksi. Olihan em. 1.2 l kone "aito" TSI, ahtimineen ja ketjuineen. Hieno kone. Melkein kuin köyhän miehen F-ykkönen: Eli kun päivän korjasi, sai tunnin ajaa.

        No EU:n kiimaa saada (utopistiset labraoloissa mitatut) CO2 päästöt alas ja samalla autoihin jumalattoman kallista ja vikaherkkää tekniikkaa. Kohta jo varmaan 1-litraiset 3 sylinteriset TSI moottorit tulevat Passat-luokan autoihinkin. Käytännön kulutus tolkuton ja kesto onneton.


      • PapatKiikkustuoliin
        ketä_saamme_kiittää kirjoitti:

        No EU:n kiimaa saada (utopistiset labraoloissa mitatut) CO2 päästöt alas ja samalla autoihin jumalattoman kallista ja vikaherkkää tekniikkaa. Kohta jo varmaan 1-litraiset 3 sylinteriset TSI moottorit tulevat Passat-luokan autoihinkin. Käytännön kulutus tolkuton ja kesto onneton.

        Tässä taas kaveri puhuu asiasta josta ei tiedä yhtään mitään. Jos nyt vaikka ensin ajaisit vuoden downsized-moottorilla niin tietäisit edes vähän enemmän.
        Hyvä esimerkki on uusi Auriksen turbokone. Toyota varmaankin mittaa samalla tavalla tämän uuden ja vanhan vaparin kulutuksen. Eroa on melkein litra uuden koneen hyväksi.
        Eiköhän sovita niin että nämä vanhan liiton miehet keskittyvät kiikkustuolien testaamiseen ja arviointiin. Jättäkää nykytekniikan arvioiminen niille jotka sitä ymmärtävät ja päivittäin käyttävät.


    • tuvit

      > Vanha iskelmä, heh heh!

      Jos se pitää selittää, se ei toimi.

    • pieni_on_kaunista

      Ensin alettiin valmistaa kustannussyistä etuvetoisia autoja. Sitten vasta tajuttiin, että automaattivaihteistohan se oikeassa autossa olla pitää. No rakennapa kunnon toimiva automaattivaihteisto nestekytkimineen 40 cm pitkään tilaan. Ongelmiahan siitä tulisi ja niitä tulikin.

      • Vaparimanuaali

        Ja sitten rakennettiin pieni moottori ja lopun jo kaikki tietää.


      • RomutPaaliin
        Vaparimanuaali kirjoitti:

        Ja sitten rakennettiin pieni moottori ja lopun jo kaikki tietää.

        Voittokulku maailman ykkösvalmistajaksi ja muiden autovalmistajien matkittavaksi. Jopa ylivarovainen Toyota seuraa perässä kymmenen vuotta jäljessä.

        Downsizing-koneet ovat ominaisuuksiltaan loistavia ja kahta-kolmea ekaa omistajaa ne palvelevat moitteetta. Luotettavuus alkaa näyttelemään roolia siinä kohtaa kun autot ostetaan kanahäkistä ja ne saavuttavat saattohoitovaiheen.
        Muualla autot ovat jo siinä kohtaa paalissa, täällä Suomessa ja jossain Albaniassa niitä pidetään liikenteessä väkisin.


      • Niemalswieder
        RomutPaaliin kirjoitti:

        Voittokulku maailman ykkösvalmistajaksi ja muiden autovalmistajien matkittavaksi. Jopa ylivarovainen Toyota seuraa perässä kymmenen vuotta jäljessä.

        Downsizing-koneet ovat ominaisuuksiltaan loistavia ja kahta-kolmea ekaa omistajaa ne palvelevat moitteetta. Luotettavuus alkaa näyttelemään roolia siinä kohtaa kun autot ostetaan kanahäkistä ja ne saavuttavat saattohoitovaiheen.
        Muualla autot ovat jo siinä kohtaa paalissa, täällä Suomessa ja jossain Albaniassa niitä pidetään liikenteessä väkisin.

        Tavallaan olen samaa mieltä kanssasi. Golfini 1.2 TSI (eikö se ole juuri downsizing kone?) OMINAISUUDET olivat hienot. Siis nimenomaan ominaisuudet: Käyttöominaisuudet, teho, sitkeys, olivat hämmästyttävät kun otti huomioon, että kone oli "vain" 1.2 litrainen, ja muisteli menneiden vuosikymmenien vastaavankokoisia moottoreita, vaikka silloin autot olivat monta sataa kiloa kevyempiä.
        Mutta se kuvitelma, että kone olisi palvellut edes ensimmäistä omistajaa moitteetta, on valitettavasti pötyä. Edellä kertomistani ominaisuuksista pystyi nauttimaan niinä päivinä, kuin kone sattui toimimaan, eikä mikään ollut rikki. Käytännössä ensimmäiset 10 000 km. Siihen se lysti loppui. Sitten seurasi katkeamaton rumba takuukorjauksia, softapäivityksiä, valojen sammuttamista, niiden legendaaristen osien vaihtoa, osien vaihtoa uudelleen, jne... Pelkkä muisteleminen saa päänsäryn taas alkamaan.


      • Eimeille

        Onneksi Toyota ei ole lähtenyt moiseen kusetukseen jonka tyhmät ja hyväuskoiset
        asiakkaat maksavat saadessaan mainostaa "mahtavia ominaisuuksia" Euroopassakin ylivoimaisesti suurin osa on järjissään eikä suostu koekaniiniksi maksamaan takuuaikana jo loppuun kululuvan minimoottorin kustannuksia.
        Saksassakin on arvioitu moottorin kestoksi korkeintaan 150.000 km. Ei tulisi mieleenkään sortua moiseen kertakäyttöräpättimeen. Mikä siinä on käyttäjän etu?
        Onko auto samalla hieromakone kun kolmepyttyinen täristin ravistaa istumalihaksia?


      • EiRiisipusseja
        Eimeille kirjoitti:

        Onneksi Toyota ei ole lähtenyt moiseen kusetukseen jonka tyhmät ja hyväuskoiset
        asiakkaat maksavat saadessaan mainostaa "mahtavia ominaisuuksia" Euroopassakin ylivoimaisesti suurin osa on järjissään eikä suostu koekaniiniksi maksamaan takuuaikana jo loppuun kululuvan minimoottorin kustannuksia.
        Saksassakin on arvioitu moottorin kestoksi korkeintaan 150.000 km. Ei tulisi mieleenkään sortua moiseen kertakäyttöräpättimeen. Mikä siinä on käyttäjän etu?
        Onko auto samalla hieromakone kun kolmepyttyinen täristin ravistaa istumalihaksia?

        Euroopassa tosiaan suurin osa on järjissään ja jättää Toyotan ostamatta. Markkinaosuus on enää 3.5 %. Sen verran löytyy enäää tyhmiä jotka menevät Toyotan markkinoinnin lankaan.


      • luottoauto
        EiRiisipusseja kirjoitti:

        Euroopassa tosiaan suurin osa on järjissään ja jättää Toyotan ostamatta. Markkinaosuus on enää 3.5 %. Sen verran löytyy enäää tyhmiä jotka menevät Toyotan markkinoinnin lankaan.

        Siinä meillä on vasta tyhmä mies! Mikä on Toyotan markkinoinnin lanka?
        Koko maailman ykkösmerkki ja arvokkain autobrändi. Revi siitä! Että voi olla tyhmä autokauppias. Toyota on Suomessakin ollut kärkimerkkien joukossa vuosikymmenet.


      • velaksiostettutojota
        luottoauto kirjoitti:

        Siinä meillä on vasta tyhmä mies! Mikä on Toyotan markkinoinnin lanka?
        Koko maailman ykkösmerkki ja arvokkain autobrändi. Revi siitä! Että voi olla tyhmä autokauppias. Toyota on Suomessakin ollut kärkimerkkien joukossa vuosikymmenet.

        Olkoon vaan "koko maailman ykkösmerkki" mutta Suomessakin myynti hiipuu ja kuten edellinen kirjoittaja totesi, Euroopassa monikaan ei osta Toyotaa. Mitä tyhmyyttä se on jos tuo esiin tosiasioita?


      • KylläLähteejhk
        Niemalswieder kirjoitti:

        Tavallaan olen samaa mieltä kanssasi. Golfini 1.2 TSI (eikö se ole juuri downsizing kone?) OMINAISUUDET olivat hienot. Siis nimenomaan ominaisuudet: Käyttöominaisuudet, teho, sitkeys, olivat hämmästyttävät kun otti huomioon, että kone oli "vain" 1.2 litrainen, ja muisteli menneiden vuosikymmenien vastaavankokoisia moottoreita, vaikka silloin autot olivat monta sataa kiloa kevyempiä.
        Mutta se kuvitelma, että kone olisi palvellut edes ensimmäistä omistajaa moitteetta, on valitettavasti pötyä. Edellä kertomistani ominaisuuksista pystyi nauttimaan niinä päivinä, kuin kone sattui toimimaan, eikä mikään ollut rikki. Käytännössä ensimmäiset 10 000 km. Siihen se lysti loppui. Sitten seurasi katkeamaton rumba takuukorjauksia, softapäivityksiä, valojen sammuttamista, niiden legendaaristen osien vaihtoa, osien vaihtoa uudelleen, jne... Pelkkä muisteleminen saa päänsäryn taas alkamaan.

        Mulla ei ole kokemusta 1.2 litraisesta. Taitaa olla joku Skodan kone. Kaksi 1.4 konetta on ollut ja ne ovat olleet aivan loistavia koneita.
        uskon että ongelmayksilöitäkin on maanataisin rakennettu, ikävä jos sellaista sattuu, mutta kun koneita valmistetaan kymmeniä miljoonia niin näitä aina sattuu. jos näiden ongelmakoneiden prosentuaalinen osuus olisi iso niin VW ei olisi noussut maailman ykköseksi henkilöautoissa. Se on varmaa.
        Ymmärrän ettei se paljoa lohduta jos käteen on sattunut se mustapekka. Toisaalta tiedän kaverin jolla on Aveniksessa ollut ongelmia enenmmän ongelmia kuin laki sallii.
        Hän vaihtoi merkkiä, niin varmaan sinäkin. C’est la vie, sanoisi ranskalainen.


      • Artistimaksaa

        Pakassa vain mustiapekkoja.


      • TojoRomumerkki
        luottoauto kirjoitti:

        Siinä meillä on vasta tyhmä mies! Mikä on Toyotan markkinoinnin lanka?
        Koko maailman ykkösmerkki ja arvokkain autobrändi. Revi siitä! Että voi olla tyhmä autokauppias. Toyota on Suomessakin ollut kärkimerkkien joukossa vuosikymmenet.

        Mikä ihmeen ykkösmerkki? Toyota on ollut testijumbojen joukossa vuosikymmenestä toiseen!

        Toyota käyttää valtavat määrät rahaa markkinointiin jotta saa teidät vähälahjaiset ostamaan niitä.

        Katsopas oikeita bränditutkimuksea, ei niissä Tojo juhli!


      • VW.kuljettaja
        TojoRomumerkki kirjoitti:

        Mikä ihmeen ykkösmerkki? Toyota on ollut testijumbojen joukossa vuosikymmenestä toiseen!

        Toyota käyttää valtavat määrät rahaa markkinointiin jotta saa teidät vähälahjaiset ostamaan niitä.

        Katsopas oikeita bränditutkimuksea, ei niissä Tojo juhli!

        Toyota on koko maailman ykkösmerkki eli suosituin .Harmittaako. Vähälahjainen on autokauppias joka ei tiedä että interbrändin tekemän tutkimuksen mukaan Toyota on arvokkain autobrändi maailmassa. Volkkarit ovat vikaisempia autoja kuin Opelit nykyään Eniten media kirjoittaa VW-ongelmista kaikkialla.


      • perässähiihtäjät
        VW.kuljettaja kirjoitti:

        Toyota on koko maailman ykkösmerkki eli suosituin .Harmittaako. Vähälahjainen on autokauppias joka ei tiedä että interbrändin tekemän tutkimuksen mukaan Toyota on arvokkain autobrändi maailmassa. Volkkarit ovat vikaisempia autoja kuin Opelit nykyään Eniten media kirjoittaa VW-ongelmista kaikkialla.

        Haluatko ostaa välimerkin?
        Faktahan on kuitenkin se että VW ohitti Toyotan suurimpana henkilöautojen valmistajana viime vuonna. VW menee uuden teknologian avulla ylöspäin ja Toyota vanhalla kalustolla alaspäin. Toyotan pääjohtajakin arvioi että Toyotan tuotanto supistuu reilulla 100.000 autolla tänä vuonna.
        Mietipä nyt itsekin Toyotan mallistoa, nehän ovat kaikki todella vanhoja malleja ja kihnutetaan edelleen vanhoilla vapareilla vaikka kaikki muut ovat tarjonneet jo pitkään turbokoneita. Nyt sitten häntä koipien välissä esitellään bensaturbo kymmenen vuotta myöhässä kun lopulta myönnetään että vapari on tehton, huonovääntöinen ja janoinen kierroskone turboihin verrattuna.
        Kopioija on aina perässähiihtäjä.


      • VW.on.ongelma
        perässähiihtäjät kirjoitti:

        Haluatko ostaa välimerkin?
        Faktahan on kuitenkin se että VW ohitti Toyotan suurimpana henkilöautojen valmistajana viime vuonna. VW menee uuden teknologian avulla ylöspäin ja Toyota vanhalla kalustolla alaspäin. Toyotan pääjohtajakin arvioi että Toyotan tuotanto supistuu reilulla 100.000 autolla tänä vuonna.
        Mietipä nyt itsekin Toyotan mallistoa, nehän ovat kaikki todella vanhoja malleja ja kihnutetaan edelleen vanhoilla vapareilla vaikka kaikki muut ovat tarjonneet jo pitkään turbokoneita. Nyt sitten häntä koipien välissä esitellään bensaturbo kymmenen vuotta myöhässä kun lopulta myönnetään että vapari on tehton, huonovääntöinen ja janoinen kierroskone turboihin verrattuna.
        Kopioija on aina perässähiihtäjä.

        VW ei ole Toyotaa ohittanut muussa kuin jakopäiden ja turboremonttien määrässä.
        Turboahdin bensakoneesssa tarkoittaa joka tapauksessa turbon hajoamista.
        VW-tuotteissa tosin jakopään remppa tulee todennäköisesti ennen turbon hajoamista. Pahimmillaan molemmat ennen kuin ensimmäistäkään sataatuhatta on mittarissa. Ei autoa tee vanhanaikaiseksi turbon puuttuminen. Se on vaan valintakysymys. Keksintöhän on jo ties kuinka vanha eikä VW edes valmista turboahtimia. Kaikkihan sen voivat pakosarjan jatkeeksi asentaa jos haluavat.
        Tulevaisuuden polttokennoauton kehittelyssä Toyota on valovuoden volkkaria edellä,joten se siitä vanhanaikaisuudesta. Kestävyys ja viattomuus ei ainakaan lukeudu volkkarin ominaisuuksiin jos ja kun medioita on seurannut. Kaikkialta kuuluu pahoja soraääniä . Taannoin Opelin ongelmista kirjoitettiin paljon vähemmän. Kaikkihan muistamme loistavan saksalaisen opel-laadun..........


      • niemalswieder
        KylläLähteejhk kirjoitti:

        Mulla ei ole kokemusta 1.2 litraisesta. Taitaa olla joku Skodan kone. Kaksi 1.4 konetta on ollut ja ne ovat olleet aivan loistavia koneita.
        uskon että ongelmayksilöitäkin on maanataisin rakennettu, ikävä jos sellaista sattuu, mutta kun koneita valmistetaan kymmeniä miljoonia niin näitä aina sattuu. jos näiden ongelmakoneiden prosentuaalinen osuus olisi iso niin VW ei olisi noussut maailman ykköseksi henkilöautoissa. Se on varmaa.
        Ymmärrän ettei se paljoa lohduta jos käteen on sattunut se mustapekka. Toisaalta tiedän kaverin jolla on Aveniksessa ollut ongelmia enenmmän ongelmia kuin laki sallii.
        Hän vaihtoi merkkiä, niin varmaan sinäkin. C’est la vie, sanoisi ranskalainen.

        En tiedä minkä kone tuo 1.2 TSI oli, oliko Skodan vai Lambon. Minulla se oli pultattu GOLFin nokalle. Sovitaan että se oli KONSERNIN kone. Se selitys, että kyseessä on maanantaikappale, ei kelpaa. Tämän päivän tuotannon logistiikka ei tunne mitään maanantai, tai perjantaikappaleita. Ja vaikka niin olisikin, huomio kiinnittyy siihen, että lukuisista takuukorjauksista, takaisinkutsuista, vikaantumisista, jne, jne, huolimatta konetta ei lopultakaan saatu toimivaksi. Koko kone ja sen korjaaminen (kyllä, tehtiin aina VW-autossa) muistutti entisen miehen kengännauhojen sitomista: Oli eka kerralla laitettu kengännauhat niin huonosti solmuun, että piti matkalla solmia viisi kertaa uudelleen.


      • TSI-DSG
        niemalswieder kirjoitti:

        En tiedä minkä kone tuo 1.2 TSI oli, oliko Skodan vai Lambon. Minulla se oli pultattu GOLFin nokalle. Sovitaan että se oli KONSERNIN kone. Se selitys, että kyseessä on maanantaikappale, ei kelpaa. Tämän päivän tuotannon logistiikka ei tunne mitään maanantai, tai perjantaikappaleita. Ja vaikka niin olisikin, huomio kiinnittyy siihen, että lukuisista takuukorjauksista, takaisinkutsuista, vikaantumisista, jne, jne, huolimatta konetta ei lopultakaan saatu toimivaksi. Koko kone ja sen korjaaminen (kyllä, tehtiin aina VW-autossa) muistutti entisen miehen kengännauhojen sitomista: Oli eka kerralla laitettu kengännauhat niin huonosti solmuun, että piti matkalla solmia viisi kertaa uudelleen.

        Paska mäihä, Mihin merkkiin vaihdoit?
        Yleensä tuollaista murhekappaletta riittää yksi per merkki, ainakin itselläni merkki vaihtuisi johonkin toiseksi jos moista tapahtuisi. Näillä näkymin mulle on tulossa seitsemäs volkkari kun nykyiseen tulee kymmenen vuotta tai 300.000km täyteen, Saa nähdä kumpi ensin, tiukoille menee...


    • Leirinvaihtaja

      Itselleni jäi arvoitukseksi, mikä DSG:ssä varsinaisesti hajoaa, mutta jonkinlaista kokemusta minullakin on.

      Syksyllä 2008 uutena ostetun VW Golf Variantin DSG-aski rupesi pian takuuajan päätyttyä eli kesällä 2011 temppuilemaan siten, että se päätti yllättäen ja pyytämättä vaihtaa itsekseen vapaalle – maltillisessa ajossa, kaupunkinopeudella. Tämän jälkeen vaihteisto ei totellut vaihteenvalitsinta ollenkaan, ennen kuin moottorin sammutti ja käynnisti uudelleen (tavallaan vaihteiston tietokoneen boottaus!) Näin kävi kesän mittaan kaikkiaan seitsemän kertaa. Ei onneksi koskaan esim. tiukassa ohitustilanteessa!

      Mittarilukemat olivat vikojen ilmenemisen aikoihin luokkaa 40–50 tkm.

      Ensiksi vaihteiston mekatroniikkayksikköön ajettiin ilmaiseksi uusi softa, mutta vika ilmeni uudestaan. Sitten vaihdettiin uusi mekatroniikkayksikkö ja laskutettiin vaihtotyö (noin 180 €), mutta itse yksiköstä ei veloitettu mitään. Vika ilmeni silti jälleen. Lopuksi sain ihka uuden vaihteiston goodwill-hengessä eli tästä ei veloitettu enää mitään osien eikä töiden osalta.

      Seuraavat vuodet ja yli 50 tkm ovat menneet ongelmitta, ja DSG-askihan on hieno peli toimiessaan!

      Vajaa viikko sitten Golfini päätyi täysin kunnossa olevana vaihtoautoksi. Ajelen nyt toisella (kalliimmalla) merkillä. Automaattivaihteisto on perinteistä, momentinmuuntimella varustettua mallia.

      VW:stä jäi neljän vuoden takaisista ongelmista huolimatta hyvä kuva ja mukava maku!

      • eiluotettavaauto

        alvadilta virosta saa mekatroniikka osaa halavala


    • Obs11

      Ei siinä enää nykyisin hajoa mikään. Suoli24:ssä taas on hajonnut jo miljoonia kuvitteellisia vaihteistoja. Lähdekritiikki, siinä on sana jota ei kannata unohtaa suoli24 palstalla.

      • Kylmä.rinki

        Niinpä niin. Aika harvoin mikään muukaan uusi auto hajoaa. Entäs 5-vuotias VW?
        Jakopää,turbo,DSG, Entäs nämä uudet 5:n vuoden kuluttua?


      • Obs11

        Kokemuksesta voin sanoa, että edellisessä VW:ssä, joka oli 1.4 tsi dsg, ei hajonnut yhtään mitään. Mittarissa oli vaihtoon mennessä 175 tkm ja auto tuntui edelleen paremmalta kuin nykyinen mersu, jonka otin siksi että emäntä sanoi että hän tahtoo meille mersun. E wagoniin mahtuu tietysti enemmän tavaraa, mutta Golf oli kaikilta muilta osa-alueiltaan mielestäni parempi.


      • Vahvaaaaaaaa
        Kylmä.rinki kirjoitti:

        Niinpä niin. Aika harvoin mikään muukaan uusi auto hajoaa. Entäs 5-vuotias VW?
        Jakopää,turbo,DSG, Entäs nämä uudet 5:n vuoden kuluttua?

        VW:llä on jo kymmenen vuoden ja kymmenien miljoonien valmistettujen TSI-DSG-koneiden kokemus. Sanoisin että paljon turvallisempaa ostaa sellainen kun jonkun japskipojan turbo joka vasta harjoittelee niiden tekemistä. VW on oppirahansa maksanut, Toyota vast taipaleen alussa.
        Lisäksi VW on hoitanut omien mokien paikkaamisen hyvin. Ketju TSI:ssä jakopää vaihdetaan parempaan versioon tehtaan piikkiin ja omistajalle siitä ei tule kustannuksia. Nyt minunkin kohta kymmenen vuotta vanhassa koneessa on uusi parempi jakopää ja sillä huristelee vielä toiset kymmenen vuotta ilman ongelmia, niinkuin on ajeltu tähänkin saakka.
        Aivan loistavia pelejä.


      • VWtuotevastuu
        Obs11 kirjoitti:

        Kokemuksesta voin sanoa, että edellisessä VW:ssä, joka oli 1.4 tsi dsg, ei hajonnut yhtään mitään. Mittarissa oli vaihtoon mennessä 175 tkm ja auto tuntui edelleen paremmalta kuin nykyinen mersu, jonka otin siksi että emäntä sanoi että hän tahtoo meille mersun. E wagoniin mahtuu tietysti enemmän tavaraa, mutta Golf oli kaikilta muilta osa-alueiltaan mielestäni parempi.

        Ei kai kukaan ole väittänyt että kaikki hajoaa,mutta liian moni. Ei siitä muuten olisi noussut niin kauheaa meteliä ja toisekseen tehtaan ja maahantujan vastuunkanto on ollut ala-arvoista venkoilua. Kovan paineen alisena,kun kaikkalla vaaditaan pidempää takuuaikaa ja vastuun ottamista surkeasta laadusta,niin nyt vasta Opelin kohtalon pelossa aletaan nöyrtymään.


    • valveutunutkuluttaja

      Oletteks muuten pistäneet merkille, että volsukaupan mainoksissa ei puhuta halaistua sanaa enää MISTÄÄN DSGstä tai TSIstä. Sen jälkeen kun oli se "kesäkampanja" jossa DSG:n sai "veloituksetta" eli siis toisin sanoen ilmaiseksi, jos joku vaan huolii.

    • 2.4STW

      Onkos tässä juupas eipäse ketjussa vielä kukaan kertonut mikä siellä laatikossa hajoaa, siis vähän tarkemmin kuin että mekatroniikka pettää. Siis, mikä tarkkaan ottaen on se asia mikä pettää?

      Vai onko niin että kukaan ei tiedä?

      • AsiakasMaksaa

        Kyllä VW:n omistajat sen tietävät, mutta haluavat vain kehua vehjettään, jotta sinäkin menisit siihen DSG, ja jakopäämiinaan.....


      • EiMitäänVikaa
        AsiakasMaksaa kirjoitti:

        Kyllä VW:n omistajat sen tietävät, mutta haluavat vain kehua vehjettään, jotta sinäkin menisit siihen DSG, ja jakopäämiinaan.....

        Hähää. Ilohan näillä on kurvailla. Trollit manaa vikoja mutta jätkä senkun porskuttaa.


      • NäinSe
        EiMitäänVikaa kirjoitti:

        Hähää. Ilohan näillä on kurvailla. Trollit manaa vikoja mutta jätkä senkun porskuttaa.

        Jotenkin kieltämättä alkaa näyttää siltä, että eniten vikaa tsi ja dsg yhdistelmässä on niillä, jotka eivät edes omista kumpaakaan. Kateellisten panettelua.


    • Nelivedolla

      Meillä on ollut firmassa useita DSG-autoja. Alkuaikoina niihin tehtiin paljon takuukorjauksia kun ne alkovat nykimään ja pomppimaan varsinkin peruutettaessa.
      Viimeiseen viiteen vuoteen ei ole ollut mitään sellaista ja meillä onkin yli puolet työsuhdeautoista volkkareita tai skodia. Duunarit näyttövät olevan onnellisia niistä. Päällikkänä pidän pientä hajurakoa ja ajan Range Roverilla.

      • OminaisuudetTkm

        Onko niitä firman dsgtä pidetty yli 200 tai 300 tkm?
        Niiden jälkeen alkaa ilmenemään kaksoismassavauhtipyörä- ja öljynlikaantumisominaisuuksia.


    • HGI

      DSG
      Meillä on kaksi DSG 6. Kumpikin toimmi hyvin.(Noputan puuta)
      Käytössä muutama muisti juttu.
      1. P ei ole käsijarru.( Viettävään paikkaan pysäköidessä vaihde N:lle, käsijarru päälle, jalkajarru pois. Auto nytkähtää hieman, jää käsijarrun varaan. Jalkajarru pohjaan, vaihde P:lle)
      2. Liikennevaloissa seisoessa paina jalkajarru pohjaan. Älä luistata.
      3. Auton kulkusuuntaa ei saa vaihtaa auton liikkuessa
      Nämä auttaa jo melko pitkälle. Eikä koske ainoastaa DSG:tä

    • ArthurII

      7 v DGS 1.4 turbo, 2010, SPZ-742: Ajettu 102000 kun merkkivalo syttyi. Olihan se nykinyt jo vuoden verran. Mekatroniikka vaihdettu viime viikolla. Hinta 1900,- DGS toimii pehmeästi mutta tulee kalliiksi.

      • BratwurstitPaaliinSäätiö

        Kiva kun ilmoitit. Aina vaan suurempi syy vältellä noita romuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi, nainen

      Tunnustan, olen heikkona sun hymyyn, ja sekään ei auta yhtään, että sulla on täydellinen nenä. Joten ensi kerralla, kun
      Ikävä
      51
      1945
    2. Some räjähti! Joel Harkimo jakoi haikean viestin meriltä tärkeänä merkkipäivänä: "Välillä..."

      Joel Harkimo on lähtenyt yksin purjehdukselle Atlantin yli. Tsemppiä ja voimia, Joel Harkimo! Lue lisää: https://www.s
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1588
    3. Sedun opettaja?

      Kukas Sedussa on ahdistellut alaikäisiä opiskelijoita? Tämä kansankynttilä oli saanut monta varoitusta, mutta sama homma
      Seinäjoki
      43
      1175
    4. Suurinta rakkautta

      On päästää irti ja antaa toisen mennä. 😎🌹
      Ikävä
      82
      1173
    5. Bess jakoi hämmentävän kuvan - Anna Puu heittää roisin kommentin: "Onneks ei oo eka synnytys"

      Ohhoh! No nyt on aika provosoiva kuva Bessistä. Kivoja kommentteja julkkisystävät laukoo... Tiesitkö, että Bessin (s.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      1060
    6. Kumpi ihastui teistä ensin

      Sinä vai kaivattusi?
      Ikävä
      56
      1049
    7. Milloin nähdään?

      😕💕 Alan olla ihan loppu.
      Ikävä
      48
      1015
    8. Mitä mun pitää tehdä?

      Mitä me mies tehdään? Mitä sä haluat mun tekevän? Mä en tiedä. Mä luulen tietäväni, että molemmat kärvistelee tunteid
      Ikävä
      40
      968
    9. Keskusta on kovassa nousussa

      Persut ovat jäämässä kauas taakse. Maaseudun ihmiset ovat palaamassa järkiinsä epäonnistuneen persuseikkailun jälkeen.
      Maailman menoa
      129
      945
    10. Näytät paremmalta kuin koskaan ennen

      Aivan jokaisena päivänä. Minä pidän sinusta parhaimman huolen. Lupaan sen, sen voin luvata.
      Ikävä
      38
      916
    Aihe