Pitkäaikaishoitopäätöstä ja ennakkoperintö.

Maamonmarjat

Äitini sai pitkäaikaishoitopäätöstä Alzheimenin vuoksi. Äidillä on asunto-osake, ei muuta omaisuutta, eikä säästöjä. Asunto halutaan myydä, koska yhtiönvastike juoksee joka kuukausi. Äidillä kansaneläke, joka tietysti menee hoitomaksuihin. Asunto pitäisi ensin siirtää meille parillisille, sen jälkeen remontoitava ja sitten myytävä. Miten tämä ennakkoperintö asia hoidetaan? Äidiltä nimi loppuun? Asia on keskusteltu, äidin ollessa vielä tolkuissaan.

4

705

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laamakuiskaaja

Ennakkoperintö on lahja, siitä menee lahjavero .

"Asia on keskusteltu, äidin ollessa vielä tolkuissaan." pitääkö tuo tulkita siten että äiti ei enää ole tolkuissaan, eli oikeustoimikelpoinen? Jos äiti ei ole oikeustoimikelpoinen hän ei voi lahjoittaa omaisuuttaan, eikä mahdollinen edunvalvojakaan sitä voi tehdä. Jos äiti on oikeustoimikelpoinen niin teette lahjakirjan.

Pykälien mukaan toimittaessa oikeustoimikelvottomalle henkilölle pitää hake maistraatista edunvalvoja. Hän voi sitten tilanteen mukaan ottaa vuokralaisen tai maistraatin luvalla myydä asunnon. Kummassakin tapauksessa rahat menevät äidille. Perilliset saavat osansa vasta kuoleman jälkeen.

• Marjanmaamot

Kiitos vastauksista. Täytynee selvittää hoitavalta lääkäriltä, onko äitini oikeustoimikelpoinen. Jos ei ole, niin on kai ainoa toivo löytää, aikoinaan kirjoittamalla paperi ennakkoperinnöstä. Äidin asunto on eri paikkakunnalla ja täydellinen remontti edessä. Olen itse fyysisesti sairas ja eläkkeellä. Eikä äidillä käteisvaroja ollenkaan. Ei voi vuokrata tai myydä, ja vastike juoksee...

Eli valtakirjalla ennakkoperintö, mikäli äiti on oikeustoimikelpoinen ja kirjallista lappua ei löydy, joka on tehty n.10 vuotta sitten? Jos äiti myy, niin rahathan taitaa mennä hoitomaksuihin?

Neuvoton

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi arkuuteni

Olen säälittävä, mitä tulee sinun kohtaamiseen. Tunnen vaan itseni todella epävarmaksi sun kanssa. Jos minun olisi pitän
      Ikävä
      50
      967
    2. Kuka melkein täysi-ikäinen hukkui?

Poliisin mukaan nuori oli lähes täysi-ikäinen. Ennen iltakuutta tulleen ilmoituksen mukaan ihminen oli joutunut mahdoll
      Iisalmi
      15
      848
    3. Perussuomalaisten kannatus nousi rytinällä Ylen tänään julkaisemassa tuoreimmassa gallup-kyselyssä.

https://yle.fi/a/74-20239449 Perussuomalaisilla hurja- ja ylivoimaisesti suurin nousu tässä uudessa Ylen gallupissa. Kyl
      Maailman menoa
      501
      788
    4. kenen näköinen

kaivattusi on ?
      Ikävä
      46
      727
    5. Mikä on ollut

Söpöintä välillämme?
      Ikävä
      42
      654
    6. Hyvännäköinen pakkaus

Olet hyvännäköinen pakkaus nainen.
      Ikävä
      37
      599
    7. Tykkäätköhän vielä minusta?

Yhtä paljon, kuin minä sinusta? Haaveissa ollaan kahdestaan, rauhassa ja lähennytään fyysisesti ja tutustutaan syvemmin
      Ikävä
      30
      596
    8. Vihervasemmistofeministinaisasianaiset

Tulevat tänne palstalle haukkumaan miehiä ja naljailemaan miehelle, kehuvat olevansa heitä parempia. Itse asuvat MIEHE
      Sinkut
      169
      536
    9. Olet ihana

Muru, sä oot ihana. Tunsitko sen sähkön meidän välillä kun oltiin ihan låhekkäin? 👩‍❤️‍👩❤️😼😘
      Ikävä
      37
      530
    10. Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?

Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan
      Maailman menoa
      56
      487
    Aihe