Mitä tehdään?

Kaikkeekanssa

Nyt alkaa muovinkin kierrätys ja lehdessä sanottiin, ettei muovijätettä saa enää laittaa sekajätteeseen.
Kaikki kunnia kaikenlaiselle lajittelulle, mutta jos talossa asuu yksikin asukas, joka saa kotihoitoa, niin kierrätys on turhaa, koska ei kukaan työntekijä kierrätä kenenkään toisen ihmisen jätteitä, vaan kaikki menevät samaan lootaan.
Sitä jätettä tulee paljon, koska kaikki ruoka esimerkiksi tulee erilaisissa kertakäyttörasioissa.
Kukaan ei puhu kyseisestä ongelmasta kotihoidon yhteydessä!

15

296

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • karppi5100

      se joka haluan muovi jäteen vastaa varmaan se tekevät varmaan kierättys keskus pitki poikin suomen maatta se hullua että asuskaat alkava pestä muovijäte kuka maksaa veden . joka taloutteen tiski pöydään jäte mylly ja jäte menneen silloin veden puhdistamolle niin se on kaiken helpoin tapa toimia ihmisilta säästyy pesemisen vai ja jäteen kuskaaminen keräys astiaan vaikka kahden kilometrin päähän kyllä päättäjät ovat tytmiä ja kansa teke mitä käskettää ja nyt polttovoimaloitta on niin sinne muovijäte pitää saada ei vain kiertoon nyt hallitus muutaa lakia vain oikeaan suuntaa

    • thjah

      Täällä Koillismaalla juuri luovuttiin viime vuoden alussa muovin keruusta.

    • eturivissä

      Lahden alueella on poltettavan jätteen erilliskeräys ollut jo vuosisadan alusta asti käytössä. Hyvä että "Taka-Hikiäkin" seuraa vaikkakin kaukaa perässä.

      • edistyksellistä

        Meillä taas on ollut energiajätteen keräys jo vuosituhannen alusta asti...


    • paskapaskapaska

      Eikö jätefirma voi tulla vastaan ja hommata asiakkaille sopivat pöntöt joka paskalle jos ne täytyy alkaa lajitteleen. Jätefirmathan siitä lajittelusta hyödyn saavat. Ja mitä teen ensi vuonna 240 litran sekajäteastialle? Eihän se tule täyttymään ikinä koska nytkin kestää kuukauden ennenkuin se on edes puolillaan. Vaihtaisko ne sen pienempiin joihin lajittelen

    • eturivissä

      Meillä on sekajäteastian tyhjennysväli 8 viikkoa. Kyllä sinne aina jotain kertyy täälläkin Päijät-Hämeessä.

    • Puunhalaajatmullaksi

      Vielä yksi purkki lisää? Ei mahdu roskahuoneeseen/varastoon.
      Entäpä kotona? Nyt on jo kerättävä pahvi, lasi, metalli, seka-, ja biojäte. Paristot ,ongelmajätteet ja pian kankaat
      Kuppi tässä menee nurin. Sullon kohta kaikki sekajätteisiin.
      Täällä pikkukaupungissa (Salo) Ei kaupunki ole saanut omiin kiinteistöihin vielä tuota pahvinkeräystä toimimaan. Vaan yksityiset As. Oy:t ovat. Kukahan niitäkin kaupungin touhuja valvoo?

    • eturivissä

      Omakotitaloissa meilläpäin on kaksi jätekeräyslajia: sekajäte ja poltettava jäte. Muut viedään kaupan vieressä oleviin keräyspisteisiin. Onko vaikeeta?

      • Kerrostalolajittelija

        On. Ei riitä lajitteluboksit kotona, eikä kohta jätehuoneessa.


      • kyllä-on

        On. Ei ole autoa eikä lajittelupistettä kilometrienkään säteellä. Reppuunko tungen ne kaikki muut jätteet ja lähden polkupyörällä etsimään keräyspistettä? Ja ajelen ympäri kaupunkia kun loisteputket pitää viedä sinne ja paristot tänne jne. Mitään ei saa viedä yhteen paikkaan.

        Niin hankalaksi on tämä lajittelupelleily tehty, että valitettavasti sekajätteeseen menee suurin osa jätteestä. Paristot kyllä tosin kauppaan vien kun niitä otetaan vastaan joka kaupassa ja ne mahtuvat taskuun.


    • tukhimo

      Eikö tuo sekajäte muutu jollain lakipykälällä jo kohta laittomaksi. Meillä ainakin Seinäjoella on ollut jo monta vuotta kaikki jäte ns poltettavaajätettä, joka menee jätteenpolttolaitokseen. Jossain määrin ongelmaa on ilmeisesti ruokajätteen liian suuressa määrässä. Tietty määrä ruokaa on palamisprosessissa jopa hyvä asia, mutta liika on liikaa. Mielestäni on turha kotitalouksille montaa eri pönttöä jakaa, yksi pönttö ja silläsipuli. Jätteenpoltto on ainoa oikea ratkaisu. Ainoastaan kompostoijia pitäisi saada jonkinverran lisää, että ruokajätteen suhde pysyisi oikeana. Metallit, pahvit ja lasit ON JO helppo kierrättää, kun kierrätyspisteitä löytyy joka nurkan takaa. Eikä metallit ja pahvit vie edes paljoa tilaa. Eniten tilaa vie monella nämä palautuspullot sekä tölkit, ja siitä huolimatta ne kiikutetaan auton perällä palautusautomaattiin, jossa menee vielä kaiken lisäksi jumalattomasti aikaa. Metalleissa, laseissa ja pahveissa ei mene aikaa juuri yhtään, kun ne on jo hupskeikkaa molokeissa. Lajittelu on asennekysymys, sen kun oppii, niin ei osaa olla lajittelematta. Loppujen lopuksi roska-autoon menee aika vähän poltettavaa jätettä. Meillä kertyy 4viikon tyhjäys välillä roskis noin puolilleen. Lähinnä likaista pakkausjätettä, jota ei pysty kierrättämään. Teoriassa jos oikein tosissaan lajittelisi, ei tarvitsisi jäteyhtiön roskapönttöä lainkaan. Veisi ne vähät vanupuikko-jätskipaperi-pöytärätti jätteet kauppareissulla pikkupussissa kaupan roskikseen.

    • ai.kaikki.samaan

      Palamatonta jätettä on vaikea polttaa. Lisäksi esim. PVC muovi muodostaa poltettaessa haitallisia kaasuja.

    • gshzj33

      Kesällä pitäisi olla muovinkeruut jo monissa paikoissa . Myös ilmeisesti Koillismaallakin?

    • täyttä.pelleilyä

      Mitä enemmän tätä pelleilyä tulee, sitä vähemmän kierrätän. Ennen sentään biojätteet laitoin biojätteisiin, paperit paperinkeräykseen, paristot paristonkeräysastiaan, lasit lasinkeräykseen ja metallit metallinkeräykseen. Jopa loistelamput kannoin niille tarkoitettuun pisteeseen (jos sellaisen löysin). Ei mitään ongelmaa.

      Nyt tämä kierrättäminen alkaa menemään jo vittuilun tasolle, joten olen alkanut vittuilemaan takaisin.

      Ensin piti alkaa erottelemaan paperit ja kartongit. Eriväriset paperitkin ovat kuulemma toiset paperia ja toiset kartonkia (ruskeat), joten aloin kippamaan paperit sekajätteisiin, kun en tiennyt mitkä paperit ovat paperia ja mitkä kartonkia.

      Nyt on uusimpana villityksenä tullut tämä "energiajae" (mikä vitun JAE?), josta ilmisesti jokin järjen ääni jossain on saanut aikaiseksi, että sitä kutsutaan nykyään ihan energiaJÄTTEEKSI.

      Mutta sitä mitä sinne saa tai pitää laittaa onkin on vähän korkeamman tason matematiikkaa. Energiajäte on siis palavaa jätettä. Mielestäni paperikin palaa, joten paperit ja kartongitko sinne vai? Tuskin. Tuskin. Se on siis tarkoitettu muovijätteelle. Mutta ettei liian yksinkertaiseksi menisi, niin ei suinkaan kaikille muoveille.

      Pitää ensin etsiä taulukko kaikista muovilyhenteistä mitä on olemassa, mm. UPE, PF, EP, PUR, PMMA, PE-LD, PE-HD, PP, PS, PET, PVC, PA, PLA, PTFE, POM, ECTFE, PVDF, ABS jne.

      Sitten täytyy selvittää mitkä näistä ovat polttokelpoisia, eli energiajäteastiaan kelpaavia. Sitten jokaisesta muovijätteestä mitä syntyy, pitää etsiä merkintä mistä selviää, minkätyyppistä muovia se on ja heittää se sen mukaiseen astiaan. Kotiin täytyy myös saada roskakärryyn mahtumaan uusi astia energiajätteelle johon nämä polttokelpoiset muovijätteet laitetaan, tai sitten vaikka keittiön pöydän alle kätevästi joku pahvilaatikko energiaJAKEELLE.

      Helppoa kuin mikä, joten: en periaatteesta lajittele enää edes biojätteitä, vaan kippaan kaiken sekajätteisiin, paristoja, metallisia pullonkorkkeja ja lamppuja myöten. Jätteen noutaja lajitelkoon jätteensä, jota bisneksissään hyödyntää.

      Minä en tee työtä firman puolesta, joka jätteilläni hyötyy ja harjoittaa liiketoimintaansa. Lajitelkoon itse ne mitkä kuvittelee rahaksi muutavansa. Maksan firmalle jo niiden poisviennistä, jonka pitäisi oikeastaan maksaa minulle, että saa ostaa jätteeni käyttöönsä liiketoiminnassaan hyödynnettäväksi. Siinä tapauksessa voisin ehkä ne lajitellakin valmiiksi, jos jätteennoutofirma jätteideni hakemisesta minulle maksaisi.

      Mutta niin kauan, kun se on niin päin, että minä maksan jätteistäni firmalle, joka tekee jätteilläni bisnestä, niin hintaan sisältyköön bisnekseen hyödynnettävän jätteen lajittelu. Voisin tosiaan myydä jätteeni lajiteltuna jätefirmalle, mutta niin kauan kun se tosiaan menee väärin päin, niin lajitelkoon firma itse jätteensä.

      • EetvarttiK

        "Voisin tosiaan myydä jätteeni lajiteltuna jätefirmalle, mutta niin kauan kun se tosiaan menee väärin päin, niin lajitelkoon firma itse jätteensä."
        -Kyllä, olen samaa mieltä! Ja miksi minun vanhan ukon täytyisi maksaa yhdestä roskapussista sama kuin naapurin hamstraajat joilla pönttö on aina täynnä, minulla kertyy jätettä 1 kaupan kassillinen kuussa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe