MARJANPOIMINTAAN

Pilmari

Ulkomaalaisista marjanpoimijoista riittää mekkalaa.
Uskon meidän akastimemme olevan melko tyhjiä ja ruokapöydästämme puuttuvan kotimaisia marjoja ja tomaattejakin
elleivät vierasmaalaiset tulisi apuunhttp://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/ulkomainen-työvoima-kullanarvoista-marjatiloille-1.1874795?
Närpiössä ei liene edes kielivaikeuksia?

16

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamutmetsään

      Miksei noita työttömiä mamuja laiteta marjan poimintaan, vaan makuutetaan laiskoina.

      • TV kertoo Kuhmosta
        valituksia joita kuulee alvariinsa.
        Ulkomaalaiset marjanpoimijat kiertävät jopa satoja - tuhansia km. etsiessään marjahalmetta. Närpiöläisellä marjatilalla kaikki ovat ulkomaalaisia. Kuhmossakin otaksun edelleen olevan melkoisesti
        poimijaa odottavia herkkutatteja ja marjoja
        http://areena.yle.fi/tv/suorat/yle-tv2#autoplay=


      • PeerGynt kirjoitti:

        TV kertoo Kuhmosta
        valituksia joita kuulee alvariinsa.
        Ulkomaalaiset marjanpoimijat kiertävät jopa satoja - tuhansia km. etsiessään marjahalmetta. Närpiöläisellä marjatilalla kaikki ovat ulkomaalaisia. Kuhmossakin otaksun edelleen olevan melkoisesti
        poimijaa odottavia herkkutatteja ja marjoja
        http://areena.yle.fi/tv/suorat/yle-tv2#autoplay=

        On tästä jo aikaa kun Yle;n toimittaja kertoi Kevon luonnonpuistossa olevan valtavasti herkkutatteja.
        Osannevatko porot niitä käyttää hyödykseen? Muistan kakarana kun lehmät ahmivat tatteja suurina herkkuina metsästä.
        Meillä niitä ei osattu hyödyntää.

        Toinen tapaus oli kun luonto-opastaja reissasi Korvatunturin kairassa.
        "Meinasi suru tulla puseroon näkymästä suonlaidassa, kypsää hillaa loisti keltaisena puoli silmänkantamaa". Kukaan niitä ei hakisi, sureksi.


      • Kysynpävaan

        Ja miksi noita suomalaisia työttömiä ,ei laiteta marjanpoimintaan,vaan annetaa sossusta kaikki valmiiksi?


      • luulisin.niin

        Liikkuva mamu söisi enemmän. Eihän he metsässä liikkuisi mutta jo kävely metsän reunaan bussista kuluttaisi energiaa ja ruokalaskua.


    • valokitta

      HILLAAN
      Tänään kerrottiin jo saadun hilla satoja kiloja myyntiinkin.
      Poimijoille on maksettu viisitoista euroa kilosta.
      Ei kerrottu kenenkään suomalaisen eksyneen hillasuolle.

      • tori.ostaja

        Ei noin paljon kerääjälle makseta, että 15e. Nyt en muista mitä myyntiautot toreilla pyytävät. Lakkaa kiloittain, mustikkaa ja puolukkaa ämpäreittäin.


    • mustikkaaaan

      Toreilla käy marjanostajia. Hyvä marjasato ei hinnoissa näy kuten ei
      myöskään suomalaisten poimimia. Kerrotaan, että kauppaan tulevista marjoita 80-90 % on ulkomaalaisten keräämiä.
      Heitä on vain pari kolmetuhatta. Suomen nuoret ylös, ulos ja marjametsään.

    • mustikanpoimintaan

      Kyllä sinne marjametsään voisi viedä myös meidän omia työttömiä ei vain "manuja"
      Olen seurannut nuoria ja todella hyvä kuntoisia ihmisiä kysyni heiltä miksi he eivät kerää marjoja ja myy niitä. Vastaus oli melkein jokaiselta; ei kukaan täysjärkinen lähde metsään rämpimään kerätköön ne jotka niitä syövät.
      Kesällä pitäis ottaa nuorilta ja hyvä kuntoisilta työttömyys korvaukset pois ja sanoa, että tienatkaa elantonne metsästä sieltä kyllä leipä lähtee.
      Itse olen kerännyt niin marjoja kun sieniä ja saanut hyvät ansiot vaikka ikää on yli 70v.

      Missä kunnossa ne ovat nykynuoret kun ovat yli seitsenkymppisiä?

      • hirvikärpänen

        Sää suosii poimijaa,
        mutta hellekö esteenä tai hirveät kärpäset?


      • Vanha.ja.hidas.poimija

        Ei osta marjajopparit suomalaisten poimimia marjoja. Ei ota vanhukset jotka ei itse metsään pääse, ei ilmankaan. Kahtena kesänä olen poiminut mustikoita yli oman tarpee, vaan omaan pakastimeen olen saanut ne säilöä. Tänä kesänä en aio poimia mitään, vaikka ihan mukavaa ulkoilua se olisi. Niin, ja olen itse yli 70 v, voisipa sanoa, terve M.
        Mikähän tuossa ulkomaisten poimijoitten rahtaamisessa pohjimmiltaan on kyse? Ihmiskauppa? Suomen alasajo? Ainakin viisumimääräysten törkeä väärinkäyttö viranomaisten suosiollisella avustuksella. Poimijat tulevat turistiviisumilla, töihin!


      • puolet.itselle
        Vanha.ja.hidas.poimija kirjoitti:

        Ei osta marjajopparit suomalaisten poimimia marjoja. Ei ota vanhukset jotka ei itse metsään pääse, ei ilmankaan. Kahtena kesänä olen poiminut mustikoita yli oman tarpee, vaan omaan pakastimeen olen saanut ne säilöä. Tänä kesänä en aio poimia mitään, vaikka ihan mukavaa ulkoilua se olisi. Niin, ja olen itse yli 70 v, voisipa sanoa, terve M.
        Mikähän tuossa ulkomaisten poimijoitten rahtaamisessa pohjimmiltaan on kyse? Ihmiskauppa? Suomen alasajo? Ainakin viisumimääräysten törkeä väärinkäyttö viranomaisten suosiollisella avustuksella. Poimijat tulevat turistiviisumilla, töihin!

        Omissa pensaissa on niin paljon punaherukkaa että joudun vinkin halukkaille poimijoille, jos vaan huolivatten.


      • joku.ei.vaan.kohtaa
        puolet.itselle kirjoitti:

        Omissa pensaissa on niin paljon punaherukkaa että joudun vinkin halukkaille poimijoille, jos vaan huolivatten.

        Sekä myyntiä, että talven varalle ihmiset hamstraavat jopa liikaakin marjoja ja sieniä. Joka kevät ihmiset tuovat käyttökelpoisia mehuja ja hilloja jätekeskuksiin kun niille ei sitten ollutkaan käyttöä.
        Toisaalta japanilaiset ostaisivat kaikki mustikat mitä Suomesta vaan olisi myydä. Joko ei vaan toimi kun lehdissä on kevättalvellakin myynti-ilmoituksia marjoista ja sienistä. Ämpäreittäin.


      • lemin.lennu
        hirvikärpänen kirjoitti:

        Sää suosii poimijaa,
        mutta hellekö esteenä tai hirveät kärpäset?

        Jostain syystä hirvikärpäset eivät minua erityisesti häiritse. Aina niitä autoon ja kotiinkin tulee.
        Sitten vasta kun paidan riisuu ja pois ne nyppii, niistä eroon pääsee. Joillekin tulee kuulemma paukamiakin.


      • Pääsisinpä
        Vanha.ja.hidas.poimija kirjoitti:

        Ei osta marjajopparit suomalaisten poimimia marjoja. Ei ota vanhukset jotka ei itse metsään pääse, ei ilmankaan. Kahtena kesänä olen poiminut mustikoita yli oman tarpee, vaan omaan pakastimeen olen saanut ne säilöä. Tänä kesänä en aio poimia mitään, vaikka ihan mukavaa ulkoilua se olisi. Niin, ja olen itse yli 70 v, voisipa sanoa, terve M.
        Mikähän tuossa ulkomaisten poimijoitten rahtaamisessa pohjimmiltaan on kyse? Ihmiskauppa? Suomen alasajo? Ainakin viisumimääräysten törkeä väärinkäyttö viranomaisten suosiollisella avustuksella. Poimijat tulevat turistiviisumilla, töihin!

        Hei, poimija!
        Kertomasi ihmetyttää minua suuresti: Ettäkö ei huolita marjoja edes ilmaiseksi? Minä taas sureksin sitä, että en uskalla yksin enää metsään ( N - kohta 70 v) eikä kaveria ole. Ei ole sopivaa metsääkään lähellä, kun Helsingissä asun.
        Haluaisin kyllä poimia kaikkea.


      • ylimäärästä
        joku.ei.vaan.kohtaa kirjoitti:

        Sekä myyntiä, että talven varalle ihmiset hamstraavat jopa liikaakin marjoja ja sieniä. Joka kevät ihmiset tuovat käyttökelpoisia mehuja ja hilloja jätekeskuksiin kun niille ei sitten ollutkaan käyttöä.
        Toisaalta japanilaiset ostaisivat kaikki mustikat mitä Suomesta vaan olisi myydä. Joko ei vaan toimi kun lehdissä on kevättalvellakin myynti-ilmoituksia marjoista ja sienistä. Ämpäreittäin.

        nimimerkki "joku ei vaan kohtaa": No ei - näköjään.
        Samaan aikaan vanhukset kärsii kotihoidossakin aliravitsemuksesta, kun ei pelkät pikalämmityseinekset paljon maistu eikä ravitse. On tämä hullua.
        Mitä asialle voisi tehdä?

        Yksi paikka, missä äännöllisesti kysellään ylimääräisiksi jääneitä tuoreita tai pakastettuja metsän antimia, on erilaiset "vaihtopiirit" netissä, sellaiset kuin esimerkiksi Stadin aikapankki täällä pääkaupunkiseudulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1254
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      121
      1133
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      855
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      843
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      316
      797
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe