MARJANPOIMINTAAN

Pilmari

Ulkomaalaisista marjanpoimijoista riittää mekkalaa.
Uskon meidän akastimemme olevan melko tyhjiä ja ruokapöydästämme puuttuvan kotimaisia marjoja ja tomaattejakin
elleivät vierasmaalaiset tulisi apuunhttp://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/ulkomainen-työvoima-kullanarvoista-marjatiloille-1.1874795?
Närpiössä ei liene edes kielivaikeuksia?

16

122

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mamutmetsään

      Miksei noita työttömiä mamuja laiteta marjan poimintaan, vaan makuutetaan laiskoina.

      • TV kertoo Kuhmosta
        valituksia joita kuulee alvariinsa.
        Ulkomaalaiset marjanpoimijat kiertävät jopa satoja - tuhansia km. etsiessään marjahalmetta. Närpiöläisellä marjatilalla kaikki ovat ulkomaalaisia. Kuhmossakin otaksun edelleen olevan melkoisesti
        poimijaa odottavia herkkutatteja ja marjoja
        http://areena.yle.fi/tv/suorat/yle-tv2#autoplay=


      • PeerGynt kirjoitti:

        TV kertoo Kuhmosta
        valituksia joita kuulee alvariinsa.
        Ulkomaalaiset marjanpoimijat kiertävät jopa satoja - tuhansia km. etsiessään marjahalmetta. Närpiöläisellä marjatilalla kaikki ovat ulkomaalaisia. Kuhmossakin otaksun edelleen olevan melkoisesti
        poimijaa odottavia herkkutatteja ja marjoja
        http://areena.yle.fi/tv/suorat/yle-tv2#autoplay=

        On tästä jo aikaa kun Yle;n toimittaja kertoi Kevon luonnonpuistossa olevan valtavasti herkkutatteja.
        Osannevatko porot niitä käyttää hyödykseen? Muistan kakarana kun lehmät ahmivat tatteja suurina herkkuina metsästä.
        Meillä niitä ei osattu hyödyntää.

        Toinen tapaus oli kun luonto-opastaja reissasi Korvatunturin kairassa.
        "Meinasi suru tulla puseroon näkymästä suonlaidassa, kypsää hillaa loisti keltaisena puoli silmänkantamaa". Kukaan niitä ei hakisi, sureksi.


      • Kysynpävaan

        Ja miksi noita suomalaisia työttömiä ,ei laiteta marjanpoimintaan,vaan annetaa sossusta kaikki valmiiksi?


      • luulisin.niin

        Liikkuva mamu söisi enemmän. Eihän he metsässä liikkuisi mutta jo kävely metsän reunaan bussista kuluttaisi energiaa ja ruokalaskua.


    • valokitta

      HILLAAN
      Tänään kerrottiin jo saadun hilla satoja kiloja myyntiinkin.
      Poimijoille on maksettu viisitoista euroa kilosta.
      Ei kerrottu kenenkään suomalaisen eksyneen hillasuolle.

      • tori.ostaja

        Ei noin paljon kerääjälle makseta, että 15e. Nyt en muista mitä myyntiautot toreilla pyytävät. Lakkaa kiloittain, mustikkaa ja puolukkaa ämpäreittäin.


    • mustikkaaaan

      Toreilla käy marjanostajia. Hyvä marjasato ei hinnoissa näy kuten ei
      myöskään suomalaisten poimimia. Kerrotaan, että kauppaan tulevista marjoita 80-90 % on ulkomaalaisten keräämiä.
      Heitä on vain pari kolmetuhatta. Suomen nuoret ylös, ulos ja marjametsään.

    • mustikanpoimintaan

      Kyllä sinne marjametsään voisi viedä myös meidän omia työttömiä ei vain "manuja"
      Olen seurannut nuoria ja todella hyvä kuntoisia ihmisiä kysyni heiltä miksi he eivät kerää marjoja ja myy niitä. Vastaus oli melkein jokaiselta; ei kukaan täysjärkinen lähde metsään rämpimään kerätköön ne jotka niitä syövät.
      Kesällä pitäis ottaa nuorilta ja hyvä kuntoisilta työttömyys korvaukset pois ja sanoa, että tienatkaa elantonne metsästä sieltä kyllä leipä lähtee.
      Itse olen kerännyt niin marjoja kun sieniä ja saanut hyvät ansiot vaikka ikää on yli 70v.

      Missä kunnossa ne ovat nykynuoret kun ovat yli seitsenkymppisiä?

      • hirvikärpänen

        Sää suosii poimijaa,
        mutta hellekö esteenä tai hirveät kärpäset?


      • Vanha.ja.hidas.poimija

        Ei osta marjajopparit suomalaisten poimimia marjoja. Ei ota vanhukset jotka ei itse metsään pääse, ei ilmankaan. Kahtena kesänä olen poiminut mustikoita yli oman tarpee, vaan omaan pakastimeen olen saanut ne säilöä. Tänä kesänä en aio poimia mitään, vaikka ihan mukavaa ulkoilua se olisi. Niin, ja olen itse yli 70 v, voisipa sanoa, terve M.
        Mikähän tuossa ulkomaisten poimijoitten rahtaamisessa pohjimmiltaan on kyse? Ihmiskauppa? Suomen alasajo? Ainakin viisumimääräysten törkeä väärinkäyttö viranomaisten suosiollisella avustuksella. Poimijat tulevat turistiviisumilla, töihin!


      • puolet.itselle
        Vanha.ja.hidas.poimija kirjoitti:

        Ei osta marjajopparit suomalaisten poimimia marjoja. Ei ota vanhukset jotka ei itse metsään pääse, ei ilmankaan. Kahtena kesänä olen poiminut mustikoita yli oman tarpee, vaan omaan pakastimeen olen saanut ne säilöä. Tänä kesänä en aio poimia mitään, vaikka ihan mukavaa ulkoilua se olisi. Niin, ja olen itse yli 70 v, voisipa sanoa, terve M.
        Mikähän tuossa ulkomaisten poimijoitten rahtaamisessa pohjimmiltaan on kyse? Ihmiskauppa? Suomen alasajo? Ainakin viisumimääräysten törkeä väärinkäyttö viranomaisten suosiollisella avustuksella. Poimijat tulevat turistiviisumilla, töihin!

        Omissa pensaissa on niin paljon punaherukkaa että joudun vinkin halukkaille poimijoille, jos vaan huolivatten.


      • joku.ei.vaan.kohtaa
        puolet.itselle kirjoitti:

        Omissa pensaissa on niin paljon punaherukkaa että joudun vinkin halukkaille poimijoille, jos vaan huolivatten.

        Sekä myyntiä, että talven varalle ihmiset hamstraavat jopa liikaakin marjoja ja sieniä. Joka kevät ihmiset tuovat käyttökelpoisia mehuja ja hilloja jätekeskuksiin kun niille ei sitten ollutkaan käyttöä.
        Toisaalta japanilaiset ostaisivat kaikki mustikat mitä Suomesta vaan olisi myydä. Joko ei vaan toimi kun lehdissä on kevättalvellakin myynti-ilmoituksia marjoista ja sienistä. Ämpäreittäin.


      • lemin.lennu
        hirvikärpänen kirjoitti:

        Sää suosii poimijaa,
        mutta hellekö esteenä tai hirveät kärpäset?

        Jostain syystä hirvikärpäset eivät minua erityisesti häiritse. Aina niitä autoon ja kotiinkin tulee.
        Sitten vasta kun paidan riisuu ja pois ne nyppii, niistä eroon pääsee. Joillekin tulee kuulemma paukamiakin.


      • Pääsisinpä
        Vanha.ja.hidas.poimija kirjoitti:

        Ei osta marjajopparit suomalaisten poimimia marjoja. Ei ota vanhukset jotka ei itse metsään pääse, ei ilmankaan. Kahtena kesänä olen poiminut mustikoita yli oman tarpee, vaan omaan pakastimeen olen saanut ne säilöä. Tänä kesänä en aio poimia mitään, vaikka ihan mukavaa ulkoilua se olisi. Niin, ja olen itse yli 70 v, voisipa sanoa, terve M.
        Mikähän tuossa ulkomaisten poimijoitten rahtaamisessa pohjimmiltaan on kyse? Ihmiskauppa? Suomen alasajo? Ainakin viisumimääräysten törkeä väärinkäyttö viranomaisten suosiollisella avustuksella. Poimijat tulevat turistiviisumilla, töihin!

        Hei, poimija!
        Kertomasi ihmetyttää minua suuresti: Ettäkö ei huolita marjoja edes ilmaiseksi? Minä taas sureksin sitä, että en uskalla yksin enää metsään ( N - kohta 70 v) eikä kaveria ole. Ei ole sopivaa metsääkään lähellä, kun Helsingissä asun.
        Haluaisin kyllä poimia kaikkea.


      • ylimäärästä
        joku.ei.vaan.kohtaa kirjoitti:

        Sekä myyntiä, että talven varalle ihmiset hamstraavat jopa liikaakin marjoja ja sieniä. Joka kevät ihmiset tuovat käyttökelpoisia mehuja ja hilloja jätekeskuksiin kun niille ei sitten ollutkaan käyttöä.
        Toisaalta japanilaiset ostaisivat kaikki mustikat mitä Suomesta vaan olisi myydä. Joko ei vaan toimi kun lehdissä on kevättalvellakin myynti-ilmoituksia marjoista ja sienistä. Ämpäreittäin.

        nimimerkki "joku ei vaan kohtaa": No ei - näköjään.
        Samaan aikaan vanhukset kärsii kotihoidossakin aliravitsemuksesta, kun ei pelkät pikalämmityseinekset paljon maistu eikä ravitse. On tämä hullua.
        Mitä asialle voisi tehdä?

        Yksi paikka, missä äännöllisesti kysellään ylimääräisiksi jääneitä tuoreita tai pakastettuja metsän antimia, on erilaiset "vaihtopiirit" netissä, sellaiset kuin esimerkiksi Stadin aikapankki täällä pääkaupunkiseudulla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe