Mitä tehdä?

inuhfsd

Oon pitkään jo epäillyt että mulla olisi masennus, joten päätin netistä tehdä niitä ihan päteviä testejä, suomalaisia ja ulkomaalaisia. Jokaisesta tuli että luultavasti "sairastan" vaikeaa masennusta tai dystymiaa. Ja olen 14 vuotias tyttö. Haluaisin kertoa äidilleni että saisin apua, mutta en oo ikinä äitin kanssa oikein puhunu mistää tämmösistä asioista. Oon päättänyt että sitten kun koulut alkaa kerron siellä terkkarille, mutta en oo varma mitä mulla pitäis sanoa. Ja pitäiskö mulla puhua terkkarille vai kuraattorille? Oon miettiny että voisin kertoa sille että epäilen että mulla ois masennus ja sitten niistä testeistä ja mistä tämä kaikki vois johtua. Mutta jos kerron tästä terkkarille voinko kysyä häntä ilmoittamaan asiasta äidilleni koska ite en siitä haluais kertoa? Kiitos jos joku voi auttaa näihin kysymyksiin.

4

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiäcx

Hei. :) On hienoa, että olet itse hakemassa apua - masennusta sairastaneena tiedän, että se on todella vaikeaa. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että kannattaa puhua ensin äitisi kanssa, jos vain sinun ja äitisi välit ovat hyvät. Siinä tilanteessa olisi parempi, että äitisi kuulee asiasta sinulta itseltäsi kuin joltain kouluterveydenhuollon työntekijältä. On periaatteessa ihan sama, puhutko terkkarille vai kuraattorille. Kuraattorille sun luultavasti pitäisi varata aika, näin ainakin toimittiin meidän yläasteella mun ollessa vielä peruskoulussa. Lisäksi kuraattorille oli aika pitkät jonot. Yläasteella, jolla minä olin, ei tarvinnut varata terkkarille aikaa. Voit mennä puhumaan ihan kummalle tahansa, saat varmasti tarvitsemaasi apua. Tsemppiä sulle ihan hirmuisesti!:)

• siitäsealkaa

Toimi ihan noin kuin aloituksessa suunnitelit.

• Viltti5194

Ensinnäkään masennus ei ole sairaus, joten sitä ei voi diagnosoida kuin syöpää. Jos sinua masentaa, niin sinua masentaa, tai kapulakielellä ilmaistuna; sinulla on masennus. Internetistä löytyviä masennustestejä ei kannata uskoa, koska ovat lähes poikkeuksetta lääketeollisuuden sponsoroimia tai suoraan ylläpitämiä. Niiden tarkoitus on myydä lääkkeitä sinisilmäisille kuluttajille.

Pilleripeliin ei kannata lähteä. Olet vasta 14-vuotias. Sinulla olisi paljon koettavaa edessä elämässä. Olisi kamalaa ajatella, että lobotomoisit itsesi jo noin nuorena ennen kuin olet edes täysikäisyyttä päässyt kokemaan. Ajatuskin oksettaa minua, mutta en voi tai halua sinun, perheesi ja psykiatrin, terkkarin tai lääkärin päätöksiin puuttua.

• tsemiii

Kun olin lukiossa, menin terkkarille masennuksestani kertomaan. En pystynyt puhumaan asiasta, joten kirjoitin ajatukseni paperille ja sen sitten annoin terkkarille. Hänen kauttaan sain ajan nuorisopsykiatrian poliklinikalle. Siellä pääsin juttelemaan yhdelle mukavalle terapeutille. Tosiaan jos et pysty itse kertomaan äidillesi, niin uskon että terkkarikin voi soittaa hänelle :) Ei kannata siitä ainakaan stressiä ottaa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      55
      3513
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      39
      3218
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2771
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      43
      2520
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1963
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1609
    7. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1493
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1307
    9. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1241
    10. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      20
      1208
    Aihe