Sepramista kokemuksia koulun/töiden kanssa?

pulmaa

Kävin lääkärissä alle viikko sitten, sain kiirrellisen lähetteen nuorisopsykiatriselle poliklinikalle. Kävin siellä tänään ja sain Sepram lääkitystä 10mg kaheksi viikoksi. Viikon päästä psykologille ja kahen viikon päästä lääkärille kattomaan sopiiko lääke ja luultavasti nostetaan annostusta. Sepramista halutaan minulle vakkarilääkitys. Vähän hölmöä ehkä kun vasta tuolloin 2 viikon kuluttua alkaa vaikuttamaan? Kuitenkin. Koulun alkuun päälle pari viikkoa, ja edellinen vuosi kusi kokonaan kun koulun ajattelukin oli mahdotonta. Onko täällä muilla kokemuksia Sepramin käytöstä masennuksen ja paniikkihäiriön yhteydessä, millaista on käydä koulua/töissä? Olen siis 16 ja pitäisi startilla aloittaa nyt kun eka amis vuosi meni päin mäntyä. Hermostuttaa miten pystyy edes kotoa lähteä.

17

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • therhetethehtr

      Älä ihmeessä pilaa elämääsi noilla aineilla. Pyydä päästä keskusteluterapiaan ilman pillereitä. Sitä pitää osata vaatia, koska muuten uskottelevat sinulle, että et voi päästä ellet ensin ota nappeja. Pillerit eivät korjaa mitään elämässäsi, ainoastaan lamaavat tunnemaailmasi tai muuttavat tajuntaasi muulla tavalla eikä se ole järkevää pitkässä juoksussa. Pysyvien vaikutusten riski on myös merkittävä, joten varoitus kannattaa ottaa tosissaan riippumatta mitä psykiatrit yrittävät sinut saada uskomaan.

      • pulmaa

        Tollast on turhaa ees yrittää syöttää mulle. Tiiän ja ymmärrän asioista vaikka nuori oonki. Mutsilla ja mutsin mutsilla on ollu tosi paha paniikkihäiriö mun ikäsestä asti eikä ne oo pärjänny millään puhumisella. Mä tunnen itteni ja tiiän etten pysty käymään koulua ilman lääkitystä. Mun elämän pilaa se etten pysty koulussa käydä, eikä lääkkeet jotka auttaa mua pärjäämään. Masennus ja paniikkihäiriö on sairauksia vaikkei fyysisiä olekkaan. Ne tappaa ihmisiä eikä niistä läheskään kaikki selviä puhumalla. Ne jotka selvii, mahtavaa. Mä en oo valitettavasti niin onnekas. Onneks tätä lääkettä on kehuttu ja suurimmalla osalla on auttanut edes vähän. Ja lääkkeitä ei oteta vaan siirtääksee ongelmia, sen rinnalla on keskustelua ja terapiaa joka avaa ongelmia. Aivojen serotoniiniin (mielihyvähormoonin) eritys on nollissa jota tää lääke sitten erittää. Ei siis siirrä mitään, vaan korjaa. Et selvästikkään tiedä masennuslääkkeistä mitään. ''Pysyvien vaikutusten riski'' Etkai vaan puhu onnellisesta, pelottomasta ja rauhallisesta elämästä? Kiitosta kuitenkin, mutta mä myös etin tietoo napeista joita suuhuni laitan.


      • Anxy

        Just näin, olen ihan samaa mieltä. Tuolla 10 mg on ihan hyvä aloittaa ettei tule haittoja ainakaan niin voimakkaita, mulla lisäs haukottelua alkuun. Nostin kyllä hetkellisesti 20 mg:aan ja otin pahimpiin ahdistuksiin opamoxia muutamana päivänä. Sit aloin kyllä jo parin vkon kohdalla huomaamaan että kohtaukset hellitti ja pudotin takas 10 mg:aan ja se riitti hyvin.
        Jos kuotenkin tuntuu ettei ala tehoa tulemaan esim neljässä viikossa niin pyydä lääkäriltä esim venlafaksiini 75 mg.
        Näin mulla on oireet pysyny poissa ja oon pystyny töissä käymään normaalisti.
        Ei muuta kun tsemppiä, kyllä se siitä ja koulukin hoituu.


      • therhetethehtr
        pulmaa kirjoitti:

        Tollast on turhaa ees yrittää syöttää mulle. Tiiän ja ymmärrän asioista vaikka nuori oonki. Mutsilla ja mutsin mutsilla on ollu tosi paha paniikkihäiriö mun ikäsestä asti eikä ne oo pärjänny millään puhumisella. Mä tunnen itteni ja tiiän etten pysty käymään koulua ilman lääkitystä. Mun elämän pilaa se etten pysty koulussa käydä, eikä lääkkeet jotka auttaa mua pärjäämään. Masennus ja paniikkihäiriö on sairauksia vaikkei fyysisiä olekkaan. Ne tappaa ihmisiä eikä niistä läheskään kaikki selviä puhumalla. Ne jotka selvii, mahtavaa. Mä en oo valitettavasti niin onnekas. Onneks tätä lääkettä on kehuttu ja suurimmalla osalla on auttanut edes vähän. Ja lääkkeitä ei oteta vaan siirtääksee ongelmia, sen rinnalla on keskustelua ja terapiaa joka avaa ongelmia. Aivojen serotoniiniin (mielihyvähormoonin) eritys on nollissa jota tää lääke sitten erittää. Ei siis siirrä mitään, vaan korjaa. Et selvästikkään tiedä masennuslääkkeistä mitään. ''Pysyvien vaikutusten riski'' Etkai vaan puhu onnellisesta, pelottomasta ja rauhallisesta elämästä? Kiitosta kuitenkin, mutta mä myös etin tietoo napeista joita suuhuni laitan.

        Ajatus serotoniinin puutteesta masennuksen yhteydessä on myytti. Aikoja sitten on todistettu, ettei masennuksella ja serotoniinitasoilla ole yhteyttä toisiinsa. Ikivanhaa teoriaa käytetään lääkkeiden markkinoinnissa ja myynnin edistämisessä. Ei siis korjaa mitään. Älä mene halpaan. Sinähän ne seuraamukset kannat.


      • pulmaa

        Hah yks kaks tyhmää ihmistä löytyy jotka uskoo mitä tahansa mitä sanotaan, mut kaikki ne jotka masennuslääkkeitä käyttää.. Ei jaksais yrittää jos ei auttais mitää. Kokeile ja tuu sitte kertomaa. Pff:D en voi ku nauraa.


      • Minulla on vuosien kokemus Sepramlääkityksestä paniikkihäiriön hoidossa. Sen avulla olen opiskellut kaksi ammattia ja ollut vuosikaudet töissä. Hyvä lääke! Ensimmäisellä kerralla, kun aloitin lääkityksen minulle ei tullut sivuoireita, mutta toisella aloituksella tuli. Ensimmäinen aloitus oli v. 1998 (silloin vielä Cipramil) ja toinen aloitus v. 2014. Sepram on hyvin siedetty ja sopii muiden lääkkeiden rinnalle. Vaikutus alkaa ensimmäisestä tabletista niin, että tunnet kyllä paniikin aallon nousevan, mutta lääke "jarruttaa" kohtausta. Onko sinulla ennestään mitään lääkitystä? Olen samaa mieltä kanssasi siitä, mikäli kouluun ei pysty mennä ja kotoa poistuminen tuntuu mahdottomalta, on lääkityksen aika. On turha kärsiä, mikäli apua on saatavilla. Olet valinnut hyvän aloituksen opiskelutaipaleelle ja selviät siellä varmasti!


      • pulmaa

        Tosi kiva kuulla että on toiminut sulla hyvin. Ja tää on tosiaan ensimmäinen lääke jota kokeillaan, pystyin vasta nyt monen vuoden jälkeen edes harkitsemaan lääkärille menoa. Syön nytten vasta kolmatta päivää mutta huomasin jo ensimmäisenä päivänä että muutama tunti lääkkeen ottamisesta tulee aaltoilevaa pahaa oloa. Kestää tunnin ja sitten helpottaa, sen jälkeen olo on ylivilkas ja tarkkailen ympäristöä enemmän. En oikein pysty hillitsemään sitä :D mutta hyvät odotukset kunhan lääke pääse vaikuttamaan kunnolla :) hyvää loppukesää!


      • gallosirppi
        pulmaa kirjoitti:

        Tosi kiva kuulla että on toiminut sulla hyvin. Ja tää on tosiaan ensimmäinen lääke jota kokeillaan, pystyin vasta nyt monen vuoden jälkeen edes harkitsemaan lääkärille menoa. Syön nytten vasta kolmatta päivää mutta huomasin jo ensimmäisenä päivänä että muutama tunti lääkkeen ottamisesta tulee aaltoilevaa pahaa oloa. Kestää tunnin ja sitten helpottaa, sen jälkeen olo on ylivilkas ja tarkkailen ympäristöä enemmän. En oikein pysty hillitsemään sitä :D mutta hyvät odotukset kunhan lääke pääse vaikuttamaan kunnolla :) hyvää loppukesää!

        Joo, eiköhän se sut nopeasti lobotomoi.


      • Vesilintu68
        pulmaa kirjoitti:

        Tosi kiva kuulla että on toiminut sulla hyvin. Ja tää on tosiaan ensimmäinen lääke jota kokeillaan, pystyin vasta nyt monen vuoden jälkeen edes harkitsemaan lääkärille menoa. Syön nytten vasta kolmatta päivää mutta huomasin jo ensimmäisenä päivänä että muutama tunti lääkkeen ottamisesta tulee aaltoilevaa pahaa oloa. Kestää tunnin ja sitten helpottaa, sen jälkeen olo on ylivilkas ja tarkkailen ympäristöä enemmän. En oikein pysty hillitsemään sitä :D mutta hyvät odotukset kunhan lääke pääse vaikuttamaan kunnolla :) hyvää loppukesää!

        Ahdistus voi aluksi lisääntyä, mutta helpottaa muutamassa viikossa. Minullakin oli alussa pahoinvointia ja nukuin huonosti sekä iholla oli sellaista kihelmöintiä. Kun saat lääkkeen tuella hyviä päivä, luottamus selviytymiseen lisääntyy ja paniikkikohtaukset harvenevat. Sepramin lobotoinnilla selvität ammattistartin ja muutkin opiskelut vielä hyvin arvosanoin ja alkusyksystä vointisi on huomattavasti parempi. Liian nopeasti ei kannata annosta nostaa vaan katsella rauhassa. Alkuun annos minulla oli 30 mg, nykyään riittää 5 mg.


    • Medmanne

      Kyllä nämä kansanparantajat ja luomuhoitojen kannattajat tiedetään ja tutkiva lääketeollisuus on kaiken pahan alku. Höpöhöpö.

    • Kova.kuin.mikä

      Itse olen syönyt ahdistukseen Sepramia kohta vuoden ja nyt olen lopettamassa...ja minulla on tullut myös oire eli mahasta asti ahdistaa. Maha tuntuu kovalta ja sieltä puristaa!

      • mahassa

        Miten sulla tuntuu siellä mahassa ? Mulla puristaa ylämahaa, välillä ihan kuin olisi joku kamala kiristysside ylämahan ympärillä. Kipu leviää sieltä rintaan asti. Ihan kuin olisi jokin ylimääräinen iso möykky, joka painaa ja ahdistaa. Oikeastaan siksi aloitinkin lääkkeet kun tuli kummia mahaoireita ja myös paniikkikohtauksia, mutta niitä vähemmän.


    • Artsiuj

      Luonnonkeinoista rentoutusharjoituksista on suuri apu. Jos mikään ei auta, niin kyllä masennuslääkitystä kannattaa kokeilla. Noin 2/3 ne toimivat.

    • SweetPussy

      Itse kärsin aikoinani pahasta paniikkihäiriöstö siis semmoisesta, että hyvä kun ulos uskalsin lähteä, sitten aloitin cipralexin ja 10 vuotta on mennyt nyt ihan hyvin. Nämä henilöt jotka dissaavat ssri lääkkeitä ja niitten toimivuutta eivät ymmärrä pahasta ahdistuksesta ja paniikkihäiriöistä yhtään mitään.

      • upapdherb

        mutua väittää, että kriittisemmin suhtautuvat eivät ymmärtäisi. paljon käytetty, mutta arvoton argumentti.


    • Artsiyh

      Voimakkaassa ahdistuksessa elimistö on kovassa rasitustilassa. Silloin kannattaa kokeilla masennuslääkettä, jos muu ei auta.

      Masennuslääkkeitä on tutkittu jo yksin suomessa miljoonia potilasvuosia, eikä mitään hälyttävää ole löydetty. Mutta pelkkien pillereiden varaan ei voi laskea. Pitää tehdä muutakin asian hyväksi.

    • Anonyymi

      Mulla oli myös paniikkihäiriötä, pakkoneuroottisuutta yms. alkaen lukion tokalta. Minulle kokeiltiin ensin paroksetiinia (Seroxat) mistä tuli aivan hirviät aloitusoireet ja vielä hirviämmät lopetusoireet. En tosin syönyt kuin pari kuukautta koska oli se aloitus niin kamala ja se kokeilu teki musta tosi lääkevastaisen. 23-vuotiaana aloitin Sepramin (sitalopraami) ja se vaikutti niin että pääsin takaisin elämään kiinni: Sekä paniikkihäiriö- että pakkoneuroottisuus loppuivat seuraavien kuukausien kuluessa. Myös Sepramin lopetus on oma projektinsa ja pitää tehdä todella vähitellen ettei tule niitä vieroitusoireita (sähköiskutuntemuksia, zombi-oloa ja oireiden pahenemista), ainakaan haittaavassa määrin. Ite olen k.o. puuhan suorittanut kolmesti. Olen nyt 37-vuotias ja mennään diagnoosilla toistuva masennus. Olen saanut koulun käytyä, pystynyt käymään töissä (saikulla toki oon välillä ollut), ostanut asunnon, perustanut perheen. Paniikkihäiriö on pysynyt pois, samoin pakkoneuroottisuus. Sen kuitenkin sanon että Sepramiin helposti kroonistuu. Kun sen joskus purkaa siihen palaa helposti takaisin heti jos tulee joku itkuisempi kausi. Eikä se täysin harmiton ole: Pitkäaikaisessa käytössä (ja myös alussa) vie seksuaaliset halut ja latistaa tunteita. Nyt olen hetken ollut ilman lääkitystä kun aloitin psykoterapian tänä syksynä. Ajattelin tutustua itseeni :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      2418
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      86
      1743
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe