Hei!
Olisin kysynyt seuraavaa, on ollu nyt pakko tehdä päätös ja soittaa maanantaina velkaneuvontaan. Vippejä ja luottoja on ihan liikaa ja eikä niitä ole enään pystynyt hoitaan. Maksuhäiriömerkintää ei ole vielä tullut, mutta muistutuksia ja summat semmosia ei pysty enään, eikä jaksa tätä enään. Mitenkä toi juttu etenee, tilavatko he sieltä ajan oman kunnan velkaneuvojalle? Sinne sit kun saa ajan niin kaikki liput ja laput sit sinne mukaan. En tiedä sit että jos sinne velkaneuvonta aikaan se menee, niin kannattaakohan noita mitään maksuja enää maksaa paitsi tietty asuminen noi muut peruslaskut
Velkaneuvontaan
8
81
Vastaukset
- vkntdcjn
Kun soitat velkaneuvontaan, sieltä vastaa se velkaneuvoja, sovitte ajan ja mukaanotettavat paperit. Siihen asti maksat kaiken, mitä kykenet, tietenkin tärkeysjärjestyksessä. Ja pienimpiä vippejä ensin, isoimmat päästät ulosottoon, jos rahat eivät riitä kaikkiin suorituksiin.
Asumiskustannukset(vuokra,sähkö) hoidettava aina ajallaan ja ovat kaikista tärkeimmät menot jotka on pakko hoitaa säännöllisesti!
Jos olet fiksu makselet vippejä pois kaikista pienimmästä alkaen. Säästät näin käräjöintikuluissa suuria summia. Isommat velat surutta jätät hoitamatta. Tilaat soittamalla ajan kuntasi velkaneuvonnasta. Saat kotiisi postissa velkaneuvonnasta lisäohjeita ekaa käyntiä varten esim virkatodistus hankittava, lista kaikista veloista ja velkojista yms. Mitä tarkemmin hoidat ohjeita joita saat niin sitä tarkemman kuvan velkaneuvoja saa tilanteestasi ja osaa antaa neuvoja tai ohjata mihin suuntaa kannattaa kääntyä. Velkaneuvoja ei tee työtä puolestasi vaan sinä itse.- lopussahermojamieli
Jep, näin tarvii tehdä, katotaan mitä siel nyt sanotaan, mut nyt on pari tililuottoa jo laitettu maksuun, niin ei tommosia muutaman tonnin kerta maksuja kukaan pysty maksaan
kiitos vastaajille - lopussahermojamieli
Eilen tuli sit soitettua sinne velkaneuvontaan, ja sähköpostilla laitto ne tiedot mitä ne tarvitsee, eli ne nyt sinne ja aika ilmeisesti ens kuun lopulle järjestyy, tarvii huomenna viedä kaikki paperit sinne, mites kun nyt noita maksuja alkaa meneen ulosottoon pikkuhiljaa, kun ei niitä pysty hoitaan, niin kuis sit menee tämä homma
- vähemmänjuttuja
Nopeastihan pääset jos jo ensi kuukautena. Onko sulla toivoa välttää ulosottoa? Muutoin alat nyt maksaa pois pienimmät lainat ja maksut, jotta ulosottoon päätyvien maksujen määrä jäis mahdollisimman pieneksi (samat oikeuskulut pienille ja isoille vaatimuksille, tarkista myös onko vakuutukset,sähkö.netti ja puhliittymät tarkoituksenmukaisia. Soita velkalinjalle (Takuu Säätiö).Ne neuvovat miten kannattaa menetellä.
Jos jotain menee uo:n niin sitten menee. Sinun asioiden selvittely on nyt vasta aluillaan. Mikä tahansa on ratkaisu tilanteeseesi niin siinä tulee kestämään ainakin 12kk, ehkäpä enemmänkin. Tuossa ajassa varmaan kaikki velat on menneet uo:oon. Laske paljonko käräjöintikulut ovat yhteensä, saat esimakua tulevasta. Laita jokaiseen erilliseen velkaan lisää n. 200-400€(arvio koska yksit velkojen summaa et ole kertonut). Tämän takia nyt tässä velkojen selvittelyaikana olisikin tärkeää saada pienempiä velkoja pois(joita varmastu pystyt makseleen). Säästät suoraan tuon 200-400€ per velka kun saat yhden velan hoidettua. Muista säästää maksusuoritukset. Velkaneuvoja varmasti pyytelee muutamaan kertaan velkasaldoja josta hän näkee mitä olet maksellut pois ja korjailee sitä mukaa omaa listaansa.
Eli pienempiä velkoja hoidettava pois ennenkuin menevät haasteen asteelle. Haasteen saat kotiisi mutta tässä vaiheessa kun haaste tulee niin niissä on jo käräjöintikulut mukana vaikka tuomiota ei ole vielä tullut. Maksuhäiriömerkintä tulee kun tuomio annetaan. Sitten kun ei ole enä niitä pienempiä jäljellä niin isot luonnollisesti uo:oon menevät aikanaan. Tällöin ehkä kannattaisi laittaa kaikki ylim raha sivuun koska 1/3 kun mene tilistä niin siitä ei paljoakaan jää, ainakaan velkoihin. Itse makselin aikoinani uo:n alettua vain yhtä pankin lainaa säännöllisesti jossa sukulainen takaajana. Muiden velkojen oli vain annettava olla ja odottaa että ne päättyisivät uo:oon.- lopussahermojamieli
Joo tänään kävin toimistolla ja sain ajan enskuun loppuun, ihme kyllä tosiaan, kun noita papereita räknäsin sinne niin kylläpä mulla onkin noita kaikenlaisia vippejä ja velkaa, mut siel sit selviää miten noita aletaan hoitaan, rahaa ei ole juuri mitään hoitaa, et ulosottoon alkaa meneen pikku hiljaa vaik mikään ei viel oo siellä
Kai aloittaja on työelämässä ja palkkaa saa joka kk? Ihmettelin komenttiasi että rahaa ei ole hoitaa velkoja... Jos olet työtön yms niin silloin ainoa vaihtoehto on uo.
Kyllä palkasta varmasti jää jotain asuinkustannusten jälkeen. On myös järjesteltävä entinen kuukausittainen rahankäyttö aivan uusiksi. Kaikki turhakkeet pois(lehdet, kalliit nettiliittymät,jopa auto veks vaikka aluksi, biletys minimiin).
Esimerkiksi omani on ollut 2013 alusta lähtien seuraavanlainen: joka kk vuokra(xxx€) netti/puhelinliittymä(15€) ja kolme kk välein sähkö(n.36€). Kerran vuodessa kotivakuutus(n.120€). Laskuja tipahtelee todella harvakseltaan luukusta. Toki tässä vuosien mittaan on tullut auto ja mp liikennevakuutuksineen (molemmissa onneksi täydet bonukset) ja autoveroineen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2332162Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101808Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601426Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801215Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171058- 601054
TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15990Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89984Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42834- 70832