onkohan vanerille olemassa terveyshaittoja, entä muuta haittaa tai suositusta. Laajennamme ja haluamme hengittävät uudet makkarit.
Emme myöskään haluaisi gyprocia sisäseiniin koska siihen on kai hankalampi kiinnittää mitään....
vaneri
14
6396
Vastaukset
- Aku
No ei kai vaneria saisi myydä, jos se aiheuttaisi tällä hetkellä tiedossa olevia haittoja. Ongelmat rakennusmateriaaleissa huomataan aina jälkikäteen, ja silloin itketään ja puretaan. Tästä oivallisina esimerkkeinä mainittakoon asbesti ja varhaiset lastulevyt.
Pidän hyvin epätodennäköisenä, että vaneri aiheuttaisi mitään haittoja keskivertoihmiselle, mutta onhan siinä liimaa monta kerrosta. Kipsilevy on parhaassa maineessa puhtauden ja terveellisyyden suhteen. - konnari
tätä: http://w3.wisa.upm-kymmene.com/sch/internet/schintern3.nsf/AllByLanguageID/B5A1F9839C3CADFFC225696F0027EC78_2?OpenDocument
ja tätä: http://www.rts.fi/M1/M1_lista.htm
Näissä on RAKENNUSMATERIAALIEN PÄÄSTÖLUOKITUS - lll+
ainakin muottivanerissa.
- vaneeri
cyprokin taakse niin saat kestävän seinän ja kiinitys ongelma häviää.tehdään ainakin paljon ruotsissa tällä menetelmällä ja itse tekisin niin jos laittaisin cyprok levyjä.
- vaneri
Enpä oikein ymmärtänyt mitä ajat takaa mutta,vaneri tuskin kovin paljoa hengittelee viilukerroksiensa liimojen ansiosta ja sen lisäksi on kallista.
Gyprocia ei tarvi välttää kiinnitys ongelmien vuoksi ne on helposti ratkaistavissa.
Hengittävyyteen vaikuttaa lisäksi myös lämmöneriste jos seinässä on mineraali villaa ei kannata kysellä hengittävien materiaalien perään.- nuorirouva
Eristeenä purua ja ikkunoiden alle pellavavillaa.
Joten vaneri taitanee olla huono ratkasu... - maalataan
nuorirouva kirjoitti:
Joten vaneri taitanee olla huono ratkasu...cyprokki jollain lateksimaalil ja nurkkiin vedetään akryylit niin siiten voi taas kysästä että miten hyvin hengittää???
- Aku
nuorirouva kirjoitti:
Joten vaneri taitanee olla huono ratkasu...Ai sulla olikin purutalo, se selittää nuo hengityspuheet. Se ei tullut ekana mieleen, kun vanereista ja kipsilevyistä puhuit.
Itse olen just remppaamassa purutalon makkaria. Vanhat tiiviin maalikerroksen peittämät tapetit on revitty hittoon ja vanhan insuliitin eli huokolevyn eli kansankielellä haltexin päälle laitetaan toinen kerros samaa tavaraa. Sitten levy tasoitetaan ja tapetoidaan. Lämmöneristys paranee ja huoneen akustiikka pysyy miellyttävän pehmeänä. Rakenne myös pysyy hengittävänä, ellei huokolevyn huokosia lyö täysin tukkoon maalilla tai liisterillä. - vaikka
nuorirouva kirjoitti:
Joten vaneri taitanee olla huono ratkasu...Panelia tai huokoista kuitulevyä eli halltex:ia. tms.
Ne nyt ainakin hengittelee muita ei just nyt tule mieleen. - nuorirouva
Aku kirjoitti:
Ai sulla olikin purutalo, se selittää nuo hengityspuheet. Se ei tullut ekana mieleen, kun vanereista ja kipsilevyistä puhuit.
Itse olen just remppaamassa purutalon makkaria. Vanhat tiiviin maalikerroksen peittämät tapetit on revitty hittoon ja vanhan insuliitin eli huokolevyn eli kansankielellä haltexin päälle laitetaan toinen kerros samaa tavaraa. Sitten levy tasoitetaan ja tapetoidaan. Lämmöneristys paranee ja huoneen akustiikka pysyy miellyttävän pehmeänä. Rakenne myös pysyy hengittävänä, ellei huokolevyn huokosia lyö täysin tukkoon maalilla tai liisterillä.isännälle! (vaihtoehdosta)
Juu, puru oli isännän mielestä ainoa oikea vaihtoehto(vissiin sitä tuli tavallista paksumpi kerros)
- nuorirouva
tarkemmin kysymyksessä on "havuvaneri"
Suullisena sain tietoa keittiöfirmasta, että kyllä vaneri hengittää. Merkkinä myös mm. veden läpäisevyydestä.
Etteikö liiman haittaa ole kuivumisen jälkeen...
Tosiaankin kuultua. Omaa kokemusta ja tietoa minulla ei ole, siksi Kiitos kaikille vastanneille! - Mikko 7
pintana vääntyilee ja kupruilee elävästi ilmankosteuden mukaan. Kyprokki sentään pitää muotonsa. Ja kuitulevy tarvitsee tiheän koolauksen.
Ja se hengittävyys on juuri sitä vesihöyrynläpäisevyyttä - ei ilmanläpäisevyyttä. Tiivis ilmansulku tarvitaan ulkoseinälle kuitenkin ja se parantaa sisäseinien ääneneristävyyttä. - jazz
Enpä itse koskaan laitaisi vanerista seinää.
Vaneri aina epätasainen ja muutenkin "arvaamaton" materiaali koska se kuitenkin elää suurissa pinnoissa huomattavasti ja loputtomasti...on siis koko ajan altis huoneen lämmölle ja kosteudelle.
Jos itse tekisin, niin valitsisin 15 lastulevyn koolinkeineen tietysti ja sisälle "äänieriste", edullinen ja turvallinen valinta se olisi.
Cyproc oikeilla kiinikkeillä oivallinen seinä, "elää" tosin enemmän kuin lastulevy...vaatii koolauksilta enemmän tiheyttä...- Anonyymi
Ja höpönlöpön, 12mm vaneri ei elä yhtikäs mihinkään. Meillä tätä ja kyllä on kaikin puolin sileä ja hyvä. Hengittävyys, kosteudenläpäisevyys ja ei elä tai ratkea mihinkään suuntaan. Kokemusta on kymmeniltä vuosilta sekä mökillä, työtiloissa ja muutoinkin sisätiloissa. Ei ole kosteusongelmia, ripustukset varmasti pysyvät ja lattiassakin ohkaisempana eristyskerroksen alla hyvä ratkaisu. Eikö pääse jyrsijät yllättämään kovin helposti. Ja kun sitä ilman-ja kosteudenläpäisevyyttä haetaan niin aivan parasta, etenkin jos maalit tai öljyt tai vahat ovat myös ilmanläpäisevää laatua jota luonnonmateriaalit ja -aineet ovat. Ei siis mitään mineraalivilloja tai muoveja pidä laittaa yhtään mihinkään ja tapetitkin muovittomia paperitapetteja- siis LAATUA ja järkeä ennen kaikkea valinnoissa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi811980En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k201694- 321507
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2061406Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt331277- 871039
- 25988
- 26983
Aivottomat
Illalla yritin nukkua vuokratalossa. Klo 22.30 - 24.00 välillä 5 autoa ajoi rapun eteen, nuoria kuskaten. Eikö tule mie23837Oho! Jari Isometsä lataa suorat sanat Farmi Suomesta - Kovaa kritiikkiä: "Ei oikein enää nappaa..."
Jari Isometsä antaa kovaa kritiikkiä Farmi Suomi -realityn nykymenosta. Oletko samaa mieltä hiihtäjälegendan kanssa? L19812