purjevene purjehduksen opetteluun

varatutnimimerkit

Olen ollut muutaman kerran purjehtimassa kokeneemman mukana, ja nyt on alkanut kiinnostaa oma vene purjehduksen opetteluun. Ensin katselin erilaisia jollia, mutta jollat ovat yllättävän kalliita suhteessa esim joe 17 veneeseen, jossa on jo jonkinlainen hytti esim. lapsille ja purjehdustavaroille. Jokatapauksessa vene on oltava trailerille hinattavissa aina purjehduksen jälkeen. Minkä kokoluokan veneet on katsastettava vuosittain ja mitä muita viranomaiskuluja purjeveneestä koituu? Voiko tuollaisella alle 6 metrisellä purjehtia esim. Lappajärvellä ristiin rastiin pelkäämättä liian kovaa "merenkäyntiä"? Myös Oravaisten satama olisi kohtuullisen matkan päässä, miten syvyydet Oravaisten lahdella, täytyykö mennä vain laivareittejä pitkin? Muutkin merkit kuin joe 17 kiinnostaa, kunhan pysytään henkilöautolla kuljetettavissa veneissä. Vähän tyhmiä kysymyksiä, mutta pakkohan ne tyhmätkin kysymykset on joskus kysyä.

13

281

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • EntinenCampus

Campus on saman oloinen. Lappajärvessä voi tulla isoja aallokoita, mutta ne voi ennakoida.

Näistä ei vielä ole viranomaiskuluja.

Vakuutukset ovat vapaaehtoisia.

Campus on rekisteröitävä. Joesta en muista.

• JokuToinenNimimerkki

Joe 17 ei tarvi rekisteröidä. Itsellä suunnitelmissa tuoda oma Julle Lappajärvelle käymään.

• lisätietoa

Katsastus on vapaaehtoinen. Ja on osana pursiseuraan kuulumista. Traileriveneellä ei tarvitse talvisäilytyspaikkaa.
      Traileri pitää myös rekisteröidä ja sillä pitää olla liikennevakuutus.
      Itse vene on rekisteröinnin jälkeen vailla pakollisia kuluja.

Siitävaan veneen hankintaan.

• Harvoja

Noita samoja itsekin katsellut, kylläkin merelle. Tosin pahalla ilmalla ei auta lähteä ainakaan avomerelle. Muutama muukin on tuossa kokoluokassa mutta käytettyjä ei juuri näy markkinoilla ja seuratoimintaa ei ole. Osassa ei myöskään nostoköliä. Jullehan noista on halvin, pari-kolme tonttua hyvä yksilö ja trsikku tonnin.

• varatutnimimerkit

Kiitoksia vastauksista. Tosiaan tuo Joe 17 kiinnostaa, ehkä siksikin kun siitä on saatavilla netistä niin paljon tietoa. Tehdäänkö maston kaadon ja noston jälkeen tehtävät säädöt aina samoin kiristyksin, vai onko se kiristettävä joka kerta tarkemmin mittaamalla/sihtaamalla?

• mööpelit

Merkit vanttiruuvien jengan ulko-osaan niin homma nopeutuu aikalailla.
        Joe 17 vastaava löytyy myös Terhi Sail 530 tyyppimerkillä, kannattanee tutustua.

• JokuToinenNimimerkki2

Vanttiruuveja ei tarvitse kiertää auki mastoa kaadettaessa, joten senkun nostaa pystyyn vanhoilla säädöillä. Korjatkaa, jos olen väärässä. Itse en ole säädellyt sen koommin.

• Onkojoessasysteemi
        JokuToinenNimimerkki2 kirjoitti:

Vanttiruuveja ei tarvitse kiertää auki mastoa kaadettaessa, joten senkun nostaa pystyyn vanhoilla säädöillä. Korjatkaa, jos olen väärässä. Itse en ole säädellyt sen koommin.

Eikö ne nyt kuitenkin joudu löysäämään, että ne saa irti - ja pystytyksen yhteydessä kiristämään eli säätämään.

Ei se sihtaaminen ja tasaisesti kiristäminen erityisen aikaavievää ole.

• mööpelit
        JokuToinenNimimerkki2 kirjoitti:

Onnistuu varmaan välttävästi noinkin pelkästään etuharuksen irroituksella, esim jossain matalan sillan alituksessa. Itse olen kyllä aika tarkkana että vantit on mielummin liian kireällä kuin löysällä. Ei siihen kiristykseen nyt kuitenkaan aikaa mene kuin 5-10 minuuttia.

• Luottopeli

Campus ainakin aivan loistavan vakaa ja hyvä purjehtia.

• varatutnimimerkit

Onko tuo Terhi Sail 530 sama vene kuin joe 17? Vai mitä eroa noissa on? Netistä kuvia selaamalla näyttävät samanlaisilta. Entäs Lohi 16? Tuo maston kaato kiinnostaa juurikin siksi että vene tulisi olemaan aina trailerilla, ainakin ensimmäisinä kesinä.

• Kolmekolme

Joe 17 ja Terhi 530 eivät ole sama vene, vaikka selvästi samantyyppisiä ovatkin. Terhistä ei mitään kokemusta, joten eroista en osaa sen tarkemmin sanoa.

• yboat

Laser?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      54
      2212
    2. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      199
      2041
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      116
      1382
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1170
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      96
      995
    6. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      929
    7. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      78
      889
    8. Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma

Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki
      Kaste
      49
      872
    9. Ja tääkin vielä...

Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/13479
      Ähtäri
      33
      845
    10. Minkälaisen viestin toivoisit saavasi?

Miehelle.... Helpota vähän.
      Ikävä
      61
      746
    Aihe