Olen ollut muutaman kerran purjehtimassa kokeneemman mukana, ja nyt on alkanut kiinnostaa oma vene purjehduksen opetteluun. Ensin katselin erilaisia jollia, mutta jollat ovat yllättävän kalliita suhteessa esim joe 17 veneeseen, jossa on jo jonkinlainen hytti esim. lapsille ja purjehdustavaroille. Jokatapauksessa vene on oltava trailerille hinattavissa aina purjehduksen jälkeen. Minkä kokoluokan veneet on katsastettava vuosittain ja mitä muita viranomaiskuluja purjeveneestä koituu? Voiko tuollaisella alle 6 metrisellä purjehtia esim. Lappajärvellä ristiin rastiin pelkäämättä liian kovaa "merenkäyntiä"? Myös Oravaisten satama olisi kohtuullisen matkan päässä, miten syvyydet Oravaisten lahdella, täytyykö mennä vain laivareittejä pitkin? Muutkin merkit kuin joe 17 kiinnostaa, kunhan pysytään henkilöautolla kuljetettavissa veneissä. Vähän tyhmiä kysymyksiä, mutta pakkohan ne tyhmätkin kysymykset on joskus kysyä.
purjevene purjehduksen opetteluun
13
281
Vastaukset
- EntinenCampus
Campus on saman oloinen. Lappajärvessä voi tulla isoja aallokoita, mutta ne voi ennakoida.
Näistä ei vielä ole viranomaiskuluja.
Vakuutukset ovat vapaaehtoisia.
Campus on rekisteröitävä. Joesta en muista.- JokuToinenNimimerkki
Joe 17 ei tarvi rekisteröidä. Itsellä suunnitelmissa tuoda oma Julle Lappajärvelle käymään.
- lisätietoa
Katsastus on vapaaehtoinen. Ja on osana pursiseuraan kuulumista. Traileriveneellä ei tarvitse talvisäilytyspaikkaa.
Traileri pitää myös rekisteröidä ja sillä pitää olla liikennevakuutus.
Itse vene on rekisteröinnin jälkeen vailla pakollisia kuluja.
Siitävaan veneen hankintaan. - Harvoja
Noita samoja itsekin katsellut, kylläkin merelle. Tosin pahalla ilmalla ei auta lähteä ainakaan avomerelle. Muutama muukin on tuossa kokoluokassa mutta käytettyjä ei juuri näy markkinoilla ja seuratoimintaa ei ole. Osassa ei myöskään nostoköliä. Jullehan noista on halvin, pari-kolme tonttua hyvä yksilö ja trsikku tonnin.
- varatutnimimerkit
Kiitoksia vastauksista. Tosiaan tuo Joe 17 kiinnostaa, ehkä siksikin kun siitä on saatavilla netistä niin paljon tietoa. Tehdäänkö maston kaadon ja noston jälkeen tehtävät säädöt aina samoin kiristyksin, vai onko se kiristettävä joka kerta tarkemmin mittaamalla/sihtaamalla?
- mööpelit
Merkit vanttiruuvien jengan ulko-osaan niin homma nopeutuu aikalailla.
Joe 17 vastaava löytyy myös Terhi Sail 530 tyyppimerkillä, kannattanee tutustua. - JokuToinenNimimerkki2
Vanttiruuveja ei tarvitse kiertää auki mastoa kaadettaessa, joten senkun nostaa pystyyn vanhoilla säädöillä. Korjatkaa, jos olen väärässä. Itse en ole säädellyt sen koommin.
- Onkojoessasysteemi
JokuToinenNimimerkki2 kirjoitti:
Vanttiruuveja ei tarvitse kiertää auki mastoa kaadettaessa, joten senkun nostaa pystyyn vanhoilla säädöillä. Korjatkaa, jos olen väärässä. Itse en ole säädellyt sen koommin.
Eikö ne nyt kuitenkin joudu löysäämään, että ne saa irti - ja pystytyksen yhteydessä kiristämään eli säätämään.
Ei se sihtaaminen ja tasaisesti kiristäminen erityisen aikaavievää ole. - mööpelit
JokuToinenNimimerkki2 kirjoitti:
Onnistuu varmaan välttävästi noinkin pelkästään etuharuksen irroituksella, esim jossain matalan sillan alituksessa. Itse olen kyllä aika tarkkana että vantit on mielummin liian kireällä kuin löysällä. Ei siihen kiristykseen nyt kuitenkaan aikaa mene kuin 5-10 minuuttia.
- Luottopeli
Campus ainakin aivan loistavan vakaa ja hyvä purjehtia.
- varatutnimimerkit
Onko tuo Terhi Sail 530 sama vene kuin joe 17? Vai mitä eroa noissa on? Netistä kuvia selaamalla näyttävät samanlaisilta. Entäs Lohi 16? Tuo maston kaato kiinnostaa juurikin siksi että vene tulisi olemaan aina trailerilla, ainakin ensimmäisinä kesinä.
- Kolmekolme
Joe 17 ja Terhi 530 eivät ole sama vene, vaikka selvästi samantyyppisiä ovatkin. Terhistä ei mitään kokemusta, joten eroista en osaa sen tarkemmin sanoa.
- yboat
Laser?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."542212Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille
Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.1992041- 1161382
En kerro nimeäsi nainen
Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin711170- 96995
Olet kiva ihminen
En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli73929Auta mua mies
Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.78889Uuden upotuskasteen vaiettu ongelma
Alkuseurakunnan kaste oli useamman vuosisadan upotuskaste, joka toimitettiin joko ulkona luonnon vesistöissä tai kasteki49872Ja tääkin vielä...
Kukakohan on valittanut, Salmiko itse? https://www.viiskunta.fi/rehtori-valittiin-ahtarissa-ilman-hakumenettelya-o/1347933845- 61746