Onko täällä muita samanlaisia kuin minä?

Hertta1999

Olen siis melkein 16v tyttö ja koen olevani aseksuaali. En koe haluavani seksiä ikinä. Minua oksettaa kuunnella, kun muut puhuvat koko ajan seksistä. Minulla ei ole minkäänlaista seksuaalista kiinnostusta kumpaankaan sukupuoleen. Tunnen kuitenkin romanttisia tunteita naisia kohtaan. Luulin aluksi että olen lesbo, mutta taidan olla kuitenkin aseksuaali. Onko täällä muita samanlaisia?

11

129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Niin onko? Olen sama kuin aloittaja.

    • greyce

      Hei Hertta_Ässä! Rekkaudu lukemaan ja juttelemaan aseksuaalit.net -keskustelupalstalle, löydät sieltä monta kaltaistasi. Eritoten nuoria miehiä ja naisia siellä on, mutta myös jonkin verran meitä keski-ikäisiä.

    • Asexual_love

      Olet varmaan homoromanttinen aseksuaali -> tunnet romanttisia tunteita naisiin, muttet vetoa seksuaaliseen kanssakäymiseen. :)

      Itse olen heteroromanttinen aseksuaali, eikä tosiaan ole _koskaan_ seksi kiinnostanut, enkä ymmärrä, miltä tuntuvat "panetus" tai "seksuaalinen veto" tai "halu naida". En myöskään näe, mitä hienoa on miehen (tai naisen) alastomassa kropassa, tai miksi kaikki kaverinaiset menevät järjiltään, kun esim. leffassa vilahtaa lihaksikas mies ilman paitaa tms.

      Koen pelkän ajatuksenkin seksistä oksettavana, enkä ole, kuten sanoin, koskaan ollut siitä kiinnostunut. Ikää 30v.

      Aseksuaalisuus on "nykypäivän homoutta": kuten homouttakin, myös aseksuaalisuutta on aina ollut ja tulee aina olemaankin, mutta tullessaan ensimmäisiä kertoja esille siihen suhtaudutaan skeptisesti ja ajatellaan sitä jonkinmoisena vikana. Homoudesta kohistiin baltiarallaa 10 vuotta takaperin kovasti, kun se oli silloin(kin) "ihan uus juttu" ja "tosi harvinaista" ja nyt ollaan sitten niin älyttömän ihmeissään, kun se on "lisääntynyt ihmisissä". Nämähän eivät pidä paikkaansa, vaan ihmiset ovat vain vapautuneet ja/tai tottuneet ajatukseen homoista. Aseksuaalisuus näyttää olevan enenevässä määrin esillä mediassa (vaikka nyt eletäänkin jotain ihmeen seksin aikakautta, jolloin kaikkien pitäisi naida koko ajan ja ajatella seksiä koko ajan), itse kuulin termin aseksuaali ensimmäisen kerran noin viisi vuotta sitten, sen jälkeen se on pulpahdellut esiin milloin mistäkin. Silti valtaväestölle tullee edelleen "never heard?" -asiana.

      • Sanonta nykypäivän homoutta on kyllä osuva. Olen vasta viime vuosina ihan vahingossa törmännyt aseksuaalisuuteen itse. Jotenkin asia on totaalisen vaiettu ollut minusta vuosia, kuten sanottu vahingossa olen asiaan edes törmännyt koskaan.

        Miksi asia on vaiettu? Johtuuko siitä, että perusoletus on ihmisen oleva seksuaalinen olento? Aseksuaalien tilanne on sama kuin homoilla aikoinaan: ihmetellään, kummaksutaan, suhtaudutaan varauksella. Miksi näin, eikö tämä vain ole rikkautta, eikä keneltäkään pois?


      • ehkäsiksi

        Siitä vaietaan luultavasti siksi, että se on "epänormaalia" eli vähemmistössä. Enemmistöllä on usein pakottava tarve ajatella, että heidän toimintatapansa ovat ne ainoat oikeat, ja jokainen vähänkin poikkeava on väärässä tai viallinen tai jollain lailla vaurioitunut ja kaipaa "eheytymistä".

        Elämme kummallista aikakautta, jona seksi ja seksuaalisuus ovat kovassa huudossa, tämän hetkisessä maailmassahan ei saisi muuta niin paljoa arvostaakaan, kuin seksiä (liekö johtuu ennenvanhaisesta kulttuurista, että naintihommat täytyi jotenkin piilottaa, koska olivat yhtäältä "luonnollisia" ja toisaalta "irstaita" ja "kunniattomia" ?) ja jos tämmöisenä "vapaan seksin aikana" menee sanomaan, ettei ole siitä lainkaan kiinnostunut, tulee varmasti luokitelluksi jotenkin sairaaksi. Eivät ne ihmiset ennenkään hässineet sen enempää kuin nykypäivänäkään, aina on ollut niitä, jotka eivät hässi koko elämänsä aikana ja myös niitä, jotka eivät ole siitä kiinnostuneita, mutta nyt vain on oletusarvona, että "kaikkien TÄYTYY olla kiinnostuneita siitä!!" Ei siis sovi trendiin, ettei joku olisikaan kiinnostunut.

        Aseksuaalisuudesta puhutaan niin kovin vähän muutenkin, joten on varmaan vain helpompi lakaista koko termiä piiloon entisestään, kuin alkaa kertoilla siitä. Silti, koska heitäkin on (lukemani mukaan "yhtä yleisesti kuin homoseksuaaleitain" eli luultua suurempi prosentti väestöstä), asia ei meinaa pysyä enää salassa. Onneksi on näitä rohkeita yksilöitä, jotka uskaltavat erottua massasta kovan ryhmäpaineen allakin ja kertovat ääneen edustavansta tällaista vähemmistöä.

        Seksuaalisuus ja sen toteuttaminen nähdään jostain syystä hyvin oleellisena osana ihmisen persoonaa, minkä vuoksi massaan kuuluvilla on kova tarve tehdä oletuksia ja yleistyksiä toisten persoonista. Todellisuudessahan se seksuaalisuus tai sen puute (heterot ja seksuaalit mukaan lukien) ei kuulu kenellekään muulle kuin yksilölle itselleen ja hänen puolisolleen, jos puoliso sattuu löytymään. Se, mitä nämä puolisot puuhaavat kotinsa sisällä kahdestaan tai ovat kokonaan puuhaamatta, ei pitäisi olla ongelma kenellekään muulle. En minä ainakaan mieti naapurin mahdollisia seksisessioita tai niiden puutetta, joten kummastuttaa, kun jotkut ihmiset näkevät asiakseen puuttua minun vastaaviini (tai siis niiden puutteeseen).

        Älyttömän mielenkiintoinen aihe muuten tämä "nykypäivän homous" aka aseksuaalisuus!


    • Täällä myös yksi samanhenkinen :) Homoromanttinen aseksuaali :)

    • clep

      oon 16 ja sukupuolineutraali DEMISEKSUAALI

      kannattaa käydä kattomassa mitä meinaa jos ettii vielä itteään

    • venus.art

      Hei! Täytän pian 14 ja olen heteroromanttinen aseksuaali tyttö:) kuulostaa vähän tyhmältä kun olen näin nuori, mutta tunnen ja tiedän olevani aseksuaali. Ihastun ihan samalla tapaa kuin ystäväni ja niin edelleen mutta minulla ei ole minkäänlaista kiinnostusta seksiin. Toki tämä saattaa olla pelkkä vaihe nuoruudessani, mutta seksuaalisuushan muuttuu läpi elämän. Haluaisin kovasti parisuhteen ja rakastavan poikaystävän mutta en seksiä. Jotkut kutsuvat minua epänormaaliksi tai rikkinäiseksi, sillä kuka haluaisi seksuaalisesti kylmää tyttöystävää. Suurin pelkoni onkin että joudun viettämään elämäni yksin, koska olen aseksuaali.

      • lovinglove

        Kuules neitonen, aseksuaalisuus ei ole "epänormaalia" tai "rikkinäistä". Ne, jotka väittävät niin, ovat älyltään vajaita idiootteja, joiden ajatusmaailma ei riitä käsittämään sitä, että maailmassa on muutakin normaalia kuin heidän oma olemisensa. Ole siis ylpeä itsestäsi juuri sellaisenaan! <3

        Tuo voi toki olla "vaihe", kuten itsekin sanoit, mutta mitä sitten? Jos olet nyt sitä mieltä, niin sitten olet sellainen nyt, eikä siihen pitäisi olla muilla nokankoputtamista. Oikeus mielipiteen muuttamiseen on olemassa (tätäkään ihmiset eivät yleensä käsitä. He kuvittelevat, että jonkun on oltava koko ikänsä sitä mieltä, mitä hän on sanonut olevansa nyt).

        Minä sain puolison, normaalin seksuaalisen sellaisen, vaikka olen itse aseksuaali. Hän hyväksyy minut tämmöisenään, ei pakota seksiin eikä sen puuttuminen suhteesta haittaa häntä lainkaan. Hänelle minä olen tärkeämpää kuin jokin yksittäinen toiminta. Tosin minulla kävi tuuri - harvoinhan löytää ihmisiä, joilla on ne aivot siellä niiden oikealla paikalla pääkopassa, ajattelua varten, eikä navan alle valuneina jalkovälissä. Ennen kaikkea, parisuhdehan koostuu itse asiassa paljon syvemmistä tasoista kuin jostain sukupuolielimistä ja niiden käytöstä.


    • Tuijotus_

      Olen myös lesboromanttinen aseksuaali. Olen 18v. Monet sanoivat etten löydä koskaan kumppania koska olen aseksuaali. Tässä sitä nyt kuitenkin ollaan, nimittäin onnellisesti yhdessä naiseni kanssa. Eli jättäkää paskapuheet omaan arvoonsa. Kyllä se oikea löytyy kun jaksaa etsiä.

    • Tämmöinen

      Hei,

      Täällä ilmoittautuu myös päälle parikymppinen aseksuaali.

      Romanttista suuntautumistani en osaa määritellä - en ole koskaan osannut - vaikka sen tiedän, että aromantikko en ole. Jostain syystä romanttisuuteni ei vain tunnu sekään kohdistuvan erityisesti kehenkään. Lähinnä se edes kuuluttaa itsestään siten, että jossain vaiheessa haluaisin kaverikseni jonkinlaisen elämänkumppanin. : )

      Eli kyllä meitä löytyy ja varmasti moneen junaan.

    Ketjusta on poistettu 14 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1731
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1371
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1337
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      11
      1330
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1294
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1274
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe