Vieras omii viinipullon

MitäNeuvoksi

Kun kutsun erään ystäväni kylään syömään ja nostan viinipullon pöytään juhlistamaan iltaa, hän kutsuttuna vieraana ikään kuin omii itselleen isännän/emännän tehtävän.
Eli avaa pullon ja kaataa siitä laseihin. Pullon hän sitten laittaa oman kätensä ulottuville.
Pullosta tämä vieras kaataa ihan vapaasti täydennystä laseihin.

Minusta etiketti ei mene näin. Vai meneekö?

6

138

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aikuistunut

      Etiketti menee niin, että isäntäväki hoitaa kaadot. Isommissa juhlissa esim. tarjoilija.

      • seilmeinenkysymys

        Eli mitä isäntä voi tehdä, jos vieras omii isäntäväen tehtävät?


      • Suomeksi
        seilmeinenkysymys kirjoitti:

        Eli mitä isäntä voi tehdä, jos vieras omii isäntäväen tehtävät?

        Ei kannata koitaa olla arvoaan fiinimpi. silloin ei tule noita etiketti ongelmiakaan. ja jos et tajunnut niin tuo vieraasi koitaa vain olla avulias ottaessan "tarjoilijan pestin itselleen"


    • Metänkeskeltä

      Ystäväsi on juntti. Etiketti ei todellakaan mene kuvailemallasi tavalla. Lyhyesti sanottuna ystäväsi ei osaa käyttäytyä. Hän unohtaa "vieraan" tai kutsutun roolinsa. Vaikka hän olisi miten läheinen ystävä, niin silti - noin ei käyttäydytä. Kyse ei ole mistään "avuliaasta aputarjoiliusta". Seuraavalla kerralla älä nosta pulloa pöytään. Kaada laseihin maltillinen määrä (ei täyteen) viiniä, ja nosta pullo sivupöydällä, piiloon, tms. Täydennystä laseihin kaadat sinä - isäntä tai emäntä.

      Muista kaataa viiniä haluaville tasaisesti saman verran. Älä toimi niinkuin eräs isäntä: kaatoi itselleen reilusti, muille vähän...ja kappas, kukas se pöydässä aloitti, otti ensimmäisenä, alkoi haarukoimaan odottamatta muita, ei tarjoillut lisää, humaltui (vaikka sanoo harrastavansa viinejä ja ruokaa), jne. Minä kutsuttuna vieraana kiehuin kiukusta - mitä ajanhukkaa "tulkaa meille syömään"!

      Käytöstavoilla on oikeasti merkitystä. Alkoholitarjoilussa varsinkin Suomessa.

    • viimeinenkertaoppia

      Vieras ei koskaan missään tapauksessa kaada tai 'edistä' juomien tarjoilua.
      Yksityinen oppi olisi; hanki alkoholiton siideri ruoka juomaksi piilojuoppo ei ota kaatajan roolia.

    • outotilanne

      Minulla on tähän aiheeseen sivuava ongelma.
      Kun menen kylään yhden ystäväni luo, niin hän nostaa viinipullon minun lähelleni sanoen, että voin siitä kaataa vapaasti.
      Tuossa tilanteessa en kehtaa kaataa itselleni kuin lasillisen. Hyvin kiusallinen tilanne, kun en ole sellaiseen tottunut.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2793
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2370
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2150
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1934
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1786
    6. 141
      1762
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1501
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe