Rahastoista tietoa.

summassa

Olen muuttamassa Suomeen ja ajatellut jättää osake-säästämisen. Nyt ajatuksena on aloittaa rahastojen kanssa. Olisi paljon yksinkertaisenpaa jos joku asiantuntia kasaisi hyvän nipun rahastoja. Mutta kuka? Keneen voi luottaa? Pankkiinko?
Lisäksi olisi luullakseni yksinkertaisempaa, jos ei itse tarvitseisi niistä veroista huolehtia, vaan verottaja riipaseis päältä "omansa". Onkohan se niin?

5

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vakuusvaje

      Omia etujaan ajamattomia asiantuntijoita on hankala löytää, varsinkin pankista. Ei kai muutaman rahaston valinta niin vaikeaa ole, jos on ennestään sijoittamisesta kokemusta?

      Verotus hoituu nykyisin aika helposti. Välittäjät ja rahastoyhtiöt kertovat kotimaisista sijoituksista kaiken verottajalle ja veroilmoituksessa se näkyy. Jää vain maksamisen vaiva.

      • summassa

        Taitaa olla vaikea löytää noissa asioissa hyvää ystävää. Jostain olen kuitenkin saanut sellaisen käsityksen, että jotain opastusta saisi.
        Mutta se veron maksamisen vaiva ? Onko se niin, että rahastoissa veron maksaminen käy automaattisesti sitä mukaa kun on jotain transaktioita.
        Osakkeitten kanssa on niin kuin tiedät, se koko kauheus rysähtää silmille kerran vuodessa. Ja´a onko sitten enää rahaa.


      • Vakuusvaje
        summassa kirjoitti:

        Taitaa olla vaikea löytää noissa asioissa hyvää ystävää. Jostain olen kuitenkin saanut sellaisen käsityksen, että jotain opastusta saisi.
        Mutta se veron maksamisen vaiva ? Onko se niin, että rahastoissa veron maksaminen käy automaattisesti sitä mukaa kun on jotain transaktioita.
        Osakkeitten kanssa on niin kuin tiedät, se koko kauheus rysähtää silmille kerran vuodessa. Ja´a onko sitten enää rahaa.

        Jos voittoa teet, niin jälkiverot peritään seuraavan vuoden joulukuussa. Ihan sama systeemi kuin osakkeissa. Eihän siinä mitään kauheaa ole, kun verorahat voi sijoittaa keskimäärin 1½ vuodeksi ennen kuin maksupäivä tulee. Varsinkaan kun nykyisin verottaja osaa pääsääntöisesti tehdä valmiit laskelmatkin eikä tarvitse itse täytellä lomakkeita.


    • y46

      Jos tiedät miten homma toimii, niin kannattaa tehdä kaikki itse.

    • index

      Jos ei ole itsellä hajua, osaamista tai viitseliäisyyttä selvittää, kannattaa suosia laaja-alaisia indeksirahastoja ja/tai pörssistä ostettavia indeksiosuusrahastoja eli ETF:iä. Näissä ei kukaan kuseta, kun teet asiat oikeassa järjestyksessä:
      1) valitset osakeindeksin, johon haluat sijoittaa
      2) etsit sinulle parhaiten hinta/ominaisuus-suhteeltaan sopivan rahaston, joka seuraa ko. indeksiä. Tässä kohtaa on käytännnössä 2 asiaa jotka vaikuttaa: kulut (rahaston juoksevat kulut kaupankäyntikulut) ja palveluntarjoaja. Kovin moneen osoitteeseen ei raha-asioitaan kannata hajottaa, joten sijoitukset kannattaa keskittää 1-3 rahastoyhtiöön/välittäjään.

      Jos suunnitelmana on holdata niitä rahastoja, vaihtoehtoina on tavalliset indeksirahastot (esim. Seligson, Handelsbanken ja Nordnetin superrahastot) tai ETF:t joita on hyvä katsoa Nordnetin ETF-kuukausisäästösopimuksen valikoimasta. Jos taas haluat käydä ETF:llä enemmän kauppaa tai tuo valikoima ei riitä, joku ulkolainen välittäjä halvemmilla kaupankäyntikuluilla lienee parempi, mutta niiden kanssa joutuu itse huolehtimaan veroasioista.

      Ja vielä oleellinen huomio: holdarin kannattaa suosia osingot uudelleensijoittavia eli kasvumuotoisia rahastoja. Niistä ei tule verotettavaa tuloa ennen myyntiä. Tuottomuotoisen rahaston "osingot" on kokonaan verotettavaa pääomatuloa, eli niistä menee 30 % verottajalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5225
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3267
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1820
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe