Tämän kesän poppis

paloma.fi

Aiheena sää, kuulin auton radiosta että kylmin kesä tekeillä sitten vuoden 1962. Kummallista kun ei mitään muistkuvaa siitä kesästä. Oliskohan ollut että muut jutut olivat silloin tärkeämpiä ja yks hailee satoi tai paistoi.
Blogiosuus (hunkz voi mennä suoraan seuraavaan kapaleeseen)
Suomipoppi soi ja pitkästä aikaa pilkistää aurinko pilvien lomasta. Eilen illalla lämmitettiin rantasauna ja kävin uimassakin (20 astetta vedessä) lumpeenkukkien, ulpukoiden ja sadepisarien joukossa, todellinen nostalgiadippi.
Mustaviinimarjat vain osittain kypsiä, ei pääse poimimaan vielä. Mustikkaan voisi lähteä, thaikkuarmeija on rantautunut kylille ja alkaa olla kiire. Muutenkin tarvii lähteä nyt alta pois kun asumme rallitien varressa.
Seuraan mielenkiinolla mielenosituksia.

39

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Olin kesällä 1962 vasta 8-vuotias, eikä mitään muistikuvaa kesäsään laadusta. Varmaan lapsen mielestä ihan hyvä kesä, uitiin, leikittiin ja vanhempia avustettiin kykyjemme mukaan. Kärpästen lehmistä huiskintaa ainakin tuli tehtyä, kun pellon laidalla lypsyllä käytiin.

      Mustikoita olen puhdistanut kymmenisen litraa, enemmästä ei väliäkään. Herukkapuskiin ei ole vielä kiirettä, sen verran myöhässä on marjojen kypsyminen.

      Kesän säästä totean ties kuinka monennen kerran, etten moiti yhtään. Olen nauttinut jokaisesta päivästä, satoi tai paistoi.

      Voiko joku palstalainen olla niin tärkeä, että hänen mahdollinen vastahankaisuutensa pitää ottaa jo aloituksessa huomioon. Toki hyvillään on huomiosta ja nauttii siitä. Tosin, eikö ne ole rallit Keski-Suomessa alkamaisillaan.

      • näinseon

        Pata kattilaa soimaa !!!


      • k-kk

        Moi enkeli,(huom siivooja)
        Mä oon jo 40l haltija ja eiköhän se riitä, huomasin saman varoituksen palstan pahiksesta.
        Minusta hunksi on parhainta dementian torjuntaa ,saa aivot liikettä ku yrittää selvittää sen sekavii viittauksia toi nostadamus oli selkokielinen ton rinnalla.


      • Tänä kesänä olen kokenut monta Deja-vuu-ilmiötä..

        Kun makoilen laiturini sohvalla ja katselen taivasta ja sitä minne pilvet karkaavat, lapsuus putkahtaa mieleeni. Samoin sateen jälkeiset tuoksut palauttavat minut lapsuuteeni. Auringon ilmestyminen pilvien takaa muistuttaa uimarantoja, joilla vietimme kesäpäiviä satoi tai paistoi. Uimisen jälkeen hampaat yhteen täristen pyyheliinaan verhoutuen istua kykötimme nurmikolla viltin päällä ja voi sitä onnen tunnetta kun aurinko ilmestyi ja lämmitti silloin oli eväitten syönti aika.
        Pullossa mehua/maitoa ja voipaperiin käärittynä ruisleipää.


      • näinseon kirjoitti:

        Pata kattilaa soimaa !!!

        Sinä se jaksat olla kytiksellä, eikö tuo jo väsytä?


      • k-kk kirjoitti:

        Moi enkeli,(huom siivooja)
        Mä oon jo 40l haltija ja eiköhän se riitä, huomasin saman varoituksen palstan pahiksesta.
        Minusta hunksi on parhainta dementian torjuntaa ,saa aivot liikettä ku yrittää selvittää sen sekavii viittauksia toi nostadamus oli selkokielinen ton rinnalla.

        Meillä on pakkasessa aika paljon viime, ellei jopa toissavuotisia mustikoita, sanoin ettei nyt haalita liikaa, vaan syödään kaikki entiset pois.
        Muutenhan mustikoita ilmestyisi pihaan parin ämpärillisen päivävauhtia ja vähintään pari viikkoa.


      • korppis kirjoitti:

        Tänä kesänä olen kokenut monta Deja-vuu-ilmiötä..

        Kun makoilen laiturini sohvalla ja katselen taivasta ja sitä minne pilvet karkaavat, lapsuus putkahtaa mieleeni. Samoin sateen jälkeiset tuoksut palauttavat minut lapsuuteeni. Auringon ilmestyminen pilvien takaa muistuttaa uimarantoja, joilla vietimme kesäpäiviä satoi tai paistoi. Uimisen jälkeen hampaat yhteen täristen pyyheliinaan verhoutuen istua kykötimme nurmikolla viltin päällä ja voi sitä onnen tunnetta kun aurinko ilmestyi ja lämmitti silloin oli eväitten syönti aika.
        Pullossa mehua/maitoa ja voipaperiin käärittynä ruisleipää.

        Ihan samoja tunnelmia olen menneinä viikkoina kokenut, kun uimarannalla on oltu ja pikkumies täristen haluaa aina vaan uida.
        Eväät oli meilläkin mukana ja päiväkahvit laiturilla juotiin, kivoja muistoja jäi mieleen.


      • Pata vai kattila tiesi, että mainittu henkilö on Jyväskylän suurajoja seuraamassa ja tuskin siellä läppäriä joutaa näpyttelemään, joten nyt on palsta vapaa pari`päivää.

        Tuosta kylmästä kesästä 1962 en tiedä mitään, koska olin Englannissa silloin ja siellä ei hellettä tunnetakkaan, vaikka oli siellä muistaakseni joskus tosi kuumaa. Merivesi oli lämmintä ja laineilla ihana uida. Kerran ehdin selkäni polttamaan, koska nukahdin rannalle ja heräsin siihen, kun nousuvesi huuhteli varpaitani.


      • xdddddd
        Kristiina23 kirjoitti:

        Pata vai kattila tiesi, että mainittu henkilö on Jyväskylän suurajoja seuraamassa ja tuskin siellä läppäriä joutaa näpyttelemään, joten nyt on palsta vapaa pari`päivää.

        Tuosta kylmästä kesästä 1962 en tiedä mitään, koska olin Englannissa silloin ja siellä ei hellettä tunnetakkaan, vaikka oli siellä muistaakseni joskus tosi kuumaa. Merivesi oli lämmintä ja laineilla ihana uida. Kerran ehdin selkäni polttamaan, koska nukahdin rannalle ja heräsin siihen, kun nousuvesi huuhteli varpaitani.

        Jyväskylän suurajot, hassua kuulla tuo nimitys vielä.


      • Kristiina23 kirjoitti:

        Pata vai kattila tiesi, että mainittu henkilö on Jyväskylän suurajoja seuraamassa ja tuskin siellä läppäriä joutaa näpyttelemään, joten nyt on palsta vapaa pari`päivää.

        Tuosta kylmästä kesästä 1962 en tiedä mitään, koska olin Englannissa silloin ja siellä ei hellettä tunnetakkaan, vaikka oli siellä muistaakseni joskus tosi kuumaa. Merivesi oli lämmintä ja laineilla ihana uida. Kerran ehdin selkäni polttamaan, koska nukahdin rannalle ja heräsin siihen, kun nousuvesi huuhteli varpaitani.

        Eiköhän tuon tiedä moni muukin, minua vähän häiritsi tuo lyhyt, joskin ytimekäs viestinsä. Kuka siinä oli pata ja kuka kattila.
        Jos minä olin noista toinen, niin ei mitään valittamista, mutta jos olivat joitain muita, asian olisi voinut selvemminkin ilmaista. Kun vastaus kuitenkin oli minulle osoitettu.


      • xdddddd kirjoitti:

        Jyväskylän suurajot, hassua kuulla tuo nimitys vielä.

        Oli mitä oli, mutta tuo nimitys tuli vain mieleeni. Kerro minullekkin, mitä siellä Jyväskylässä tapahtuu nyt, niin minä kerron sinulle, mitä Forssassa ja Tammelassa tapahtuu viikonloppuna.


      • xdddddd
        Kristiina23 kirjoitti:

        Oli mitä oli, mutta tuo nimitys tuli vain mieleeni. Kerro minullekkin, mitä siellä Jyväskylässä tapahtuu nyt, niin minä kerron sinulle, mitä Forssassa ja Tammelassa tapahtuu viikonloppuna.

        Neste Oil Ralli............


      • Ounin.pohja.tulppa

        Miten ne voivat olla Jyväskylän Suurajot kun kyseisen nimen alueella eivät aja montakaan kilometriä?


      • ent.siivoojaparka
        Ounin.pohja.tulppa kirjoitti:

        Miten ne voivat olla Jyväskylän Suurajot kun kyseisen nimen alueella eivät aja montakaan kilometriä?

        Eikös niitten ajojen päämaja ole Jyväskylässä.
        Minä en osaa olla kiinnostunut rallista, en edes slurpsiakseni sellaisia, joille se on henki ja elämä. No joo, joskus juutuupilta katsonut ja yrittänyt ymmärtää. Mitä minä olen siinä nähnyt, niin auton, mikä ajaa kovaa vauhtia, selvästi ylinopeutta.
        Toinen hilseeni ylittävä on se, kun hevosia piiskataan menemään kovempaa kuin meinaavat jaksaa ja se tuntuu joitakin kiinnostavan niin, että oikein muista maista tullaan Solvallaankin seuraamaan, kun paskahännät juoksee kilpaa.


      • paloma.fi02
        xdddddd kirjoitti:

        Jyväskylän suurajot, hassua kuulla tuo nimitys vielä.

        Minusta taas on aika hassua että joku joka ikänsä puolesta kuuluu joukkoomme kyseenalaistaisi viitauksen Jyväskylän suurajoihin. Unohtuiko äiskän nimi kanssa?


      • voipashat

        Angeliinakin on niin nuori tänne, kun vasta 8 vuotias,,..


      • kesä1962
        voipashat kirjoitti:

        Angeliinakin on niin nuori tänne, kun vasta 8 vuotias,,..

        Etkö sä ymmärrä lukemaasi ??


    • kesivä

      Ei ole sää haitannut, viimeinen lomaviikko menossa. Mielenosoitukseen en osallistunut vaikka tuttavapiiriini kuuluu kahdeksaa eri kansalaisuutta ja kaikki ovat töissä käyviä. Lapsenlapsen kanssa olimme ongella silloin.
      Aloittajalle nostalgista lomaa.

    • Heikunkeikku

      Minä itse en muista vuoden -62 kesää, mutta ainaskin se "paikkapaikoin" on ollut sen verran hyvä, että on päästy (isäni ja äitini) viemään Amerikan tätiä saareen.
      Saaren takkahuoneen seinällä on niin hauras piirustus, että sen lähelle ei uskalla mennä hengittämään. Vuonna kuuskutkaks oon sen pienen pienenä tyttönä piirtänyt. Se esittää tätä amerikantätiä.

      Olen samaa mieltä Ancelinan kanssa siitä, että "voiko joku palstalainen olla niin tärkeä, että...."
      Ihan eri asia olis, jos kirjoitettaisiin, että koska Heikku tykkää lukea muiden touhuista, niin siksi tarttee bloggailla :)

      Marjatouhuja en pahemmin ole ajatellut. Koko ajan kaikenmoista puuhaa.
      Musiikkijuhlat menossa ja korvaläpyskäni ovat aivan yli-innokkaina tryykäämässä joka paikkaan.

      Nyt mahtava ilma. Tuuli 1-2m/s ja pehmoinen lämpötila suorastaan hivelee poskia.

      • ent.siivoojaparka

        Sanotaanhan Raamatussa; "Älä turhaan lausu Herran sinun Jumalasi nimeä".
        Sekö teitä täällä Ancelin kanssa nyt arastuttaa, että Paloma uskalsi uhmata sitä lausumalla jumalanne nimen?
        Ymmärsin Paloman maininnan teidän jumalastanne niin, että muistan hänen toruneen Palomaa jos muitakin bloggaamisesta. Ei se sen vaarallisempaa lie ollut.
        Älkää nähkö painajaisia sen takia.


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Sanotaanhan Raamatussa; "Älä turhaan lausu Herran sinun Jumalasi nimeä".
        Sekö teitä täällä Ancelin kanssa nyt arastuttaa, että Paloma uskalsi uhmata sitä lausumalla jumalanne nimen?
        Ymmärsin Paloman maininnan teidän jumalastanne niin, että muistan hänen toruneen Palomaa jos muitakin bloggaamisesta. Ei se sen vaarallisempaa lie ollut.
        Älkää nähkö painajaisia sen takia.

        Otahan nyt iisisti, äläkä innostu syyttä suotta.
        Meitä mikään arastuta ja jumaluus, saati jumalointi lienee kaukana, jos kyseisen nikin mainitsee.
        Ihmettelin vain aloituksessa sen mainintaa, ikään kuin varuilta, että kohta se kuitenkin tulee ja sanoo...
        Vai oliko kutsu, mene ja tiedä.

        Naurettavia jotkut viestisi, vaan kun sanomaan pitää päästä, asiaan kuin asiaan.


      • ent.siivoojaparka
        Ancelina kirjoitti:

        Otahan nyt iisisti, äläkä innostu syyttä suotta.
        Meitä mikään arastuta ja jumaluus, saati jumalointi lienee kaukana, jos kyseisen nikin mainitsee.
        Ihmettelin vain aloituksessa sen mainintaa, ikään kuin varuilta, että kohta se kuitenkin tulee ja sanoo...
        Vai oliko kutsu, mene ja tiedä.

        Naurettavia jotkut viestisi, vaan kun sanomaan pitää päästä, asiaan kuin asiaan.

        Jos tarkemmin katsoo, niin useampi kommentti sinun sormistasi kai on lähtenyt tähän ketjuun kuin minun, vielä tähän mennessä. Vai lieneekin sinun yksinoikeutesi päästä sanomaan asiaan kuin asiaan?


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Jos tarkemmin katsoo, niin useampi kommentti sinun sormistasi kai on lähtenyt tähän ketjuun kuin minun, vielä tähän mennessä. Vai lieneekin sinun yksinoikeutesi päästä sanomaan asiaan kuin asiaan?

        Eihän tuosta nyt ollut kyse, mutta antaa olla. Harvempaan ketjuun täällä kommenttejani laitan.


      • ent.siivoojaparka
        Ancelina kirjoitti:

        Eihän tuosta nyt ollut kyse, mutta antaa olla. Harvempaan ketjuun täällä kommenttejani laitan.

        Minä taas laitan kommenttejani vähän joka ketjuun mihin haluan, mitä haluan ja kenelle haluan vaikka se kuinka ketä naurattaisi tai himottaisi joitakuita nälvimään kerta toisensa jälkeen.
        Selvästi suomalaispoliittiset ketjut saavat tosin olla minulta melko rauhassa. Puutarha- ja kukkaisketjutkin ovat vähän niin ja näin.


      • pekkapersienvasara
        ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Minä taas laitan kommenttejani vähän joka ketjuun mihin haluan, mitä haluan ja kenelle haluan vaikka se kuinka ketä naurattaisi tai himottaisi joitakuita nälvimään kerta toisensa jälkeen.
        Selvästi suomalaispoliittiset ketjut saavat tosin olla minulta melko rauhassa. Puutarha- ja kukkaisketjutkin ovat vähän niin ja näin.

        Ymmärsinkö nyt oikein?
        Sinä et siis nälvi jokaisessa mahdollisessa ja mahdottomassa paikassa vaan sinua nälvitään?
        Hoh hoijaa .


      • ent.siivoojaparka
        pekkapersienvasara kirjoitti:

        Ymmärsinkö nyt oikein?
        Sinä et siis nälvi jokaisessa mahdollisessa ja mahdottomassa paikassa vaan sinua nälvitään?
        Hoh hoijaa .

        Miten sinä ymmärsit?
        Enhän sanonut, ettenkö itse nälvisi. Sehän on oikein himohommaani. Kirjoitin, ainakin tarkoitin kirjoittamallani sanoa, että nauramisista ja nälvimisistä huolimatta kirjoitan mihin väliin haluan, mitä haluan ja kenelle haluan.

        Luuk. 10:37
        "...mene ja tee sinä samoin".


      • ent.siivoojaparka kirjoitti:

        Miten sinä ymmärsit?
        Enhän sanonut, ettenkö itse nälvisi. Sehän on oikein himohommaani. Kirjoitin, ainakin tarkoitin kirjoittamallani sanoa, että nauramisista ja nälvimisistä huolimatta kirjoitan mihin väliin haluan, mitä haluan ja kenelle haluan.

        Luuk. 10:37
        "...mene ja tee sinä samoin".

        Ny näyttä menevä nii henkeliseks et lauleta virs 440


      • ent.siivoojaparka
        koti-kiusattu kirjoitti:

        Ny näyttä menevä nii henkeliseks et lauleta virs 440

        MIkähän se olisi. Ei minulla ole virsikirjaa. Toivottavasti ei mikään hautajaisvirsi.


      • ent.siivoojaparka

    • Ja sitten taas satoi ja ukkonen jyrähteli. Mamman haudalle vien vielä kukkia ja lähden mustikanpoimintareissulle Länsi-Suomeen. Ensi viikon alusta taas takaisin K-Suomeen muutamaksi päiväksi lämmittämään saunaa ja jos kokeilis mun uutta mato-onkea. Haikea ja nostalginen olotila, mutta kuten joku suonalainen kuuluisuus oli maininnut että tää on laiffia... jotkut nukkuu nurmen alla, heinät on kasvaneet pitkiksi ja metsä alkaa tunkea ovesta sisälle. Kotitalo on täynnä muistoja ja menneiden äänet kaikuvat käytävällä ja lieden lämpö tuo mamman mustikkapiirakan mieleen. Onneksi Lego-Lassi (Lutusen uusi nimi) osti wlan- mokkulan läppäriin ja mäkin pääsen nyt dokumentoimaan tätä tristesseä .

    • Viatonsivullinen

      Sisar lähetti kuvan täydestä mustikkakiposta" mustikat ei maistu mustikoilta" tekstillä. Laitoin takaisin " ei tietenkään kun sade pilannut
      maun". Isoja ovat mutta maku kärsinyt, muutaman kätösellisen poimin suuhuni metsälenkillä koiran kanssa. Muuten on vielä mustikkaan menemättä, jos vähän metsä kuivaisi, jossain välissä.

      • ent.siivoojaparka

        Nyt sade huuhtoo meilläkin mustikoista koiranpissejä vähemmäksi.
        Vähän katselin oudoksuen, kun tuolla koirien ulkoilutuspolkujen vierillä oltiin keräilemässä mustikoita vaikka oli ollut kuivat kelit kauan. Tai no, mikäs, jos ne ainakin keittää. Tuoreeltaan syötynä niissä voi olla pienoinen sivumaku.
        Mistäpä sitä tietää kaupasta ostettujakaan marjoja mistä ne on poimittu ja mikä metsän elävä niitten päälle on pissannut.


    • Mua huolestuttaa tuo talvi enemmän kesä. Pärjään tällaisen kesänkin kanssa hyvin, saa nukuttua, ei ole huolta koirasta ym. Mutta kun olen huomannut että vuodessa kuitenkin se keskilämpötila ja taivaalta putoava määrä on ööh jotain, ei se hirveästi heittele. Joten jos nyt on sateinen ja kylmä kesä, tulee sateeton ja lämmin talvi. Tosin lämpöinen talvi ei enää niin hirveästi haittaa kuten ennen, sen jälkeen kun siirryin maksamaan lämmityksestäni ihan ite :)
      Tuon hunkszi-huomautuksen voi ottaa ihan positiivisesti jos haluaa, huolenpitona ettei toinen vaan joudu mitään traumoja palstalla kokemaan :))

      • Niin, ja se piti kirjoittaa, että hellekesät ovat hellineet meidät niin, että olemme tottuneet 24 asteen merilämpötiloihinkin. Hui kun se onkin vain nippanappa 20... Muksuna tuli uitua vaikka oli 18, tuntui silloin lämpimältä. Ehkä minäkin olen tulossa vanhaksi..


    • eppu2

      Minä muistan tuosta kesästä sen, ettei aurinkoa paljon näkynyt ja harmitti, kun ei päässyt sateen takia uimaan, silloin, kun olisi halunnut.
      Eilen myös lämmitin rantasaunan ja kävin kahdesti uimassa. Vuosi lisää tuli mittariin.
      Väki on lähtenyt ja kissan kanssa vaan ollaan.
      Mustikkametsään meinaan huomenna mennä.

      • kesivä

        Onnea vaan mittarilukemasi johdosta :)
        Minä taidan pulahtaa kylpyyn, mistä lie jalkapohjat ovat kipeät/väsyneet, josko lilluminen auttaisi.
        Mustikoiden poiminta jää viikon päähän.
        En muista vuoden -62 kesästä mitään.


      • eppu2
        kesivä kirjoitti:

        Onnea vaan mittarilukemasi johdosta :)
        Minä taidan pulahtaa kylpyyn, mistä lie jalkapohjat ovat kipeät/väsyneet, josko lilluminen auttaisi.
        Mustikoiden poiminta jää viikon päähän.
        En muista vuoden -62 kesästä mitään.

        Kiitos


    • staka

      Olin tuon kesän eka kertaa ns. töissä, en siis koko aikaa kotona kasvimaan, sokerijuurikkaan, lantun, heinänteon tai viljapellon ja puimisten kimpussa.
      Kuljin 'töihin' polkupyörällä, tietysti. En hoksannut eroa edellisiin kesiin muusta kuin siitä että sisarus joskus vähän nenä vinossa huomautti: Eiks sulle tule kesä ollenkaan? Tarkoitti sitä kun kuljin kodin ja työpaikan väliä puolitakki yllä koko kesän... Jonkun muun mielestä olisi pitänyt pukeutua kesäisemmin, kun kerta oli kesä. Edelleen pukeudun sään ja lämpötilan, en vuodenajan mukaan ;-/
      Ja sen muistan että viljat ei oikein joutuneet niin kuin sanotaan. Pienessä maalaistalossa se ei ollut hyvä juttu.

    • eppu2

      Hain tuossa jo pari litraa mustikoita. Mustikkametsä alkaa parin metrin päästä mökin seinästä ja sitä näyttää olevan silmän kantamattomiin.
      Isohkoja marjoja ja hyviä. Ei vetisiä. Johtuu varmaan maastosta. Sammaleinen, jäkäläinen ylöspäin kumpuileva mäntymetsä. Vesi ei seiso.
      Täytyy mennä hakeen lisää, ennenkuin taas sataa. Nyt on mukava ilma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      2275
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      70
      1914
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      55
      1725
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1631
    5. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      152
      1618
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1604
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1514
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1357
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1311
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1218
    Aihe