Miksi ihmisen on niin vaikea muuttaa tapojaan?

Samantoisto

17

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kunhanvastasin

      Johtuu siitä, että pohjimmiltaan ihminen on laiska. On helppo mennä laput silmillä rutiinilla, tapojen muuttaminen vaatii joskus paljon.

      • Samantoisto

        Joskus kyse voi olla pienen pienistä asioista ja ihminen ei ole valmis muutokseen, valmis miettimään asioita uudelleen. Vaikutetaanko meihin lopulta niin paljon ulkoa käsin ympäristöstä; vallitseva kulttuuri ja arvostukset tuottavat omanlaista näkemystä elämästä ja onnellisuudesta.


      • kunhanvastasin

        Riippuu niin paljon ihmisestä. Toiset ei välitä niin ulkoisista puitteista ja ympäristön antamista muoteista. Siksi en oo koskaan kuulunut mihinkään joukkoon, koska kuuntelen sisintäni. Monikaan ei varmaan ymmärrä motiivejani kaikkiin tekemisiin, joudun perustelemaan. Mutta on vallitseva valtakulttuuri ja onhan noita tapoja elää niin paljon kuin ihmisiäkin. Jos poikkeaa valtavirrasta, ei se mun mielestä ole mikään huono juttu. Minä teen asiat ainakin omalla tavalla.


      • Samantoisto

        Onko sinulla perhettä? Jossain yhteisössä olet kasvanut. Poikkeaako näkemyksesi paljon perheesi näkemyksistä. Huomaatko toteuttavasi jotain samoja ikäviä piirteitä omassa elämässäsi, mitä ydinperheessäsi jollain oli tapana toteuttaa. Esim. elätkö liian ylellisesti siihen nähden, mikä olisi mielestäsi kohtuullista tai oletko sosiaalisesti rajoittunut, vaikka tahtoisit yhteyttä muihin? Tiedät ettet ole onnellinen, mutta et osaa muuttaa elämäsi asetelmia mitenkään.

        Itse tahtoisin monien asioiden muuttuvan elämässäni, mutta ei ole voimaa tai uskallusta tehdä muutoksia elämään.
        Olen samoin ns. oman tieni kulkija, en ole ollut kovinkaan kiinnostunut siitä, miten sulaudun tai olen sulautumatta valtavirtaan. Tiedostan kuitenkin, että olen kasvuympäristöni tuote, en pääse tiettyjä ajatusrakennelmia pakoon, vaikka tahtoisin ja oma arvomaailmani edellyttäisi sitä.


      • kunhanvastasin

        Totta kai olen kasvanut ja olen edelleen yhteisössä. Poikkeaa näkemykset, mutta en ole kylläkään koskaan tuputtanut omia ajatuksiani ainoina oikeina totuuksina, vaan olen ollut sitä mieltä että antaa kaikkien kukkien kukkia. Olen myös aika pienestä ollut se oman polun kulkija ja ydinperheessä tottunut perustelija olin aikoinaan, kun tuli näitä meidän suvussa ei kukaan koskaan..ehkä toteutan sellaisia hyviä asioita, joita siellä lapsuudessa annettiin, ei niinkään tottumuksesta vaan siksi kun uskon niihin. Enkä missään tapauksessa niin, että minun oletetaan toimivan niin.

        Muutokset lähtee aina itsestä, mutta semmoiset prosessit on aina hitaita ja pitkiä, voi mennä vuosia. Pitää ehkä mennä pienin askelin ja kuulostellen, mitä ympäristö sanoo. Joskus on voinut luulla tulevan palautteen olevan negatiivistä, sitten kuitenkin tullutkin positiivista palautetta. Ei ehkä kannata umpioitua, jos kokee tarvetta muuttumiseen.


      • Samantoisto
        kunhanvastasin kirjoitti:

        Totta kai olen kasvanut ja olen edelleen yhteisössä. Poikkeaa näkemykset, mutta en ole kylläkään koskaan tuputtanut omia ajatuksiani ainoina oikeina totuuksina, vaan olen ollut sitä mieltä että antaa kaikkien kukkien kukkia. Olen myös aika pienestä ollut se oman polun kulkija ja ydinperheessä tottunut perustelija olin aikoinaan, kun tuli näitä meidän suvussa ei kukaan koskaan..ehkä toteutan sellaisia hyviä asioita, joita siellä lapsuudessa annettiin, ei niinkään tottumuksesta vaan siksi kun uskon niihin. Enkä missään tapauksessa niin, että minun oletetaan toimivan niin.

        Muutokset lähtee aina itsestä, mutta semmoiset prosessit on aina hitaita ja pitkiä, voi mennä vuosia. Pitää ehkä mennä pienin askelin ja kuulostellen, mitä ympäristö sanoo. Joskus on voinut luulla tulevan palautteen olevan negatiivistä, sitten kuitenkin tullutkin positiivista palautetta. Ei ehkä kannata umpioitua, jos kokee tarvetta muuttumiseen.

        Pohdin vain sellaisia ideologioita, joita sinuun voidaan istuttaa jo varhaisella iällä ydinperheessä. Niistä on joskus vaikea kasvaa ulos. Joku ei koe tarvetta siihen, mutta joskus voi olla ahdistavaa, kun et pääse irti ajatusrakennelmista, vaikka tahtoisit.

        Se on hyvä jos on ollut vapaus valita ajatuksensa ja toteuttaa hyviksi katsomiaan asioita.


      • kunhanvastasin
        Samantoisto kirjoitti:

        Pohdin vain sellaisia ideologioita, joita sinuun voidaan istuttaa jo varhaisella iällä ydinperheessä. Niistä on joskus vaikea kasvaa ulos. Joku ei koe tarvetta siihen, mutta joskus voi olla ahdistavaa, kun et pääse irti ajatusrakennelmista, vaikka tahtoisit.

        Se on hyvä jos on ollut vapaus valita ajatuksensa ja toteuttaa hyviksi katsomiaan asioita.

        Tarkoitatko mahdollisesti sitä että pojan pitää kulkea isänsä jalanjäljissä? Tai olet kasvanut tietynlaisessa ympäristössä, maaseudulla jossa on 15 sukupolvea viljelty maata ja siitä ei luovuta. Tai aina on pojasta/ tyttärestä tullut pappi, lakimies, lääkäri jne. Sukurasite. Tai kukaan ei ole koskaan eronnut suvussa/ tykännyt samaa sukupuolta olevasta. Näistä poikkeaminen on mun mielestä isompi asia, kuin noista ylellisyyselämisasioista tms. poikkeaminen.

        Elämä on oikeesti lyhyt juttu, ja sitä ei kannata elää onnettomana. Jos on jo siinä pisteessä että on tiedostanut mikä mättää, niin on aina mahdollisuus muutokseen. Mulla on kyllä välillä ollut niinkin että vaikka tiedän mikä mättää, en tiedä mitä voisin sille asialle tehdä. Jos ei ole voimaa tai uskallusta, mietitkö kuitenkin seurauksia asioista? Tai mitä muut sanoo, voittaako se mukavuudenhalu loppupelissä? Muutos kun on myös osin jostain luopumista, tilan tekemistä, että saa haluamansa asian.


      • Samantoisto
        kunhanvastasin kirjoitti:

        Tarkoitatko mahdollisesti sitä että pojan pitää kulkea isänsä jalanjäljissä? Tai olet kasvanut tietynlaisessa ympäristössä, maaseudulla jossa on 15 sukupolvea viljelty maata ja siitä ei luovuta. Tai aina on pojasta/ tyttärestä tullut pappi, lakimies, lääkäri jne. Sukurasite. Tai kukaan ei ole koskaan eronnut suvussa/ tykännyt samaa sukupuolta olevasta. Näistä poikkeaminen on mun mielestä isompi asia, kuin noista ylellisyyselämisasioista tms. poikkeaminen.

        Elämä on oikeesti lyhyt juttu, ja sitä ei kannata elää onnettomana. Jos on jo siinä pisteessä että on tiedostanut mikä mättää, niin on aina mahdollisuus muutokseen. Mulla on kyllä välillä ollut niinkin että vaikka tiedän mikä mättää, en tiedä mitä voisin sille asialle tehdä. Jos ei ole voimaa tai uskallusta, mietitkö kuitenkin seurauksia asioista? Tai mitä muut sanoo, voittaako se mukavuudenhalu loppupelissä? Muutos kun on myös osin jostain luopumista, tilan tekemistä, että saa haluamansa asian.

        Tietysti siinä on eroja, mikä asia kenellekin merkitsee ja missä mittakaavassa. Nuo kertomani asiat olivat vain heittoja. Se voi olla esim. uskonnollinen ajattelu, joka pitää sisällään hyvin paljon erilaisia asioita elämäntyylistä lähtien koskettaen kaikkia elämänalueita. Sitä on vaikea ymmärtää sellaisen ihmisen, jolla ei ole valmiiksi rakennettua ajatusmaailmaa vanhempien taholta. Tahdot ymmärtää asioita laajemmin, mutta et pysty siihen. Sinua sitoo ajatusrakennelmat siitä, millainen sinun kuuluu olla, miten ajatella ja toimia. Olet sisäistänyt ajatuksen siitä, että poikkeaminen oppirakennelmasta voi tarkoittaa, ei anoastaan vanhempien pettymistä sinuun vaan koko elämäsi turmeltumista, hajoamista ja iankaikkista kadotusta. Ei sen enempää eikä vähempää.


      • kunhanvastasin
        Samantoisto kirjoitti:

        Tietysti siinä on eroja, mikä asia kenellekin merkitsee ja missä mittakaavassa. Nuo kertomani asiat olivat vain heittoja. Se voi olla esim. uskonnollinen ajattelu, joka pitää sisällään hyvin paljon erilaisia asioita elämäntyylistä lähtien koskettaen kaikkia elämänalueita. Sitä on vaikea ymmärtää sellaisen ihmisen, jolla ei ole valmiiksi rakennettua ajatusmaailmaa vanhempien taholta. Tahdot ymmärtää asioita laajemmin, mutta et pysty siihen. Sinua sitoo ajatusrakennelmat siitä, millainen sinun kuuluu olla, miten ajatella ja toimia. Olet sisäistänyt ajatuksen siitä, että poikkeaminen oppirakennelmasta voi tarkoittaa, ei anoastaan vanhempien pettymistä sinuun vaan koko elämäsi turmeltumista, hajoamista ja iankaikkista kadotusta. Ei sen enempää eikä vähempää.

        Uskonto on kyllä asia erikseen. Olen vapaa-ajattelija ja koen joidenkin uskontojen olevan aivopesuun verrattavissa olevan asian. Mutta varmaan uskontopohjalta itsensä tai tapojensa muuttaminen olis äärettömän vaikeaa, varsinkin jos on kyse näistä pienemmistä uskontokunnista.


    • Nainenjikatulijameni

      Minä uskon, että. ihminen kykenee muuttamaan tapojaan, jos vain oikeasti haluaa. Moni meistä on ehkä suht tyytyväinen itseensä ja tietää että joka päivä on mahdollisuus tehdä parempia valintoja. Elämä on se matka, ei määräpää.

      Heräsin ja kahvit tippuu. Tänään hieno ilma tulossa ja valintani on viettää se ulkosalla puuhastellen :)

      Hänelle myös mukavaa aurinkoista päivää ja pus <3 hänen elämälleen.

      • seedellinen

        Kirjoitusvirheitä en valinnut ne vaan tuli :)


    • Einesanatvaanteot

      Aihe on mielenkiintoinen, vielä kun tulisi joku tapausesimerkki, että joku olisi onnistunut elämänmuutoksessaan edes pienessä, mutta itselleen tärkeässä.

      • kunhanvastasin

        No kyllähän ihmiset tekee tuota koko ajan: lopettaa tupakan polton, luopuu alkoholista, muuttaa maalle, alkaa tehdä vapaaehtoistyötä, ohan noita.


      • Samantoisto
        kunhanvastasin kirjoitti:

        No kyllähän ihmiset tekee tuota koko ajan: lopettaa tupakan polton, luopuu alkoholista, muuttaa maalle, alkaa tehdä vapaaehtoistyötä, ohan noita.

        Niin, kyllähän näistä välillä kuulee. Ehkä ne on niin onnellisia, ettei ne ole täällä kirjoittelemassa.


    • SärkynytSaviruukku

      Voisi olla helpompaa muuttaa tapojaan ja elämäänsä jos ei olisi tällainen tuuliviiri. Yhden päivän suunta ei ole sama kuin seuraavan halut jne. Lopulta pyörii ympyrää ja palautuu väkisinkin aina välillä samaan.
      Olen kuitenkin tiedostanut muutoksen - ei niinkään tarpeen mutta - tilan ja nyt on se hetki. Ja halu muuttaa & muuttua on jo puoli matkaa? Olen myös tarpeeksi omillani, kaukana kaikeesta sitovasta, jolloin ympäristön vaateet tai aatteet eivät juuri nyt niin sido, mikä voisi mahdollistaa muutoksen. Ajattelu jo muuttui kun kävin pohjilla jaksamiseni kanssa.

      • Samantoisto

        Tsemppiä siinä muutoksessa.


    • Samantoisto

      Masentavaa lukea aloittamaansa ketju ja tajuta, ettei mitään ole tapahtunut. Samassa jamassa edelleen...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe