Millon harjoituslupa myönnetään?

MohAs

Moro. Olen nyt kiistellyt kaverin kanssa että saako harjoitusluvan kun on 15.5v vai pitääkö odottaa 16.v asti. Netistä ei selvää vastausta löydy sanotaan vaan että saa teoriakokeen ja käsittelykokeen ajaa puoli vuotta ennen? Minulla siis mopokortti nyt ja tammikuussa täytän 16.v. Ja mahtaavatko heti myöntää maalis-huhtikuussa harkkaluvat?

2

458

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kti

16 v

• random157069575055

"Harjoitusluvalla ajettaessa on kuitenkin tiettyjä rajoituksia. Harjoitusluvan saat vasta, kun olet käynyt tietyt ajotunnit ja suorittanut teoriakokeen. Teoriakokeeseen päästäksesi sinun pitää olla 16-vuotias. Kun sinulle myönnetään harjoituslupa, se on voimassa minimissään 1kk ja maksimissaan 3kk. Tuona aikana on tarkoitus ajaa liikenteessä itsenäisesti, jonka jälkeen (minimissään 1kk) saat varata ajan inssiajoa varten. Kevään 2013 ajokorttiuudistuksen jälkeen harjoitusluvalla ei ole enään ollut aluerajoitusta, vaan koko Suomi on sallittua ajoaluetta.

Harjoitusluvilla ajettaessa ei saa kuljettaa matkustajia eikä tavaraa. Repun, olkalaukun tms. pienen kantamuksen mukana kuljettaminen lienee kuitenkin sallittua. Erillistä nopeusrajaa ei ole, harjoitusluvilla ajettaessa saa ajaa aivan normaalisti nopeusrajoitusten mukaan.

Teoriakokeeseen pääsee jo ennen kun on täyttänyt 16, ihan normaalien säännösten mukaan."

lainattu sivulta: http://www.motot.net/wiki/Kevytmoottoripyöräkortti_A1#Kortin_suorittamisen_vaiheet.

ymmärtäisin tästä että tuo siis kannattaa myöntää vasta kun on täyttänyt 16. Koska se on voimassa sen 1-3kk jona aikana siis ajat ajotunnit. Mutta et pääse inssiin ennen kuin olet 16v joten sen harjoitusluvan hakeminen kannattaa "viivästyttää" alkukesäään, siihen että on lumet sulaneet ja pääset ajamaan ne tunnit ja pääset käymään inssissä tmv. Koska jos lumet ei sula ja sulla on jo harjoituslupa voimassa jo (koska olet hakenut sen silloin)tammikuussa niin tulee aika kiire suorittaa ajotunnit ja päästä vielä inssiin.

Kannattaa tietysti itse miettiä ja tehdä mikä parhalta tuntuu :DD

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ampuminen kylpylässä

Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa
      Naantali
      75
      1739
    2. Naantalin kylpylän ampujat

Oli somppumatuja. Nyt mennään. Suomi on ruotsi.
      Maailman menoa
      24
      1216
    3. Kemijärvellä vesionnettomuus

Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as
      Kemijärvi
      34
      1112
    4. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      135
      933
    5. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      189
      826
    6. Miten yrität

Vielä saada kaivattusi?
      Ikävä
      64
      704
    7. 77
      632
    8. Olipa yllätys

Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo
      Kotimaiset julkkisjuorut
      192
      629
    9. On todella ikävää

Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit
      Ikävä
      79
      608
    10. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      49
      571
    11. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      32
      528
    12. Ottanet yhteyttä

Facebookissa,jos on jotain asiaa.Miehelle! T.M-nainen.
      Ikävä
      55
      517
    13. Muutto auto hakee sut tänään!

Tein sulle oman huoneen! mieheltä naiselle
      Ikävä
      57
      502
    14. Minä vuonna olet syntynyt?

😊
      Ikävä
      36
      474
    15. Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?

Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.
      Ikävä
      25
      457
    16. Kai sä mies ymmärrät..

..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast
      Ikävä
      28
      432
    17. En tiedä mitä sanoa

Siksi en vastannut😔
      Ikävä
      33
      423
    18. Jos kaivattusi olisi

Vieressäsi niin mitä tekisit?
      Ikävä
      40
      417
    19. Kiinni jäit

Ei olisi uskonut sinusta
      Ikävä
      16
      409
    20. Päivän galluppi

Minkälainen ehkäisy sinkkupalstalaisilla käytössä?
      Sinkut
      82
      398
    Aihe